• honkie

Låta barnet gråta?

Jag har på senare tid blivit nyfiken på att skaffa barn.

De flesta jag umgås med har barn och jag har sett en del av vad de går igenom.

Vanligt är att barn skriker och gråter när de är trötta, och om man har en trevlig middag så är det inte helt ovanligt att något barn skriker lite extra mycket.

Scenariot brukar alltid vara samma. Man har trevligt, barnet börjar skrika, någon av föräldrarna lyfter upp barnet, kör sin "såja såja" i allt från 15 till 45 minuter innan de säger att hen nog är trött. Då ska barnet nattas och föräldern som nattar kan försvinna allt från en halvtimme till hela kvällen.

Om föräldern är snabb och kommer tillbaka till umgänget så kan barnet ändå vakna, skrika och föräldern riskerar återigen att bli borta hela kvällen.

Detta verkar vara normalt men samtidigt lite mardrömslikt för mig. Kan man inte lägga barnet efter 5 sekunders skrik, kolla så att blöjan är ren och sen bara lämna rummet och stänga dörren?

• Svar på tråden Låta barnet gråta?
  • Erla
    jrockyracoon skrev 2018-11-15 19:44:18 följande:

Ja, vad roligt om dina barn är trygga och reagerar adekvat i stressade situationer!

Men jag kan inte begripa hur du kan, utifrån ett enda exempel, dra generella slutsatser om vilka risker barn som sover själva när de är mycket små löper? Det du gör när du förordar det är i paritet med att uppmuntra folk att köra bil berusade för att ingenting hände när du gjorde det.

Om dina barn har en trygg anknytning, så har de troligtvis detta för att den kärlek och omsorg ni har visat dem har övertrumfat den otrygghet de har fått av att inte få sina ev. trygghetsbehov tillfredsställda vid sovandet. Alternativt att ni har sådana barn som har haft en medfödd fördel att känna sig trygg i sådana sammanhang. Barnen är då trygga trots att ni inte låtit de samsova. Det finns ingenting som säger att andra föräldrar skulle kunna göra likadant med sina barn utan risk för otrygg anknytning.

Fast att samsova måste verkligen inte trumfa att bebisen sover i egen bädd. Alla bebisar och barn har olika mycket närhetsbehov. Vårt barn har inte fixat samsovning på natten alls till exempel. På dagen däremot krävde hon, det första halvåret, att ständigt bli buren oavsett om hon var varken eller sov. Då gick det inte lägga ifrån sig henne utan att hon grät. Hennes närhetsbehov varierar såklart, men vissa barn somnar och sover bättre i egen bädd och till och med i eget rum. Det är inte vettigt att dra paralleller mellan samsovning och trygghet om man inte först kollar på hur barnet agerar vid samsovning. Isåfall är vår lilla kotte skadad för livet, för hon har inte kunnat sova i samma rum som oss sedan hon var 8 månader. Vi störde henne nämligen så fort vi rörde på oss.

Skillnaden mellan det TS undrar över är däremot att vi aldrig låtit barnet gråta bakom stängd dörr. Gråter hon går någon av oss in och kollar till henne. Behöver hon extra närhet så är någon av oss kvar och ger henne det tills hon lugnat sig eller somnat. Det är dock sällan som hon sover när vi lämnar rummet efter nattning. Jag är ju inte utbildad inom detta, men det känns som att hon är trygg med upplägget och att hon vet att någon kommer om hon gnäller eller gråter.
  • Erla

Ja, vad roligt om dina barn är trygga och reagerar adekvat i stressade situationer!

Men jag kan inte begripa hur du kan, utifrån ett enda exempel, dra generella slutsatser om vilka risker barn som sover själva när de är mycket små löper? Det du gör när du förordar det är i paritet med att uppmuntra folk att köra bil berusade för att ingenting hände när du gjorde det.

Om dina barn har en trygg anknytning, så har de troligtvis detta för att den kärlek och omsorg ni har visat dem har övertrumfat den otrygghet de har fått av att inte få sina ev. trygghetsbehov tillfredsställda vid sovandet. Alternativt att ni har sådana barn som har haft en medfödd fördel att känna sig trygg i sådana sammanhang. Barnen är då trygga trots att ni inte låtit de samsova. Det finns ingenting som säger att andra föräldrar skulle kunna göra likadant med sina barn utan risk för otrygg anknytning.

Fast att samsova måste verkligen inte trumfa att bebisen sover i egen bädd. Alla bebisar och barn har olika mycket närhetsbehov. Vårt barn har inte fixat samsovning på natten alls till exempel. På dagen däremot krävde hon, det första halvåret, att ständigt bli buren oavsett om hon var varken eller sov. Då gick det inte lägga ifrån sig henne utan att hon grät. Hennes närhetsbehov varierar såklart, men vissa barn somnar och sover bättre i egen bädd och till och med i eget rum. Det är inte vettigt att dra paralleller mellan samsovning och trygghet om man inte först kollar på hur barnet agerar vid samsovning. Isåfall är vår lilla kotte skadad för livet, för hon har inte kunnat sova i samma rum som oss sedan hon var 8 månader. Vi störde henne nämligen så fort vi rörde på oss.

