• Anonym (X)

Barnens pengar

Dotterns tog ut pengar från sitt konto, köpte en häst, sålde den nu och vill köpa en ny häst. Jag har inget jobb och sökte försörjningsstöd och de vill att vi lever på pengarna då första hästen såldes. Ska mitt barns sparpengar gå till det? Även de hon har kvar på kontot?

• Svar på tråden Barnens pengar
  • Anonym (Y)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-01-12 16:13:17 följande:

Nej, soc har ju ingen som helst åsikt om vems pengar det är i grunden och det har de inte med att göra heller, men de kommer så klart inte att ge pengar till ts. Det är vad jag försöker säga. Klantigt att inte sätta in pengarna på rätt konto från början bara.

Sedan är det inte så att soc skiter i om folk svälter men en person som har en massa pengar på kontot har inte behov av försörjningsstöd.

Alla förstår att TS får inga pengar från soc.

Hoppas hon gör inte om detta om dottern får andra presenter av pappan.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 16:33:02 följande:
    Alla förstår att TS får inga pengar från soc.

Hoppas hon gör inte om detta om dottern får andra presenter av pappan.
    Jag kanske missförstod en del av vad du skrev iaf.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-01-12 16:38:30 följande:

Jag kanske missförstod en del av vad du skrev iaf.

Möjligt.

Jag har aldrig skrivit att TS kommer att ge pengar till soc.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 16:55:09 följande:
    Möjligt.

Jag har aldrig skrivit att TS kommer att ge pengar till soc.
    Haha nej men det har jag aldrig påstått att du gjort heller :)
  • Anonym (Falabella)

Den som ansöker om bidrag måste begripa så pass som att de inte kan ta emot pengar på sitt konto, då soc kollar flera månader tillbaka för att se vad du haft i inkomst innan de tar beslut.

Jag tror verkligen att det finns info om det på sidorna där man söker bidraget.
    Så detta blir väl lärpengar för TS då, och hon får nu en skuld till sitt barn.

Om pappan verkligen är tät kanske man kan förhandla om att han köper den nya hästen så att dottern inte blir lidande i mellantiden, och sen får mamman betala av detta till dotterns sparkonto när hon fått ordning på sin ekonomi igen.

Oavsett hur mycket man skäms över sin sits är det nog bättre att lägga korten på bordet nu än att senare bli påkommen med att "sno barnets pengar". För då hade det tagit hus i helsicke om jag var den andra föräldern, det ser verkligen inte bra ut.

• Anonym (Y)
    Anonym (X) skrev 2021-01-11 15:48:55 följande:

Dotterns tog ut pengar från sitt konto, köpte en häst, sålde den nu och vill köpa en ny häst. Jag har inget jobb och sökte försörjningsstöd och de vill att vi lever på pengarna då första hästen såldes. Ska mitt barns sparpengar gå till det? Även de hon har kvar på kontot?

Är du kvar TS? Vad säger ditt ex om detta?
  • Anonym (X)

Oj, vad ni skrivit!

Jag tyckte jag skrev tydligt men kan ta det igen. Min dotter har ett eget sparkonto, vi är två föräldrar som inte bor ihop utan har separerat men båda är vårdnadshavare. Han var ok med att dottern köpte en häst för sina pengar och stod för alla kostnader för denna. Jag var med när hon tog ut pengar från banken och de var mycket tydliga med att pengarna skulle gå till hennes saker, inget annat. Hästen köptes och efter ett längre tag passade de inte längre ihop. Jag har haft låg inkomst länge men klarat mig undan från att be om försörjningsstöd men sökte nu, då hästen är såld och fick veta detta. Att säljaren betalade in på mitt konto var enklast, jag visste inte bättre och de ville swisha, min dotter har inte Swish och pappan var inte med då.

Pappan tycker ju också dessa pengar är dotterns men vad hjälper det. Jag visste inte att de skulle tycka att dotterns sparpengar, som mellanlandat i köpet av en häst, skulle innebära att hon försörjde oss.

Jag hade mer än gärna jobbat och betalat skatt. Vill ni så får ni känna er lurade då för att min dotter hade pengar som hon handlade för, som pappan sponsrade fullt ut och som jag och han trodde var hennes men som jag nu på grund av okunskap får äta upp.

• Anonym (Y)
    Anonym (X) skrev 2021-01-12 21:29:26 följande:

Oj, vad ni skrivit!

