Anonym (Kisen) skrev 2019-11-01 11:14:05 följande:
Omoraliskt utifrån en rätt sen moralkod från kyrkan, som nog inte slog igenom folkligt brett förrän på 1800-talet.
Sex är sex - trevligt och skönt om det görs rätt. Som primater/däggdjur måste vi gilla sex annars dör arten ut.
Långa fasta förhållanden skapar stabilitet och ökar förutsättningarna för barnen att uppfostras ekonomiskt och socialt framgångsrikt. Det är en annan sak.
TS frågeställning visar väl att TS inte riktigt kan skilja på vår tids moral (för vissa, det finns inget absolut rätt) och på TS som primat andrologiskt sett?
Nja, visst har kyrkan satt sin prägel på oral och synen på förhållanden, men svek (gå bakom ryggen och ljuga) är något som inte är accepterat i någon kultur någonstans i världen oavsett kristen eller ej. Det har mer med överlevnadsinstinkt att göra är religion. Att lita på fel person kan kosta en livet och därför reagerar de flesta instinktivt negativt till svek. Så jo faktiskt så finns det en väldigt utpräglad gemensam syn på svek, däremot finns det stora skillnader i hur man ser på sex, men det har ingenting med att svika och ljuga. Man kan ha sex UTAN att svika och ljuga, det är mer en fråga om vad man är villig att offra för att få det och våga stå för det man vill. De som är otrogna kritiseras inte för att de hade sex, de kritiseras för att de gick bakom ryggen och ljög. Det som kritiseras är INTE sexet eller deras inställning till sex utan snarare deras inställning till ärlighet.
Jag tycker snarare det är du som inte tänker historiskt för det är inte förrän ganska nyligen som sex bara kunde vara något trevligt och skönt iom att preventivmedel uppfanns. Tidigare har sex alltid varit förknippat med barn, och då kunde man inte bara tänka på att "nu ska jag ha mig ett skönt knull utan konsekvenser" utan snarare "nu ska jag ha mig ett skönt knull men sen får jag ta hand om ungarna som blir till och se till att de överlever"