• Anonym (Majsa­n78)
    Sun 28 Jun 2020 18:56
    5341 visningar
    83 svar
    83
    5341

    Min sambo vill satsa våra semester pengar och starta eget

    Min sambo sedan 5 år har i ungefär ett år nu velat skaffa elbil, något som jag i och för sig är positiv till men rent ekonomiskt hade det inte gått ihop för oss. Vi har båda heltidsjobb men rätt dyra boendeutgifter och ja.. vi alla vet att barn kostar ????

    I förra veckan började han istället prata om att det nu säljs så mycket elbilar men att många som bor i lägenhet inte kan ladda dom eftersom dom inte kan skaffa en sån elektrisk box för laddning. Vårt hus ligger i ett område med mycket lägenheter och min sambo tror att det vore en bra idé för oss att skaffa en sådan box och sätta upp på vår tomt och sedan låta folk Från lägenheterna komma och ladda sina elbilar. Han säger att det kan bli en ?passiv inkomst? att starta en ?elmack? för vårt område. Att köpa en laddbar box är inte jättedyrt, men vi har ju inte ens en elbil än! Kan det verkligen löna sig att skaffa en för att sedan låta våra grannar komma och ladda? Är det så många som har elbil? Han tyckte också att vår dotter som snart är 11 i framtiden skulle kunna sälja korv och läsk.

    Jag tror inte alls att detta är en bra idé, och vi har bråkat i en hel vecka om denna macken! Är jag orimlig ?bakåtsträvande? som inte vill lägga våra sparade semesterpengar på detta? Jag har googlat och en box kostar runt 15 tusen och sen vill han göra någon skylt och så. Hur snabbt tror ni kan man tjäna igen dom pengarna? Har någon elbil och vet vad det kostar att ladda? Skulle det verkligen vara bra för vår dotters CV att ha drivit en ?el?mack och sålt korv?

    Snälla hjälp mig förstå! Jag vill ha argument för att han ska förstå att det vore en dålig idé. Jag tror bara han är så besatt av att skaffa elbil och teknik att han inte riktigt tänker.

    Mvh,

  • Svar på tråden Min sambo vill satsa våra semester pengar och starta eget
  • Tue 30 Jun 2020 21:17
    #63

    Något företagarämne är han definitivt inte, din sambo. Har gjort ens en enkel intresseundersökning i era kvarter? Vilka har elbil? Hur Laddar de den? Vilka tänker köpa elbil inom en snar framtid? Hur vill de då ladda den? Hemma, "på stan" eller på er garageuppfart? Kan din sambo något om att driva eget företag? Får man ens tillstånd att driva elförsäljning från egen tomt och hus? 

  • Anonym (Majsa­n78) Trådstartaren
    Wed 1 Jul 2020 22:50
    #65

    Tack för alla bra svar! Har kanske låtit lite virrig pga att jag varit så frustrerad. Jag tänkte igenom massa saker och som ni säger är det nog något annat bakom min mans dröm om en ?elmack?. Gjorde ett räkne-exempel och det kommer nog bli svårt att tjäna dom pengarna som han tror. Har man tur så får man några tusen efter skatt. Blir dock väldigt upprörd över hur negativt inställda alla är till att låta barn jobba. Det är ju ändå inte barnarbete i en fabrik vi pratar om?!!! Det handlar ju om att våra barn ska vara redo för arbetsmarknaden, inte att dom ska sy kläder för HM ??????

    Jag ska ta ett snack med min sambo och se vad det egentligen är han vill. Kanske kan han få göra det som ett hobby-projekt eller så får han väl låna av ALMI eller något. Men tar han av våra pengar så får han fan stanna hemma från semestern!!

