• wanttobelikeyou

    Hindra krf att ta allt arv?

    Nu har jag en fråga. Kommer säkert få påhopp med det tar jag.

    Min mor, har sedan 30år skulder hos kronofogden. Eller snarare inkasso. Nu har hennes far dött som satt på väldigt mycket pengar.

    Hon är godtrogen och har ringt alla inkassoföretag för att gladeligen berätta att nu vill jag betala för att jag ska få ett arv.

    Vilket har lett till att ALLA inkassobolag kastat in fordringar till kronofogden och hon har Gått från löpande bevakning från div inkassoföretag och en skuld på 50.000 hos kronofogden nu fått in en skuld på 700.000 på två veckor.

    Hur kan vi göra?

    Kan hon avsäga sig arvet? Nackdelen är att två till av hennes barn kommer få en del av arvet. Har tänkt begära att dom kanske avsäga sig sin del då dom inte haft kontakt på 20år och är några jävla häxor.

    Dom har stulit saker från morfars lägenhet etc när han gick bort så kontaktade dom ej min mor från EFTER begravningen och dom var testamenterade en del av morfars arv och hade nyckel till honom.. Ja en lång historia...

    Min korkade mor har dessutom skrivit på och skickat in delgivning till kronofogden...

    Jag vill gärna ha lite hjälp om ni förstår min text.

    Jag vill bara poängtera att min baktanke INTE är att jag ska få pengar, min vilja ligger i att min mor som är pensionär och har lägsta pensionen ska få de så bra som möjligt sina sista år och inte betala 650.000 i räntor när hon är 70 år gammal.

  • Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?
  • Utvandraren
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-10-12 11:46:58 följande:
    För det första så kostar all administration kring skuldsanering och utmätning massor av skattepengar. Sedan har folk även skatteskulder, alltså minska statens inkomster om folk inte betalar sina skatteskulder.
    Många som har skuldsanering eller bara massor av skulder är egenföretagare som struntat i att betala skatter och moms. 

    Så visst kostar det oss skattebetalare att folk skiter i att göra rätt för sig. 
    Du är felinformerad. Staten SPARAR pengar på att hjälpa folk ut ur ekonomisk misär. Skulder skapar psykisk ohälsa som kostar samhället massor. Många, vars skulder är så stora att det känns oöverstigligt ser ingen vits med att jobba, vare sig  övertid, heltid eller deltid. De har inte heller några pengar att spendera och därför så blir det mindre inkomster av moms och skatter på varor. Det finns säkert massa andra saker som jag har missat att ta med. Skatteskulder avskrivs dessutom efter fem år så efter 20 år som i ts mammas fall så är de redan förverkade.

    De ända som förlorar på det är skrupulösa inkassoföretag, som dessutom inte förlorar mycket då de köper upp skulderna väldigt billigt redan från början.
  • Anonym (Kajsa)
    Utvandraren skrev 2019-10-12 18:08:43 följande:
    Du är felinformerad. Staten SPARAR pengar på att hjälpa folk ut ur ekonomisk misär. Skulder skapar psykisk ohälsa som kostar samhället massor. Många, vars skulder är så stora att det känns oöverstigligt ser ingen vits med att jobba, vare sig  övertid, heltid eller deltid. De har inte heller några pengar att spendera och därför så blir det mindre inkomster av moms och skatter på varor. Det finns säkert massa andra saker som jag har missat att ta med. Skatteskulder avskrivs dessutom efter fem år så efter 20 år som i ts mammas fall så är de redan förverkade.

    De ända som förlorar på det är skrupulösa inkassoföretag, som dessutom inte förlorar mycket då de köper upp skulderna väldigt billigt redan från början.
    Det är inte lönsamt för samhället att folk skuldsätter sig så mycket att de inte kan betala sina skulder. Hur får du ihop det? 

    Att det är lönsamt att hjälpa folk är inte samma sak som att det är lönsamt för samhället att folk skuldsätter sig och struntar i att betala.
  • Utvandraren
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-10-12 21:37:10 följande:
    Det är inte lönsamt för samhället att folk skuldsätter sig så mycket att de inte kan betala sina skulder. Hur får du ihop det? 

