• Anonym (Dd)

    33årig kvinna vill skaffa barn men det vill inte 30årig partner göra

    lite kort bakgrund om mig, jag är nu 33år och har sen tonåring drömmen att skaffa egen familj, Det har inte varit lätt för mig när det gäller kärlekslivet (partner som dumpat mig via Skype, partner som tycker jag är för självständigt mm). När jag fyllde 30 bestämde jag mig att fuck it, skit i att hitta någon och satsa på att vara crazy cat lady. Ifall jag ska skaffa barn så får det blir att jag gör det själv. Du kan säga att min karriär är lyckad då jag innan 30 har ett stabilt jobb med lön över 45? och även köpte en egen 2a,  60kvm i ett av Stockholms mest eftertraktade läge. 


    men för 1.5 år sen träffade jag min nuvarande kille. Har aldrig trott att jag skulle hitta någon utan jag dejtar alltid runt men han va annorlunda än dom andra killar. Som rubriken säger, idag är jag 33år och han 30, min tanke börjar sväva till familjelivet för jag har nu allt jag önskar mig, dags att gå till nästa fas. 


    men han är inte redo, han bytte nu karriär och vill så gärna komma upp till min lönenivå. han tjänar idag 25 och försöker fortfarande hitta vad han vill göra. 
    vi har haft diskussioner innan, jag älskar honom och inte efter hans status eller lön. För mig är det viktigaste att min andra halva hittar något han tycker om att göra. Försörja mig kan jag göra själv men det är inte så för honom, han vill ha liknande status och lön som jag innan vi kan skaffa familj. 
    vi har därför haft väldigt många samtal om detta,han vill skaffa familj med mig men inte dom närmaste 5 åren. Där tär det för jag vill om 5 år åtminstone ha 2 barn och inte börja då. 


    jag älskar honom och jag vet inte om jag kommer hitta denna kärlek igen men denna fråga gör ont att prata om, om jag ska skaffa barn så menar han att jag får gå vidare men fortfarande, kommer jag bli lyckligare? han säger även så att jag  måste tänka på vad som gör mig lycklig men för mig blir det nästan som att han vill att jag ger upp min högsta önskan för hans skull? 


    jag har börjat snurra på tre scenario:
    1) vi fortsätter vara tillsammans och så för vi se om 5 år ifall det blir barn eller inte
    2.) jag ger honom 6mån-1år och om det inte händer så mycket i karriär eller ändringar till idag så går jag vidare 
    3.) vi gör slut och går vidare på varsitt håll

    jag kanske är för självisk men ibland får jag även tankar att ifall jag är i hans sits och han är den som påstår vara så lyckad med karriär och lön, skulle denna diskussion eller dilemma varit ett problem då Att skaffa barn då?
  • Svar på tråden 33årig kvinna vill skaffa barn men det vill inte 30årig partner göra
  • Anonym (Har han)

    Har han sagt att han vill bilda familj med dig ts?

  • Anonym (Dd)

    när vi började bli seriöst så har jag berättat tankar och önskan att bilda familj med varandra och han har sagt ja att han också vill det,.


    det är för ca ett halvår sen han började säga nej till barn och  bilda familj med mig.att han måste fokusera på karriären först.  därefter har jag  försiktigt berättat om tankar att frysa ägg och han har varit väldigt emot idéen. 


    min närmaste vän är nu gravid och vi gått på parmiddagar ihop, tankarna börjar komma fram igen och i samband med det tog jag upp frågan igen förra veckan och där kom hans svar som jag tidigare nämnde i början. med hans reaktion väckt de olika scenarier hos mig. 


    han har sagt flera gånger att han älskar mig men min barnlängtan är ju där och tiden finns inte för mig att vänta 5år.
    ska försöka på närtid nämna förslaget om fertilitetsutredning. Jag hoppas han vill gå med på det och på nåt sätt kompromissa. 


     

  • Anonym (Har han)
    Anonym (Dd) skrev 2022-08-12 11:49:28 följande:

    när vi började bli seriöst så har jag berättat tankar och önskan att bilda familj med varandra och han har sagt ja att han också vill det,.


    det är för ca ett halvår sen han började säga nej till barn och  bilda familj med mig.att han måste fokusera på karriären först.  därefter har jag  försiktigt berättat om tankar att frysa ägg och han har varit väldigt emot idéen. 


    min närmaste vän är nu gravid och vi gått på parmiddagar ihop, tankarna börjar komma fram igen och i samband med det tog jag upp frågan igen förra veckan och där kom hans svar som jag tidigare nämnde i början. med hans reaktion väckt de olika scenarier hos mig. 


    han har sagt flera gånger att han älskar mig men min barnlängtan är ju där och tiden finns inte för mig att vänta 5år.
    ska försöka på närtid nämna förslaget om fertilitetsutredning. Jag hoppas han vill gå med på det och på nåt sätt kompromissa. 


     


    Vem ska bekosta infrysningen av ägg?
  • Anonym (Dd)

    Jag antar det blir jag som får
    stå för kostnaden?

  • Anonym (Har han)
    Anonym (Dd) skrev 2022-08-12 12:03:00 följande:

    Jag antar det blir jag som får
    stå för kostnaden?


    Känns det rättvist tycker du?
  • Anonym (abc)
    Anonym (Dd) skrev 2022-08-12 09:43:41 följande:

     Lite uppdatering från att ha startat tråden igår. 


    jag blev uppringd av en klinik som jag lämnade intresseanmälan om igår. Dom rekommenderar att jag går dit med min kille för att göra en fertilitetsutredning tillsammans. Detta för att testa och klargöra hur det faktisk är för oss båda och efter utredningen överväga om vi ska frysa ägg eller inte.
    på nåt sätt tycker jag att det lät rimligt, för då blir det svart och vitt vad som gäller för oss liksom blir det så lätt att skaffa barn eller inte. Hur funkar vår kropp i frågan.  kanske även tankar kring planering kommer väckas hos honom? 


    jag tänker oavsett hur resultatet blir så kommer jag frysa mina ägg, om det blir han som kommer befrukta dom eller om det blir någon annan så finns fortfarande barn möjligheten där. 


    Det låter ju bra. Om du vill ha barn så tycker jag att du ska göra upp en tidplan för det och sedan genomföra och så får din kille bestämma om han är med på tåget eller inte. Finns ju flera olika alternativ.  Tex säg att din plan är att börja försöka om ett år.

    1) Din kille är helt med på banan. Ni skaffar barn och har ett jämställt föräldraskap.
    2) Din kille är med på att skaffa barn men orolig för uppoffringarna och ni delar upp så att han bara tar 3 månader ledigt och du resten.
    3) Din kille är inte alls med på banan att bli förälder och du går vidare med att skaffa barn mha insemination. Din kille får då välja om han vill leva med dig och ditt barn men utan att vara förälder eller om han vill gå vidare.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Alexandra) skrev 2022-08-12 11:30:05 följande:
    Jag skulle absolut inte dölja infrysningen. Dels för att det inte är upp till honom om TS fryser ägg eller inte, men också för att han ska förstå att TS har kanske inte har ytterligare 5-8 år kvar att vänta innan hon försöker skaffa barn. Att det är smart för henne att skaffa en försäkring för att ha några bra ägg kvar då hon absolut vill ha barn. Att det inte bara är något hon säger utan att hon är väldigt seriös.

    Följer han med till kliniken kan säkert någon där också förklara för honom hur kvinnokroppen fungerar och att man kanske inte kan förlita sig på att allt fungerar "naturligt" i 38-40-årsåldern, även om det gör det för vissa. 
    Men om han vet om infrysningen kan det också bli tvärtom. Han kan säga: "du har ju dina ägg infrysta nu, så vad har vi egentligen för brådska?"
  • Anonym (XXX)
    Anonym (abc) skrev 2022-08-12 12:07:23 följande:
    Det låter ju bra. Om du vill ha barn så tycker jag att du ska göra upp en tidplan för det och sedan genomföra och så får din kille bestämma om han är med på tåget eller inte. Finns ju flera olika alternativ.  Tex säg att din plan är att börja försöka om ett år.

    1) Din kille är helt med på banan. Ni skaffar barn och har ett jämställt föräldraskap.
    2) Din kille är med på att skaffa barn men orolig för uppoffringarna och ni delar upp så att han bara tar 3 månader ledigt och du resten.
    3) Din kille är inte alls med på banan att bli förälder och du går vidare med att skaffa barn mha insemination. Din kille får då välja om han vill leva med dig och ditt barn men utan att vara förälder eller om han vill gå vidare.
    Jag förstår inte hur du inte kan förstå, att om TS börjar springa och inseminera sig med en annan mans sperma, så är förhållandet slut? Varför skulle TS' karl vilja bo med henne och ett främmande barn, när han inte ens vill ha egna barn? Han kommer att påverkas starkt negativt av TS' graviditet och hennes barn, om han ska bo under samma tak, vare sig han ska kallas "pappa" eller inte. Och när han inte ens vill göra de uppoffringarna för ett eget barn, så... är utgången given. 

    Är du alltid så här orealistiskt?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Har han) skrev 2022-08-12 12:04:56 följande:
    Känns det rättvist tycker du?
    Nu är ju inte jag TS med jag tycker det är helt rätt att TS står för den kostnaden. Han ska ju inte betala för att hon fryser ägg. Det är ju någon hon bör göra för hennes skull, inte något han bör göra för henne för att hon ska vänta tills han blir redo att bli pappa. Samt för att det inte ska finnas någon fråga om VEMS äggen är och vem som får bestämma vad som händer med dem.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 13:18:47 följande:
    Men om han vet om infrysningen kan det också bli tvärtom. Han kan säga: "du har ju dina ägg infrysta nu, så vad har vi egentligen för brådska?"
    Och då får ju TS välja om hon vill vänta eller inte. Den delen ändras ju inte. De flesta jag känner som fryst in ägg gör det för att ha en back up, en försäkran om att ha bra ägg med deras egna DNA att ta av ifall det skulle bli för sent att få barn naturligt. Det betyder ju inte att de måste vänta tills de är 45 att skaffa barnen.

    Gör dom slut kan det ju ändå ta ett par år för TS att hitta någon ny och hamna i en sån fas att de är redo för att bli föräldrar. Då kan det ju vara skönt att veta att äggen finns.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Har han) skrev 2022-08-12 12:04:56 följande:
    Känns det rättvist tycker du?
    Det är ju hon som vill göra det. Hennes kille har t.o.m. sagt, att han tycker att proceduren är onaturlig.

    Dessutom: han har faktiskt ingen skyldighet att skaffa barn med TS. Jag kan förstå männen också i den här allt för vanliga situationen. Det kan inte vara lätt att träffa en 30-plus kvinna som (av förståeliga skäl, men det är ändå inte HANS fel) är desperat efter att skaffa barn. När det kanske till och med märks (säger inte att det är så med TS), att hon i första hand vill ha honom som avelshingst... och inte så mycket annat. 
  • Spigger86

    Då är det nog dags att lämna honom. Annars kommer du att ångra dig resten av ditt liv. Du är 33 år och din biologiska klocka tickar.

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 16:21:35 följande:
    Det är ju hon som vill göra det. Hennes kille har t.o.m. sagt, att han tycker att proceduren är onaturlig.

    Dessutom: han har faktiskt ingen skyldighet att skaffa barn med TS. Jag kan förstå männen också i den här allt för vanliga situationen. Det kan inte vara lätt att träffa en 30-plus kvinna som (av förståeliga skäl, men det är ändå inte HANS fel) är desperat efter att skaffa barn. När det kanske till och med märks (säger inte att det är så med TS), att hon i första hand vill ha honom som avelshingst... och inte så mycket annat. 
    Måste ju inte heller handla om att de vill ha en avelshingst och inget annat, utan bara att de är tydliga med vilken typ av förhållande de vill ha och vilka mål de har för framtiden. För många som är 30+ och VILL ha barn fungerar det ju inte att inte kommunicera vilka livsmål man har och aktivt jobba mot dem.
  • Anonym (Sandra)

    Ett sidospår i tråden men tänkte bara inflika detta med endabarn- det behöver inte alls betyda att det blir helt miserabelt och ensamt utan syskon. Även kusiner kan få fina nära relationer som varar livet ut. vet flera exempel på det. Men såklart så krävs det en del av respektive föräldrar då, att barnen är mycket tillsammans som barn.

  • Anonym (Usch)

    Tycker du ska dumpa, vad är det för pucko du umgås med? Klockan tickar, du kan inte vänta i 5 år. Dessutom, vill du verkligen ha barn med en karriärist? Tycker du ska leta efter en familjeorienterad man iställe. Alltblir så mycket lättare om man har samma livsmål och prioriteringar.

