• Anonym (Emma (lärare))

inte gå på utvecklingssamtal

Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".

• Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal
  • vampyria2

Folk tar ledigt för att själva gå till läkaren, besiktiga bilen och andra saker men när det kommer till sina barn så kan de inte ens ta ledigt för att komma på ett samtal som är till för att hjälpa ens barns framtid, pinsamt och oansvarigt är vad det är!

• Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 09:31:41 följande:

Fast om du jobbar kvällar och helger är det ett val du har gjort och då har du ju barnomsorg under den tiden. Det har inte jag. Skolan har inte öppet kvällar och helger.

Skollagen är en skyldighetslag som gäller för skolan och skolpersonal. Föräldrarnas skyldigheter regleras i föräldrabalken. Och vad jag vet står det ingenting i föräldrabalken att jag måste gå på utvecklingssamtal.

Som förälder har jag det övergripande ansvaret för mitt barn och ska bedöma vad barnets behov är och också prioritera bland barnets behov. Ibland kan det ju vara att det finns viktigare saker än utvecklingssamtal. Bland annat anser jag att mitt arbete är viktigt då det sätter mat på bordet och uppfyller mitt barns mest basala behov. Skulle därför aldrig riskera en anställning för att gå på utvecklingssamtal. Det vore ju till och med fullständigt oansvarigt av mig som förälder.
  • Anonym (asdf)
    vampyria2 skrev 2017-09-19 10:05:08 följande:

Folk tar ledigt för att själva gå till läkaren, besiktiga bilen och andra saker men när det kommer till sina barn så kan de inte ens ta ledigt för att komma på ett samtal som är till för att hjälpa ens barns framtid, pinsamt och oansvarigt är vad det är!

De föräldrar som inte anser sig ha möjlighet att ta ledigt för att gå på utvecklibgssamtal lär knappast heller ha möjlighet att ta ledigt för läkarbesök..
  • cloudberry79

Klart man kan kontakta föräldrarna på telefon, men lärarna måste följa de allmänna råden från Skolverket när det gäller utvecklingssamtalet. Bland annat ska det vara ett trepartssamtal som ska utformas på ett visst sätt och dokumenteras skriftligen. Det ska också skrivas under av både elev, vårdnadshavare och lärare. Jag ser det som rent ointresse från föräldrar som aldrig dyker upp på ett enda utvecklingssamtal faktiskt. Det bådar knappast gott för barnets framtid, men å andra sidan kan man ju inte rädda alla.

Just NO.
  • kaffe
    vampyria2 skrev 2017-09-19 10:05:08 följande:

Utvecklingssamtalen är säkert olika, men dom jag har varit på har inte gett mej den information eller tid till att diskutera mina barns färdigheter eller brister. Det har mest känts som trams.

Hela samtalen har drivits av läraren som går igenom omdömen från andra lärare. Kortfattad information, inget alls som jag inte redan vet. Den mesta tiden har gått åt till att läraren låtit barnet berätta om de olika ämnen enligt en förregisserad mall. Helt meningslös information och inget som jag inte redan vet. Jag vet vad mina barn tycker och tänker om skolan. Jag vet vad dom läser om. Jag vet vad mina barn tycker är roligt, tråkigt, lätt och svårt. Vi pratar hemma om det varje dag.
    De frågor som jag verkligen har velat diskutera har det inte funnits tid till, trots att jag inför mötet påpekat vad jag vill ta upp. Såna saker får jag diskutera vid andra tillfällen.

För mej känns det snudd på slöseri med tid ta ledigt från jobbet för att gå på utvecklingssamtal. Att sen lappen varje år kommer med två veckors framförhållning gör att det hela mest blir ett irritationsmoment.
  • Anonym (en till lärare)

[quote=78028015][quote-nick]Anonym (asdf) skrev 2017-09-19 09:49:36 följande:[/quote-nick]Varför erbjuder ni inte utvecklingssamtal de tider alla kan då?

När skulle det vara då tänker du? Jag arbetar dagtid på skolan och på kvällstid har jag inte möjlighet.

• Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 12:53:10 följande:

[quote=78028015][quote-nick]Anonym (asdf) skrev 2017-09-19 09:49:36 följande:[/quote-nick]Varför erbjuder ni inte utvecklingssamtal de tider alla kan då?

