• Anonym (Trans­mamman­)
    Mon 23 Jan 2023 01:32
    26907 visningar
    102 svar
    -2 +3
    102
    26907

    Hur säger jag detta till min transdotter?

    Jag har en 19-årig dotter som är transkvinna. När hon kom ut för ca ett år sen var det som att hon blev en helt ny människa - alltså inte bara ifråga om könstillhörigheten, utan även ifråga om mående. Hon var glad för första gången på många, många, många år, och jag kände verkligen att nu, nu vänder det! Nu kanske vi äntligen har kommit fram till roten till varför hon mått så fruktansvärt dåligt i så många år. Det var en sån enorm lycka! 

    Sen dess har det dock återigen blivit successivt sämre med hennes mående, och nu är vi tillbaka i samma vidriga kaos av depression och mörker, med självskadebeteende, självmordstankar osv. Jag har i det längsta tänkt att det beror på att det är så lång väntetid till utredning och behandling (det är även hennes egen förklaring), men mer och mer börjar jag känna en gnagande oro över att det kanske även är så att hon faktiskt har misstagit sig beträffande sin könstillhörighet. Det låter helt sjukt när jag säger det så här, jag vet - men jag kan ändå inte låta bli att tänka "tänk om?" Även om jag absolut inte menar att ifrågasätta hennes upplevelse kan jag inte låta bli att tänka tanken att hon kanske bara dragits med i en trend... 

    Jag skulle så gärna vilja säga till henne att om det skulle vara så att hon faktiskt själv skulle börja ifrågasätta det hela så finns det ingen skam i det. Att vi älskar henne och respekterar henne precis lika mycket oavsett om hon en dag skulle omvärdera sitt beslut. Men hur säger jag det utan att på samma gång antyda att jag inte tror på hennes upplevelse?

    Jag skulle verkligen vara enormt tacksam för alla tips jag kan få beträffande detta - och tack till alla som orkat läsa ända hit!
  • Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?
  • Anonym (Maria­)
    Fri 3 Feb 2023 02:48
    #92

    Men om hon skulle känna någonting om att ändra sig och inte längre vilja byta kön, så skulle hon alltså ändå gå vidare med detta om inte du TS på något sätt förmedlar att det är OK att ändra sig?

  • Anonym (ho)
    Sat 4 Feb 2023 01:13
    #92

    Ni har redan älskat henne lika mycket när hon "kom ut", varför skulle det spela någon roll alls om hon ändrade sig igen? Att säga självklarheter är förminskande, ja. Att tänka det som trend är förminskande. Vad hon än gör är det okej men vissa saker måste stanna som flyktiga tankar. Det kan sluta väldigt fel att säga dom högt och det är inte din sak.

  • Anonym (Jag)
    Fri 3 Mar 2023 19:18
    #93
    +1
    Anonym (Transmamman) skrev 2023-02-03 01:24:50 följande:
    Vet inte varför du fått två tummen ner, det är väl fint att du vill veta i stället för att bara avfärda könsdysfori och trans som trams (som en del gör)? Du tänker dock lite tokigt (vilket du definitivt inte är ensam om!) - en transkvinna är inte en man som känner sig som kvinna; en transkvinna är en kvinna som föddes med manligt könsorgan, och som därför klassades som pojke vid födseln.
    Förlåt för sent svar men när du säger att en transkvinna är en kvinna som föddes med manligt könsorgan, menar du då att det är en kvinnlig ande som råkat hamna i fel kropp eller hur tänker du att det går till?
  • Anonym (Amab)
    Fri 3 Mar 2023 19:21
    #94
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-03 19:18:10 följande:
    Förlåt för sent svar men när du säger att en transkvinna är en kvinna som föddes med manligt könsorgan, menar du då att det är en kvinnlig ande som råkat hamna i fel kropp eller hur tänker du att det går till?
    Om man är religiös kan man väl se det så.
  • Anonym (Jag)
    Fri 3 Mar 2023 19:29
    #95
    Anonym (Amab) skrev 2023-03-03 19:21:39 följande:
    Om man är religiös kan man väl se det så.
    Ja, det kan man. Men jag är inte religiös.
  • Anonym (Amab)
    Fri 3 Mar 2023 19:55
    #96
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-03 19:29:32 följande:
    Ja, det kan man. Men jag är inte religiös.
    Nähä.
  • Anonym (-.-)
    Tue 14 Mar 2023 19:11
    #97
    +1
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-03 19:29:32 följande:
    Ja, det kan man. Men jag är inte religiös.
    Märkligt att du formulerar din frågeställning på det sättet då, det var ju du som tänkte i andebanor, det stod inget om det i inlägget du citerade. Du gjorde en tankevurpa.
  • Anonym (Jag)
    Tue 14 Mar 2023 22:03
    #98
    Anonym (-.-) skrev 2023-03-14 19:11:15 följande:
    Märkligt att du formulerar din frågeställning på det sättet då, det var ju du som tänkte i andebanor, det stod inget om det i inlägget du citerade. Du gjorde en tankevurpa.
    Jag ställde bara en fråga om hur det fungerar när en person ÄR kvinna från födseln, trots penis och xy-kromosomer.