  • Anonym (Inte så enkelt­)
    Wed 1 Jul 2020 23:05
    #66

    Om jag inte missminner mig så är det inte bara att sätta upp en laddstolpe och sedan börja sälja laddningsmöjlighet hur som helst, men jag kan ha fel. Däremot så vet jag att det i och med en ny lagändring blir ökade krav på fastighets ägare att ge möjlighet till laddning av elbilar. Kommer inte ihåg riktigt detaljerna med denna ändring, men allmänt så kan det vara läge att kolla upp vad lagstiftningen säger och om det är någon idé ur den synpunkten för din man att gå vidare med sin businnessidé

  • Anonym (Mm)
    Wed 1 Jul 2020 23:12
    #67
    Anonym (Majsan78) skrev 2020-07-01 22:50:18 följande:

    Tack för alla bra svar! Har kanske låtit lite virrig pga att jag varit så frustrerad. Jag tänkte igenom massa saker och som ni säger är det nog något annat bakom min mans dröm om en ?elmack?. Gjorde ett räkne-exempel och det kommer nog bli svårt att tjäna dom pengarna som han tror. Har man tur så får man några tusen efter skatt. Blir dock väldigt upprörd över hur negativt inställda alla är till att låta barn jobba. Det är ju ändå inte barnarbete i en fabrik vi pratar om?!!! Det handlar ju om att våra barn ska vara redo för arbetsmarknaden, inte att dom ska sy kläder för HM ??????

    Jag ska ta ett snack med min sambo och se vad det egentligen är han vill. Kanske kan han få göra det som ett hobby-projekt eller så får han väl låna av ALMI eller något. Men tar han av våra pengar så får han fan stanna hemma från semestern!!


    Det finns ganska strikta regler för hur barn får jobba av en anledning, och det handlar om att dom är BARN. Dom ska inte skada sig på arbetet. Dom ska inte jobba för länge. Dom ska inte utsättas för risker, en sådan risk kan t.ex. vara hantera pengar, eftersom ett stort ansvar kommer med det som ej ska åläggas ett barn som inte mognat klart, men andra risker kan vara att göra saker där dom kan skada sig (både fysiskt och psykiskt) t.ex. tunga lyft, hantera maskiner, vara i riskfyllda miljöer eller där det är mycket kontakt med andra människor. Arbetsmiljöverkets regler är supertydliga. Reglerna är uppdelade på olika ålderskategorier för alla under 18 och er dotter på 11 går under benämningen "yngre barn" och dom får i princip inte göra någonting. Typ plocka bärbuskarna på tomten och rensa ogräs i trädgården hemma. Ska dom t.ex. få betalt för att uppträda i kultur/sport-sammanhang finns speciella regler för det.
    Tror du en 11-12-åring är mogen nog att t.ex. hantera en otrevlig kund? 

    Reglerna finns där av en orsak. Du får tycka att det är hur löjligt som helst men jag tycker dom är bra. Barn är barn, inte vuxna. 
    Mvh skyddsombud OCH handledare för minderåriga praktikanter och sommarjobbare. 
  • Anonym (???)
    Thu 2 Jul 2020 13:14
    #68
    Anonym (Majsan78) skrev 2020-07-01 22:50:18 följande:

    Tack för alla bra svar! Har kanske låtit lite virrig pga att jag varit så frustrerad. Jag tänkte igenom massa saker och som ni säger är det nog något annat bakom min mans dröm om en ?elmack?. Gjorde ett räkne-exempel och det kommer nog bli svårt att tjäna dom pengarna som han tror. Har man tur så får man några tusen efter skatt. Blir dock väldigt upprörd över hur negativt inställda alla är till att låta barn jobba. Det är ju ändå inte barnarbete i en fabrik vi pratar om?!!! Det handlar ju om att våra barn ska vara redo för arbetsmarknaden, inte att dom ska sy kläder för HM ??????

    Jag ska ta ett snack med min sambo och se vad det egentligen är han vill. Kanske kan han få göra det som ett hobby-projekt eller så får han väl låna av ALMI eller något. Men tar han av våra pengar så får han fan stanna hemma från semestern!!


    Fast det finns regler för vad barn får och inte får så ska dottern jobba och ta ansvar så får ni faktiskt kolla upp sånt. Bra att veta tills hon är lite äldre Glad. Det där med att vara redo för arbetsmarknaden för en som är 11 år tror jag inte du tror på själv ens, som ett argument. 