    Att det är lönsamt att hjälpa folk är inte samma sak som att det är lönsamt för samhället att folk skuldsätter sig och struntar i att betala.
    Det skrev jag inte heller. Jag skrev att det är en mindre kostnad för samhället att hjälpa folk ur ekonomisk misär genom en skuldsanering än vad kostnaden blir ifall man inte hjälper dem med skuldsanering.

    Är du en sådan som bestämt sig för att envisas med att säga emot av envishet eller jobbar du måhända för ett av de oetiska inkassobolagen själv?
  • Anonym (12345)
    Utvandraren skrev 2019-10-11 22:02:09 följande:
    Nej så är det inte. Staten betalar inte skrupellösa inkasso bolag. Företaget som hade fordran från början har dragit av skulden som förlust och därav inte skattat för den.

    Oavsett om TS mamma betalar det som ligger hos fogden eller inte så återgår  inte de pengarna till statskassan. Inkassobolag har egentligen inget existensberättigande i dagens samhälle, de är inget annat än blodsugande skrupulösa individer som tar ut ocker för en skuld som inte ens var till dem.

    Alla inkassobolag borde avskaffas och förbjudas. Det räcker med kronofogden, de har åtminstone moral och en känsla för rätt och fel.
    Hur menar du att det är ocker och varför skulle de förbjudas, är det fel att driva in skulder?
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 11:20:45 följande:
    Hur menar du att det är ocker och varför skulle de förbjudas, är det fel att driva in skulder?
    Det inkassobolagen gör är att lägga på en massa avgifter, och räntor. finns en skuld på ex 350 kr kostar den extra med påminnelse 60 kr, inkasso kostnad 180 kr samt Avgift för fakturering 60 kr extra.

    det här fortsätter dom med , den avgiften på 60 kr samt ränta..(faktura avgift varje gång)

    Dom dubblar beloppet på  alla små fakturor till mer än det dubbla av skulden... en person med många små förfallna fakturor hamnar i en dålig spiral och kan inte ta sig ut ur dom, just på grund av att alla fakturor är mer än det dubbla än sitt ursprung.

    På stora skulder gör inte beloppen någon större påverkan då betyder inte dom beloppen något, då handlar det bara om några få % större belopp.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Men ja!) skrev 2019-10-13 11:52:13 följande:
    Det inkassobolagen gör är att lägga på en massa avgifter, och räntor. finns en skuld på ex 350 kr kostar den extra med påminnelse 60 kr, inkasso kostnad 180 kr samt Avgift för fakturering 60 kr extra.

    det här fortsätter dom med , den avgiften på 60 kr samt ränta..(faktura avgift varje gång)

    Dom dubblar beloppet på  alla små fakturor till mer än det dubbla av skulden... en person med många små förfallna fakturor hamnar i en dålig spiral och kan inte ta sig ut ur dom, just på grund av att alla fakturor är mer än det dubbla än sitt ursprung.

    På stora skulder gör inte beloppen någon större påverkan då betyder inte dom beloppen något, då handlar det bara om några få % större belopp.
    Så enligt det du skriver nu så lönar det sig alltså att göra som din kund gör endast om skulden från början var tillräckligt stor?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Men ja!) skrev 2019-10-13 11:52:13 följande:
    Det inkassobolagen gör är att lägga på en massa avgifter, och räntor. finns en skuld på ex 350 kr kostar den extra med påminnelse 60 kr, inkasso kostnad 180 kr samt Avgift för fakturering 60 kr extra.

    det här fortsätter dom med , den avgiften på 60 kr samt ränta..(faktura avgift varje gång)

    Dom dubblar beloppet på  alla små fakturor till mer än det dubbla av skulden... en person med många små förfallna fakturor hamnar i en dålig spiral och kan inte ta sig ut ur dom, just på grund av att alla fakturor är mer än det dubbla än sitt ursprung.

    På stora skulder gör inte beloppen någon större påverkan då betyder inte dom beloppen något, då handlar det bara om några få % större belopp.
    Men betalar man sin skuld när man får en påminnelse innan den går till inkasso så blir det ofa en liten påminnelseavgift 50-60 kr eller ingen alls.

    Och betalar man inte då och den går till inkasso så är det ofta en avgift. på runt 500kr om den betalas direkt.
    Vad är det som är märkligt att skulden blir högre om man trots allt inte betalar?

    Det är fortfarande inga stora kostnader dom lägger på.
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 12:09:52 följande:
    Men betalar man sin skuld när man får en påminnelse innan den går till inkasso så blir det ofa en liten påminnelseavgift 50-60 kr eller ingen alls.

    Och betalar man inte då och den går till inkasso så är det ofta en avgift. på runt 500kr om den betalas direkt.
    Vad är det som är märkligt att skulden blir högre om man trots allt inte betalar?

    Det är fortfarande inga stora kostnader dom lägger på.
    Om man på något vis hamnar i sisten att man inte kan betala, kan vara akut in på sjukhus som ex, bli långtidssjukskriven ...
    Ex en skuld på 350 kr

    Kostnaden för påminnelse 60 kr
    Många tar faktura avgift     60 kr
    Inkasso 180 kr
    Ansökan betalningsföreläggande 860 kr
    Ränta idag                                 ca 8 kr

    Så har den totala skulden växt till 868 kr  mer än dubbelt.

    Har man då många sådan ärenden så har personen som är sjuk, kanske dålig ekonomi redan från innan dom blev sjuk inte råd att betala. och hamnar i en dålig spiral som bara drar dom längre ner. just på grund av dessa små kostnader som är det dubbla på mindre än 20 dagar.
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (Men ja!) skrev 2019-10-13 12:27:15 följande:
    Om man på något vis hamnar i sisten att man inte kan betala, kan vara akut in på sjukhus som ex, bli långtidssjukskriven ...
    Ex en skuld på 350 kr

    Kostnaden för påminnelse 60 kr
    Många tar faktura avgift     60 kr
    Inkasso 180 kr
    Ansökan betalningsföreläggande 860 kr
    Ränta idag                                 ca 8 kr

    Så har den totala skulden växt till 868 kr  mer än dubbelt.

    Har man då många sådan ärenden så har personen som är sjuk, kanske dålig ekonomi redan från innan dom blev sjuk inte råd att betala. och hamnar i en dålig spiral som bara drar dom längre ner. just på grund av dessa små kostnader som är det dubbla på mindre än 20 dagar.
    868 är bara kostnaderna den lilla skulden växt med, 868 kr

    Totala skuld 1218 kr för en faktura som kostade 350 kr för 20 dagar sedan, växer så snabbt för att sedan stanna på bara ränte kostnader.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Men ja!) skrev 2019-10-13 12:27:15 följande:
    Om man på något vis hamnar i sisten att man inte kan betala, kan vara akut in på sjukhus som ex, bli långtidssjukskriven ...
    Ex en skuld på 350 kr

    Kostnaden för påminnelse 60 kr
    Många tar faktura avgift     60 kr
    Inkasso 180 kr
    Ansökan betalningsföreläggande 860 kr
    Ränta idag                                 ca 8 kr

    Så har den totala skulden växt till 868 kr  mer än dubbelt.

    Har man då många sådan ärenden så har personen som är sjuk, kanske dålig ekonomi redan från innan dom blev sjuk inte råd att betala. och hamnar i en dålig spiral som bara drar dom längre ner. just på grund av dessa små kostnader som är det dubbla på mindre än 20 dagar.
    Så hur tycker du att systemet bör vara utformat?
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 12:38:28 följande:
    Så hur tycker du att systemet bör vara utformat?
    Det är jag som gett råd till TS att överklaga, jag har beskrivit min egna väg med krf hur dåligt systemet fungerar , där jag själv är sökande. och driver den mot en person som både ha pengar och fastigheter.

    Där dessa 868 kr inte är något belopp alls när det gäller större belopp.

    Hur man kan undvika och svara, att man behöver inte svara på utskick.

