• Anonym (Styvis)

Klarar inte min styvdotter!

Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.

• Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (J) skrev 2021-04-19 21:05:21 följande:

Det är nog du , och inte hon. Så risken är liten att din mans dotter får liknande problem i sina förhållanden.

Jag förtjänar alltså att bli nedtryckt i min relation? Mitt fel att min man behandlar mig illa? Okej! Inga fler kommentarer.
  • Anonym (Styvis)

Tydligen många feminister här som är bittra på sina ex mäns nya kvinnor och som tycker att barnen, trots att de manipulerar sina föräldrar till att hata sin nya kvinna och är bortskämda och ouppfostrade alltid har rätt. Barn har aldrig gillat en styvmor, så om de får välja så vill de ha mamma och pappa för alltid. Därför är det föräldrarnas ansvar att göra det så smidigt som möjligt för alla parter tycker jag.

Lyxhus och pool hör inte riktigt hit.

• Anonym (Hmm...,,,)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-20 09:27:28 följande:

Tydligen många feminister här som är bittra på sina ex mäns nya kvinnor och som tycker att barnen, trots att de manipulerar sina föräldrar till att hata sin nya kvinna och är bortskämda och ouppfostrade alltid har rätt. Barn har aldrig gillat en styvmor, så om de får välja så vill de ha mamma och pappa för alltid. Därför är det föräldrarnas ansvar att göra det så smidigt som möjligt för alla parter tycker jag.

Trams...bars för att just "dina" styvbarn avskyr dig betyder det inte att alla barn ogillar sina föräldrars nya partners. Mina BONUSbarn älskar mig och har gjort sen start. Annars hade vi aldrig flyttat ihop.
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2021-04-19 21:05:21 följande:
    Det är nog du , och inte hon. Så risken är liten att din mans dotter får liknande problem i sina förhållanden.
    Så om man blir illa behandlad av sin partner så är det inte partnerns fel?
    Snacka om victimblaming!
    Dessutom,om man är så pass stor som TS bonusdotter (18 år) så är man nästan vuxen och ska kunna ta ansvar för sina egna handlingar.
    Och man ska ha vett nog att kunna behandla andra människor med respekt.
  • molly50
    Anonym (Hmm...,,,) skrev 2021-04-20 09:41:13 följande:
    Trams...bars för att just "dina" styvbarn avskyr dig betyder det inte att alla barn ogillar sina föräldrars nya partners. Mina BONUSbarn älskar mig och har gjort sen start. Annars hade vi aldrig flyttat ihop.
    Klart att alla bonusbarn inte är sådana.
    Men det är ju tyvärr de bonusbarn som inte gillar sina bonusföräldrar,och beter sig därefter, som man oftast får höra talas om.
  • sextiotalist

Nja. Men varken du eller din man har tagit vuxenansvar.

Om det inte fungerar med alla, så flyttar man inte ihop
  • Anonym (Förstår rätt så bra)

Bra skrivet, du har helt rätt. FL verkar fullt av den sortens kommentarer. Det blir närapå meningslöst att diskutera någonting eftersom det bara finns en stereotyp som alltid ska skyllas på....

Vi borde pröva att skriva helt könsneutralt i trådstarter för att inte trigga den sortens enfaldiga reflexartade kommentarer. Det säger rätt mycket om hur illa det står till med otäck stämning i svenska familjer, när vissa tycker sig helt kunna skylla allt ansvar på en enda person utifrån kön/generation.  

Du har verkligen visat tålamod avseende alla onödigt elaka kommentarer, den ena värre än den andra. Om nu dessa hatare visade minsta känsla för systerskap och hjälpsamt stöd skulle de ge bättre råd.
  • Anonym (Hmm...,,,)
    molly50 skrev 2021-04-20 10:24:54 följande:

Klart att alla bonusbarn inte är sådana.

Men det är ju tyvärr de bonusbarn som inte gillar sina bonusföräldrar,och beter sig därefter, som man oftast får höra talas om.

Jag citerade ts som skrev ALLA styvbarn!

"Barn har aldrig gillat en styvmor, så om de får välja så vill de ha mamma och pappa för alltid".