Skillnaden mellan det TS undrar över är däremot att vi aldrig låtit barnet gråta bakom stängd dörr. Gråter hon går någon av oss in och kollar till henne. Behöver hon extra närhet så är någon av oss kvar och ger henne det tills hon lugnat sig eller somnat. Det är dock sällan som hon sover när vi lämnar rummet efter nattning. Jag är ju inte utbildad inom detta, men det känns som att hon är trygg med upplägget och att hon vet att någon kommer om hon gnäller eller gråter.
  • jrockyracoon
    Erla skrev 2018-11-15 20:38:24 följande:

Det handlar om, som jag skrev, att tillfredsställa barnets behov av närhet. De flesta bäbisar har ett stort behov av närhet, möjligtvis med undantag av autistiska småbarn. Samtidigt har du rätt i att det sannolikt finns individuella skillnader här, som med allt annat.

Det är bra att känna till att forskare har mätt bäbisars puls för att försöka avgöra hur stressade de är. Det har visat sig att även bäbisar som ser lugna ut, och inte skriker ändå kan ha en inre stress utav att känna sig ensamma och övergivna.

Jag skulle säga att det är väldigt viktigt att som förälder känna till hur viktigt det är med kroppskontakt, samsovning och närhet för barn som är små. Anknytningen sker under ca 0 - 2 år, så den perioden är det förstås viktigast.

Jag tycker det låter bra att ni har burit på barnet mycket, det har säkert gett barnet trygghet. Också bra att ni är lyhörda för hennes mående och att ni går in till henne när hon gråter.

Om det är ett litet barn, så skulle jag inte ta för givet att barnet inser att föräldern existerar när denne inte är där. Hjärnan är inte så utvecklad och små barns hjärnor skiljer sig från vuxna. Jag skulle söka efter andra lösningar med ett väldigt litet barn.
  • Erla
    jrockyracoon skrev 2018-11-15 23:13:02 följande:

Det handlar om, som jag skrev, att tillfredsställa barnets behov av närhet. De flesta bäbisar har ett stort behov av närhet, möjligtvis med undantag av autistiska småbarn. Samtidigt har du rätt i att det sannolikt finns individuella skillnader här, som med allt annat.

Det är bra att känna till att forskare har mätt bäbisars puls för att försöka avgöra hur stressade de är. Det har visat sig att även bäbisar som ser lugna ut, och inte skriker ändå kan ha en inre stress utav att känna sig ensamma och övergivna.

Jag skulle säga att det är väldigt viktigt att som förälder känna till hur viktigt det är med kroppskontakt, samsovning och närhet för barn som är små. Anknytningen sker under ca 0 - 2 år, så den perioden är det förstås viktigast.

Jag tycker det låter bra att ni har burit på barnet mycket, det har säkert gett barnet trygghet. Också bra att ni är lyhörda för hennes mående och att ni går in till henne när hon gråter.

Om det är ett litet barn, så skulle jag inte ta för givet att barnet inser att föräldern existerar när denne inte är där. Hjärnan är inte så utvecklad och små barns hjärnor skiljer sig från vuxna. Jag skulle söka efter andra lösningar med ett väldigt litet barn.

Okej, tack för infon! Måste känna på hennes puls ikväll när vi lägger henne. Oftast är hon så trött så hon blundar när vi släcker ner, men hon sover sällan när vi lämnar rummet. De första 8 månaderna hade vi henne i en egen säng jämte mig, så att man kunde smeka en kind eller hålla en hand om det behövdes. Från ca 2 månaders ålder somnade hon i famnen på kvällarna och då gick det lägga ner henne i sängen och lämna uran att hon ens märkte det. Från drygt 7 månaders ålder började hon sova hela nätter så när som på att hon vaknade upp just för att vi rörde på oss och efter 8 månader bestämde vi att flytta in henne till eget rum så vi alla fick sova på nätterna. Hon är idag 15 månader och det märks när hon bara vill ha närhet eller om det är något annat som spökar. Vi kollar till henne oavsett för det känns inte bra att hon ligger och bökar runt och smågnäller. Jag vill ju verkligen inte att mitt barn ska få anknytningsproblem. Måste läsa på mer om detta känner jag, men själva läggningen har vi känt oss ganska trygga med i och med att vi aldrig låter henne ligga och gråta och gnälla ensam i sitt rum. Hon är idag ett ganska självständigt barn men väldigt mammig och klängig på samma gång som hon är riktigt nyfiken. Andra barn springer hon efter och ser då knappt efter mig, men med vuxna kan hon vara lite reserverad emot om det inte är vuxna som hon träffat många gånger. Dt är dock oftast bara jag som duger för tröst, även om pappan är väldigt aktiv som förälder. antar att det beror på att det är jag som går hemma.
  • isolande

Men är det inte lika farligt att "övervärdera" samsovande och närhet?

Kan det inte åtminstone rent teoretiskt finnas föräldrar som utan att analysera situationen bara försöker hantera allt genom att bära barnet? Tänk om barnet inte vill det egentligen och fortsätter försöka gråta till sig det hen egentligen behöver? Men föräldern bara pluggar in öronpropparna och spänner fast ungen i en sele på magen?

Och barn som skall nattas kanske trilskas och tar evighetslång tid på sig att somna för att med en förälder i sängen blir det för varmt, det låter kanske lite osv? Hur bra är det då att envisas med att ligga kvar och INTE tillgodose barnets behov bara för att man per automatik inte vågar prova annat för att man då förstör anknytningen?

