• Amandansar

Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt

Jag är tidigt i graviditeten och har nyligen flyttat till en lägenhet i Stockholms innerstad, och mina boendeavgifter är uppe på 25.000 från att ha varit knappt hälften när jag flyttade hit.

FK betalar max ut 23.000/skatt i föräldrapenning/sjukpenning, så det täcker inte ens mitt boende. Min arbetsplats vill inte hjälpa till med föräldrarpennin och jag har försökt få amorteringslättnad men banken säger nej.

Flyttar jag förlorar jag minst 500.000 pga lägenheten gått ner i värde. Jag har ingen familj eller vänner som kan stötta mig finansiellt.

Barnets far kan inte heller hjälpa mig, och det är en person jag träffade när jag försökte komma över mitt livs kärlek.

Eftersom jag är över 40 och vill ha barn så vill jag behålla barnet, men att vänta barn med någon när kan är kär i någon annan är så smärtsamt.

Jag är rädd att stressen av det hela kommer göra att jag får missfall. Jag vaknar på nätterna och kan inte sova. Känns som jag är ensam i hela världen.
  • Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt
  • Persikaplommon
    Amandansar skrev 2023-04-28 15:17:05 följande:
    Fadern bor i närheten och vill inte att jag flyttar långt bort. Vi måste kunna hämta o lämna på dagis och sånt praktiskt.

Och nej, jag måste annars inte bo i innerstan. när jag köpte denna lgh hade jag lånelöfte på 4.6, nu är det nere på 3.4. Så finansiellt är det kris även om jag flyttar.

Kan du inte hyra ut lägenheten tillfälligt medan du är föräldrarledig och hyra en billigare lägenhet under tiden? 

Sen flytta tillbaka när barnet börjar förskolan?

• Persikaplommon
    Anonvm skrev 2023-04-29 11:34:46 följande:
    Fullständigt vansinnigt resonerat.

Båda är redan nu fullt medvetna om graviditeten och även om barnet inte ännu är fött så har de detta barn tillsammans redan nu.

Alla beslut TS tar efter att ha blivit medveten om graviditeten påverkar det det framtida delade föräldraskapet, det är både hon och alla vi andra fullt medvetna om, att påstå något annat skulle bara vara rent löjligt.
    Allt man gör och alla beslut man tar medvetet är att agera med uppsåt, man gör så trots att man är medveten om vilka konsekvenser det kommer innebära, då får man också ta ansvar för konsekvenserna, inte lämpa över det på annan.

TS skulle helt legalt innan födseln kunna emigrera till t.ex Australien och därmed totalt utestänga fadern ur föräldraskapet....
    Bara för att man KAN göra något så betyder det inte att det är det rätta att göra.

Du verkar ha väldigt låga tankar om män och fädrar om du inte ser skillnad mellan flyg till Australien och 20 min med bil/tunnelbanna/tåg / bus osv. som krävs att TS kan försörja barnet.
    Men pappan är kanske inte så barnslig att han vägrar träffa sitt barn om barnet ej levereras till hans lägenhet utan han får resa 30 minuter extra.

Skillnaden är att TS skulle flytta för att hon är tvungen för att försörja sig , pappan i din fantasiscenario skulle ge upp sitt barn för att han är lat och bekväm och beter sig som en trotsig unge.

( Ingenting tyder på att den riktiga pappan skulle vägra träffa barnet om barnet ej bor i innerstan. ) 

• Anonvm
    Persikaplommon skrev 2023-04-29 13:18:00 följande:
    Du får gärna bevisa dina påståenden att kvinnor får inte flytta som gravida eller att TS är tvungen att ta 100 % ansvar för det praktiska kring det växelvisa boendet om kvinnan flyttar som gravid.

Vad som gäller när barnet är född och föräldrarna har gemensam vårdnad är en annan sak.

Skrev jag inte precis att de kunde flytta under graviditeten? Men att det skulle vara moraliskt fel då man då skulle göra det fullt medveten om vad det kommer leda till i ett senare skede.