    Jag såg faktiskt reklam på tv i går kväll om just "projekt elstolpe", så kanske din man har sett samma reklam? Jag tänkte direkt på den här tråden när jag såg. Det var en glad man som stod där med sin elstolpe och banne mig om det inte var korv han sålde också, minns inte riktigt. I af var det som alltid i reklamens värld, superenkelt och gimmicken gick ut på "alla kan starta en laddstation/stolpe" (givetvis talades det inget om kostnader eller om det går att tjäna ngt på det - men mannen såg i alla fall glad ut Drömmer )
  • Fri 3 Jul 2020 00:02
    #69

    Tja, det är ju inte helt omöjligt. Läs mer här www.eon.se/elbil/elmack


  • Fri 3 Jul 2020 00:25
    #70

    Är jag den enda fortfarande förutom ts som sett eons reklam?

  • Anonym (Obi Wan Kenobi­)
    Fri 3 Jul 2020 02:08
    #71

    Idag såg jag eon's reklam för första gången. Det verkar som deras "eBox Professional" kanske löser problemen med debitering etc. Tyvär finns det inga detaljer om hur betalningsprocessen går till.

    Med "ladda-hemma-stöd" kostar det 9 248:-
    Det låter överkomligt, men i dagsläget tror jag inte det är någon vits förrän man har en egen elbil. Som redan nämnts i tråden så är det ingen som köper en elibil utan att ha laddningen löst, så räkna inte med att det blir någon stor inkomstkälla.

  • Anonym (Brum brum)
    Fri 3 Jul 2020 05:12
    #72
    Pierott skrev 2020-07-03 00:25:01 följande:

    Är jag den enda fortfarande förutom ts som sett eons reklam?


    Hur löser den utmaningen med att kunder ska ladda just hos TS?

    Den har heller ingen debiteringslösning.
  • Fri 3 Jul 2020 07:15
    #73
    Anonym (Majsan78) skrev 2020-07-01 22:50:18 följande:

    Tack för alla bra svar! Har kanske låtit lite virrig pga att jag varit så frustrerad. Jag tänkte igenom massa saker och som ni säger är det nog något annat bakom min mans dröm om en ?elmack?. Gjorde ett räkne-exempel och det kommer nog bli svårt att tjäna dom pengarna som han tror. Har man tur så får man några tusen efter skatt. Blir dock väldigt upprörd över hur negativt inställda alla är till att låta barn jobba. Det är ju ändå inte barnarbete i en fabrik vi pratar om?!!! Det handlar ju om att våra barn ska vara redo för arbetsmarknaden, inte att dom ska sy kläder för HM ??????

    Jag ska ta ett snack med min sambo och se vad det egentligen är han vill. Kanske kan han få göra det som ett hobby-projekt eller så får han väl låna av ALMI eller något. Men tar han av våra pengar så får han fan stanna hemma från semestern!!


    Nej det handlar om att det finns regler för att starta företag och än mer om man hanterar livsmedel, samt regler för vad minderåriga får göra.
  • Anonym (Jobb.­)
    Fri 3 Jul 2020 09:41
    #74
    -1
    Anonym (Majsan78) skrev 2020-07-01 22:50:18 följande:

    Tack för alla bra svar! Har kanske låtit lite virrig pga att jag varit så frustrerad. Jag tänkte igenom massa saker och som ni säger är det nog något annat bakom min mans dröm om en ?elmack?. Gjorde ett räkne-exempel och det kommer nog bli svårt att tjäna dom pengarna som han tror. Har man tur så får man några tusen efter skatt. Blir dock väldigt upprörd över hur negativt inställda alla är till att låta barn jobba. Det är ju ändå inte barnarbete i en fabrik vi pratar om?!!! Det handlar ju om att våra barn ska vara redo för arbetsmarknaden, inte att dom ska sy kläder för HM ??????

    Jag ska ta ett snack med min sambo och se vad det egentligen är han vill. Kanske kan han få göra det som ett hobby-projekt eller så får han väl låna av ALMI eller något. Men tar han av våra pengar så får han fan stanna hemma från semestern!!


    Kolla Fridas munkar på fb, en kiosk som drivs av en driftig 12-åring. Garanterat med stöd av syskon och föräldrar men ändå, har en stadig ström av kunder nu under sommaren. Gissningsvis har hon en hej kedja el.dyl när hon är 20, eller så blir det bara ett roligt minne. Häftigt är det iaf!
  • Fri 3 Jul 2020 09:43
    #75
    Jemp skrev 2020-07-03 07:15:22 följande:

    Nej det handlar om att det finns regler för att starta företag och än mer om man hanterar livsmedel, samt regler för vad minderåriga får göra.