Tror inte det gjorts några studier på det....
  • Erla
    isolande skrev 2018-11-16 14:03:29 följande:

Kan det inte åtminstone rent teoretiskt finnas föräldrar som utan att analysera situationen bara försöker hantera allt genom att bära barnet? Tänk om barnet inte vill det egentligen och fortsätter försöka gråta till sig det hen egentligen behöver? Men föräldern bara pluggar in öronpropparna och spänner fast ungen i en sele på magen?

Och barn som skall nattas kanske trilskas och tar evighetslång tid på sig att somna för att med en förälder i sängen blir det för varmt, det låter kanske lite osv? Hur bra är det då att envisas med att ligga kvar och INTE tillgodose barnets behov bara för att man per automatik inte vågar prova annat för att man då förstör anknytningen?

Det är lite det här vi har varit inne på här hemma. Att testa oss fram när det vi gör inte funkar. Jag kände mig trygg med denna metod fram tills nu, då det diskuteras huruvida man kan ha förstört barnet för att man inte samsovit :/
  • isolande
    Erla skrev 2018-11-16 14:20:05 följande:
    Det är lite det här vi har varit inne på här hemma. Att testa oss fram när det vi gör inte funkar. Jag kände mig trygg med denna metod fram tills nu, då det diskuteras huruvida man kan ha förstört barnet för att man inte samsovit :/
    Mitt tips är att prova nåt annat än det man håller på med om barnet inte är nöjt och se om det funkar bättre.

Tänker att barn borde påverkas av att inte få sina behov uppfyllda, vare sig det handlar om mer närhet och samsovning eller mindre närhet och sova/somna i egen säng eller själv.
  • jrockyracoon
    isolande skrev 2018-11-16 14:03:29 följande:

Det du säger nu låter rätt knasigt i mina öron

Jag uppfattar det lika egendomligt som: "Vi kanske överskattar barnens behov av att äta, vi kanske skulle testa att sluta ge barnen mat och se om de mår bättre av det." eller "Vi kanske ska se till att barnen inte får någon sömn, vi kan pröva att ha barnet helvaken i några veckor och se om det kanske löser våra problem."

Jag tänker att närhet och kroppskontakt är minst lika viktiga behov hos ett spädbarn som mat och sömn. Jamen visst ska man vara lyhörd för barnets behov och anpassa sig - men om barnet visar tecken på att inte vilja ha kroppskontakt, tycker jag att man ska kontakta BVC för att få hjälp och stöd.

Om det låter eller är för varmt för ett spädbarn, tycker jag att man ska försöka hitta en lösning på det - men att vägra barnet den närhet det så gärna söker för den sakens skull, tycker jag låter som en mycket missriktad omsorg. Spädbarn kan inte berätta för oss vad de vill, men forskningen har en del svar på det. Vill vi barnens bästa kan vi utnyttja de resultat som idag anses vederlagda.

Jag tänker också att det hos somliga finns en viss instinktiv ovilja att ge barnen kroppskontakt. Det kan ju komma sig av att man själv har en otrygg anknytning. Jag känner personer som har uttryckt äckel inför personer som bär på sina barn, trots att den närheten är jättebra för barnen. Jag tänker inte ge dessa personer ved till sin brasa genom att hålla med om att man kan experimentera med barns behov av närhet. Visst kan man vara lyhörd för barnets behov och pröva sig fram till vad som funkar bra för ett barn, men man ska inte tro att man rycka ifrån barn viktiga närhetsbehov utan långsiktiga följder.
  • Nellie1234

Läs denna dikt.

Det är kväll ?

jag känner det.

Allt är som det ska.

Mjuka händer

håller mig

ljummet vatten

omsluter mig.

Pappas leende

däruppe.

Allt är som det ska.

Jag torkas, kläs på.

Mamma håller mig ömt,

Lägger mig vid sitt bröst,

Mina läppar möter

hennes mjuka hud

varm söt mjölk

fyller min mun, min mage.

Allt är som det ska.

Ammandet gör mig dåsig

jag glider in i sömn

Då händer något.

Ett salt finger i min mungipa

Skiljer mig från bröstet

Jag gapar över luft

Lyfts och sänks ner

På platt, dött tyg.

Jag är ren.

Jag är mätt.

Jag är klarvaken.

Jag är ensam.

Allt är tyst.

Allt är mörkt

Allt är fel, fel, fel.

Så jag ropar på dem:

Jag är i fara!

Rädda mig!

Inget händer.

Som spöken kretsar

oron runt mig.

Slukar mig hel.

Allt jag kan göra

Är att om och om igen

ropa

så högt jag kan:

JAG ÄR I LIVSFARA!

RÄDDA MIG!

JAG DÖR!

Om och om igen

för att inte dö.

Korta stunder hör jag mammas röst

Långt långt borta,

Diffust genom mina egna rop.

Räddning på väg.

Jag ropar på henne.

Rösten tystnar.

En dörr slås igen.

Jag ropar och ropar

i förtvivlan

och dödsskugga.

Ropen bor i mina gener

har räddat mina

förfäder och förmödrar

De tysta fick aldrig egna barn.

Skräcken regerar.

Halsen, magen, huvudet, allt värker.