    Jag menar att systemet bör göras om. den drabbar bara fattiga just nu , inte dom som har pengar, dom kan göra som jag berättat här på linjen, helt enkelt skita i den i flera år och det går inte o nå dom,,, skulle han betala in innan rättegång så läggs målet ner. en han har haft en skuld i flera år som inte berört systemet.
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 12:38:28 följande:
    Så hur tycker du att systemet bör vara utformat?
    Som systemet nu fungerar så behöver man uppenbart inte svara på krf utskick eller betalningsföreläggande och bästa av allt så händer inget om man inte svarar, jag tog upp det med domaren, han berätta själv att alla måste få ta del av information , som nu systemet är måste man svara för att visa att man tagit del av infon. men gör man inte det så fungerar inte systemet..

    Ännu bättre nu i tingsrätt, där behöver han inte heller svara, även dom handfallna.
    När man frågar varför får jag ingen hjälp så får jag till svar vi har fullt just nu, vi har även gått ut med det i media.

    Tycker du det låter som ett bra system?

    Jag är snart inne på mitt andra år med försök att driva in en skuld. finns inget slutdatum ännu.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Men ja!) skrev 2019-10-13 13:10:23 följande:
    Som systemet nu fungerar så behöver man uppenbart inte svara på krf utskick eller betalningsföreläggande och bästa av allt så händer inget om man inte svarar, jag tog upp det med domaren, han berätta själv att alla måste få ta del av information , som nu systemet är måste man svara för att visa att man tagit del av infon. men gör man inte det så fungerar inte systemet..

    Ännu bättre nu i tingsrätt, där behöver han inte heller svara, även dom handfallna.
    När man frågar varför får jag ingen hjälp så får jag till svar vi har fullt just nu, vi har även gått ut med det i media.

    Tycker du det låter som ett bra system?

    Jag är snart inne på mitt andra år med försök att driva in en skuld. finns inget slutdatum ännu.
    Nu tog du upp något helt annat, nej självklart ska skulder kunna drivas in.
    och det går handihand med inkasso och efterföljande kostnader.

    Ser heller inget fel med inkassoblag som inkasserar in pengar och även lägger på avgifter.
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 13:17:41 följande:
    Nu tog du upp något helt annat, nej självklart ska skulder kunna drivas in.
    och det går handihand med inkasso och efterföljande kostnader.

    Ser heller inget fel med inkassoblag som inkasserar in pengar och även lägger på avgifter.
    Men exakt därför säger jag att man inte ska svara, betala in belopp på konto som exempel 350 kr, till faktura ägaren.

    Inkasso kommer skicka utskick, men svara inte på dom, av den enkla anledning man behöver inte. skulle delgivningsman komma så bestrid.

    Väl i tingsrätt , innan förhandling där, vilket ligger 1 år bort så kan du betala in inkasso kostnaden till faktura ägaren, väl där lägger domare ner fallet, inkasso får begära sin kostnad tillbaka av faktura ägaren. inga extra kostnader följer detta exempel.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Men ja!) skrev 2019-10-13 12:27:15 följande:
    Om man på något vis hamnar i sisten att man inte kan betala, kan vara akut in på sjukhus som ex, bli långtidssjukskriven ...
    Ex en skuld på 350 kr

    Kostnaden för påminnelse 60 kr
    Många tar faktura avgift     60 kr
    Inkasso 180 kr
    Ansökan betalningsföreläggande 860 kr
    Ränta idag                                 ca 8 kr

    Så har den totala skulden växt till 868 kr  mer än dubbelt.

    Har man då många sådan ärenden så har personen som är sjuk, kanske dålig ekonomi redan från innan dom blev sjuk inte råd att betala. och hamnar i en dålig spiral som bara drar dom längre ner. just på grund av dessa små kostnader som är det dubbla på mindre än 20 dagar.
    Så hur bör man göra i fall som detta?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Men ja!) skrev 2019-10-13 13:25:29 följande:
    Men exakt därför säger jag att man inte ska svara, betala in belopp på konto som exempel 350 kr, till faktura ägaren.

    Inkasso kommer skicka utskick, men svara inte på dom, av den enkla anledning man behöver inte. skulle delgivningsman komma så bestrid.

