• Anonym (Mamma)

Skolan hotar oss

Vår dotter har senaste året kontinuerligt sagt emot under undervisningen.

Hon har som exempel sagt emot att människan nånsin vart på månen och fått med flera andra elever som tror det nu.

Hon spred också rykten om att det var hund i skolans mat så flera barn vägrade äta den.

Så har det hållit på, sak efter sak och igår fick jag prata med hennes lärare och hon gjorde det klart att om det här inte får ett slut så kommer vi orosanmälas.

Har vi nåt att oroa oss för? Jag har inte kunnat sova nåt alls i natt.

Hon är tio år.

• Svar på tråden Skolan hotar oss
  • Påven Johanna II
    Mkh1066 skrev 2017-11-19 10:19:02 följande:

Det dottern påstår är väl inte värre än vad många religioner påstår.

Jag hade en kompis vars föräldrar var med i pingstkyrkan. Det var ju väldigt grafiska scener hon målade upp om vad sim skulle hända med mig som inte var pingstvän.

Så jag kan inte förstå vad problemet är ?

Alla religiösa borde orosanmälas, omhändertas och avprogrammeras. Våldsamt oregerligt stort projekt förstås, men underbart om det låtit sig göras. 
  • Isola747

Låt dem göra en orosanmälan. En anmälan betyder ju inte mer än att soc tar reda på om något behöver göras för barnet. Att hon sagt att det är hund i skolmaten kommer knappas göra att hon tas ifrån er.

I övrigt tycker jag att det är sjukt oproffsigt om de verkligen sagt att om ni inte gör si eller så, så orosanmäler vi. Känner man oro så anmäler man (skyldighet) och informerar föräldrarna om att man kommer göra det. Man ställer inte ultimatum eller hotar. Orosanmälan är ju till för barnets skull, inte för att sätta dit vuxna och finns en oro kring barnet SKA man anmäla, inte hota med att man kanske anmäler.

• v i r r a

Jag hade en kompis vars föräldrar var med i pingstkyrkan. Det var ju väldigt grafiska scener hon målade upp om vad sim skulle hända med mig som inte var pingstvän.

Tänkte precis samma sak.
    Påven Johanna II skrev 2017-11-19 10:30:29 följande:

Alla religiösa borde orosanmälas, omhändertas och avprogrammeras. Våldsamt oregerligt stort projekt förstås, men underbart om det låtit sig göras. 

Hahah! Eller hur!
  • Physalis

Men va? Det är ju ett perfekt tillfälle för både er föräldrar och skola att lära ut källkritiken och riktig fakta, både till din dotter och övriga barn.

Om barnen går på vad din dotter säger, vad mer tror de rakt av på utan att ifrågasätta eller leta egen fakta om?

Korrekturläser som en kratta
  • AndreaBD
    SweeneyTodd skrev 2017-11-18 18:39:26 följande:
    Gör de inte? Det gjorde jag när jag var 10. 
    Då fanns det inga datorer, mobiltelefoner, m.m.
  • AndreaBD
    v i r r a skrev 2017-11-18 23:39:19 följande:

Och allvarligt? Orosanmälan för att en unge lyckas tuta i ett stort antal andra ungar att det serveras hund i matsalen??? Hahah! Det låter snarare som att skolan borde få en extra koll och insats i så fall

Själv lyckades jag i den åldern övertyga skolkamraterna att daggmaskar faktiskt var huggormsyngel, att sanden sandlådan var radioaktivt avfall från tjernobyl och att slöjdläraren var ihop med rektorn. Ostyrig hjärna då som nu

Du kan ju tycka det är roligt, men om det förstör hela lektioner så är det inte kul längre. Och säg inte att lärarna måste kunna sätta sig i respekt inför barnen. Detta hänger mycket på föräldrarna. Om föräldrarna har inställningen att deras barn får säga sin åsikt oavsett, så finns det risk att barnet insisterar att göra det, även om det saboterar för hela klassen. Oftast kan ju lärare och även klasskamraternas förebild ändå få barnet att bete sig någorlunda lämpligt. Men det finns också de då struntar i vad läraren säger.

Och det är inte okej att som förälder säga att det är skolans problem. Att ett barn beter sig någorlunda resonabelt ÄR föräldrarnas ansvar. Jag har varit med om att en kvinnliga lärare kallades för h....a av en elev  (12-åring) och när hon ringde mamman så tyckte mamman att det är skolans problem. Om MITT barn skulle kalla en lärare för H-ordet - då hade det blivit ett himla liv hemma. Och då hade de inte gjort om! Det är skillnaden! Och det är en stor del av "problemen" som svenska skolan har numera. En del beror faktiskt på föräldrar som inte känner sig ansvariga för hur deras barn beter sig.