Ibland hör jag mamma

långt där borta

sen försvinner hon igen.

Till slut övermannas jag

av skräcken

Överlämnar mig åt ödet

Bereder mig på döden

Ja, jag ska dö.

Jag vet det nu.

Det är natt,

en farlig tid.

Ingen kommer.

Mamma och pappa är redan döda.

Jag är övergiven

Prisgiven

Orörlig i fiendeland.

Min enda, smala chans:

Att vara tyst

Låtsas redan vara död

Efter evigheters evighet:

Det är morgon.

Jag lyfts upp

av mamma

läggs till hennes bröst.

Jag överlevde.

Sen är allt som det ska.

Till nästa kväll.

• Erla
    jrockyracoon skrev 2018-11-16 20:11:49 följande:

Det du säger nu låter rätt knasigt i mina öron

Jag uppfattar det lika egendomligt som: "Vi kanske överskattar barnens behov av att äta, vi kanske skulle testa att sluta ge barnen mat och se om de mår bättre av det." eller "Vi kanske ska se till att barnen inte får någon sömn, vi kan pröva att ha barnet helvaken i några veckor och se om det kanske löser våra problem."

Jag tänker att närhet och kroppskontakt är minst lika viktiga behov hos ett spädbarn som mat och sömn. Jamen visst ska man vara lyhörd för barnets behov och anpassa sig - men om barnet visar tecken på att inte vilja ha kroppskontakt, tycker jag att man ska kontakta BVC för att få hjälp och stöd.

Om det låter eller är för varmt för ett spädbarn, tycker jag att man ska försöka hitta en lösning på det - men att vägra barnet den närhet det så gärna söker för den sakens skull, tycker jag låter som en mycket missriktad omsorg. Spädbarn kan inte berätta för oss vad de vill, men forskningen har en del svar på det. Vill vi barnens bästa kan vi utnyttja de resultat som idag anses vederlagda.

Jag tänker också att det hos somliga finns en viss instinktiv ovilja att ge barnen kroppskontakt. Det kan ju komma sig av att man själv har en otrygg anknytning. Jag känner personer som har uttryckt äckel inför personer som bär på sina barn, trots att den närheten är jättebra för barnen. Jag tänker inte ge dessa personer ved till sin brasa genom att hålla med om att man kan experimentera med barns behov av närhet. Visst kan man vara lyhörd för barnets behov och pröva sig fram till vad som funkar bra för ett barn, men man ska inte tro att man rycka ifrån barn viktiga närhetsbehov utan långsiktiga följder.

Fast jag uppfattade inte det isolande skrev som att man ska strunta i att ge barnet närhet, utan snarare som att alla barn inte kräver ständig närhet, eller att det inte alltid är ledset just för att den vill ha närhet. Att det kanske är något annat som barnet vill ha just där och då. Gråter barnet tar man ju oftast upp det och håller om det rent instinktivt, men funkar inte det så kanske man får pröva något annat för att se vad det är barnet vill.

Oavsett så bär vi ju inte på våra barn konstant. Hur ska man tänka kring det? Ska man alltid bära på bebisen oavsett om den är ledsen eller verkar nöjd? Ska man alltid sova ihop med den även om den somnar gott och man kan lägga den i egen säng? Jag upplever att du menar att man typ ska bära på barnet dygnet runt, men det kan ju knappast vara vad som krävs för att skapa god anknytning mellan mig och mitt barn?
  • jrockyracoon
    Erla skrev 2018-11-16 22:33:37 följande:
    Fast jag uppfattade inte det isolande skrev som att man ska strunta i att ge barnet närhet, utan snarare som att alla barn inte kräver ständig närhet, eller att det inte alltid är ledset just för att den vill ha närhet. Att det kanske är något annat som barnet vill ha just där och då. Gråter barnet tar man ju oftast upp det och håller om det rent instinktivt, men funkar inte det så kanske man får pröva något annat för att se vad det är barnet vill.

Oavsett så bär vi ju inte på våra barn konstant. Hur ska man tänka kring det? Ska man alltid bära på bebisen oavsett om den är ledsen eller verkar nöjd? Ska man alltid sova ihop med den även om den somnar gott och man kan lägga den i egen säng? Jag upplever att du menar att man typ ska bära på barnet dygnet runt, men det kan ju knappast vara vad som krävs för att skapa god anknytning mellan mig och mitt barn?
    Jo, i princip alla spädbarn behöver i princip väldigt mycket närhet, åtminstone om de ska bli trygga. 

Att bära på sina barn ofta, är jättebra. Det finns inget bättre sätt att göra barnet trygga. Närhet till anknytningspersonen är toppen!

Javisst har barnet andra behov också, och om det är ledset får man förstås som du säger ibland leta efter andra orsaker än närhetsbehovet.

Det handlar om att ett tryggt barn får alla (eller iaf en väldigt stor andel) av sina behov tillgodosedda av en lyhörd anknytningsperson.

Och i det är närhetsbehovet väldigt viktigt. Eftersom spädbarn får ett ökat behov av närhet under natten (när anknytningssystemet aktiveras), så är det bra att man samsover med små spädbarn, tycker jag. 

