• Anonym (Transmamman)

Hur säger jag detta till min transdotter?

Jag har en 19-årig dotter som är transkvinna. När hon kom ut för ca ett år sen var det som att hon blev en helt ny människa - alltså inte bara ifråga om könstillhörigheten, utan även ifråga om mående. Hon var glad för första gången på många, många, många år, och jag kände verkligen att nu, nu vänder det! Nu kanske vi äntligen har kommit fram till roten till varför hon mått så fruktansvärt dåligt i så många år. Det var en sån enorm lycka! 

Sen dess har det dock återigen blivit successivt sämre med hennes mående, och nu är vi tillbaka i samma vidriga kaos av depression och mörker, med självskadebeteende, självmordstankar osv. Jag har i det längsta tänkt att det beror på att det är så lång väntetid till utredning och behandling (det är även hennes egen förklaring), men mer och mer börjar jag känna en gnagande oro över att det kanske även är så att hon faktiskt har misstagit sig beträffande sin könstillhörighet. Det låter helt sjukt när jag säger det så här, jag vet - men jag kan ändå inte låta bli att tänka "tänk om?" Även om jag absolut inte menar att ifrågasätta hennes upplevelse kan jag inte låta bli att tänka tanken att hon kanske bara dragits med i en trend... 

Jag skulle så gärna vilja säga till henne att om det skulle vara så att hon faktiskt själv skulle börja ifrågasätta det hela så finns det ingen skam i det. Att vi älskar henne och respekterar henne precis lika mycket oavsett om hon en dag skulle omvärdera sitt beslut. Men hur säger jag det utan att på samma gång antyda att jag inte tror på hennes upplevelse?

Jag skulle verkligen vara enormt tacksam för alla tips jag kan få beträffande detta - och tack till alla som orkat läsa ända hit!
  • Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2023-01-24 14:39:31 följande:
    Hur säger jag detta till min transdotter?
    Ja herregud, vad mycket som blivit tabu att säga. Och säger man fel så blir man utskälld.

Får man säga att en transkvinna är en kvinna som ser ut som en man tills hon blivit opererad? Tydligen så kan man vara en kvinna fast man saknar bröst och livmoder men har en snopp. Och då kan man kräva att få gå på damtoaletten.

Gudnåde en om man säger "han" om någon som ser ut som en pojke/man och känner sig som en kvinna. Inte ens "hen" duger, nej "hon" ska det vara.

Det du ser kan vara helt fel.

Om jag någonsin skulle stöta på någon som sade sig vara "trans" så skulle jag undvika den personen till varje pris. Inte för att jag hatar eller ser ned på dem. Men för att jag skulle känna det som att jag gick på glashal is. Närsomhelst skulle jag säga något fel och då skulle det vara mitt fel att vederbörande mådde dåligt.

Ursäkta off topic men jag blir så trött på alla som ska snäsa av den som "säger fel". Vad blir det för samhälle när man inte ens får ställa en fråga utan att bli avsnoppad?
    Det är stor skillnad på trans och queer ideoligi

För någon med könsdysfori stämmer inte könsidentiteten med det biologiska könet dvs en transkvinna är fullt medveten om att transkvinnor inte är kvinnor. Om transkvinnor är kvinnor behövs ingen behandling, ingen läkarvård.

Queer flummare kan inte förklara det de moraliserar över, kan man inte det ska man dra igen kakhålet
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Yrsa) skrev 2023-01-25 11:28:23 följande:
    Fast det är ju ett vuxet barn, där diskussionen i sig faktiskt kan bidra till ännu sämre mående. Ser man det som en fas, att personen identifierar sig som ett annat kön, är det rimligt att ifrågasätta... 
    Men det är ingen fas att komma ut som transsexuell, det är en process. Oavsett om man landar i något annat längre fram, eller om man landar ännu mera i det kön man vill ha.

Man har olika typer av föräldraskap och TS är naturligtvis fri att lyfta frågan. Själv hade jag faktiskt försökt att börja i en annan ände. För jag är inte transsexuell... Jag vet inte exakt hur det fungerar. Det jag däremot vet är att man som 19 åring INTE vill att mamma och pappa är fördömande mot ens livsval.

Det är i min värd förmätet att anta att TS dotter bra är i en fas, och att hon nu "prövat färdigt". Det tar tid att hitta sin identitet som ung och i min värld är det viktigast att fokusera på att dottern får hjälp av professionella mot sin psykiska ohälsa. Inte om hon är trans eller inte.
    Att ställa frågor och försäkra sitt barn att det går bra att ändra sig om man så vill är inte att vara fördömande.

Jag uppfattar inte heller att ts antar att det bara är en fas barnet går igenom. Hon är öppen för möjligheten att det kan vara så. Det är en annan sak. I så fall är det väl lika förmätet att anta att det man känner som deprimerad tonåring kommer att vara livet ut.
  • Anonym (Yrsa)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-26 10:53:30 följande:
    Att ställa frågor och försäkra sitt barn att det går bra att ändra sig om man så vill är inte att vara fördömande.

Jag uppfattar inte heller att ts antar att det bara är en fas barnet går igenom. Hon är öppen för möjligheten att det kan vara så. Det är en annan sak. I så fall är det väl lika förmätet att anta att det man känner som deprimerad tonåring kommer att vara livet ut.
    Att försäkra sitt barn om att den är vuxen, samtidigt som man pratar om livet i allmänhet är inte heller att helt ta ett steg tillbaka och "tillåta" barnet att vara sjuk/trans/whatever.

