• Anonym (orolig)

rattfylla

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

• Svar på tråden rattfylla
  • Limeblad
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 21:54:04 följande:

Det är ingen som påstått att rattfylla är ok någonstans, ville bara förklara för de som påstod att det är värre och skadligare att köra rattfull än fortkörning... nu tycker jag själv att inga brott ska begås... men fortkörning är betydligt vanligare och tydligen som det verkar här något som är accepterat och inte lika fulstämplat.... fortkörning dödar 220 per år, rattfylleri 70 per år...konstiga är att straffen är så mycket lägre för fortkörning.

Fast det är lite som att säga att det är farligare att ha influensa än att bli skjuten i huvudet för att det är fler som dör av influensa än av skott i pannan.

Det är också fler som dör av fortkörningar än av dödligt våld. Betyder det att fortkörningar är värre än mord/dråp?
  • Anonym (Yup)

Varför fortsätter du förminska det han gjort?

• Anonym (orolig)

[quote=80812571][quote-nick]Limeblad skrev 2020-12-08 08:17:30 följande:[/quote-nick]Fast det är lite som att säga att det är farligare att ha influensa än att bli skjuten i huvudet för att det är fler som dör av influensa än av skott i pannan.

Det är också fler som dör av fortkörningar än av dödligt våld. Betyder det att fortkörningar är värre än mord/dråp?[/

Nä inte riktigt va... influensa är väl ändå inget brott... men att bli skjuten eller knivhuggen kanske. Fler har knivar än pistoler... är det värre att döda någon med en pistol då? Nu är det ju så att det är inte jag som sitter och tjatar om detta eller tycker att rattfylleri är ok på något sätt... bara så otroligt fascinerande att folk orkar leka duktiga.

• Anonym (orolig)

[quote=80812577][quote-nick]Anonym (Yup) skrev 2020-12-08 08:21:39 följande:[/quote-nick]Varför fortsätter du förminska det han gjort?[/

Det gör jag inte, det är andra som vill förminska andra vill förminska andra brott med samma efterföljd...

• Anonym (Yup)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-08 22:36:12 följande:

[quote=80812577][quote-nick]Anonym (Yup) skrev 2020-12-08 08:21:39 följande:[/quote-nick]Varför fortsätter du förminska det han gjort?[/

Det gör jag inte, det är andra som vill förminska andra vill förminska andra brott med samma efterföljd...

Menar du att andra drar upp andra brott än rattfylla, eller att du drar helt irrelevanta exempel?
  • Johan70
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:11:27 följande:

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

Det är 4 § och 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott som gäller. Är brottet rattfylleri av det slag att det betraktas som grovt, är straffet fängelse. Det kan bli högst två år i fängelse, om din sambo tidigare är ostraffad lär det bli mindre än så. Det kommer dock inte att stanna vid böter.
  • Anonym (orolig)

[quote=80815482][quote-nick]Johan70 skrev 2020-12-09 15:11:10 följande:[/quote-nick]Det är 4 § och 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott som gäller. Är brottet rattfylleri av det slag att det betraktas som grovt, är straffet fängelse. Det kan bli högst två år i fängelse, om din sambo tidigare är ostraffad lär det bli mindre än så. Det kommer dock inte att stanna vid böter.[/

Ok detta är tagit från ett riktigt fall? För är det från nätet så stämmer det ofta inte överens med verkliga fall... därför bad jag endast om info från de som fått en dom. Jag har en vän som är polis och hon säger att det oftast inte blir fängelse. I situationer som min sambos.

• Anonym (orolig)

[quote=80815421][quote-nick]Anonym (Yup) skrev 2020-12-09 14:40:12 följande:[/quote-nick]Menar du att andra drar upp andra brott än rattfylla, eller att du drar helt irrelevanta exempel?[/

Förstår inte din fråga... jag besvarar bara andras inlägg om hur det är värre att döda någon genom rattfylleri än att döda någon genom andra brott, det går tydligen inte att tycka att det är det samma för någon statistik säger att fler tex kör förfort och då inte är ett lika allvarligt brott..vad det ens har med tråden att göra det vet jag inte... men tydligen behöver endel få hävda sig bakom en skärm... inget mig emot...

• Johan70
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-09 19:20:39 följande:
    Ok detta är tagit från ett riktigt fall? För är det från nätet så stämmer det ofta inte överens med verkliga fall... därför bad jag endast om info från de som fått en dom. Jag har en vän som är polis och hon säger att det oftast inte blir fängelse. I situationer som min sambos.

Det är taget direkt från lagtexten.

Om din vän som är polis säger att det normalt inte blir fängelse, så menar denne nog om det handlar om rattfylla av normalgraden. Du skrev dock i trådstarten att det rörde grov rattfylla, och det kan man utifrån promilletalet också sluta sig till att det handlar om. Vid grov rattfylla är det bara fängelse som finns i straffskalan, vilket framgår av 4 a § i den nämnda lagen.

Så här säger lagen:

4 §  Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.  [Bara första stycket, för de följande styckena av denna paragraf har enligt min bedömning ingen betydelse för din sambos ärende.]

4 a §  Är ett brott som avses i 4 § förstaandra eller tredje stycket att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om

1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
    2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
    3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-09 19:20:39 följande:

[quote=80815482][quote-nick]Johan70 skrev 2020-12-09 15:11:10 följande:[/quote-nick]Det är 4 § och 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott som gäller. Är brottet rattfylleri av det slag att det betraktas som grovt, är straffet fängelse. Det kan bli högst två år i fängelse, om din sambo tidigare är ostraffad lär det bli mindre än så. Det kommer dock inte att stanna vid böter.[/

Menar han då fängelse som inlåst eller fängelse som villkorligt eller fotboja? Båda heter nämligen fängelse i lagtexten.
  • Anonym (anhörig)
    Kjell2 skrev 2020-12-09 21:33:29 följande:
    Menar han då fängelse som inlåst eller fängelse som villkorligt eller fotboja? Båda heter nämligen fängelse i lagtexten.
    Villkorligt om man kan påvisa att man har förstått allvaret och vidtagit egna åtgärder. Det räcker inte att dyka upp "hel och ren" utan att man kanske har börjat gå på AA eller skall påbörja behandling.
  • Anonym (Dea)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-09 19:25:46 följande:

[quote=80815421][quote-nick]Anonym (Yup) skrev 2020-12-09 14:40:12 följande:[/quote-nick]Menar du att andra drar upp andra brott än rattfylla, eller att du drar helt irrelevanta exempel?[/

Förstår inte din fråga... jag besvarar bara andras inlägg om hur det är värre att döda någon genom rattfylleri än att döda någon genom andra brott, det går tydligen inte att tycka att det är det samma för någon statistik säger att fler tex kör förfort och då inte är ett lika allvarligt brott..vad det ens har med tråden att göra det vet jag inte... men tydligen behöver endel få hävda sig bakom en skärm... inget mig emot...

Det är INGEN som sagt att det är värre att döda någon vid rattfylleri än fortköning. Dödar man någon är det givetvis precis lika illa.

Vi har pratat om RISKEN.

Risken att döda någon om du kör full är mycket högre än om du kör för fort. Det handlar om andelen som kör för fort vs andelen som kör rattfulla och hur statistiken ser ut.

Det är alltså värre att köra rattfull än för fort, för rattfylla dödar i högre grad. Jag tycker verkligen inte att man ska köra för fort heller, men det är mycket mer förkastligt att sätta sig full bakom ratten än råka köra 120 där det är 110.
Svar på tråden rattfylla