Om man lägger dem i egen säng och de somnar, kan de ju vakna och vara ledsna. Men även om de inte vaknar, så tror jag att de ändå blir tryggare av att under sömnen känna mammans/pappans kropp, eller höra mammans/pappans andetag, etc. Anknytningspersonens närvaro är viktig för barnet. När man sover så har man ju en större eller mindre grad av vakenhet beroende på vilken del av sömncykeln man befinner sig i.

Mitt äldsta barn på 7 år som jag samsover med brukar ibland vakna och säga "pappa" eller skrika rakt ut, och sedan behöva en minitröst på två sekunder när man säger: "Pappa är här, sov du vidare, det är ingen fara!". 

Om ett barn på 7 år mår bra av att ha sin pappa i närheten vid sömn, är det förstås givet att ett spädbarn som inte inser att föräldrarna existerar om de inte är där, behöver det.

Paradoxalt nog verkar det så att om man ger barnet väldigt mycket närhet, kärlek och värme under uppväxten så växer de upp och blir trygga och självständiga individer. Men om man ger dem mycket självständighet innan de är redo för det, blir de inte alls nödvändigtvis självständiga utan riskerar att bli klängiga till en partner (eller koppla bort känslorna helt).
  • Skywalker

Det känns som det finns mycket missförstånd här. Att göra som ts funderar på är helt anskrämligt ur anknytningssynpunkt som flera förklarat. Men det verkar också finnas missförstånd åt andra hållet om vad anknytning är.

Alla människor har två system: anknytningssystemet och utforskarssystemet och båda är lika viktiga.

Trygg anknytning har inget att göra med samsovning eller inte utan det handlar om att svara på barns signaler. När barnet känner sig otryggt aktiveras anknytningssystemet och det signalerar till föräldern (spädbarn kanske gråter, äldre rörliga barn kanske tar sig fram till föräldern och sträcker upp armarna) - då är det viktigt att föräldern svarar med trygghet och omvårdnad. Fördelen med samsovning/att sova i samma rum är ju att man kan svara på signalen snabbare, innan barnet blivit allt för upprört.

Se gärna denna video:

Erla: ni har säkert ett tryggt barn som vet att ni finns där om hon behöver er. Annars skulle hon signalera till er! (Om ni då inte ignorerat signalerna så mycket att hon gett upp som det ts är inne på, men det hör jag på dig att ni inte har. Det är när man gör så som barnet kan verka lugnt på utsidan men inuti har lika hög puls och oro som barn som gråter eller skriker, de har bara lärt sig att inte visa det.)

• jrockyracoon

Skywalker skrev 2018-11-17 11:31:51 följande:

Det känns som det finns mycket missförstånd här. Att göra som ts funderar på är helt anskrämligt ur anknytningssynpunkt som flera förklarat. Men det verkar också finnas missförstånd åt andra hållet om vad anknytning är.

Alla människor har två system: anknytningssystemet och utforskarssystemet och båda är lika viktiga.

Trygg anknytning har inget att göra med samsovning eller inte utan det handlar om att svara på barns signaler. När barnet känner sig otryggt aktiveras anknytningssystemet och det signalerar till föräldern (spädbarn kanske gråter, äldre rörliga barn kanske tar sig fram till föräldern och sträcker upp armarna) - då är det viktigt att föräldern svarar med trygghet och omvårdnad. Fördelen med samsovning/att sova i samma rum är ju att man kan svara på signalen snabbare, innan barnet blivit allt för upprört.

Se gärna denna video:

Erla: ni har säkert ett tryggt barn som vet att ni finns där om hon behöver er. Annars skulle hon signalera till er! (Om ni då inte ignorerat signalerna så mycket att hon gett upp som det ts är inne på, men det hör jag på dig att ni inte har. Det är när man gör så som barnet kan verka lugnt på utsidan men inuti har lika hög puls och oro som barn som gråter eller skriker, de har bara lärt sig att inte visa det.)

Jag håller med om vikten av att tillfredsställa barnets behov, men jag tror du underskattar behovet av kroppskontakt hos spädbarn, och också misstar dig på barnets begränsningar på att kommunicera alla sina behov till föräldrarna.

Att se småbarn som en form av maskin, som skriker varje gång det mår dåligt och behöver uppmärksamhet, är inte helt fel - men det är inte hela sanningen.

Ett barn kommer inte att skrika av att det inte får känna mammans hand när det sover. Ett barn skriker när det är hungrigt, rädd, ensam, ledset, etc. men den kommer inte tjuta för en avsaknad av närhet under sömnen. Att barnet får höra anknytningspersonens andetag under natten, känna lukten och kanske känna en arm el. liknande tror jag är väldigt stressdämpande i sig. Rem-sömn och annat tycks även påverkas, läs artikeln jag hänvisar till nedan.

Att samsova med sitt spädbarn ger en närhet som jag inte tror är jämförbar med att låta barnet sova ensam - även om föräldrarna går upp när barnet skriker och tröstar, etc. 

Jag påstår inte att barnet aldrig kan utveckla en trygg anknytning om föräldrarna inte samsover men är lyhörda för barnens behov i övrigt, men jag tror att det finns ett spektrum när man pratar om trygg anknytning. 

När jag googlade lite, fann jag att det fanns många delade åsikter i ämnet, även bland forskarna.

