Skywalker skrev 2018-11-17 11:31:51 följande:
Det känns som det finns mycket missförstånd här. Att göra som ts funderar på är helt anskrämligt ur anknytningssynpunkt som flera förklarat. Men det verkar också finnas missförstånd åt andra hållet om vad anknytning är.
Alla människor har två system: anknytningssystemet och utforskarssystemet och båda är lika viktiga.
Trygg anknytning har inget att göra med samsovning eller inte utan det handlar om att svara på barns signaler. När barnet känner sig otryggt aktiveras anknytningssystemet och det signalerar till föräldern (spädbarn kanske gråter, äldre rörliga barn kanske tar sig fram till föräldern och sträcker upp armarna) - då är det viktigt att föräldern svarar med trygghet och omvårdnad. Fördelen med samsovning/att sova i samma rum är ju att man kan svara på signalen snabbare, innan barnet blivit allt för upprört.
Se gärna denna video:
Erla: ni har säkert ett tryggt barn som vet att ni finns där om hon behöver er. Annars skulle hon signalera till er! (Om ni då inte ignorerat signalerna så mycket att hon gett upp som det ts är inne på, men det hör jag på dig att ni inte har. Det är när man gör så som barnet kan verka lugnt på utsidan men inuti har lika hög puls och oro som barn som gråter eller skriker, de har bara lärt sig att inte visa det.)
Jag håller med om vikten av att tillfredsställa barnets behov, men jag tror du underskattar behovet av kroppskontakt hos spädbarn, och också misstar dig på barnets begränsningar på att kommunicera alla sina behov till föräldrarna.
Att se småbarn som en form av maskin, som skriker varje gång det mår dåligt och behöver uppmärksamhet, är inte helt fel - men det är inte hela sanningen.
Ett barn kommer inte att skrika av att det inte får känna mammans hand när det sover. Ett barn skriker när det är hungrigt, rädd, ensam, ledset, etc. men den kommer inte tjuta för en avsaknad av närhet under sömnen. Att barnet får höra anknytningspersonens andetag under natten, känna lukten och kanske känna en arm el. liknande tror jag är väldigt stressdämpande i sig. Rem-sömn och annat tycks även påverkas, läs artikeln jag hänvisar till nedan.
Att samsova med sitt spädbarn ger en närhet som jag inte tror är jämförbar med att låta barnet sova ensam - även om föräldrarna går upp när barnet skriker och tröstar, etc.
Jag påstår inte att barnet aldrig kan utveckla en trygg anknytning om föräldrarna inte samsover men är lyhörda för barnens behov i övrigt, men jag tror att det finns ett spektrum när man pratar om trygg anknytning.
När jag googlade lite, fann jag att det fanns många delade åsikter i ämnet, även bland forskarna.
Här är t.ex. en i mina ögon bra artikel med mycket stöd i vetenskapen som förordar samsovning:
www.naturalchild.org/articles/guest/tami_breazeale.html
Sedan finns det andra artiklar som t.ex. kritiserar attachment parenting, som bl.a. innehåller samsovning. Kritiken går ut på att det inte finns några belägg på att attachment parenting ger trygg anknytning, samt att viss forskning tyder på att samspelet mellan barn och anknytningsperson spelar en större roll för utvecklandet av en trygg anknytning. Jag tror att det behövs mer klargörande forskning här.
En annan intressant faktor är att det i Sverige finns en stor andel barn med trygg anknytning - har läst någon siffra som nämner 2/3 och en annan siffra som säger 74%.
Min slutsats är att det finns en ganska stor möjlighet att ge barn en trygg anknytning, även om man gör vissa misstag som förälder. (Man pratar mycket om att föräldern har chansen att reparera sina "misstag"). Sedan tänker jag att det säkerligen finns en skala även inom trygg anknytning. D.v.s. vissa barn med trygg anknytning är mer trygga än andra med trygg anknytning.
Jag landar i en tro att ett barn med föräldrar som ger både närhet via samsovning, adekvat respons och emotionell värme och på andra sätt tillgodoser barnets behov får tryggare barn än de som plockar bort något annat ur ekvationen, t.e.x. närheten som uppstår från samsovningen (även om de barnen också kan ha en trygg anknytning).