KlunsSmurfen skrev 2018-10-08 22:36:00 följande:
Det beror ju på vad man tycker att någons bästa är och jag tycker att allt är rörigt.
Det verkar vara vanligare att mer empatiska personer är mer genusmedvetna eller nått liknande det är också empatiska personer som har en tendens att curla sina ungar och kallar det för kärlekshandlingar. Curlingföräldern har gemensamma drag med den medberoende som man kallar för "empath"
Curling handlar inte om barnens behov utan om förälderns behov.
känner sig säkrast när de ger, attraheras ofta av människor med behov, attraherar ofta människor med behov, känner sig uttråkade och tomma om de inte har någon att hjälpa, överengagerar sig
sv.wikipedia.org/wiki/MedberoendeHur brukar kvinnor göra med mindre maskulina grabbar när de inte är så små längre?
illvet.se/manniskan/psykologi/varfor-pratar-man-med-ljus-rost-till-sma-barn
Det är ingen söt hundvalp, det är ett barn. De kan dalta en del med dem också.
Man kan ju inte uppfostra ett barn till något det inte är och det handlar ju mycket om intresse. Pojkaktiga tjejer som får tjejleksaker leker knappt med dem så man kan ju inte heller tvinga en tjejig pojke att vara maskulin och leka med vapen och annat pojkaktigt men om ett barn endast har kottar att leka med kommer barnet för eller senare göra något kreativt med dem men det betyder ju inte att barnet har intresse för just kottar.
Testosteron under graviditeten styr intresse en hel del och det märks tydligt om man jämför mellan könen men alla är ju inte lika, ska man vara tolerant så ska man ju låta barnets intresse styra och få utvecklas till en egen individ (inom rimliga gränser) men genusflummet som ska framstå som tolerans handlar ofta om intolerans eftersom man har väldigt svårt att acceptera olikheter och försöker aktivt styra barns intressen för att motverka "sociala konstruktioner" (biologi) och man kan vara väldigt intolerant mot maskulinitet. Normkritik går ofta ut på att problematisera mindre problematiska saker som busbråk och annat kul.
lararnastidning.se/val-av-lek-ger-jamstallda-barn/
Jag är alltid skeptisk i såna här frågor, handlar det om förälderns egna behov, är det en genusförälder med intolerans mot grabbighet eller handlar det mer genuint om barnet.
Precis!^^ Du har många poänger där (i hela inlägget egentligen) och tar upp mycket av just det som jag för min del också funderar på i sammanhanget.
För ja visst är det väldigt rörigt om vad som verkligen på riktigt är någons bästa!! Och ibland blir det nog lätt att föräldrar tänker att de gör saker för sitt barns bästa, men i själva verket ser det egentligen mest till sina egna behov. Jag för min del tänker mig att det i vissa fall nog kan handla om att föräldrarna i själva verket är själviska, självcentrerade osv och egentligen främst vill känna sig nöjda för egen del, medan det i andra fall kan bero på att föräldrarna istället är på tok för empatiska och har svårt för att avgöra vad som verkligen på riktigt är för barnens bästa och vad som i själva verket är för deras eget bästa och för de sistnämnda är det säkert en jobbigt balansgång tänker jag.
Och jag håller med fullständigt i att man ju inte kan uppfostra ett barn till något det inte är och dessutom tycker jag att det är mycket viktigt att man låter sina barn vara sig själva. Men samtidigt tror jag inte att det är sunt att gå till överdrift med detta, särskilt inte när barnen är små, för då tror jag att man istället riskerar att göra sina barn för förvirrade istället och det tror jag inte heller att är bra för barnen.
Jag anser ju då hur som helst för min del att de föräldrarna i det sammanhang som ts berättar om verkar gå en aning till överdrift i att låta sin son vara sig själv och i att vilja sin son sitt bästa. För enligt de beskrivningar som getts tycker jag nästan att det verkar som om föräldrarna gör både pojken och hans tillvaro till en tjejig välpyntad julgran med prinsesstema. Och jag funderar lite då på om man i själva verket tvunget måste göra vare sig sin dotter eller son till en liten prinsessbakelse. Men dock bör man ju samtidigt ha i åtanke att jag här bara utgår från de beskrivningar som gett i tråden, för i själva verket har vi ju ingen aning om hur hela sammanhanget ser ut och hur det helhetsmässigt ser ut i den familj som ts pratar om, för jag menar till helheten kan ju det hela i själva verket se helt annorlunda ut en den bild jag fått genom tråden.