Anonym (X) skrev 2021-01-12 21:29:26 följande:
Oj, vad ni skrivit!
Jag tyckte jag skrev tydligt men kan ta det igen. Min dotter har ett eget sparkonto, vi är två föräldrar som inte bor ihop utan har separerat men båda är vårdnadshavare. Han var ok med att dottern köpte en häst för sina pengar och stod för alla kostnader för denna. Jag var med när hon tog ut pengar från banken och de var mycket tydliga med att pengarna skulle gå till hennes saker, inget annat. Hästen köptes och efter ett längre tag passade de inte längre ihop. Jag har haft låg inkomst länge men klarat mig undan från att be om försörjningsstöd men sökte nu, då hästen är såld och fick veta detta. Att säljaren betalade in på mitt konto var enklast, jag visste inte bättre och de ville swisha, min dotter har inte Swish och pappan var inte med då.
Pappan tycker ju också dessa pengar är dotterns men vad hjälper det. Jag visste inte att de skulle tycka att dotterns sparpengar, som mellanlandat i köpet av en häst, skulle innebära att hon försörjde oss.
Jag hade mer än gärna jobbat och betalat skatt. Vill ni så får ni känna er lurade då för att min dotter hade pengar som hon handlade för, som pappan sponsrade fullt ut och som jag och han trodde var hennes men som jag nu på grund av okunskap får äta upp.
Tror inte att någon menar att man känner lurad som skattebetalare om någon inte tar sina barns pengar , men soc tror tyvärr inte på att pengarna är din dotters och bryr sig inte oavsett.
Även barns pengar på sparkontot räknas in.
Hårda regler kring försörjningsstöd
Publicerat söndag 16 december 2012 kl 22.00
Allt fler sörmlänningar tvingas söka socialbidrag och blir upprörda över de tuffa reglerna. Eskilstunabon Pierre Bengtsson fick beskedet att han måste använda sina fyraåringars sparpengar innan han får bidrag.
När Pierre Bengtsson blev arbetslös nyligen fick han avslag på sin ansökan om ekonomiskt bistånd. Ett av skälen var att hans barn har ett sparkonto som deras gammelfarmor öppnat åt dem.
? Det är ruttet, jag har jobbat sedan jag var fjorton, att jag inte kan få hjälp nu när jag jobbat jämt, säger Pierre Bengtsson.
Pierres farmor öppnade sparkontot åt barnen när de föddes och har sedan dess satt in pengar där, tillsammans med barnens mormor. Idag är barnen i fyraårsåldern och har 38 000 kronor var på kontot. Pierre Bengtsson säger att han själv bara har satt in omkring 300 kronor på kontot.
? Det är inte ens mina pengar.
Ändå anser kommunen att han ska ta ut pengarna nu när han blivit arbetslös, något som gör honom förbannad.
? Barnens pengar ska inte gå till räkningar. De pengarna ska gå till körkort eller första möbler, säger han.
sverigesradio.se/artikel/5381606