När skulle det vara då tänker du? Jag arbetar dagtid på skolan och på kvällstid har jag inte möjlighet.

Skolans öppettider ska styras av barnens behov och inte dina. Har barn behov av utvecklingssamtal och vårdnadshavare endast kan kvällstid så ska skolan rimligtvis ha öppet kvällstid och du anpassa dina arbetstider efter det.
  • Anonym (en till lärare)
    Anonym (asdf) skrev 2017-09-19 13:16:13 följande:

Skolans öppettider ska styras av barnens behov och inte dina. Har barn behov av utvecklingssamtal och vårdnadshavare endast kan kvällstid så ska skolan rimligtvis ha öppet kvällstid och du anpassa dina arbetstider efter det.

Säger som flera andra: kanske föräldrar ska prioritera sina barn lite mer? De flesta barn har två vårdnadshavare och under exempelvis en 6-veckorsperiod finns det 30 dagar * 2, dvs 60 dagar att välja på för att åka och ha ett samtal som tar en knapp timme. Själv tar jag ledigt ibland för att följa mitt barn till läkare och tandläkare. Jag brukar vädja till dem att undvika en tid mitt på dagen och det brukar alltid lösa sig, däremot kanske jag får en tid som ligger lite längre fram.
  • Anonym (Fröken Fräken)
    kaffe skrev 2017-09-19 07:09:39 följande:

Om du inte tycker fem på eftermiddagen är bra tid att utnyttja din förtroendetid lägg gärna utvecklingssamtalen på de tiderna utanför de schemalagda 40 timmarna i veckan som passar dej. Hade själv gärna gått på helgen, vilket de flesta lärare säger att de lägger sin förtroendetid på eller varför inte kl 6 på morgonen? Hade passat utmärkt.

Jag erbjuder ofta från 6.30. Ingen har dock velat komma då, tänka sig.
  • pyssel
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 15:44:52 följande:

Säger som flera andra: kanske föräldrar ska prioritera sina barn lite mer? De flesta barn har två vårdnadshavare och under exempelvis en 6-veckorsperiod finns det 30 dagar * 2, dvs 60 dagar att välja på för att åka och ha ett samtal som tar en knapp timme. Själv tar jag ledigt ibland för att följa mitt barn till läkare och tandläkare. Jag brukar vädja till dem att undvika en tid mitt på dagen och det brukar alltid lösa sig, däremot kanske jag får en tid som ligger lite längre fram.

Du förstår att de flesta som inte fick till det i huggsexan om de sena tiderna, eller dagtiderna vissa erbjuder endast, är personer som har längre arbetsplatsförlagd tid än du? Förstår du också att dessa liksom du är så duktiga att de ibland måste följa sina barn till tandläkare och läkare? Du verkar fatta dåligt att de flesta gör 40 timmar i veckan PÅ sin arbetsplats - en vanlig dag jobbar de fortfarande när din ramtid är slut.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 15:44:52 följande:

Förmodligen kan de inte det. Och om skolan då tycker att utvecklingssamtalen är så viktiga så kanske skolan ska göra dem mer lättillgängliga.
  • Anonym (...)
    pyssel skrev 2017-09-19 05:48:38 följande:
    Förtroendetid à 10,5 h/veckan är inte fritid utan ARBETSTID. Så vad gör det för skillnad att förlägga rättning till ramtiden och samtalen efter 16 dessa veckor? Du har väl 45,5-timmarsveckor? Att AG inte kan säga "ska" betyder ju inte att en lärare inte kan planera sin faktiska arbetstid. Du förväntas ju ändå vara i arbete så många timmar. Var tusan får du "jobba gratis" ifrån?
    Facket vill att de ska ligga inom ramtiden, alltså innan klockan 16.
  • telly
    Anonym (asdf) skrev 2017-09-19 13:16:13 följande:

Haha. Om skolans öppettider ska styras av elevernas behov, varför börjar skoldagen alltid kring åtta på morgonen med ett fast schema som alla följer?

Dröm vidare...
    BF feb 2018
  • Ess
    Anonym (Fröken Fräken) skrev 2017-09-19 18:19:34 följande:
    Jag erbjuder ofta från 6.30. Ingen har dock velat komma då, tänka sig.
    För egen del så har jag som allra mest att göra på jobbet då och kan absolut inte komma ifrån.
Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal