• Anonym (Transmamman)

Hur säger jag detta till min transdotter?

Jag har en 19-årig dotter som är transkvinna. När hon kom ut för ca ett år sen var det som att hon blev en helt ny människa - alltså inte bara ifråga om könstillhörigheten, utan även ifråga om mående. Hon var glad för första gången på många, många, många år, och jag kände verkligen att nu, nu vänder det! Nu kanske vi äntligen har kommit fram till roten till varför hon mått så fruktansvärt dåligt i så många år. Det var en sån enorm lycka! 

Sen dess har det dock återigen blivit successivt sämre med hennes mående, och nu är vi tillbaka i samma vidriga kaos av depression och mörker, med självskadebeteende, självmordstankar osv. Jag har i det längsta tänkt att det beror på att det är så lång väntetid till utredning och behandling (det är även hennes egen förklaring), men mer och mer börjar jag känna en gnagande oro över att det kanske även är så att hon faktiskt har misstagit sig beträffande sin könstillhörighet. Det låter helt sjukt när jag säger det så här, jag vet - men jag kan ändå inte låta bli att tänka "tänk om?" Även om jag absolut inte menar att ifrågasätta hennes upplevelse kan jag inte låta bli att tänka tanken att hon kanske bara dragits med i en trend... 

Jag skulle så gärna vilja säga till henne att om det skulle vara så att hon faktiskt själv skulle börja ifrågasätta det hela så finns det ingen skam i det. Att vi älskar henne och respekterar henne precis lika mycket oavsett om hon en dag skulle omvärdera sitt beslut. Men hur säger jag det utan att på samma gång antyda att jag inte tror på hennes upplevelse?

Jag skulle verkligen vara enormt tacksam för alla tips jag kan få beträffande detta - och tack till alla som orkat läsa ända hit!
  • Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Cilla) skrev 2023-01-23 16:39:01 följande:
    För att en transkvinna är en kvinna och inget annat!

Vi måste få slut på det här tänket att en person ÄR ett kön men känner sig som ett annat! Det är inte så det funkar och det är ett väldigt inskränkt sätt att se på saken. 
    Men det är faktiskt förvirrande för oss som inte är en del av den världen. Transkvinna kan låta som en person av kvinnligt biologiskt kön som är trans (uppfattar sig som man) eller tvärtom. Allt är inte så självklart om man inte regelbundet pratar om sådana saker. 

Man måste få ställa frågan. Det kan inte vara tabu. 
  • Anonym (Yrsa)
    lövet2 skrev 2023-01-23 16:33:01 följande:
    Jag tänkte samma sak. Många inom autismspektrum har svårt att skilja på könen. De ser en person och har ingen aning om vilket kön den personen har. Kön är liksom bara ett ord för dem. När de börjar få klart för sig att olika kön förväntas ha vissa kläder, vissa frisyrer, smink eller inte smink, skor, fritidsintressen osv, då kan det bli lite fel. "Jag gillar rosa, glitter, smink och dans, så jag måste vara en tjej egentligen!".

Är ditt barn utrett på den fronten? För det vore oerhört tragiskt om hon genomgick operationer och hormonbehandlingar, för att sedan bara bli ännu mer deprimerad och ångestfylld.
    Men som vuxen är det ju TS dotter som har ansvar för sin hälsa och vad som händer. Hon väntade tills hon var 18, och kom då ut. Man kan väl inte förutsätta att det är just autism? Man kan ju faktiskt vara transsexuell och också må dåligt!

När ens barn mår dåligt så letar man efter förklaringar. Det är mänskligt. Men att förutsätta att någon hakat på en trend är olyckligt. Som förälder så kommer en tid då barn blir vuxna. Även om de har psykisk ohälsa.
  • Anonym (H)

Att vara rak och ärlig tycker jag aldrig kan vara fel... Tala om för henne att hon är älskad och respekterad för den hon är - men att du är orolig över hennes mående igen - fråga om allt fortfarande känns rätt och tala om att ni stöttar/förstår/respekterar oavsett. 

• Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2023-01-23 16:52:47 följande:

Att vara rak och ärlig tycker jag aldrig kan vara fel... Tala om för henne att hon är älskad och respekterad för den hon är - men att du är orolig över hennes mående igen - fråga om allt fortfarande känns rätt och tala om att ni stöttar/förstår/respekterar oavsett. 

Exakt så.

Låt bli försök att gå som katten runt het gröt, "så ett frö" eller låtsas prata om något annat...
    Det är bara manipulativt.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Cilla) skrev 2023-01-23 16:39:01 följande:
    För att en transkvinna är en kvinna och inget annat!

Vi måste få slut på det här tänket att en person ÄR ett kön men känner sig som ett annat! Det är inte så det funkar och det är ett väldigt inskränkt sätt att se på saken. 
    Varför skambelägga någon som ställer en fråga för att förstå? Är inte det inskränkt att förutsätta att alla andra besitter samma kunskap som du?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Transmamman) skrev 2023-01-23 01:32:49 följande:
    Jag har en 19-årig dotter som är transkvinna. När hon kom ut för ca ett år sen var det som att hon blev en helt ny människa - alltså inte bara ifråga om könstillhörigheten, utan även ifråga om mående. Hon var glad för första gången på många, många, många år, och jag kände verkligen att nu, nu vänder det! Nu kanske vi äntligen har kommit fram till roten till varför hon mått så fruktansvärt dåligt i så många år. Det var en sån enorm lycka! 

Sen dess har det dock återigen blivit successivt sämre med hennes mående, och nu är vi tillbaka i samma vidriga kaos av depression och mörker, med självskadebeteende, självmordstankar osv. Jag har i det längsta tänkt att det beror på att det är så lång väntetid till utredning och behandling (det är även hennes egen förklaring), men mer och mer börjar jag känna en gnagande oro över att det kanske även är så att hon faktiskt har misstagit sig beträffande sin könstillhörighet. Det låter helt sjukt när jag säger det så här, jag vet - men jag kan ändå inte låta bli att tänka "tänk om?" Även om jag absolut inte menar att ifrågasätta hennes upplevelse kan jag inte låta bli att tänka tanken att hon kanske bara dragits med i en trend... 

Jag skulle så gärna vilja säga till henne att om det skulle vara så att hon faktiskt själv skulle börja ifrågasätta det hela så finns det ingen skam i det. Att vi älskar henne och respekterar henne precis lika mycket oavsett om hon en dag skulle omvärdera sitt beslut. Men hur säger jag det utan att på samma gång antyda att jag inte tror på hennes upplevelse?

Jag skulle verkligen vara enormt tacksam för alla tips jag kan få beträffande detta - och tack till alla som orkat läsa ända hit!

Det kan vara könsdysfori och andra saker hon mår dåligt över, att "komma ut" är ingen quickfix  som botar könsdysfori och tack vare ideologer erbjuds "trans" som quickfix för andra problem så hon kan ha misstagit sig.

"Men hur säger jag det utan att på samma gång antyda att jag inte tror på hennes upplevelse?"
    Att undra om någon är 100% säker på orsaken till hur h*n känner/mår och inte tro på hur h*n känner/mår är inte samma sak.
  • Anonym (Uppmuntra inte psykisk sjukdom)

Uppmuntra inte psykisk sjukdom. Självmorden går inte ner post op eftersom att man inte kan ändra kön och att problematiken inte beror på "född i fel kropp", det är bara så symptomen yttrar sig idag. Stunning and brave. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Uppmuntra inte psykisk sjukdom) skrev 2023-01-23 18:14:21 följande:
    Uppmuntra inte psykisk sjukdom. Självmorden går inte ner post op eftersom att man inte kan ändra kön och att problematiken inte beror på "född i fel kropp", det är bara så symptomen yttrar sig idag. Stunning and brave. 

Så länge som man blir uppfattad som rätt kön medan man lever är det knappast hela världen om framtida arkeologer tar fel.
  • Anonym (Uppmuntra inte psykisk sjukdom)
    Anonym (P) skrev 2023-01-23 18:36:37 följande:

Så länge som man blir uppfattad som rätt kön medan man lever är det knappast hela världen om framtida arkeologer tar fel.
    Rätt kön är det som arkeologerna hittar tusen år senare. 
  • Anonym (biologen)
    Anonym (Uppmuntra inte psykisk sjukdom) skrev 2023-01-23 18:50:39 följande:
    Rätt kön är det som arkeologerna hittar tusen år senare. 
    Arkeologerna har inte sällan tagit fel.
    Molekylärbiologer tar däremot inte fel.

"Birkakrigarens grav grävdes ut på 1800-talet och har fungerat som modell för hur gravar för professionella vikingakrigare såg ut.

Det antogs att kvarlevorna var av en man, men en DNA-undersökning i en ny studie visar att det var en kvinna som begravts.

Hon var omgiven av vapen, två hästar och brädspel som visar på att hon måste ha varit officer och arbetade med strategi."

svenska.yle.fi/a/7-1232684~:text=Birkakrigarens%20grav%20gr%C3%A4vdes%20ut%20p%C3%A5,var%20en%20kvinna%20som%20begravts.
Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?