    Anser man att den materiella verkligheten är ointressant måste man ju landa i att människan är något sorts väsen som bosätter sig i kroppar och ibland råkar hamna fel.
  • Anonym (-.-)
    Tue 14 Mar 2023 22:21
    #99
    -1
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-14 22:03:57 följande:
    Jag ställde bara en fråga om hur det fungerar när en person ÄR kvinna från födseln, trots penis och xy-kromosomer.

    Anser man att den materiella verkligheten är ointressant måste man ju landa i att människan är något sorts väsen som bosätter sig i kroppar och ibland råkar hamna fel.
    Nej du ställde inte bara en fråga, du snarare påstod att skribenten menade på ett visst sätt när du skrev
    "menar du då att det är en kvinnlig ande som råkat hamna i fel kropp eller hur tänker du att det går till?" Vilket du gör nu igen, skriver som att du vet hur andra resonerar "Anser man att den materiella verkligheten är ointressant måste man ju landa i att människan är något sorts väsen...."  Varför måste man komma fram till den slutsatsen? Har religionstillhörighet och/eller en tro på det övernaturliga en betydande roll för dig i det här ämnet?
  • Anonym (Cilla­)
    Tue 14 Mar 2023 22:48
    -1
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-14 22:03:57 följande:
    Jag ställde bara en fråga om hur det fungerar när en person ÄR kvinna från födseln, trots penis och xy-kromosomer.

    Anser man att den materiella verkligheten är ointressant måste man ju landa i att människan är något sorts väsen som bosätter sig i kroppar och ibland råkar hamna fel.
    Det finns en hel massa annat än kromosomer och könsorgan som har med kön att göra. Hormoner till exempel. Forskning har till och med visat att mycket sker i fosterstadiet som i teorin skulle kunna mätas och som har samband med könsidentitet också i de fall där kroppen bedöms vara av det andra könet. Dessutom är det inte alltid dina nämnda två faktorer ens stämmer överens med varandra. Därför är den egna uppfattningen det som anses vara det rätta sättet att avgöra kön. 
  • Anonym (Cilla­)
    Tue 14 Mar 2023 22:50
    -1
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-03 19:18:10 följande:
    Förlåt för sent svar men när du säger att en transkvinna är en kvinna som föddes med manligt könsorgan, menar du då att det är en kvinnlig ande som råkat hamna i fel kropp eller hur tänker du att det går till?
    Läs förresten gärna lite forskning istället för att kapa tråden. Också för en som av nån anledning söker bevis, vilket jag uppfattar att du gör, finns det förklaringar :) 
  • Anonym (Jag)
    Wed 15 Mar 2023 08:42
    -1 +1
    Anonym (Cilla) skrev 2023-03-14 22:48:57 följande:
    Det finns en hel massa annat än kromosomer och könsorgan som har med kön att göra. Hormoner till exempel. Forskning har till och med visat att mycket sker i fosterstadiet som i teorin skulle kunna mätas och som har samband med könsidentitet också i de fall där kroppen bedöms vara av det andra könet. Dessutom är det inte alltid dina nämnda två faktorer ens stämmer överens med varandra. Därför är den egna uppfattningen det som anses vara det rätta sättet att avgöra kön. 
    Att något "i teorin skulle kunna mätas" är inte samma sak som att man faktiskt har kommit fram till att hormoner i fosterstadiet har betydelse för ens könsidentitet. 

    För övrigt tvivlar jag inte på att någons könsidentitet kan vara annorlunda än ens biologiska kön. Jag är bara skeptisk till att en subjektiv känsla ska vara så styrande att man fastslår att människor med penis och xy-kromosomer ÄR kvinnor om de känner sig som kvinnor (hur man nu känner sig då).

    Det  föds ungefär 20 barn per år i Sverige med oklar könstillhörighet (dvs fall där yttre könsorgan inte stämmer överens med kromosomuppsättning eller där det är svårt att avgöra kön genom att titta på yttre könsorgan). Att det skulle användas som argument till att biologiskt kön ALDRIG kan vara det som avgör en människas könstillhörighet blir ganska konstigt i min mening.
Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?