    Går det inte att följa dem då menar du?
    Ride it like you stole it
  • Fri 3 Jul 2020 09:46
    #76
    cosinus skrev 2020-06-30 20:53:35 följande:

    Kollade nu. Vår elbil har under vintermånaderna laddat ca 400 kWh på en månad här hemma.

    Priset per kWh enligt Google är typ 50 öre / kWh så isf landar vi på 200 kr/månad via laddboxen. Nu i juni har vi inte ens kommit upp i 200 kWh. Jag har dålig koll på elpriser men även om det skulle vara det dubbla mot vad jag fick fram när jag googlade så är det iaf inga stora summor per dag.

    Vår laddbox kan leverera 16 A, då går det relativt fort att ladda, i gengäld går huvudsäkringarna som popcorn om vi har elkrävande saker igång i huset samtidigt. Även om vi drar ner den till 10 A kan säkringar gå. Sällan men det händer. Vi har den nu oftast på 6 A för då klarar sig alltid säkringarna men då laddar den så långsamt att den inte blir full över natten om den är nästan tom. Vi har en bil med relativt litet batteri, kör ungefär 15 mil fulladdad. Det vi gör är att vi, de gånger vi behöver ladda fort, ställer upp boxen på 16 A temporärt men är noga med att just då inte köra annat som slukar el. Det är ju korta perioder det handlar om och så laddar vi långsamt nattetid.

    Så att tro att man ska kunna A) ta några stora summor för laddning och B) helt okritiskt kunna använda hushållselen som man vill under laddning på högre Ampere är synnerligen optimistiskt.

    Jag har ännu aldrig betalat för laddning någonstans. Laddar sällan annat än hemma för att jag sällan behöver det men det händer att jag laddar på Ica eller parkeringshus i stan om jag ändå behöver stå där och då ingår elen i parkeringspriset jag ändå betalat.


    Låter som ni borde kontakta er elektriker och installera lastbalansering till er box.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Bluvb­)
    Fri 3 Jul 2020 10:20
    #77
    Pierott skrev 2020-07-03 00:25:01 följande:

    Är jag den enda fortfarande förutom ts som sett eons reklam?


    Den verkar kräva att ägaren av boxen manuellt slår på och av ledning, och det finns till synes ingen betallösning kopplad till den. Känns faktiskt sjukt opraktisk för ändamålet. Ska man då sitta beredd att starta den dygnet runt ifall någon skulle vilja ladda? Ska kunden behöva ringa upp dig och be dig starta laddningen?
  • Fri 3 Jul 2020 10:39
    #78
    Studentpappa skrev 2020-07-03 09:46:03 följande:
    Låter som ni borde kontakta er elektriker och installera lastbalansering till er box.
    Boxen ligger och drar över alla tre huvudsäkringarna. Problemet är att i grunden är den ena redan på gränsen. De lyckades stoppa både bastu, torktumlare, ugn, diskmaskin och uttagen i köket (läs vattenkokare) på samma huvudsäkring vilket gör att vi redan innan boxen haft ett antal proppar vi fått byta när vi inte tänkt oss för. Med boxen igång så minskar såklart marginalen och framförallt om den drar max.

    Har en släkting som är elektriker, han ska få flytta om lite vid tillfälle men eg är det inget stort problem. Vi kan utan problem ladda långsamt utom när vi verkligen behöver ladda snabbt och då inte starta allt som vi vet är kritiskt samtidigt. Men vi har bytt så många huvudsäkringar nakna i handduk genom åren eftersom vi oftast lyckats vara just i bastun när det smäller så vi ledsnade och tog till lite marginal :)

    Menade mest att beroende på vad man har för el sen innan kanske man inte kan räkna med att det funkar att köra boxen max om man inte gör om lite. 
  • Fri 3 Jul 2020 10:56
    #79
    Anonym (Brum brum) skrev 2020-07-03 05:12:51 följande:

    Hur löser den utmaningen med att kunder ska ladda just hos TS?

    Den har heller ingen debiteringslösning.