Att ts var så desperat efter lyxhus med pool så hon flyttade in efter en kvart förklarar hatet från barnen. Ingen fick chansen att lära känna och fungera med henne INNAN hon invaderade DERAS hem!
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (Hmm...,,,) skrev 2021-04-20 11:11:43 följande:

"Barn har aldrig gillat en styvmor, så om de får välja så vill de ha mamma och pappa för alltid".

Att ts var så desperat efter lyxhus med pool så hon flyttade in efter en kvart förklarar hatet från barnen. Ingen fick chansen att lära känna och fungera med henne INNAN hon invaderade DERAS hem!
    Hahahaha var JAG desperat?! Jag ville verkligen inte flytta ihop eftersom jag bodde i en lyxvåning mitt i stan, medan hans hus är utanför stan. Men min sambo tjatade i över ett år och till slut ställde han ultimatum att flyttar jag inte in så får det bli slut. Jag var dum nog som flyttade in för snabbt för att han bad och bönade om det. Det var INTE min idé! Hade jag fått välja så hade vi båda flyttat till stan och till en lägenhet med balkong. Så där kanske man får tyst på snacket om pool och lyxvilla som jag älskar, men som jag verkligen inte väljer om jag själv får bestämma. Det blir dock oftast så att den utan barn måste anpassa sig och flytta in till den som har barn. Har inte så mycket val.
  • Anonym (E)

Hej ts!
     Gör slut med din kille och flytta till din lägenhet och bygg upp dig själv. Du kommer bara sänkas och nedbrytas mer och mer om du stannar i din situation. Du förtjänar så mycket mer och förtjänar att få vara lycklig! Som det är nu kommer du aldrig bli det. Kolla inte hans sociala medier efter det är slut och bestäm dig för att gå vidare. Skit i hans envisa dotter som helt troligt inte mår bra och bara är avundsjuk på dig, be the bigger person och gå vidare bara med ett leende och tänk hur mycket starkare och gladare du kommer bli igen utan en sådan mansgris eller bittra barn. 

• molly50

Då tolkade vi det olika.
    Jag tolkade inte det som att hon menade alla bonusbarn.

Du tycker inte att TS sambo har en del i det då?
    Du tycker inte att han borde ha tagit ansvaret att inte låta TS flytta in för snabbt innan han sett hur det funkade med barnen?
    Jag tycker i alla fall inte att TS ensam bär det ansvaret utan det gör de båda tillsammans.
  • Anonym (Jojo)

Innan hon invaderade deras hem? Återigen så lever du efter den gamla disneyversionen av styvhäxan som tog sig an änkemannen och var elak mot hans små barn.

Jag kan inte lägga ord i TS mun men jag tror såhär- TS och mannen träffas i sina roligaste år när båda har gått isär från sina barns föräldrar med stora barn i bagaget. TS har en vuxen dotter och mannen har stora tonåringar. TS vågar satsa och förväntar sig kanske att gå in som en skön vuxen som håller sig lite i bakgrunden och struntsamma om mannen har tonåringar som revolterar och lever loppan o nallar ur spritskåpet, ge det några år så är det unga vuxna som flyr boet och skapar sig ett eget liv.

Vad möttes hon av? En mesig man som istället för två galna tonåringar stod där med två miniwifes som var beredda att få ut den tredje som faktiskt legitimt kan konkurrera om pappas sängplats.

Det sista var hårt men läs mellan raderna. Ingen kvinna kan förbereda sig på detta, TS har ju inte valt att flytta in hos en man med små barn där det ställs större krav på en.
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-04-20 21:07:50 följande:
    Innan hon invaderade deras hem? Återigen så lever du efter den gamla disneyversionen av styvhäxan som tog sig an änkemannen och var elak mot hans små barn.

Jag kan inte lägga ord i TS mun men jag tror såhär- TS och mannen träffas i sina roligaste år när båda har gått isär från sina barns föräldrar med stora barn i bagaget. TS har en vuxen dotter och mannen har stora tonåringar. TS vågar satsa och förväntar sig kanske att gå in som en skön vuxen som håller sig lite i bakgrunden och struntsamma om mannen har tonåringar som revolterar och lever loppan o nallar ur spritskåpet, ge det några år så är det unga vuxna som flyr boet och skapar sig ett eget liv.