Jag tyckte jag skrev tydligt men kan ta det igen. Min dotter har ett eget sparkonto, vi är två föräldrar som inte bor ihop utan har separerat men båda är vårdnadshavare. Han var ok med att dottern köpte en häst för sina pengar och stod för alla kostnader för denna. Jag var med när hon tog ut pengar från banken och de var mycket tydliga med att pengarna skulle gå till hennes saker, inget annat. Hästen köptes och efter ett längre tag passade de inte längre ihop. Jag har haft låg inkomst länge men klarat mig undan från att be om försörjningsstöd men sökte nu, då hästen är såld och fick veta detta. Att säljaren betalade in på mitt konto var enklast, jag visste inte bättre och de ville swisha, min dotter har inte Swish och pappan var inte med då.

Pappan tycker ju också dessa pengar är dotterns men vad hjälper det. Jag visste inte att de skulle tycka att dotterns sparpengar, som mellanlandat i köpet av en häst, skulle innebära att hon försörjde oss.

Jag hade mer än gärna jobbat och betalat skatt. Vill ni så får ni känna er lurade då för att min dotter hade pengar som hon handlade för, som pappan sponsrade fullt ut och som jag och han trodde var hennes men som jag nu på grund av okunskap får äta upp.

Tror inte att någon menar att man känner lurad som skattebetalare om någon inte tar sina barns pengar , men soc tror tyvärr inte på att pengarna är din dotters och bryr sig inte oavsett.

Även barns pengar på sparkontot räknas in.

Hårda regler kring försörjningsstöd

Publicerat söndag 16 december 2012 kl 22.00

Allt fler sörmlänningar tvingas söka socialbidrag och blir upprörda över de tuffa reglerna. Eskilstunabon Pierre Bengtsson fick beskedet att han måste använda sina fyraåringars sparpengar innan han får bidrag.

När Pierre Bengtsson blev arbetslös nyligen fick han avslag på sin ansökan om ekonomiskt bistånd. Ett av skälen var att hans barn har ett sparkonto som deras gammelfarmor öppnat åt dem.

? Det är ruttet, jag har jobbat sedan jag var fjorton, att jag inte kan få hjälp nu när jag jobbat jämt, säger Pierre Bengtsson.

Pierres farmor öppnade sparkontot åt barnen när de föddes och har sedan dess satt in pengar där, tillsammans med barnens mormor. Idag är barnen i fyraårsåldern och har 38 000 kronor var på kontot. Pierre Bengtsson säger att han själv bara har satt in omkring 300 kronor på kontot.

? Det är inte ens mina pengar.

Ändå anser kommunen att han ska ta ut pengarna nu när han blivit arbetslös, något som gör honom förbannad.

? Barnens pengar ska inte gå till räkningar. De pengarna ska gå till körkort eller första möbler, säger han.

sverigesradio.se/artikel/5381606
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (X) skrev 2021-01-12 21:29:26 följande:

Oj, vad ni skrivit!

Tyvärr ser soc de pengarna som landat på ditt konto som din inkomst.

Annars skulle ju massor av människor föra över pengarna till barnens konton och sedan söka bidrag.

Var det mycket pengar för hästen? För du får nog räkna med att leva på dem och sedan betala tillbaks till dottern när du kan.

För även om det är synd att hon inte kan köpa en ny häst, så är det ju inget hon blir skadad av att inte kunna köpa en ny på några år... Det suger, men ni kommer kunna bo kvar och äta mat...
  • Jamesdio
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 21:53:24 följande:
    Tror inte att någon menar att man känner lurad som skattebetalare om någon inte tar sina barns pengar , men soc tror tyvärr inte på att pengarna är din dotters och bryr sig inte oavsett.

Allt fler sörmlänningar tvingas söka socialbidrag och blir upprörda över de tuffa reglerna. Eskilstunabon Pierre Bengtsson fick beskedet att han måste använda sina fyraåringars sparpengar innan han får bidrag.

När Pierre Bengtsson blev arbetslös nyligen fick han avslag på sin ansökan om ekonomiskt bistånd. Ett av skälen var att hans barn har ett sparkonto som deras gammelfarmor öppnat åt dem.

? Det är ruttet, jag har jobbat sedan jag var fjorton, att jag inte kan få hjälp nu när jag jobbat jämt, säger Pierre Bengtsson.

Pierres farmor öppnade sparkontot åt barnen när de föddes och har sedan dess satt in pengar där, tillsammans med barnens mormor. Idag är barnen i fyraårsåldern och har 38 000 kronor var på kontot. Pierre Bengtsson säger att han själv bara har satt in omkring 300 kronor på kontot.

Ändå anser kommunen att han ska ta ut pengarna nu när han blivit arbetslös, något som gör honom förbannad.

? Barnens pengar ska inte gå till räkningar. De pengarna ska gå till körkort eller första möbler, säger han.

Det är väl egentligen inte så konstigt. Vad hade du gjort om "försörjningsstöd" inte hade funnits? Eller om du av andra skäl inte kvalificerat dig för att få försörjningsstöd. Hade du låtit dina barn svälta, bo på gatan och ha trasiga kläder för att du till varje pris ska ha pengar kvar till deras körkort och möbler? Eller hade du gett dem mat, bostad och hela kläder så att de förhoppningsvis växer upp till någon som överhuvudtaget är förmögen att ta ett körkort (bekostat på annat sätt, tex genom eget arbete eller att du lyckats betala igen).
  • Seven Costanza

Har ni inget kvitto för hästen och kontaktuppgifter till hästköparna som du kan presentera för soc? Det kanske kan hjälpa.

• Anonym (Gh)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 21:53:24 följande:

Att ha en massa pengar på barnens konto och sedan leva på försörjningsstöd från skattebetalarna, är ju en toppen affärside!!!!

Jag för över mina sparpengar till mina barn! Ev inkomster kan också föras över till mina barn!! De pengarna kan användas till mycket kul! Köpa hästar, båtar, sommarhus, resor!!! Jaaa!!!

Och så kan väl skattebetalarna bidra med mina löpande utgifter via försörjningsstödet!

Om det vore möjligt tror jag vi skulle ha många villiga socialbidragstagare!
  • Anonym (U)
    Anonym (Gh) skrev 2021-01-13 15:01:44 följande:

Att ha en massa pengar på barnens konto och sedan leva på försörjningsstöd från skattebetalarna, är ju en toppen affärside!!!!

Jag för över mina sparpengar till mindre barn! Ev inkomster kan också föras över till mina barn!! De pengarna kan användas till mycket kul! Köpa hästar, båtar, sommarhus, resor!!! Jaaa!!!

Och så kan väl skattebetalarna bidra med mina löpande utgifter via försörjningsstödet!

Fast barnets pengar kom inte från henne utan från pappan som bor i annat hushåll.
  • Anonym (Y)
    Jamesdio skrev 2021-01-13 14:51:10 följande:

Det är väl egentligen inte så konstigt. Vad hade du gjort om "försörjningsstöd" inte hade funnits? Eller om du av andra skäl inte kvalificerat dig för att få försörjningsstöd. Hade du låtit dina barn svälta, bo på gatan och ha trasiga kläder för att du till varje pris ska ha pengar kvar till deras körkort och möbler? Eller hade du gett dem mat, bostad och hela kläder så att de förhoppningsvis växer upp till någon som överhuvudtaget är förmögen att ta ett körkort (bekostat på annat sätt, tex genom eget arbete eller att du lyckats betala igen).

Jag har aldrig sökt eller fått försörjningstöd , så jag skulle inte ha gjort något annorlunda.

Jobbat som jag gör nu.

Jag anser däremot inte att barn ska försörja sina föräldrar.
    Anonym (Gh) skrev 2021-01-13 15:01:44 följande:

Jag för över mina sparpengar till mina barn! Ev inkomster kan också föras över till mina barn!! De pengarna kan användas till mycket kul! Köpa hästar, båtar, sommarhus, resor!!! Jaaa!!!

Det är skillnad om man för över sina egna pengar som är solklart fusk jämfört med att barnen får present/pengar av någon annan , som ej tillhör hushållet.

TS har inte fört över sina pengar till dottern , inte pappan i artikeln heller.

Så din inlägg är helt irrelevant i sammanhanget.

Du låter väldigt missunsam bara.

Skilda föräldrar och andra släktingar får ge presenter till barnen.
  • Anonym

Jag har en kompis som levt på soc en längre tid, hennes sons mormor skickade 500 spänn som julklapp till hennes son men... det drog soc av nästa månad då det landade på hennes konto.

Så numera skickar mormor kontanter i brev istället, enda sättet att ge barnbarnet en slant då och då.

Svar på tråden Barnens pengar