• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Anonym (Hmmm)
    mari123 skrev 2021-02-06 03:45:17 följande:
    Jag tror TS kan bo kvar och ha det bra och så får grannen flytta. Initialt kanske några månader på "psyket"!
    Har inte påstått att TS ska flytta. Tycker bara det är dumt att klaga på något man själv har orsakat. 
  • mari123
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-02-06 08:56:42 följande:
    Har inte påstått att TS ska flytta. Tycker bara det är dumt att klaga på något man själv har orsakat. 
    Du menar att TS tagit bort en icke bärande vägg och skapat sig ett fint hem? Så ska man inte få göra eller?
  • Anonym (Hmmm)
    mari123 skrev 2021-02-06 09:43:44 följande:
    Du menar att TS tagit bort en icke bärande vägg och skapat sig ett fint hem? Så ska man inte få göra eller?
    TS har skapat störningar för sina grannar genom att ta bort väggar. Detta får TS naturligtvis göra som hen behagar så länge det inte förstör konstruktionen, men då får hen också ta att grannarna klagar på att de stör. 
  • Anonym (My)
    mari123 skrev 2021-02-06 09:43:44 följande:

TS har flyttat sitt kök så att det hamnat ovanpå grannens sovrum. Det är vansinnigt opraktiskt att ha det så, och som upplagt för konflikter. Det är inte bara på grund av vatten och avlopp som kök brukar vara placerade ovanpå kök, utan det är även för att hyresvärdar och föreningsstyrelser har bättre saker för sig än att medla mellan grannar som störs av varandras vardagsliv.
  • mari123
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-02-06 09:49:44 följande:
    TS har skapat störningar för sina grannar genom att ta bort väggar. Detta får TS naturligtvis göra som hen behagar så länge det inte förstör konstruktionen, men då får hen också ta att grannarna klagar på att de stör. 
    Jaha! Jag tycker TS ska räcka ett jättefinger till sin sjuka granne. Det där fingret i mitten! Sedan KANSKE hon ska ha en fest, bara för att. Inget nödvändigtvis nattsudd och livat extra allt men liksom en vanlig fest.....! och bara för att jä..las se till att det 22.00 är knäpptyst  men innan dess skratt, glam och TREVLIGT! Grannen sitter i sin lya och filar på en arg skrivelse.............! Spelar in ljud men 22.00 KNÄPPTYST! Nu vet ju inte jag vad som gäller just i TS förening men jag tänker att oljud innan 22.00  betraktas som rätt normala.
  • Anonym (Hmmm)
    mari123 skrev 2021-02-06 10:10:46 följande:
    Jaha! Jag tycker TS ska räcka ett jättefinger till sin sjuka granne. Det där fingret i mitten! Sedan KANSKE hon ska ha en fest, bara för att. Inget nödvändigtvis nattsudd och livat extra allt men liksom en vanlig fest.....! och bara för att jä..las se till att det 22.00 är knäpptyst  men innan dess skratt, glam och TREVLIGT! Grannen sitter i sin lya och filar på en arg skrivelse.............! Spelar in ljud men 22.00 KNÄPPTYST! Nu vet ju inte jag vad som gäller just i TS förening men jag tänker att oljud innan 22.00  betraktas som rätt normala.

Man får faktiskt aldrig störa sina grannar, oavsett tid på dygnet. Dock får man under dagtid tåla lite mer. Någon direkt angiven tid finns sällan, men ofta har hyresvärdar och föreningar en tid som de anger då man ska vara lite extra hänsynsfull. 

Du låter som en person som bara ser sina rättigheter, inte skyldigheterna.  Som min granne som var skitsur för att jag bad henne sänka ljudet på musiken. Kl var bara 19 en fredag, men jag hörde inte vad som sas på tv:n trots att det var ett av deras sovrum och två av mina mellan våra vardagsrum. Jag höjde ljudet på tv:n men det hjälpte inte. Nå, hon sänkte iaf men muttrade rejält. 

TS har ingen skyldighet att låta väggarna vara kvar, men hen behöver förstå att genom att ta bort dem förändrades ljudet som hörs in till grannarna. Hen vill inte ha mattor som dämpar ljudet, men hen kan tex sätta upp gardiner som dämpar ljud, tavlor som dämpar ljud eller ta till något annat ljuddämpande. Eller acceptera att grannen störs och klagar och därmed riskera replessalier från föreningen. 

• Anonym (My)

Ditt råd är alltså att TS ska eskalera konflikten. Varför?
  • mari123
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-02-06 10:19:40 följande:

Man får faktiskt aldrig störa sina grannar, oavsett tid på dygnet. Dock får man under dagtid tåla lite mer. Någon direkt angiven tid finns sällan, men ofta har hyresvärdar och föreningar en tid som de anger då man ska vara lite extra hänsynsfull. 

Du låter som en person som bara ser sina rättigheter, inte skyldigheterna.  Som min granne som var skitsur för att jag bad henne sänka ljudet på musiken. Kl var bara 19 en fredag, men jag hörde inte vad som sas på tv:n trots att det var ett av deras sovrum och två av mina mellan våra vardagsrum. Jag höjde ljudet på tv:n men det hjälpte inte. Nå, hon sänkte iaf men muttrade rejält. 

TS har ingen skyldighet att låta väggarna vara kvar, men hen behöver förstå att genom att ta bort dem förändrades ljudet som hörs in till grannarna. Hen vill inte ha mattor som dämpar ljudet, men hen kan tex sätta upp gardiner som dämpar ljud, tavlor som dämpar ljud eller ta till något annat ljuddämpande. Eller acceptera att grannen störs och klagar och därmed riskera replessalier från föreningen. 

Okej! Jag bor i en BRF där det är så tyst så jag tror att jag är ensam i hela huset så jag vet ju inget om störande grannar. Men OM ngn granne skulle ha en livad fest OCH tystna 22.00 så skulle jag inte ha några problem. FULLT normalt och mänskligt. Eftersom det här är tyst som i graven så skulle jag tolerera mer än så men jag har i ryggmärgen att efter 22.00 ska det vara lugnt och tyst. Inte knäpptyst men musik och skrål ska avta.
  • Anonym (Hmmm)
    mari123 skrev 2021-02-06 10:27:53 följande:
    Okej! Jag bor i en BRF där det är så tyst så jag tror att jag är ensam i hela huset så jag vet ju inget om störande grannar. Men OM ngn granne skulle ha en livad fest OCH tystna 22.00 så skulle jag inte ha några problem. FULLT normalt och mänskligt. Eftersom det här är tyst som i graven så skulle jag tolerera mer än så men jag har i ryggmärgen att efter 22.00 ska det vara lugnt och tyst. Inte knäpptyst men musik och skrål ska avta.

Jag har heller inget problem med om mina grannar har en fest, men jag skulle uppskatta om de meddelade i förväg. De ovanpå har fest då och då och då ofta till 2-3 på natten. Men de är öppna med det och ber oss komma upp och be dem sänka om de stör. Det har vi gjort någon gång. Som den gången sonen deras hade fest och någon spydde ut från balkongen så det stänkte in på vår. Då fick de komma ner och städa. 

Deras barnbarn som är på besök stör desto mer då de är oförmögna att gå. Sist sprang de konstant i minst 45 min. Jag kollade nämligen på en serie då och avsnitten var 45 min långa. Det låter som en hord elefanter, men jag vet att de är 1 eller 2 i taget bara. 
    Dock, detta sker så sällan så jag låter det vara även om de ibland börjar springa strax före sjutiden på helgerna. 

• mari123
    Anonym (My) skrev 2021-02-06 10:24:53 följande:

Ditt råd är alltså att TS ska eskalera konflikten. Varför?
    Nä TS ska leva sitt liv och låta grannen sköta sitt eländiga dito. Det kan väl ALDRIG vara så att om man är en skötsam boende ska ta ansvar för grannarnas psykiska ohälsa? Liksom terapi i trappen?
  • Anonym (Hmmm)
    mari123 skrev 2021-02-06 10:43:25 följande:
    Nä TS ska leva sitt liv och låta grannen sköta sitt eländiga dito. Det kan väl ALDRIG vara så att om man är en skötsam boende ska ta ansvar för grannarnas psykiska ohälsa? Liksom terapi i trappen?
    En skötsam boende stör inte sina grannar TS är ju den som orsakar grannens psykiska ohälsa om det inte finns en sådan redan i grunden hos grannen. 

Det ÄR oerhört jobbigt med mina grannars barnbarns springande när det känns som att det aldrig tar slut. Jag har valt att bortse från det eftersom det inte är varje dag, men hade det varit deras barn som bor alltid så hade jag garanterat mått psykiskt dåligt om grannen inte försökt hejda sina barn och i stället tagit ut dem och låtit dem springa ute. 
  • Anonym (My)
    mari123 skrev 2021-02-06 10:43:25 följande:

Ok. För det du uppmanade TS att göra var just att eskalera konflikten med flit och störa extra mycket bara för att jävlas. Det är ett väldigt dåligt råd. Du tycks hysa större agg mot TS granne än vad TS själv gör.
  • molly50
    Om TS ska göra allt det där så gör hon det ju bara värre än det redan är.
    Man ska tåla vissa ljud dagtid. Men man får aldrig störa sina grannar oavsett tid på dygnet.
  • Pope Joan II
    Anonym (My) skrev 2021-02-06 10:02:24 följande:

TS har flyttat sitt kök så att det hamnat ovanpå grannens sovrum. Det är vansinnigt opraktiskt att ha det så, och som upplagt för konflikter. Det är inte bara på grund av vatten och avlopp som kök brukar vara placerade ovanpå kök, utan det är även för att hyresvärdar och föreningsstyrelser har bättre saker för sig än att medla mellan grannar som störs av varandras vardagsliv.
    Fast det är ett tämligen vanligt förfarande i sekelskiftesvåningar. Det är mest bara de allra största som har vad vi idag ser som normalstora kök. Många våningars (eller om de är uppstyckade så att det blivit lägenheter av dem) kök är små arbetskök med jungfrukammare vid sidan av köket och serveringsgångar in till sällskapsrummen. Det är sällan som det passar människors liv som de lever det idag.

Men visst, i de på allvar stora våningarna kan arbetsköken också vara av betydande storlek eftersom det var många som skulle arbeta i dem och eftersom bjudningarna var stora. 

Med det sagt så är jag i allt övrigt vän av att bevara så mycket som möjligt av tidstypiska detaljer och inredning, men utan att människor ska behöva bo i ett museum eller ha det väldigt opraktiskt ordnat för sig. 

Att någon ska behöva anpassa sig på det sätt som ts granne verkar förvänta sig/kräva/önska ser jag som helt orimligt.
  • mari123
    molly50 skrev 2021-02-06 12:35:16 följande:
    Om TS ska göra allt det där så gör hon det ju bara värre än det redan är.
    Man ska tåla vissa ljud dagtid. Men man får aldrig störa sina grannar oavsett tid på dygnet.
    FAST inte kan det väl vara så att om man i huset har en boende som arbetar nattskift! så ska hela huset tassa på tå så hen får sova? Smyga runt och inte våga slå på radion..............?
  • KKarate

Trams. Kommer aldrig att gå någonstans, men man ska försöka hålla en diplomatisk attityd till sina grannar.

• molly50
    mari123 skrev 2021-02-06 14:39:56 följande:
    FAST inte kan det väl vara så att om man i huset har en boende som arbetar nattskift! så ska hela huset tassa på tå så hen får sova? Smyga runt och inte våga slå på radion..............?
    Självklart inte.
    Men man behöver ju inte heller föra så mycket oväsen att grannarna får sin sömn störd.
    Bor man i flerfamiljshus så får man försöka uppträda diplomatiskt med varandra.
    Och det ska ju såklart gå åt båda håll.
    Grannar som klagar på allt och inget kan ju också vara störande.
  • Anonym (Granne)

Gammal tråd men högaktuell för mig!

Självklart måste ni lyssna på grannen. Mötas. Det går inte att bara säga nej till ev. lösningar.

Min nyinflyttade granne diskar och slamrar med köksluckor efter kl 22, och ljudet går rakt in i mitt sovrum. Hennes barn "river" köket varje morgon vilket också hörs in till mig.

Hon började med att blåsa ut lght, renovera fram till kl 23.30 nästan varje kväll i 14 dagar. Nu har pengarna tagit slut så vi andra får leva med en 75 kvm stor resonanslåda bredvid oss.

Finns inte på kartan att jag respekterar hennes tramsiga förklaringar om hur barnen måste få leka och att hon måste få spola vatten efter kl. 22.30 trots att det stör.

Nä, dels får man anpassa sig som nyinflyttad dels får man förstå att stora ingrepp på lght påverkar grannarna. Dvs, det jag gör får jag stå för och vice versa.

Så j-a dumt att inte mötas.

• Limeblad
    Anonym (Granne) skrev 2021-11-07 11:02:59 följande:

Gammal tråd men högaktuell för mig!

Självklart måste ni lyssna på grannen. Mötas. Det går inte att bara säga nej till ev. lösningar.

Min nyinflyttade granne diskar och slamrar med köksluckor efter kl 22, och ljudet går rakt in i mitt sovrum. Hennes barn "river" köket varje morgon vilket också hörs in till mig.

Hon började med att blåsa ut lght, renovera fram till kl 23.30 nästan varje kväll i 14 dagar. Nu har pengarna tagit slut så vi andra får leva med en 75 kvm stor resonanslåda bredvid oss.

Finns inte på kartan att jag respekterar hennes tramsiga förklaringar om hur barnen måste få leka och att hon måste få spola vatten efter kl. 22.30 trots att det stör.

Nä, dels får man anpassa sig som nyinflyttad dels får man förstå att stora ingrepp på lght påverkar grannarna. Dvs, det jag gör får jag stå för och vice versa.

Så j-a dumt att inte mötas.

Hur är det samma situation som TS?
  • Tukt
    Limeblad skrev 2021-11-07 11:05:47 följande:
    Hur är det samma situation som TS?
    Problemet påminner väl varandra lite eftersom problematiken med störningar ofta bygger på att man gjort om lägenheterna på ett sätt de inte var tänkta till från början.
Svar på tråden Bråk med granne