    Men herregud, det är ju därifrån ts har fått sin idé till sin fantasifulla historia!
  • Fri 3 Jul 2020 10:57
    #80
    Anonym (Bluvb) skrev 2020-07-03 10:20:20 följande:

    Den verkar kräva att ägaren av boxen manuellt slår på och av ledning, och det finns till synes ingen betallösning kopplad till den. Känns faktiskt sjukt opraktisk för ändamålet. Ska man då sitta beredd att starta den dygnet runt ifall någon skulle vilja ladda? Ska kunden behöva ringa upp dig och be dig starta laddningen?


    Det var inte det jag syftade på utan att det är där ts fått inspiration till denna historia.
  • Fri 3 Jul 2020 12:36
    #81
    cosinus skrev 2020-07-03 10:39:21 följande:

    Boxen ligger och drar över alla tre huvudsäkringarna. Problemet är att i grunden är den ena redan på gränsen. De lyckades stoppa både bastu, torktumlare, ugn, diskmaskin och uttagen i köket (läs vattenkokare) på samma huvudsäkring vilket gör att vi redan innan boxen haft ett antal proppar vi fått byta när vi inte tänkt oss för. Med boxen igång så minskar såklart marginalen och framförallt om den drar max.

    Har en släkting som är elektriker, han ska få flytta om lite vid tillfälle men eg är det inget stort problem. Vi kan utan problem ladda långsamt utom när vi verkligen behöver ladda snabbt och då inte starta allt som vi vet är kritiskt samtidigt. Men vi har bytt så många huvudsäkringar nakna i handduk genom åren eftersom vi oftast lyckats vara just i bastun när det smäller så vi ledsnade och tog till lite marginal :)

    Menade mest att beroende på vad man har för el sen innan kanske man inte kan räkna med att det funkar att köra boxen max om man inte gör om lite. 


    Så är det såklart, men samtidigt så är inte lastbalansering till boxen en så stor investering att det är något att gruva sig för.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Tänk om)
    Sat 4 Jul 2020 20:56
    #82
    Anonym (Majsan78) skrev 2020-07-01 22:50:18 följande:

    Tack för alla bra svar! Har kanske låtit lite virrig pga att jag varit så frustrerad. Jag tänkte igenom massa saker och som ni säger är det nog något annat bakom min mans dröm om en ?elmack?. Gjorde ett räkne-exempel och det kommer nog bli svårt att tjäna dom pengarna som han tror. Har man tur så får man några tusen efter skatt. Blir dock väldigt upprörd över hur negativt inställda alla är till att låta barn jobba. Det är ju ändå inte barnarbete i en fabrik vi pratar om?!!! Det handlar ju om att våra barn ska vara redo för arbetsmarknaden, inte att dom ska sy kläder för HM ??????

    Jag ska ta ett snack med min sambo och se vad det egentligen är han vill. Kanske kan han få göra det som ett hobby-projekt eller så får han väl låna av ALMI eller något. Men tar han av våra pengar så får han fan stanna hemma från semestern!!


    Tror du på riktigt att framtida arbetsgivare generellt skulle bli imponerade av att någon som 11-åring stått på sin egen tomt och langat fram korv och läsk till grannarna?

    Om ni hade haft en restaurang där barnen tidigt hade börjat hjälpa till efter förmåga hade det säkert varit en merit, men detta?

    Sedan förstår jag inte hur din man ens kan tro att det finns en marknad för korv- och läsk-försäljning om målgruppen är grannar i samma område med gångavstånd till er. Om ni hade bott precis intill en vältrafikerad riksväg kunde korv-och läskförsäljning i kombination med laddningsmöjligheter kanske vara en seriös affärsidé men nu låter det mest som ett skämt.

    Men även då hade det som flera redan påpekat funnits juridiska hinder för att en 11-åring själv skulle stå och ta emot kunder och ansvara för pengar.
  • Sun 5 Jul 2020 21:44
    #83
    Studentpappa skrev 2020-07-03 09:43:53 följande:

    Går det inte att följa dem då menar du?


    Jo men inte genom att en 11åring säljer korv på tomten.
Svar på tråden Min sambo vill satsa våra semester pengar och starta eget