Om man medvetet gör olika förändringar i sitt liv som försvårar/förhindrar att barnet bor växelvist eller på annat sätt får sämre möjligheter att ha en lika god kontakt med båda sina föräldrar så är det ett solklart tecken på att man är direkt olämplig till att ha gemensam vårdnad, eller vara vårdnadshavare alls för den delen... Det visar tydligt på en oförmåga att sätta barnets behov i första rummet. 
  • Decemberskytt
    Anonvm skrev 2023-04-29 17:23:44 följande:
    Skrev jag inte precis att de kunde flytta under graviditeten? Men att det skulle vara moraliskt fel då man då skulle göra det fullt medveten om vad det kommer leda till i ett senare skede.

Om man medvetet gör olika förändringar i sitt liv som försvårar/förhindrar att barnet bor växelvist eller på annat sätt får sämre möjligheter att ha en lika god kontakt med båda sina föräldrar så är det ett solklart tecken på att man är direkt olämplig till att ha gemensam vårdnad, eller vara vårdnadshavare alls för den delen... Det visar tydligt på en oförmåga att sätta barnets behov i första rummet. 
    Är det moraliskt fel att flytta till ett billigare boende för att ha ekonomisk möjlighet att försörja sitt barn? Något av det sjukaste jag läst. Barnets behov ska sättas i första hand. Inte om det blir en halvtimmes resa för den andra föräldern. Hur fasen tänker du?
  • GGN

Är det bara du som ska vara föräldraledig?

Såg nu att du har sparpengar, och att de verkar räcka?

Räkna med att du får barnbidrag och underhåll också. 

• RaYzLeR

Du får helt enkelt flytta till ett billigare boende. 25000 kr i boendekostnader är ej rimligt 0m man bara får ut 23000 kr i månaden.

• Anonvm
    Decemberskytt skrev 2023-04-29 17:49:10 följande:
    Är det moraliskt fel att flytta till ett billigare boende för att ha ekonomisk möjlighet att försörja sitt barn? Något av det sjukaste jag läst. Barnets behov ska sättas i första hand. Inte om det blir en halvtimmes resa för den andra föräldern. Hur fasen tänker du?
    Nu får du gärna citera just den delen där jag skrev att det var moraliskt fel att flytta till ett billigare boende....
  • Decemberskytt
    Anonvm skrev 2023-04-29 18:21:54 följande:
    Nu får du gärna citera just den delen där jag skrev att det var moraliskt fel att flytta till ett billigare boende....
    Absolut. Du skrev att det skulle vara moraliskt fel att flytta då man skulle göra det fullt medveten om vad det kommer att leda till i ett senare skede. Jag kan inte tolka det på annat vis än att pappan slipper lite resväg är viktigare än att mamman har råd med sitt boende, vilket också innebär möjlighet att försörja barnet. Nu bryr jag mig inte direkt om det är mamman eller pappan som gör si eller så, det handlar om det bästa för barnet
  • Anonvm
    Decemberskytt skrev 2023-04-29 19:13:33 följande:
    Absolut. Du skrev att det skulle vara moraliskt fel att flytta då man skulle göra det fullt medveten om vad det kommer att leda till i ett senare skede. Jag kan inte tolka det på annat vis än att pappan slipper lite resväg är viktigare än att mamman har råd med sitt boende, vilket också innebär möjlighet att försörja barnet. Nu bryr jag mig inte direkt om det är mamman eller pappan som gör si eller så, det handlar om det bästa för barnet
    Det jag anser omoraliskt i det hela är ju inte just bytet till ett billigare boende, hade det billigare boendet legat i samma område så hade det ju inte påverkat det växelvisa boendet eller det delade föräldraskapet alls.
  • vissli
    Anonvm skrev 2023-04-29 19:37:47 följande:
    Det jag anser omoraliskt i det hela är ju inte just bytet till ett billigare boende, hade det billigare boendet legat i samma område så hade det ju inte påverkat det växelvisa boendet eller det delade föräldraskapet alls.
    Men nu finns det kanske inget. Att bara fixa mer pengar, hur sks TS göra det som föräldraledig? Det enda reella alternativet kanske är att flytta en bit ut till ett något billigare boende. Eller bli vräkt. Det kanske inte existerar andra möjligheter.