Man kan definitivt som vuxen ha en diskussion med sitt barn, men man behöver också inse att det finns olika vägar för en människa och man har inte alltid alla svar. Utom här på familjeliv då!

Varken vården eller samhället har tillräckligt med kunskap om psykisk ohälsa och ovanliga tillstånd. Så det är inte solklart hur man ska göra. Jag tänker att man faktiskt kan vara ett gott stöd åt sitt barn, utan att ifrågasätta dess könsidentitet, eller det som den här och nu upplever. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Yrsa) skrev 2023-01-26 11:22:58 följande:
    Att försäkra sitt barn om att den är vuxen, samtidigt som man pratar om livet i allmänhet är inte heller att helt ta ett steg tillbaka och "tillåta" barnet att vara sjuk/trans/whatever.

Man kan definitivt som vuxen ha en diskussion med sitt barn, men man behöver också inse att det finns olika vägar för en människa och man har inte alltid alla svar. Utom här på familjeliv då!

Varken vården eller samhället har tillräckligt med kunskap om psykisk ohälsa och ovanliga tillstånd. Så det är inte solklart hur man ska göra. Jag tänker att man faktiskt kan vara ett gott stöd åt sitt barn, utan att ifrågasätta dess könsidentitet, eller det som den här och nu upplever. 
    Majoriteten av de som upplever könsdysfori växer ifrån det, kan du inte förklara med riktiga argument varför det skulle vara fult av ts att undra om det som de flesta har fel om tycker jag att du ska lägga ner tramset som inte gynnar någon.
  • Anonym (Yrsa)
    ClumsySmurf skrev 2023-01-26 12:16:13 följande:
    Majoriteten av de som upplever könsdysfori växer ifrån det, kan du inte förklara med riktiga argument varför det skulle vara fult av ts att undra om det som de flesta har fel om tycker jag att du ska lägga ner tramset som inte gynnar någon.
    Majoriteten är inte trans överhuvudtaget! Eller har klinisk depressionen, eller självskadebeteende. Det är inte fult av TS att undra... Men hon väljer själv om det är något som hon vill ta upp med sitt barn eller inte!

Majoriteten kan mycket väl ha noll koll! Så vad folk i allmänhet tycker är inte alltid rätt bemötande, eller bra "sunt förnuft".

Du må tycka att min uppfattning är trams, men jag blir faktiskt inte speciellt imponerad av ditt resonemang. 

Många av de argument i tråden är tämligen dåligt underbyggda och du får gärna påpeka brister i mina resonemang, men att kalla det tramsigt säger mer om dig än om mig.
  • Anonym (S)
    ClumsySmurf skrev 2023-01-26 12:16:13 följande:
    Ganska enkelt
    Ts dotter är ung vuxen och ts har då ta en annan roll än om dottern var ett barn....
    TS kan ha en oro och en fundering men bör nog akta sig med att komma med oundbedda tankar, råd och "jag vet bättre-attityd". Risken är dottern känner sig kränkt och tappar förtroendet för sin mamma och vad har blivit bättre av det?
    Fokus bör ju vara dotterns behov, inte mammans...

Hur skulle du uppleva om en medvuxen oundbett pratade i termer om "växa ifrån" och "trend" med dig kring ditt mående, upplevelse och dina livsval? (för jag antar att du är vuxen)

En del av att bli vuxen är ju att få fatta sina egna beslut och få formulera sina tankar/behov och även få bestämma vilken hjälp man faktiskt vill ha.

Och som förälder är det att släppa taget...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Yrsa) skrev 2023-01-26 11:22:58 följande:
    Det är väl desto större anledning att vara försiktig med att inleda oåterkalleliga hormonbehandlingar och kirurgiska ingrepp då.
  • Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-26 13:18:32 följande:
    Det är väl desto större anledning att vara försiktig med att inleda oåterkalleliga hormonbehandlingar och kirurgiska ingrepp då.
    Nu har ju inte TS dotter ännu ens genomgått utredningen så det är ju ännu inte aktuellt med några behandlingar...
    Ta en sak i taget....

Ungefär som att prata om negativa effekter av adhd-medicin som ett argument att någon inte ska utredas för neuropsykiatriskt funktionshinder...
  • Ascendere

När jag läser den här tråden blir jag glad att jag har mina barn i en friskola där pojkar uppmuntras att vara pojkar och flickor att vara flickor. 

Sjävklart ska man inte ens fundera på någon behandling (förutom samtalsterapi för att få personen att acceptera sig själv som det kön den fötts i) för personer som inte ens får handla på systemet, det är helt sjukt. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2023-01-26 13:24:38 följande:
    Nu har ju inte TS dotter ännu ens genomgått utredningen så det är ju ännu inte aktuellt med några behandlingar...
    Ta en sak i taget....

Ungefär som att prata om negativa effekter av adhd-medicin som ett argument att någon inte ska utredas för neuropsykiatriskt funktionshinder...
    Jag har inte argumenterat för att ts barn inte ska utredas?

Det enda jag vänder mig mot är att föräldrar ska ha någon slags självpåtagen munkavle när det gäller något som oåterkalleligt kan förändra barnets liv till det sämre.
Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?