    Väl i tingsrätt , innan förhandling där, vilket ligger 1 år bort så kan du betala in inkasso kostnaden till faktura ägaren, väl där lägger domare ner fallet, inkasso får begära sin kostnad tillbaka av faktura ägaren. inga extra kostnader följer detta exempel.
    Problemet är när man väl är framme vid förhandling 12 månader senare, så har skulden ökat pga ränta hos inkasso.
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 14:03:45 följande:
    Problemet är när man väl är framme vid förhandling 12 månader senare, så har skulden ökat pga ränta hos inkasso.
    Eftersom att man betalade den ursprungliga skulden som jag tog i exempel på 350 kr så har man stoppat räntan.

    Inkasso kostnad har inte ränta.förbli den samma.
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 14:01:56 följande:
    Så hur bör man göra i fall som detta?
    Man bör korta ner handläggningstider, som exempel till tingsrätt.

    Rådet domare gav mig ,,,, om du känner på dig att det blir en tvist eller svår och få betalt, anmäl direkt till tingsrätt och skippa kronofogden , så kortar du ner kö tiden.

    Även han höll med om att systemet inte fungera som det ska ännu, därför är köerna enormt långa.
  • Utvandraren
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 11:20:45 följande:
    Hur menar du att det är ocker och varför skulle de förbjudas, är det fel att driva in skulder?
    Det är många oseriösa inkassobolag som lägger på en helt orimlig ränta, betydligt värre än fogden. Det finns massa inkassobolag som skickar ut fakturor stup i kvarten och på varje lägger de till en administrationsavgift a 100:- som därefter läggs på skulden. Märk väl att du som skuldsatt aldrig har ingått ett avtal med inkassobolaget utan de har köpt upp skulder från företag för en spotskuver för att sedan kräva dig på ocker. Nej, avskaffa alla inkassoföretag förutom Fogden.

    Jag har en vän som blev skuldsatt när hon drabbades av psykisk ohälsa så det är därför jag vet hur de beter sig många av dem. Det är synd att gemene man inte vet vilka maffiafasoner många inkasso bolag använder sig av. Hade det kommit upp till ytan så att fler visste så kanske vi hade kunnat få stopp på det. Men de som har skulder skäms för mycket för att gå ut och tala öppet om det.
  • Anonym (Men ja!)
    Utvandraren skrev 2019-10-13 21:06:14 följande:
    Det är många oseriösa inkassobolag som lägger på en helt orimlig ränta, betydligt värre än fogden. Det finns massa inkassobolag som skickar ut fakturor stup i kvarten och på varje lägger de till en administrationsavgift a 100:- som därefter läggs på skulden. Märk väl att du som skuldsatt aldrig har ingått ett avtal med inkassobolaget utan de har köpt upp skulder från företag för en spotskuver för att sedan kräva dig på ocker. Nej, avskaffa alla inkassoföretag förutom Fogden.

    Jag har en vän som blev skuldsatt när hon drabbades av psykisk ohälsa så det är därför jag vet hur de beter sig många av dem. Det är synd att gemene man inte vet vilka maffiafasoner många inkasso bolag använder sig av. Hade det kommit upp till ytan så att fler visste så kanske vi hade kunnat få stopp på det. Men de som har skulder skäms för mycket för att gå ut och tala öppet om det.
    Visst gör dom så, jag har själv provat vad som händer när jag inte betalt i tid, bara se om jag missat något, jag har annars blivit väl informerad av KRF,vet vilka avgifter jag får ta.

    Men när jag testade telenor, deras räkning på 500 kr, först en påminnelse , sedan kom inkasso(intrum), jag betalade, därefter skickar dom en till faktura , att dom skickat in den till KRF och ville ha ytligare 860 kr, om jag betala in det omgående så återkallar dom Krf ...

    Nu vet jag att man har bara rätt och ta ut 380 kr för krf , jag ringde en handläggare på krf och fråga om dom fått in ett sådant krav av intrum?

    Fick till svar nej, du har inga betalningsförelägganden , 

    Så visst försöker dom med konstiga fasoner, helt sjukt, skulle jag inte vart drivande själv i ett ärende hade jag säkert betalt dom 860 kr i onödan.
Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?