v i r r a skrev 2017-11-18 23:39:19 följande:
Och allvarligt? Orosanmälan för att en unge lyckas tuta i ett stort antal andra ungar att det serveras hund i matsalen??? Hahah! Det låter snarare som att skolan borde få en extra koll och insats i så fall 
Själv lyckades jag i den åldern övertyga skolkamraterna att daggmaskar faktiskt var huggormsyngel, att sanden sandlådan var radioaktivt avfall från tjernobyl och att slöjdläraren var ihop med rektorn. Ostyrig hjärna då som nu 
Du kan ju tycka det är roligt, men om det förstör hela lektioner så är det inte kul längre. Och säg inte att lärarna måste kunna sätta sig i respekt inför barnen. Detta hänger mycket på föräldrarna. Om föräldrarna har inställningen att deras barn får säga sin åsikt oavsett, så finns det risk att barnet insisterar att göra det, även om det saboterar för hela klassen. Oftast kan ju lärare och även klasskamraternas förebild ändå få barnet att bete sig någorlunda lämpligt. Men det finns också de då struntar i vad läraren säger.
Och det är inte okej att som förälder säga att det är skolans problem. Att ett barn beter sig någorlunda resonabelt ÄR föräldrarnas ansvar. Jag har varit med om att en kvinnliga lärare kallades för h....a av en elev (12-åring) och när hon ringde mamman så tyckte mamman att det är skolans problem. Om MITT barn skulle kalla en lärare för H-ordet - då hade det blivit ett himla liv hemma. Och då hade de inte gjort om! Det är skillnaden! Och det är en stor del av "problemen" som svenska skolan har numera. En del beror faktiskt på föräldrar som inte känner sig ansvariga för hur deras barn beter sig.