Här är t.ex. en i mina ögon bra artikel med mycket stöd i vetenskapen som förordar samsovning:

www.naturalchild.org/articles/guest/tami_breazeale.html

Sedan finns det andra artiklar som t.ex. kritiserar attachment parenting, som bl.a. innehåller samsovning. Kritiken går ut på att det inte finns några belägg på att attachment parenting ger trygg anknytning, samt att viss forskning tyder på att samspelet mellan barn och anknytningsperson spelar en större roll för utvecklandet av en trygg anknytning. Jag tror att det behövs mer klargörande forskning här.

En annan intressant faktor är att det i Sverige finns en stor andel barn med trygg anknytning - har läst någon siffra som nämner 2/3 och en annan siffra som säger 74%. 

Min slutsats är att det finns en ganska stor möjlighet att ge barn en trygg anknytning, även om man gör vissa misstag som förälder. (Man pratar mycket om att föräldern har chansen att reparera sina "misstag"). Sedan tänker jag att det säkerligen finns en skala även inom trygg anknytning. D.v.s. vissa barn med trygg anknytning är mer trygga än andra med trygg anknytning. 

Jag landar i en tro att ett barn med föräldrar som ger både närhet via samsovning, adekvat respons och emotionell värme och på andra sätt tillgodoser barnets behov får tryggare barn än de som plockar bort något annat ur ekvationen, t.e.x. närheten som uppstår från samsovningen (även om de barnen också kan ha en trygg anknytning).
  • honkie
    jrockyracoon skrev 2018-11-14 23:55:36 följande:

Vid undvikande anknytning så har personen en tendens att vara väldigt rationell och kunna föra långa och avancerade resonemang kring saker, säkert även känslor. Att kunna resonera kring känslor och annat är därför inget tecken på trygg anknytning. De otrygga barnen uppför sig ganska lika de trygga barnen förutom när anknytningssystemet triggas.

Så frågan du borde ställa är istället hur barnet reagerar vid en stressig situation när anknytningssystemet sätts igång. Reagerar barnet med adekvat ilska/ledsamhet, eller tycks barnet vara ganska oberörd. Söker den tröst och stöd hos föräldern eller springer den iväg åt ett annat håll?

Jag tänker t.ex. på en gång när en hantverkare kom in i huset utan att mitt äldsta barn märkte det först. När barnet såg den okända mannen blev det väldigt många snabba steg fram till mamma. Ett tryggt barn söker säkerhet hos anknytningspersonen när något upplevs som farligt. Hade barnet istället varit helt känslomässigt oberört eller varit på väg mot föräldern och sedan stannat upp en bit ifrån, så skulle antagligen det kunna vara ett tecken på en otrygg anknytning. 

Jag säger inte att dina barn har otrygga anknytningar, som du säger finns det fler faktorer än just sovritualen som bestämmer anknytningen (även om anknytningssystemet är extra starkt nattetid, det är då man behöver känna sig extra trygg). Men du behöver nog kika efter andra saker än de du nämnde.

En annan förvirrande sak är att de otrygga barnen ofta kan vara ganska lydiga och självständiga på t.ex. dagis och skolan. De uppfattas ofta som exemplariska, medan många trygga barn "ställer till ett elände" och bråkar och skriker.

Förklaringen ligger ofta i att de otrygga barnen är vana vid att inte få sina behov tillfredsställda och klagar inte när mamman går, eller när de inte får bekräftelse av de vuxna. De trygga barnen är mer krävande av personalen, och accepterar inte att bli ignorerade utan kräver att få sina behov tillgodosedda. Därtill visar de tydligt och adekvat sina känslor, medan t.ex. de med undvikande anknytning ofta är kyligare och inte lika känslomässiga på samma sätt.

Men vill man inte ha ett exemplariskt barn?

Varför pratar man om trygghet i sammanhanget? Det låter ju snarare som att det "otrygga" barnet är ganska tryggt med sig själv.
  • jrockyracoon
    honkie skrev 2018-12-01 09:28:11 följande:
    Men vill man inte ha ett exemplariskt barn?

Varför pratar man om trygghet i sammanhanget? Det låter ju snarare som att det "otrygga" barnet är ganska tryggt med sig själv.
    Visserligen skulle det vara toppen om mina barn uppförde sig exemplarisk, men om jag får välja mellan att de har en trygg anknytning och att de uppför exemplariskt, skulle jag välja en trygg anknytning flera gånger i veckan.

Det finns väldigt många skäl till att jag tycker det är bättre. De får ett mer välfungerande känsloliv, får fler vänner, får bättre fungerande relationer som vuxna, blir mer empatiska, kan läsa av känslor hos andra på ett mer adekvat sätt, får ett bättre psykiskt mående, har lättare att i sin tur ge en trygg anknytning till sina egna kommande barn, etc, etc.

Det är också givetvis kämpigt att som förälder tillfredsställa ett barns emotionella och fysiska behov av närhet, tröst och uppmuntran, etc. Men samtidigt sätts anknytning under de två första åren av barnets liv. Det handlar då om som förälder att åsidosätta sina egna behov för barnet under denna tid. Jag ser det som att om jag ger mina barn den relativt kortvariga insatsen, kommer barnen att kunna åtnjuta fördelarna under resten av dess liv. Det går att ändra en anknytning i vuxen ålder, men det är inte vanligt eller lätt att ändra sin anknytning, och det krävs ofta långvarig terapi.