• AndreaBD

Kanske att hon diskuterar det UNDER lektionerna och förstör undervisningen för resten av klassen. Knappt någon skulle väl stör sig på om hon pratade om det på rasterna.
  • AndreaBD

Vad som också är en viktig fråga här: TS säger att hennes dotter går på habiliteringen. Jag frågade om hon är på autismspektrum, men har inte fått något svar på det. Om hon är det, eller har något annat handikapp, så diskuterar vi här helt "fel" ändå. Det skulle ju ändra väldigt mycket.

TS, varför svarar du inte på den frågan? Det är viktigt i det här sammanhanget - och det skulle ju faktiskt göra det hela mer förståeligt och mindre allvarligt.

• v i r r a
    AndreaBD skrev 2017-11-19 15:43:03 följande:

Du kan ju tycka det är roligt, men om det förstör hela lektioner så är det inte kul längre. Och säg inte att lärarna måste kunna sätta sig i respekt inför barnen. Detta hänger mycket på föräldrarna. Om föräldrarna har inställningen att deras barn får säga sin åsikt oavsett, så finns det risk att barnet insisterar att göra det, även om det saboterar för hela klassen. Oftast kan ju lärare och även klasskamraternas förebild ändå få barnet att bete sig någorlunda lämpligt. Men det finns också de då struntar i vad läraren säger.

Och det är inte okej att som förälder säga att det är skolans problem. Att ett barn beter sig någorlunda resonabelt ÄR föräldrarnas ansvar. Jag har varit med om att en kvinnliga lärare kallades för h....a av en elev  (12-åring) och när hon ringde mamman så tyckte mamman att det är skolans problem. Om MITT barn skulle kalla en lärare för H-ordet - då hade det blivit ett himla liv hemma. Och då hade de inte gjort om! Det är skillnaden! Och det är en stor del av "problemen" som svenska skolan har numera. En del beror faktiskt på föräldrar som inte känner sig ansvariga för hur deras barn beter sig.

Självfallet är det inte ok att konsekvent störa lektionerna.
  • SweeneyTodd
    AndreaBD skrev 2017-11-19 15:34:34 följande:
    Då fanns det inga datorer, mobiltelefoner, m.m.
    Jo, det gjorde det. Det var inte så länge sedan jag var 10. 
  • AndreaBD
    SweeneyTodd skrev 2017-11-19 16:29:13 följande:
    Jo, det gjorde det. Det var inte så länge sedan jag var 10. 
    Sorry..... det fanns inte när jag var 10 och jag tänkte inte på att det ändå har funnits ett tag.
  • Åsa
    AndreaBD skrev 2017-11-19 16:47:07 följande:
    Sorry..... det fanns inte när jag var 10 och jag tänkte inte på att det ändå har funnits ett tag.
    Inte så vanligt som när jag växte upp men nog har jag sett det bland barn i den åldern i mina barns bekantskapskrets. För att inte tala om lego.
  • Annita

Jag känner inte till kategorierna på FL så bra - undrar varför tråden ligger under kategorin ironi och satir? Är allt detta på skoj... nej...?

• SweeneyTodd
    Annita skrev 2017-11-19 19:22:08 följande:
    Jag känner inte till kategorierna på FL så bra - undrar varför tråden ligger under kategorin ironi och satir? Är allt detta på skoj... nej...?
    Detta är en trolltråd. 
  • senalena

Som lärare så tror jag att det är lite mer än dessa två saker som föranlett detta samtal.
    Jag vill fört påpeka att skolan inte HOTAR er, de förbereder er på att de kan komma att göra en anmälan. Det jag misstänker gäller din dotter är att hon är vad som inom skolan kallas för en "negativ ledare", hon drar igång de andra barnen med sina historier. Vare sig hon tror på dem själv eller ej så skapar hon en ohållbar situation för de barn som inte har förmåga till källkritiskt tänkande.

Jämför detta med foliehattarna som säger att vaccin ger autism, det räcker med att en person är övertygad så får denna med sig tusen andra lyckliga idioter som skriker detsamma.
    Det är anledningen till att skolan vill att beteendet ska upphöra. Du som förälder måste förklara för ditt barn hur fel det kan bli när man sprider konstiga historier.

Svar på tråden Skolan hotar oss