Anonym (orolig) skrev 2020-12-09 19:20:39 följande:
Ok detta är tagit från ett riktigt fall? För är det från nätet så stämmer det ofta inte överens med verkliga fall... därför bad jag endast om info från de som fått en dom. Jag har en vän som är polis och hon säger att det oftast inte blir fängelse. I situationer som min sambos.
Det är taget direkt från lagtexten.
Om din vän som är polis säger att det normalt inte blir fängelse, så menar denne nog om det handlar om rattfylla av normalgraden. Du skrev dock i trådstarten att det rörde grov rattfylla, och det kan man utifrån promilletalet också sluta sig till att det handlar om. Vid grov rattfylla är det bara fängelse som finns i straffskalan, vilket framgår av 4 a § i den nämnda lagen.
Så här säger lagen:
4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. [Bara första stycket, för de följande styckena av denna paragraf har enligt min bedömning ingen betydelse för din sambos ärende.]
4 a § Är ett brott som avses i 4 § första, andra eller tredje stycket att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om
1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.