Jag förstår vad du menar när du säger att det otrygga barnet framstår som tryggt. Det ställer ju inte lika stora krav på att föräldrarna ska tillfredsställa dess behov, de med undvikande anknytning kommer kunna leka själva och underhålla sig själv och blir lättare att ta hand om, etc. Trygga barn kommer tvärtom protestera om de inte får sin trygghet, de kommer kräva mer av föräldern än de otrygga.

Men fördelarna med att ha ett barn med trygg anknytning överväger ändå i längden. De barn med otrygg anknytning kommer sannolikt resten av sitt liv försöka få något av föräldrarna som de aldrig har fått. Det är en livslång konflikt att de inte fått den här basala tryggheten som små, och det kommer spegla sig i deras personligheter, livsval, självkänsla och kontakt med andra.

Sedan vill jag lägga till att jag har förstått att känsliga barn drabbas ännu värre av 
    att inte få sina grundläggande behov tillfredsställda. Så vissa barn behöver alltså närheten och värmen från de vuxna extra mycket. Jag misstänker att just dessa barn drabbas extra hårt av att de inte tillåts samsova med de vuxna som spädbarn.
  • Skywalker
    jrockyracoon skrev 2018-11-20 02:31:23 följande:

Jag håller med om vikten av att tillfredsställa barnets behov, men jag tror du underskattar behovet av kroppskontakt hos spädbarn, och också misstar dig på barnets begränsningar på att kommunicera alla sina behov till föräldrarna.

Att se småbarn som en form av maskin, som skriker varje gång det mår dåligt och behöver uppmärksamhet, är inte helt fel - men det är inte hela sanningen.

Ett barn kommer inte att skrika av att det inte får känna mammans hand när det sover. Ett barn skriker när det är hungrigt, rädd, ensam, ledset, etc. men den kommer inte tjuta för en avsaknad av närhet under sömnen. Att barnet får höra anknytningspersonens andetag under natten, känna lukten och kanske känna en arm el. liknande tror jag är väldigt stressdämpande i sig. Rem-sömn och annat tycks även påverkas, läs artikeln jag hänvisar till nedan.

Att samsova med sitt spädbarn ger en närhet som jag inte tror är jämförbar med att låta barnet sova ensam - även om föräldrarna går upp när barnet skriker och tröstar, etc. 

Jag påstår inte att barnet aldrig kan utveckla en trygg anknytning om föräldrarna inte samsover men är lyhörda för barnens behov i övrigt, men jag tror att det finns ett spektrum när man pratar om trygg anknytning. 

När jag googlade lite, fann jag att det fanns många delade åsikter i ämnet, även bland forskarna.

Här är t.ex. en i mina ögon bra artikel med mycket stöd i vetenskapen som förordar samsovning:

www.naturalchild.org/articles/guest/tami_breazeale.html

Sedan finns det andra artiklar som t.ex. kritiserar attachment parenting, som bl.a. innehåller samsovning. Kritiken går ut på att det inte finns några belägg på att attachment parenting ger trygg anknytning, samt att viss forskning tyder på att samspelet mellan barn och anknytningsperson spelar en större roll för utvecklandet av en trygg anknytning. Jag tror att det behövs mer klargörande forskning här.

En annan intressant faktor är att det i Sverige finns en stor andel barn med trygg anknytning - har läst någon siffra som nämner 2/3 och en annan siffra som säger 74%. 

Min slutsats är att det finns en ganska stor möjlighet att ge barn en trygg anknytning, även om man gör vissa misstag som förälder. (Man pratar mycket om att föräldern har chansen att reparera sina "misstag"). Sedan tänker jag att det säkerligen finns en skala även inom trygg anknytning. D.v.s. vissa barn med trygg anknytning är mer trygga än andra med trygg anknytning. 

Jag landar i en tro att ett barn med föräldrar som ger både närhet via samsovning, adekvat respons och emotionell värme och på andra sätt tillgodoser barnets behov får tryggare barn än de som plockar bort något annat ur ekvationen, t.e.x. närheten som uppstår från samsovningen (även om de barnen också kan ha en trygg anknytning).

Hej! Sent svar här. Vill bara säga att jag håller med om 99% av det du skriver. Jag ville bara nyansera bilden lite just i förhållande till det Erla skrev då det kändes orättvist att antyda att deras barn skulle få en otrygg anknytning enbart av bristen på samsovning (de samsova ju dessutom de första 8 månaderna).

Jag måste också säga ifrån - jag ser verkligen inte små barn som en maskin! Tvärtom är mitt motto "barn är också människor" (jobbar i skolan och tycker detta självklara glöms ibland, att barn förtjänar samma respekt som vuxna. Eller mer). Jag tror dock att även små barn är riktigt duktiga på att kommunicera sina behov - däremot kan vi vuxna vara väldigt dåliga på att lyssna... Det är ju ganska svårt.

Jag tror på mycket av idéerna i attatchment parenting! Vad jag förstår finns det ju forskning som visar att barn som får samsova samt blir burna mycket skriker/gråter mindre. Min dotter har dock skrikit och tydligt visat att hon avskyr både själ och sele... till min besvikelse. Jon har avskytt att få huvudet "instoppat". (Att bli buren i famnen har hon självklart tyckt om men det funkar ju mest hemma.) Men nu så, vid tre månader har hon äntligen börjat tycka om selen. Så mysigt! Antar att det är för att huvudet nu kommer högre upp och hon är stadigare i kroppen.

