• Anonym (Elisa)

Parterapi eller är det för sent

Jag har varit ihop med min kille i 20 år och vi har 2 st. barn, bägge har trygga jobb och kjedjehus och många goda vänner.
    Då jag jobbar fulltid och kommer ofta hem trött men får ändå ta hand om all markservice hemma, får nästan aldrig någon avlastning eller hjälp.
    Nu har jag träffat en 10 år äldre kille på gymmet där jag går, han respekterar mig och är jätte snäll det har dock inte hänt någonting.
    Jag känner att jag är mer eller mindre redo att ge upp min nuvarande sambo då jag i många år har sagt att jag får bära en för stor börda.
    Nu har dock sambon fått reda på hur det ligger till och blivit desperat, han bjuder ut på restaurang, köper blommor men han vill samtidigt kontrollera allt jag gör. Jag känner mig som en fånge samt att jag kvävs, han använder även barnen för att få mig dit han vill och ge mig dåligt samvete.
    Han vill nu att vi går i parterapi men jag har sagt att det kanske är för sent.
    Tacksam för de som kan dela med sig av erfarenheter gällande allt omkring detta

• Svar på tråden Parterapi eller är det för sent
  • Anonym (Z)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-04-10 15:56:36 följande:

Sambon lade om lånen för kedjehuset så att han hade råd att bo kvar samt lösa ut mig. Han säger att han har dejtat några som verkar intressanta men att han saknar mig och vill att jag flyttar tillbaka.
    Jag har sagt till honom att jag måste få mera distans till allt och även kunna lära känna nya vänner, han säger då bara att du vill väl bara träffa nya män för spänning. Jag vill bara kunna bestämma själv vad jag vill göra och inte vara beroende av någon annan. Att kasta sig in handlöst i något nytt gör nog bara en ännu mera trasig. Det känns som att jag har blivit krockskadad för resten av livet. 
    Min bekant från gymmet var och hälsade på han var mycket glad och sa att jag såg mycket lyckligare ut. 

Låter som att du börjar komma lite ordning, det var fint att läsa. Du gör nog klokt i att landa först innan du tänker på dejting, det ex låter lite forcerat desperat som redan börjat dejta. Men det är ju hans ensak.
  • Anonym (Elisa)

Mitt x har nu hittat någon ny att flytta ihop med och ringt mig för att beklaga sig på den nya, jag sa att jag inte ville höra men han berättade ändå.
    Den nya tjejen är tydligen inte lika ordningsam som jag är utan städar bara när det absolut behövs, hon lagar inte mat utan köper med färdigmat eller vill gå på restaurant. 
    Han verkar jämföra mig med den nya och säger att han är besviken.
    Jag har inte träffat någon ny då jag inte vill ha någon av de 25 åringar som vill träffa någon i 40 års åldern, jag vill inte vara någons leksak eller ett andrahands val. 

• Anonym (S)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-05-01 17:08:41 följande:

Mitt x har nu hittat någon ny att flytta ihop med och ringt mig för att beklaga sig på den nya, jag sa att jag inte ville höra men han berättade ändå.
    Den nya tjejen är tydligen inte lika ordningsam som jag är utan städar bara när det absolut behövs, hon lagar inte mat utan köper med färdigmat eller vill gå på restaurant. 
    Jag har inte träffat någon ny då jag inte vill ha någon av de 25 åringar som vill träffa någon i 40 års åldern, jag vill inte vara någons leksak eller ett andrahands val. 

Det var snabba tag. Så synd för honom då att hon är så mycket sämre! Eller ljuger han i något slags desperat försök att få tillbaka dig....?

Läste dina tidigare inlägg också, diskutera inte din dejting med ditt ex, det har han inte med att göra. Det där han sa om att du bara vill träffa nya karlar är bara en projicering och dessutom svartsjuka, ignorera hans kommentarer och svara inte på dem!
  • Anonym (Elisa)

Jag uppfattar att han är desperat och förstår vad som har hänt och vill till varje pris ha mig tillbaka, men varför måste han vara så manipulativ och elak?
    Allt går ut på att skuldbelägga mig för hur barnen mår, hur fint vi hade det, att jag lovat att gifta mig, att han minsann hade andra val än mig när vi träffades men valde mig. Att alla hans vänner saknar oss och speciellt mig att vi passade så bra ihop osv.

• Anonym (S)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-05-01 17:31:35 följande:

Jag uppfattar att han är desperat och förstår vad som har hänt och vill till varje pris ha mig tillbaka, men varför måste han vara så manipulativ och elak?
    Allt går ut på att skuldbelägga mig för hur barnen mår, hur fint vi hade det, att jag lovat att gifta mig, att han minsann hade andra val än mig när vi träffades men valde mig. Att alla hans vänner saknar oss och speciellt mig att vi passade så bra ihop osv.

Den korrekta termen för en sådan person är nog "idiot". Diskutera inte hans skuldbelägganden, svara extremt kort och om han fortsätter avslutar du samtalet. Och svara aldrig på meddelanden med såna där saker!
  • Anonym (Elisa)

Nu har det gått en tid sedan jag flyttat och allt flyter på men varför är allt så svårt?
    När jag ser tillbaka så tänker jag bara på de fina stunderna och längtar tillbaks, jag tänker inte på alla de dåliga som jag blev behandlad väldigt illa och som gjorde att det hela avslutades.
    Varför skuldbelägger jag mig själv och ser mig som en dålig människa?
    Är detta resultatet av all det dåliga som hände?

• Anonym (G)

Stackars barnen i allt det här. Du skrev första inlägget i mars, nu är det maj och så mycket hänt. De hänger ju inte med. Tänk på barnen.

• Anonym (S)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-05-14 08:46:02 följande:

Nu har det gått en tid sedan jag flyttat och allt flyter på men varför är allt så svårt?
    När jag ser tillbaka så tänker jag bara på de fina stunderna och längtar tillbaks, jag tänker inte på alla de dåliga som jag blev behandlad väldigt illa och som gjorde att det hela avslutades.
    Varför skuldbelägger jag mig själv och ser mig som en dålig människa?
    Är detta resultatet av all det dåliga som hände?

Ja du har ju blivit nedbruten av hela situationen. Försök se framåt nu och fundera på en terapikontakt om du inte lyckas släppa den där självkritiken. Du gjorde det du kunde i just den situationen men nu har du tagit dig därifrån och måste försöka bygga upp ett nytt liv.
  • Anonym (S)
    Anonym (G) skrev 2022-05-14 08:50:39 följande:

Stackars barnen i allt det här. Du skrev första inlägget i mars, nu är det maj och så mycket hänt. De hänger ju inte med. Tänk på barnen.

Vad tänkte du att ts ska göra då egentligen...? Ts har flyttat, vilket verkligen behövdes. Nu ska hon försöka bygga ett nytt liv. Är det snällt att sparka på en som redan ligger när hon kämpar så gott hon kan...?
  • molly50
    Anonym (Elisa) skrev 2022-05-01 17:08:41 följande:

Det var snabba ryck!
    Det låter som att han försöker ge dig skuldkänslor och göra dig svartsjuk så att du ska komma tillbaka. Försök att ignorera det. 
    Det låter också som att han vill ha en hushållerska som sköter all markservice åt honom,så om du skulle gå tillbaka så är risken stor att det kommer att bli samma sak igen.
    Dvs att du får sköta all markservice åt honom.
    Han får begrunda sina misstag och försöka göra något åt dem om hans nya relation ska fungera.
    Men jag tvivlar på att det kommer att hålla i längden med den nya.
  • molly50
    Anonym (G) skrev 2022-05-14 08:50:39 följande:

Hade det varit bättre för barnen om TS stannat kvar i en relation hon mådde dåligt i,tror du?
    Barnen såg att TS mådde dåligt och tvingades höra på deras bråk.
    Jag tycker att ST gjorde det rätta och tog sig ur det där.
    Det är inte alltid det bästa för barnen att försöka hålla ihop till varje pris.
  • Anonym (Elisa)

Jag ångar inte att jag lämnade och barnen mår mycket bättre då dom ser att jag är mycket gladare och att vi hittar på många roliga saker att göra, men det känns som att jag har blivit lite förstörd av allt jag varit med om.
    Var jag bara värd att bli utnyttjad?
    Fanns det någonsin äkta känslor och kärlek?
    Finns det någon som vill ha en kvinna som blivit kantstött och sargad?

Svar på tråden Parterapi eller är det för sent