Växelvist boende har man väl fö inte från start? Så kan ts hyra ut och hyra billigare boende under tiden hon tjänar för lite för att kunna betala det nuvarande boendet är det ju inga problem.
  • halvguden

Antar att du har max 4Mkr i lån, vilket borde ge max 12000kr/mån I räntekostnader när räntan maxar, 3000 i avgift. Så 3% i amortering? Det är ju ändå en form av sparande och om du har sparade pengar så kanske du ska bita ihop.

Finns ju många andra nedsidor med att flytta utanför stan om du jobbar i stan. Kostnad för resa, tid från barn, etc. 

Antar du har en ok inkomst då du ändå lånat i denna nivå. Det löser sig säkert på 20 års sikt. Barn tar tid. 😉 

• Persikaplommon

Om man medvetet väljer att inte kunna försörja sitt barn för att bo i innerstan eller att man väljer bort sitt barn för att slippa åka en kortare resa inom samma stad är en solklart tecken på att man är direkt olämplig till att ha gemensam vårdnad, eller vara vårdnadshavare alls för den delen... Det visar tydligt på en oförmåga att sätta barnets behov i första rummet. 

;)

Det låter mer rimligt en din version.

• Meddelande borttaget
  • Kvittning

Tänk på att du köper och säljer i samma marknad. Så du säljer din lägenhet med förlust men du kommer också få den nya billigare. Kanske inte lika mycket billigare, men förlusten kommer inte vara en halv miljon. Det ekonomiskt bästa skulle nog vara att köpa en trea eller fyra längre ut för samma pris som din tvåa och ha en inneboende. Men frågan är ju om man orkar ha det också.

Enligt mig måste du flytta från innerstan, du har inte råd att leva där som ensamstående med barn. När barnet växer kommer inte en tvåa att räcka och kommer du någonsin ha råd med en trea? 

Bättre att flytta nu än att rycka upp barnet från vänner och skola när lägenheten blivit för liten. Och pappan får acceptera det och förhoppningsvis kan ni tillsammans hitta en kommun längre ut i Stockholm att flytta till båda två där ni har råd med varsitt barnvänligt boende.

Väldigt många av mina grannar har flyttat till vårt område från innerstan när de fått barn. Det är rätt vanligt att man gör det och det är orimligt av pappan att han ska styra din och barnets livskvalitet för att det ska vara lätt för honom att hämta på dagis och för att just han ska vara undantagen att göra förändringar i sin boendesituation när han får barn.

• Kvittning
    Anonvm skrev 2023-04-29 19:37:47 följande:
    Tycker nog snarare att det moraliska felet ligger hos mannen som vägrar flytta. Det är liksom normalt att flytta när man får barn. Vi hade absolut bott i innerstan om vi inte hade barn, nu bor vi i en villa i en ytterkommun. 100% för att vi sökt en bra uppväxtmiljö för våra barn. Både vad gäller trygghet, boendeutrymme och pengar kvar för annat.
  • Fjäril kär

Får jag påpeka att Sverige är ett avlångt land och inte alla föräldrar bor i storstad.. 
    Det finns miljoner föräldrar i glesbygd som bor många mil mellan sig för att närmaste bostad har det avståndet och kan ändå samarbeta, ha växelvis boende och ha samma förskola.... 
    Inte fasen är dom dåliga föräldrar för det. 
    Som förälder har du rätt att bo vart Fan du vill så länge man kan kan sköta samarbete och det praktiska. 
  • babyfreeze

Grattis till din graviditet! Bebisar kommer sällan när omständigheterna är optimala men de är inte mindre älskade eller önskade för det.

Kanske kan du boka tid hos en budget- och skuldrådgivare inom Stockholms stad?
    Prata också med försäkringskassan om vilka bidrag du kan få, men dina bostadskostnader är ju extrema just nu så jag tänker att du nog behöver göra dig beredd på att flytta på något vis!

Antingen om du kan hyra ut din lägenhet i andra hand och bo hos familj under föräldraledigheten. Din lägenhet borde vara mycket attraktiv och du kanske tom kan dryga ut föräldrapenningen i så fall. Fördel också att du kan flytta tillbaka när du går tillbaka till jobbet.
    Att sälja låter inte optimalt, men precis som andra påpekat så både säljer och köper du i samma marknad, så i slutänden jämnar det kanske ut sig.