Det jag egentligen vill säga är bara att det finns ingen instruktionsbok som passar exakt alla barn. Mycket mycket närhet (men kanske på lite olika sätt) är dock självklart ett behov hos alla små barn!

Det känns ju helt onaturligt att ett spädbarn som nyss varit inne i mammans mage och kommit ut till en helt ny främmande värld ska behöva ligga ensamma. Hur ser du på det här med samsovning och den något ökade risken för plötslig spädbarnsdöd?
  • jrockyracoon
    Skywalker skrev 2018-12-02 08:51:51 följande:
    Hej! Sent svar här. Vill bara säga att jag håller med om 99% av det du skriver. Jag ville bara nyansera bilden lite just i förhållande till det Erla skrev då det kändes orättvist att antyda att deras barn skulle få en otrygg anknytning enbart av bristen på samsovning (de samsova ju dessutom de första 8 månaderna).

Jag måste också säga ifrån - jag ser verkligen inte små barn som en maskin! Tvärtom är mitt motto "barn är också människor" (jobbar i skolan och tycker detta självklara glöms ibland, att barn förtjänar samma respekt som vuxna. Eller mer). Jag tror dock att även små barn är riktigt duktiga på att kommunicera sina behov - däremot kan vi vuxna vara väldigt dåliga på att lyssna... Det är ju ganska svårt.

Jag tror på mycket av idéerna i attatchment parenting! Vad jag förstår finns det ju forskning som visar att barn som får samsova samt blir burna mycket skriker/gråter mindre. Min dotter har dock skrikit och tydligt visat att hon avskyr både själ och sele... till min besvikelse. Jon har avskytt att få huvudet "instoppat". (Att bli buren i famnen har hon självklart tyckt om men det funkar ju mest hemma.) Men nu så, vid tre månader har hon äntligen börjat tycka om selen. Så mysigt! Antar att det är för att huvudet nu kommer högre upp och hon är stadigare i kroppen.

Det jag egentligen vill säga är bara att det finns ingen instruktionsbok som passar exakt alla barn. Mycket mycket närhet (men kanske på lite olika sätt) är dock självklart ett behov hos alla små barn!

Det känns ju helt onaturligt att ett spädbarn som nyss varit inne i mammans mage och kommit ut till en helt ny främmande värld ska behöva ligga ensamma. Hur ser du på det här med samsovning och den något ökade risken för plötslig spädbarnsdöd?
    Jag håller med dig om att barn har olika behov, och det blir ju fånigt om man ska följa en uppfostringsmetod till punkt och pricka. Alla barn och föräldrar är olika. Jag vill dock (precis som du) betona hur viktigt det är med närhet för små barn. Det kan en del vuxna, särskilt de som själva inte har fått detta som små, behöva bli påminda om. 

Jag tror också på attachment parenting, åtminstone de delar av teorin som jag har läst. Jag har inte hittat något direkt stöd i forskningen för att just den metoden ger tryggare anknytning, men det kanske finns - eller kommer att finnas i framtiden. Det blir intressant att se om forskarna hittar mer stöd mer långsiktigt längre fram.

Jag tycker det är helt absurt att nyblivna föräldrar får råd från barnmorskorna att ha barnet i separat säng p.g.a. plötslig spädbarnsdöd. Om man bäddar in barnet, låter det sova på rygg, inte är alkoholist, eller röker i sängen, inte har täcke eller filtar som riskerar täcka barnets huvud, etc, så finns det tydligen ändå forskningsstöd för att risken för plötslig spädbarnsdöd är större (enligt vissa källor, och andra inte). Jag skulle gärna vilja se hur stor skillnaden är i de studier som har hittat skillnader, jag misstänker att det är en så liten extra risk, att den inte alls uppväger fördelarna med att barnet får närhetsbehovet tillfredsställt.

Jag tycker det är underligt att socialstyrelsen inte väger in anknytningen när de ger sina rekommendationer. Jag misstänker att det härrör från en tid när man enbart brydde sig om barnets fysiska behov och inte den psykiska.

Säg att risken för plötsligt spädbarnsdöd är 1 på 20 000 om man vidtar alla åtgärder som jag räknade upp ovan, men samsover. Säg sedan att risken för plötslig spädbarnsdöd är 1 på 19000 om man inte samsover därtill.  Det ger en ökning i risk för samsovning på 0,0053% - 0,005% = 0,0003% eller 3 ppm. Det är en väldigt liten risk, som blir lite löjlig om vi jämför med t.ex. risken för att bli dödad i trafiken (ca 35 ppm). Så om man t.ex. vidtar alla åtgärder, men samsover och avstår från långa bilresor, så får man en större chans för överlevnad än någon som avstår samsovning men åker längre bilresor med barnet.

Det är ingen på socialstyrelsen som rekommenderar småbarn att avstå från långa bilresor, trots att risken för död då (troligtvis) är större än om man vidtar alla säkerhetsåtgärder och samsover.

Jag förhåller mig alltså lite skeptisk till deras rekommendationer ang. samsovning till dess att jag får ta del av mer exakta siffror på forskningen kring riskskillnaderna.
Svar på tråden Låta barnet gråta?