  • StudierKemi
    Anonym (Alexandra) skrev 2022-08-12 14:22:50 följande:
    (....)

    Gör dom slut kan det ju ändå ta ett par år för TS att hitta någon ny och hamna i en sån fas att de är redo för att bli föräldrar. Då kan det ju vara skönt att veta att äggen finns.
    Självklart borde hon frysa in sina ägg när hon är 33 och vet om att hon är riktigt kär i just honom, men killen vill vänta. Han är mer än bara en spermadonator/avelshingst, han måste få självförverkliga sig också... Om jag var i TS situation så skulle jag fryst in äggen bakom killens rygg, och sen berättat efteråt vid rätt tillfälle om vad jag har gjort. 
  • Anonym (N)

    Tycker du ska ge honom 6 mån - 1 år, vill han fortfarande inte så kanske du får säga att det inte funkar.. Det kan vara så att du blir gravid jättelätt om 5 år men du vet ju inte säkert, det kan ju vara så att det tar tid.. speciellt om ni vill ha fler än 1 barn kanske det är bra om ni börjar lite tidigare. 

    Jag är inte riktigt i samma situation men är själv 34 , hade två barn innan jag träffade min nuvarande (som också är 3 år yngre) och så har vi ett gemensamt som är 6 månader (ganska oplanerad). Han vill ha fler eftersom det är hans första men vill vänta, han skulle kunna tänka sig att vänta flera år eftersom det skiljer 7 år mellan honom och lillebrorsan och han tyckte det var lagom ålderskillnad men jag är ju inte jätteung så har sagt att jag helst väntar max något år.. så får se hur det blir. Det är ju det med killar att de knappt har någon stress alls med det.. speciellt när de är lite yngre också.

    Tycker du kan säga redan nu att du kan vänta något år men inte så mycket längre. Annars får du väl säga att vill inte han så skaffar du barn själv (insemination)? Du kan ju göra det även om ni fortsätter vara tillsammans men chansen är väl ganska stor att han hellre vill att du har barn med honom. 

  • Anonym (abc)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 13:23:32 följande:
    Jag förstår inte hur du inte kan förstå, att om TS börjar springa och inseminera sig med en annan mans sperma, så är förhållandet slut? Varför skulle TS' karl vilja bo med henne och ett främmande barn, när han inte ens vill ha egna barn? Han kommer att påverkas starkt negativt av TS' graviditet och hennes barn, om han ska bo under samma tak, vare sig han ska kallas "pappa" eller inte. Och när han inte ens vill göra de uppoffringarna för ett eget barn, så... är utgången given. 

    Är du alltid så här orealistiskt?
    För det första så skriver jag ju det. Det är upp till killen att välja om han vill stanna eller inte om hon gör det. 

    Och för det andra så har jag ett par i min närhet som faktiskt gjort just det. Fast där är det att mannen redan har barn som flyttat hemifrån. Och mannen bestämde sig för att gå (i bra dialog och samföstånd) men ändrade sig och nu har hon ett barn där han är en vuxen utan ansvar som bor i samma hus och det funkar faktiskt väldigt bra. 
  • exandthecity

    Jag har varit i samma sits som killen. En 33-åring friade till mej. Jag var ett flertal år yngre. När vi blev ihop några år tidigare tänkte jag precis i början:
    -Vad vill denna fantastiskt attraktiva kvinna med mej - ser hon inte problemet ??
    men sedan blev jag så kär i henne och vi hade en så härlig tid ihop att alla sådana tankar var bortblåsta. Frieriet kom som en blixt från klar himmel för mej då vi inte hade snackat nåt om familjebildning e dyl.
    Klarade inte att pressa ut ej ett svar omgående så det dröjde 2 dagar innan jag sa nej vilken var fruktansvärt tungt men tyckte inte att jag kunde stå i vägen för det som hon ville med sitt liv och jag var inte redo. 
    Att i det läget jiddra om jobb/lön etc hade bara varit patetiskt. Glad att jag inte drog nån sån vals för att försöka ha kakan kvar. Jag var utflyttad ur hennes lgh 2 mån senare.

Svar på tråden 33årig kvinna vill skaffa barn men det vill inte 30årig partner göra