• Anonym (Hjälp)

Barnarbete?

Var in i en lokal liten butik på eftermiddagen och skulle handla. Möttes av en lite pojke som log och hälsade på mig. 
    Vet av bekanta som har barn på skolan här att han går i 5-6:an och således är bara 11-12 år. Frågade var han föräldrar var och fick höra att en föräldern gått ut et ärende och strax kommer tillbaka. 

väntade en stund och gick runt i butiken och då kommer en annan kund i tar en vara och går till pojken i kassan som tar betalt med både kassa och kortapparat.
    Eftersom föräldern inte kom tillbaka och jag skulle med bussen så var jag tvungen att gå.

var anmäler jag detta? polisen? Verkar ju livsfarligt i min värd att låta barn passa en hel butik, om än på landet.
    Ringde en vän som tyckte jag överreagerar och att barn visst får hjälpa till i ett familjeföretag. 

Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation, ska jag ringa soc?

• Svar på tråden Barnarbete?
  • AndreaBD
    Anonym (Pop) skrev 2022-09-06 21:51:06 följande:
    Anonym skrev 2022-09-06 21:08:42 följande:
    Det är väl skit samma vad folk tycker? Faktum kvarstår: Om TS försöker anmäla laglig handlingar så händer inget.
    Det är inte TS åsikter som är lag.

Så här säger svensk lag: 
    Barn under 13 får egentligen inte arbeta alls. Förbudet gäller dock inte lättare, ofarliga jobb inom en verksamhet som drivs av någon i den egna familjen och som saknar anställda. Det gäller inte heller försäljning av majblommor och andra hobbyliknande uppdrag. Barn under 13 får även jobba som statister eller skådespelare, med tillstånd från Arbetsmiljöverket.

Barn mellan 13 och 15 år får ta enklare och riskfria arbeten, till exempel assistera i en kiosk. Barnet får inte arbeta ensamt eller ansvara för kassan

Källa: https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Minderariga/

Men - vi vet ju inte om inte föräldern tog ut pengarna först, och lämnade bara lite växel. Det skulle jag göra. OM jag skulle lämna barnet där ensamt, vilket jag säkert skulle undvika.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (men) skrev 2022-09-07 10:47:42 följande:
    Fast barnet sa ju att det var en kort stund medan föräldern gjorde ett ärende. Sen var barnet vänlig nog att hjälpa TS att handla och klarade då att sköta kassan. Jag ser inga problem alls med det. 

Ingenstans framgår det att barnet har ansvar eller sköter affären själv ofta. Att barnet vistas där efter skolan är inte alls samma som att jobba, sköta affären själv eller ta ansvar för affären. 
    AndreaBD skrev 2022-09-07 11:01:13 följande:
    Men - vi vet ju inte om inte föräldern tog ut pengarna först, och lämnade bara lite växel. Det skulle jag göra. OM jag skulle lämna barnet där ensamt, vilket jag säkert skulle undvika.
    Och det är ju just det någon bör undersöka och varför det är viktigt att anmäla sånt här. För ja, var det en kort engångsgrej, nåt hade kört ihop sig och föräldern var borta max 30 minuter eller så, samt hade dessutom tömt kassan är det ju en sak. Visst kan man ju säga att föräldern borde ha stängt affären helt, men alla kan ju göra misstag och det är lätt att vara efterklok. 

Men kommer det fram till att föräldrarna OFTA lämnar en 11-12-åring som ensam ansvarig är det ju ett stort problem. Även om det bara handlar om kortare ärenden. Spelar ingen roll hur glad barnet var eller hur duktig han var som kunde ta betalt. Ett så litet barn ska inte regelbundet behöva ha den typen av ansvar. 
  • Anonym (men)
    Anonym (Alice) skrev 2022-09-07 13:47:57 följande:
    Och det är ju just det någon bör undersöka och varför det är viktigt att anmäla sånt här. För ja, var det en kort engångsgrej, nåt hade kört ihop sig och föräldern var borta max 30 minuter eller så, samt hade dessutom tömt kassan är det ju en sak. Visst kan man ju säga att föräldern borde ha stängt affären helt, men alla kan ju göra misstag och det är lätt att vara efterklok. 

Men kommer det fram till att föräldrarna OFTA lämnar en 11-12-åring som ensam ansvarig är det ju ett stort problem. Även om det bara handlar om kortare ärenden. Spelar ingen roll hur glad barnet var eller hur duktig han var som kunde ta betalt. Ett så litet barn ska inte regelbundet behöva ha den typen av ansvar. 
    Nej, man behöver inte undersöka det och utgå ifrån det värsta. Och man behöver inte fantisera ihop i sitt huvud att barnet lämnas i affären som ansvarig.
  • Kockobello
    Anonym (Alice) skrev 2022-09-07 13:47:57 följande:

Nej, det är sinnesrubbat. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (men) skrev 2022-09-07 13:50:04 följande:
    Nej, man behöver inte undersöka det och utgå ifrån det värsta. Och man behöver inte fantisera ihop i sitt huvud att barnet lämnas i affären som ansvarig.
    Ingen utgår ifrån det värsta här. Självklart ska nåt sånt här undersökas för att förstå hur det faktiskt ligger till. Varför ska man ignorera att ett barn kanske far illa? Bara för att TS kontaktat soc betyder det ju inte att barnet kommer omhändertas och att han aldrig kommer få se sina föräldrar igen.

TS såg ju att det bara var barnet i affären och fick bekräftat av barnet att föräldern inte var där. Det är ju i sig skäl nog för oro. Visar det sig att det var första och enda gången det hänt är det ju inget att göra en stor grej av, men det ÄR ju ett problem om det händer ofta. 
  • Kockobello
    Anonym (Alice) skrev 2022-09-07 14:05:12 följande:
    Ingen utgår ifrån det värsta här. Självklart ska nåt sånt här undersökas för att förstå hur det faktiskt ligger till. Varför ska man ignorera att ett barn kanske far illa? Bara för att TS kontaktat soc betyder det ju inte att barnet kommer omhändertas och att han aldrig kommer få se sina föräldrar igen.

TS såg ju att det bara var barnet i affären och fick bekräftat av barnet att föräldern inte var där. Det är ju i sig skäl nog för oro. Visar det sig att det var första och enda gången det hänt är det ju inget att göra en stor grej av, men det ÄR ju ett problem om det händer ofta. 
    Ja, vad duktigt.
  • Anonym (Pop)

Om någon rånar barnet spelar det ingen roll om bytet blir 20 kr eller 20 000 kr. Barnet är lika traumatiserat oavsett. Och de kanske stjäl varor, inte kontanter. 

• Anonym (men)
    Anonym (Alice) skrev 2022-09-07 14:05:12 följande:

Därför att det inte finns några som helst tecken på att barnet far illa, utom att TS överreagerar något enormt på ett par minuters inblick i det här barnets dag. 

Att en 11-12 åring är ensam i en affär några minuter är inte fog för någon oro. Och det finns inga som helst bevis för att det händer ofta eller är skadligt för barnet. Allt det händer i TS (och din?) fantasi. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (men) skrev 2022-09-07 14:44:35 följande:
    Därför att det inte finns några som helst tecken på att barnet far illa, utom att TS överreagerar något enormt på ett par minuters inblick i det här barnets dag. 

Att en 11-12 åring är ensam i en affär några minuter är inte fog för någon oro. Och det finns inga som helst bevis för att det händer ofta eller är skadligt för barnet. Allt det händer i TS (och din?) fantasi. 
    Jo, det finns absolut skäl för oro, just för att barnet var där själv. TS stannade ju kvar en stund utan att föräldern kom tillbaka så det är ju omöjligt att veta hur länge barnet fick vara ensam. Vi vet ju inte om det rörde sig om 5 minuter eller två timmar eller om barnet ofta behöver hoppa in och ta ansvar. Det är ju DET som ska undersökas.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Pop) skrev 2022-09-07 14:41:02 följande:

Om någon rånar barnet spelar det ingen roll om bytet blir 20 kr eller 20 000 kr. Barnet är lika traumatiserat oavsett. Och de kanske stjäl varor, inte kontanter. 

Eller så kan det komma in en kund som vill köpa åldersreglerade produkter och inte har med sig/vägrar visa ID så kan det bli en väldigt jobbig situation för barnet.
  • Spucks
    Anonym (Pop) skrev 2022-09-07 14:41:02 följande:

Du tror alltså att barnet inte får vara ensam ute någonstans? För man jag ju bli rånad på gatan också (jag antar att det rå på gatan händer tom mycket oftare än i affärer). Och förresten, blir ett barn inte traumtiserad om hen blir rånad med föräldrarna närvarande?
  • Anonym (vanlig tråkig mamma)
    Anonym (Alice) skrev 2022-09-07 14:56:05 följande:
    Eller så kan det komma in en kund som vill köpa åldersreglerade produkter och inte har med sig/vägrar visa ID så kan det bli en väldigt jobbig situation för barnet.
    Eller så kanske är på en lekplats och råkar bli skottskadad.
  • Konservativ
    Anonym (vanlig tråkig mamma) skrev 2022-09-07 15:51:48 följande:
    Eller så kanske är på en lekplats och råkar bli skottskadad.
    Man kan halka i duschen. Hemma
Svar på tråden Barnarbete?