Norrländskan123 skrev 2021-10-27 08:30:44 följande:
Om man enligt lag har rätt till ett visst belopp betyder inte det att man använder barnen som slagträ. Blir så less att man ska behöva försvara sina rättigheter. Han kommer inte betala dagisavgift eller försäkring för henne, inte heller hennes kläder och leksaker.
Vi kan ju ta och prata om pappan som inte tar ett jävla ansvar och kommer och går som han själv vill. Aldrig har han badat ungen, klippt naglar eller köpt något hon behöver. Han väljer bort henne för att det är viktigare att han får sin fritid så han kan köra skoter och supa. Vill gärna att man skickar med matlådor om ungen ska äta och grattar inte ens henne på hennes födelsedag. Jävla synd om honom för han har ju rätt att skita i barnet. Men jag som mamma, som gör allt för henne dag som natt, jag får vara massa skit för att jag vill ha ett underhåll, som jag enligt lag har rätt till. Nej fy vad dålig jag är som suger ut alla pengar från en sån underbar pappa.
Nu behöver du andas lite. Jättetrist att ditt barn fått en så oengagerad pappa. Som jag förstått det, inget som du säkert är förvånad över (även om det inte alls är ovanligt att dessa pappor kan steppa upp efter en separation, men tydligen inte denna pappa)
Båda föräldrarna har ett försörjningsansvar (och den ena förälderns försörjningsansvar uppfylls inte enbart via boendet, vilket du trodde i ett tidigare inlägg). Man ska försörja efter förmåga.
Vi har, tack och lov, möjlighet att få stöd via staten/FK (där de in sin tur kräver pengarna från den andra föräldern), för att säkra barnets försörjning.
I de flesta fall, så (även om barnet av olika orsaker bor heltid hos den andra föräldern) så tar umgängesföräldern ofta sitt ansvar.
Så ta nu och sök underhåll via FK, och sedan så släpper du vad ditt ex gör med sina pengar. Fokusera på att ha ett bra liv, er och ditt barn. Lycka till, jag vill bara att man ska kunna skilja på "fan vad jag är förbannad och vad livet är orättvist" till att "dessa möjligheter har jag och ska göra det bästa av detta"