Vad möttes hon av? En mesig man som istället för två galna tonåringar stod där med två miniwifes som var beredda att få ut den tredje som faktiskt legitimt kan konkurrera om pappas sängplats.

Det sista var hårt men läs mellan raderna. Ingen kvinna kan förbereda sig på detta, TS har ju inte valt att flytta in hos en man med små barn där det ställs större krav på en.
    Detta är klockrent ! Precis såhär är det. Jag gick in i relationen och flyttade in i hopp om att han förberett sina barn på det och att vi alla skulle respektera varandra och hjälpas åt. Det är inte lätt för barnen att få in en främling i huset där de bott och inte heller lätt för mig att komma in i en redan bildad familj där jag inte vet deras regler och vanor och inte heller har med mig något eget i ett redan färdigt hem. Jag hade dock erfarenhet ifrån egna barn och har något att relatera till och vet vad som är rätt och fel. Att som stora tonåringar inte behöva hjälpas åt i ett hem, aldrig ta undan efter sig och sova i pappans säng är INTE normalt. Inte heller att barnen under flera års tid vägrade prata eller hälsa på mig när de kom. Än idag måste min sambo påminna dem att säga hej till mig när de kommer och hejdå när de går, för annars bara går de iväg. De vägrar sitta vid samma matbord som jag när vi äter och försöker därför undvika att äta något när de är hos pappan, utan väljer att äta direkt efter att vi ätit istället, så de kan sitta ensamma. Så fort jag är borta så umgås de, men när jag kommer hem eller ut ifrån toaletten så försvinner dottern in på sitt rum. Har sagt detta till min sambo, men då skyller han bara på mig och säger att det är jag som vuxen som måste ta initiativ och vara trevlig, då de ju bara är "barn"!!! Hur kan en 18 åring vara ett barn?

• Anonym (lll)

När tänker du dra då, TS? Har du planerat=?

• Anonym (Styvis)
    Anonym (lll) skrev 2021-04-22 09:33:07 följande:

När tänker du dra då, TS? Har du planerat=?

Varannan dag är jag på väg att dra, medan jag varannan dag vill vara kvar "bara lite till" och hoppas på förbättring. Vi kan ha det riktigt bra på barnfria veckor och även andra gånger, medan när det rör sig om barnen och resor etc så blir det bråk. Jag går bara och hoppas på att barnen ska bli stora och självständiga, vilket jag trodde med dottern som är 18. Ändå är hon bara hemma alltid, har aldrig kompisar hos oss och inte heller någon kille någonsin. Tror att stämningen hade lättat lite om hon hade en pojkvän eller väninna med sig, för jag kan prata och vara trevlig med "alla". Kanske därför hon aldrig tar hem någon. Hon vill inte att de ska tycka om mig.
  • Anonym (lll)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-22 09:55:56 följande:
    Varannan dag är jag på väg att dra, medan jag varannan dag vill vara kvar "bara lite till" och hoppas på förbättring. Vi kan ha det riktigt bra på barnfria veckor och även andra gånger, medan när det rör sig om barnen och resor etc så blir det bråk. Jag går bara och hoppas på att barnen ska bli stora och självständiga, vilket jag trodde med dottern som är 18. Ändå är hon bara hemma alltid, har aldrig kompisar hos oss och inte heller någon kille någonsin. Tror att stämningen hade lättat lite om hon hade en pojkvän eller väninna med sig, för jag kan prata och vara trevlig med "alla". Kanske därför hon aldrig tar hem någon. Hon vill inte att de ska tycka om mig.
    Så med andra ord har du inte tagit tag i detta än. Ska du verkligen stanna bara för att det kanske känns något bättre en dag? Grundproblemet kvarstår ju. 
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (lll) skrev 2021-04-22 10:03:42 följande:
    Så med andra ord har du inte tagit tag i detta än. Ska du verkligen stanna bara för att det kanske känns något bättre en dag? Grundproblemet kvarstår ju. 
    Jag väntar väl på rätt tillfälle, eftersom min hjärna säger att jag ska lämna, men inte mitt hjärta. Jag är så rädd att ångra mig direkt, eftersom jag känner att jag också gjort fel i många saker. Därav min osäkerhet. Vill att det ska kännas som att "droppen är nådd" och att jag är 100 när jag lämnar.
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!