Sista alternativet är att ta av sparpengar. Inte en drömsituation, men om inga andra rimliga alternativ finns så tänker jag att det är just för såna här tillfällen som man har sparpengar.
    Jag kommer att behöva ta av mitt buffertspar under min föräldraledighet nu tex. Då har jag ändå en otroligt stram budget, och en väldigt bra SGI.
    (Är för övrigt även över 40 och ensamstående boendes i innerstad. Alla sorgliga själar här inne är välkomna med sina idiotförklaringar! Jag bryr mig inte)

• rosesarewhite
    babyfreeze skrev 2023-04-30 08:45:49 följande:

Grattis till din graviditet! Bebisar kommer sällan när omständigheterna är optimala men de är inte mindre älskade eller önskade för det.

Kanske kan du boka tid hos en budget- och skuldrådgivare inom Stockholms stad?
    Prata också med försäkringskassan om vilka bidrag du kan få, men dina bostadskostnader är ju extrema just nu så jag tänker att du nog behöver göra dig beredd på att flytta på något vis!

Antingen om du kan hyra ut din lägenhet i andra hand och bo hos familj under föräldraledigheten. Din lägenhet borde vara mycket attraktiv och du kanske tom kan dryga ut föräldrapenningen i så fall. Fördel också att du kan flytta tillbaka när du går tillbaka till jobbet.
    Att sälja låter inte optimalt, men precis som andra påpekat så både säljer och köper du i samma marknad, så i slutänden jämnar det kanske ut sig.

Sista alternativet är att ta av sparpengar. Inte en drömsituation, men om inga andra rimliga alternativ finns så tänker jag att det är just för såna här tillfällen som man har sparpengar.
    Jag kommer att behöva ta av mitt buffertspar under min föräldraledighet nu tex. Då har jag ändå en otroligt stram budget, och en väldigt bra SGI.
    (Är för övrigt även över 40 och ensamstående boendes i innerstad. Alla sorgliga själar här inne är välkomna med sina idiotförklaringar! Jag bryr mig inte)

Tror inte någon bryr sig om att föräldrar bor i innerstan. Det handlar ju enbart om att ts inte har råd att bo där.

För övrigt kan ju innerstan betyda många fler städer än bara Stockholm. Inget fel på innerstan någonstans, så länge man har råd.
  • ABC73

Vill pappan vara föräldraledig något med barnet? Har du någon annan som skulle kunna ta hand om barnet 1-2 dagar i veckan?

I så fall skulle du ju kunna börja arbeta åtminstone deltid när barnet blivit 4-6 månader t.ex. 

Dock viktigt att du inte skriver på för gemensam vårdnad om du inte är säker på att pappan kommer ta föräldraledigt för att ta hand om barnet tills det fyllt 1 år och kan gå på förskola. Annars riskerar du att bara få ut 190 dagar på SGI nivå, vilket gör det ännu tuffare att klara sig under första året.

Om någon kan ta hand om barnet under helger skulle du ju eventuellt kunna ha ett annat extrajobb för att få in lite mer pengar.

Du kan också se om du kan få in lite extra pengar genom att t.ex rasta en hund eller vara hundvakt till en hund som funkar med din hund. 

Ytterligare ett sätt att få in lite extra pengar är att skriva in dig på studier och läsa en kurs på distans och ta ut CSN-bidrag, inklusive extrabidraget man får när man har barn. Kommer du över fribeloppet får du mindre, och det funkar bara en termin om du inte tar poängen, men blir i alla fall ett litet tillskott. Dock funkar det inte om du tagit ut max antal terminer och är en mindre bra idé om du senare skulle vilja omskola dig (så vida du inte kan påbörja studier på något du vill läsa inför framtiden).
    Du har rätt att få CSN och FP samtidigt, så länge du har rumslig kontakt med barnet när du studerar. FP bryr sig inte om du ser på Netflix eller föreläsningar medan du ammar barnet...

Kan du på något sätt jobba extra medan du är gravid? Tänkte att det eventuellt skulle kunna göra det möjligt att spara lite mer fram till barnets födsel.

Tänk på att du har rätt till underhåll från barnets pappa (eller via FK), eftersom barnet knappast kommer att bo hos pappan halva tiden i början, och du får också barnbidrag. Med dem pengarna och FP täcker du i alla fall boendekostnaden.

Lycka till!

Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt