Anonym (Pedagog) skrev 2018-04-17 12:51:59 följande:
Ja, jo. Det är jag. Högstadielärare, till och med. Och jag arbetar i en skola där vi har flera elever som beter sig som TS son tydligen gör, dvs får utbrott och slår i väggar och möbler. Jag vet därmed hur det påverkar de övriga elevernas arbetsmiljö. Och jag har även erfarenhet av föräldrar som bagatelliserar de egna barnens agerande på det sätt TS gör. Det underlättar varken för barnen eller skolan.
Som han "tydligen" gör? Det är precis det som är poängen. Enligt hennes beskrivning så uppför han sig inte särskilt illa. Och det är ju stor skillnad mellan en 8-åring och en 14-åring. På högstadiet förväntar man sig mer självkontroll av eleverna. På lågstadiet brukar man ha fler personal (inte så många fler, men ändå fler), så att man kan ta hand om sånt.
Nu har ju TS son en resurs, så det är ju inte samma situation som för dig med högstadieeleverna. Jag är också högstadielärare och jag har också haft elever i klasser som har förstört för alla. Dock har det sällan varit barn med ADHD-diagnos, utan det har varit ungdomar som haft nån sorts kris, psykiska problem eller problem hemma. Eller så har de gjort så för att straffa ut sig, för att de inte fick sluta med B-språket. Till slut gick ju både föräldrar och skolan med på att eleven fick sluta med ämnet.
Jag har aldrig bagatelliserat mina barns agerande i skolan, men det finns förstås enskilda som gör. Här har vi dock inte fått fakta som belägger det.
Och framför allt förstår jag det på TS som om lektionerna inte är problemet, utan snarare andra aktiviteter så som utflykter. Och enligt min erfarenhet är det precis så det brukar vara.