Anonym (Kisen) skrev 2019-11-06 06:21:33 följande:
* Författaren Burenhult redogör för stora och många tankar och det enda du kan hitta som totalt diskrediterande fel hos honom är att han återger en kort allmänt spridd legend om amazoner... javisst då behöver vi inte beakta den debattören alls..
Ja det finns många som skriver böcker och har olika tankar om allt möjligt, men man ska som sagt inte blanda ihop tankar och fakta. Fakta blir det inte förrän det finns bevis för det. Och du framför ju just denna tomtes tankar som "sanning" eller fakta vilket är såklart är felaktigt för det handlar enbart om personens egna tankar och teorier.
* Du behöver naturligtvis inte svara på mina frågor i debatten för du tycker att då får jag som jag behagar. Men vad är en debatt egentligen? Att du inte kan backa upp dina argument alls uran bara spyr ur dig bitterhet och dissar alla andra, det hjälper inte debatten. Det är så du förlorar debatter. Det får dig att framstå svarslös. Du bara kastar ur dig förakt. Du framstår inte som intellektuell, snarare tvärtom tyvärr.
Vilka frågor? Jag tycker du mest ägnat dig åt floskelbingo över allt som inte stämmer med dina teorier och framföra dina tankar som fakta.
* Evig trohet är att vanligt uttryck, ersätt det med lång trohet eller bara trohet. Det är trevligt men har ingen laglig innebörd sedan ett halvt sekel och vi måste nog alla släppa idén om livslånga relationer - de flesta av oss kommer att ha flera relationer genom livet. Hur skulle du vilja ha det? Vore intressant om du kunde redogöra för lösning istället för att bara vara sur som en liten unge.
Vad är trohet? trohet betyder att man lovar att inte svika ett löfte. För de flesta är det något ganska självklart. Men du verkar tycka att det är omöjligt och totalt onaturligt och som argument använder du sexualitet vilket i sig är irrelevant för sex kan man ha utan att svika och ljuga. Det enda som krävs är att man klara av att vara ärlig mot sin partner. Mao, diskussionen handlar inte om folk ska eller inte ska ha sex som du försöker vinkla det till, den handlar om man ska eller inte ska vara ärlig mot sin partner.
* Jag är naturligtvis helt ensam om mina teorier om den mänskliga sexualiteten. Det är bara jag som har de här tankarna om att otrohet är en del av vårt mänskliga beteende och som vi måste förhålla sig om. Mina teorier är det ingen annan på planeten som känner till alls.. hör du hur du låter? Återigen tror jag du behöver stöd i din sorg för att komma igenom och acceptera det som skett i din reaktion.
Absolut det är många som har teorier om sex och samlevnad, du verkar dock vara ganska unik i ditt sätt att rättfärdiga svek med sex som ursäkt. Som sagt, problematiken handlar inte som sex, den handlar om ärlighet.
* Jag har pratat ofta och mycket om det som skett i mitt liv. Relationer har aldrig spruckit pga otrohet med sex utan istället har det varit mina partners problem med övertid, beroende av mobiler och passivitet/surhet som varit huvudanledningar. I deras ögon har jag varit för krävande och jobbigt aktiv..
Dina ex misstag har möjligen varit att försumma eller nedprioritera sex vilket har lett till missnöje, men du har inte förmått att hantera missnöjet på ett ärligt sätt och valt att gå bakom ryggen istället för att köra med öppna kort eller avsluta förhållandet. Och hur du valt att hantera ditt missnöje kan du inte skylla på dem för det var ditt eget val.
* Javisst, sex och kärlek kan naturligtvis finnas utan svek och förnedring av andra, det är idealet och kan gälla olika långa tider. Men du har ju erfarit att dessa blandas. Jag säger att det är vanligt och mänskligt och måste hanteras och förstås. Utan att du berättat det minsta lilla om den förnedring du utstått är det svårt att stötta dig. Varmt lycka till i din bearbetning av din sorg och vrede över det som drabbat dig. Styrkekram.
Det är inget ideal, det är så minst hälften av alla gör om inte fler. Till skillnad från vad otrogna människor verka tro så springer ju inte alla omkring och är otrogna så fort de blir missnöjda. Rätt många klarar av att hantera missnöje på ett värdigare sätt.
Varm lycka till din bearbetning av skammen kring ditt tidigare agerande. Den dagen du slutar fly från att ta ansvar för det genom märkliga teorier och försök att göra ditt agerande till norm för att slippa konfrontera dig själv så kommer du må mycket bättre. PS! Slå upp ordet kognitiv dissonans ... väldigt intressant ämne... här är ett litet smakprov.
"En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. I daglig mun - "att försöka övertyga sig själv"."