• Humlan88

    Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

    Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

  • Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-29 05:46:11 följande:
    Men seriöst :) Jag menar att jag inte skulle lägga de summorna på någon annan. Vill man missförstå så gör man uppenbarligen 
    Varför fortsätter du att skriva JAG när det enligt dig själv handlar om VI TVÅ när det gäller pengar?
  • Tow2Mater
    Anonym (Teddie) skrev 2023-06-29 13:21:26 följande:
    Du får det att låta som att 300 kr är mycket för en middag med dryck? Det är ju en enrättersmåltid med dryck på restaurang och då talar vi inte någon femstjärnig krog eller så. 

    Hade svärmor bjudit på ett kaffekalas så hade ju Ts varit tvungen att köpa en present istället. Gissningsvis fyller svärmor jämt (och de andra födelsedagsbarnen också) eftersom de ställer till med baluns. Då kommer man få lägga ut åtminstone 300 kr för en present. Eller tänker du att du skulle köpa något extremt billigt? 

    Jag tänker som vissa andra i tråden att det ligger mer bakom, att TS och svärmor helt enkelt inte drar jämt och att hon inte har någon lust att gå dit och därför skyller på pengarna. 
    Tror hon skulle kosta på sig att plocka en blomma i närmsta dikeskant, för det blir ju så vackert - och sedan förtära en kopp svart kaffe medan hon festar loss. För det hadlar ju aldrig om maten och drycken för dessa festdeltagare, allt handlar ju bara om säääällskaaaapet ;)
  • Anonym (Ofint)
    Anonym (Teddie) skrev 2023-06-29 13:21:26 följande:
    Du får det att låta som att 300 kr är mycket för en middag med dryck? Det är ju en enrättersmåltid med dryck på restaurang och då talar vi inte någon femstjärnig krog eller så. 

    Hade svärmor bjudit på ett kaffekalas så hade ju Ts varit tvungen att köpa en present istället. Gissningsvis fyller svärmor jämt (och de andra födelsedagsbarnen också) eftersom de ställer till med baluns. Då kommer man få lägga ut åtminstone 300 kr för en present. Eller tänker du att du skulle köpa något extremt billigt? 

    Jag tänker som vissa andra i tråden att det ligger mer bakom, att TS och svärmor helt enkelt inte drar jämt och att hon inte har någon lust att gå dit och därför skyller på pengarna. 
    TS skriver ju att de har det tight ekonomiskt. Då lägger man inte 300 per person på mat. All köper inte presenter för hundratal kronor, vår familj köper ingapresekter alls vuxna emellan så nej - hade inte köpt någon present för 300
  • Anonym (Ofint)
    Tow2Mater skrev 2023-06-29 21:03:13 följande:
    Tror hon skulle kosta på sig att plocka en blomma i närmsta dikeskant, för det blir ju så vackert - och sedan förtära en kopp svart kaffe medan hon festar loss. För det hadlar ju aldrig om maten och drycken för dessa festdeltagare, allt handlar ju bara om säääällskaaaapet ;)
    Moget. Hade inte köpt present nej eftersom vi inte ger presenter till vuxna i familjen. 
  • Anonym (ok summa för present)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-29 21:58:02 följande:
    Moget. Hade inte köpt present nej eftersom vi inte ger presenter till vuxna i familjen. 
    Alltså jag har all förståelse för att folk har ont om pengar och att ni inte ger varandra presenter till vuxna.
    Men det vanligaste är ju ändå att folk ger presenter till folk som fyller jämnt, så att ts sambo skulle vilja ge en present till sin mamma är ju inte helt otroligt.

    Det är ju som tråden har två olika diskussioner, den ena är om det är ok eller inte att ha betalfester, det tycker många inte är så bra.
    Den andra diskussionen är om man tycker att 300 kr är mycket eller ej för en present till sin mamma som fyller år, det verkar inte alls lika många tycka är konstigt för en present till en mamma som fyller jämnt. De flesta verkar ha råd men inte alla att ge en present för den summan och tycker att en mamma är värd det och att det inte är en extrem summa.
    Men det är som sagt 2 diskussioner som pågår.

    Fortfarande vet vi inte om ts sambo vill gå eller inte på sin mammas fest och om sambon tycker att 300 kr är ok istället för att ta dom 300 kr till semestern som ts skriver vill spara till.
    Vi vet inte ts sambo tänkt köpa en present till sin mamma som nu istället blir en middag eller vill lägga dom 300 på semester.
    Mamma eller semester för 300 kr det är ju frågan.
    Vi vet ju inte om ts och sambon har samma åsikt.
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-29 21:58:02 följande:
    Moget. Hade inte köpt present nej eftersom vi inte ger presenter till vuxna i familjen. 
    Ohyfsat att komma tomhänt till kalas, vuxen eller ej som firas. (Om det inte är kuvertavgit då.)
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-29 21:55:53 följande:
    TS skriver ju att de har det tight ekonomiskt. Då lägger man inte 300 per person på mat. All köper inte presenter för hundratal kronor, vår familj köper ingapresekter alls vuxna emellan så nej - hade inte köpt någon present för 300
    På ett vanligt kalas hade man inte kommit tomhänt (ej om det är kuvertavgift dock). Samt om det är kalas med bara fika så måste ts äta middag hemma. Present och middag kanske inte blir 300. Men skillnaden där emellan kanske ändå är värd att fira sambons mamma om de står nära. 
  • Anonym (Mio)

    Så otroligt smaklöst att bjuda in till fest för att fira sig själv - och begära pengar för det. Även om det är istället för present. Det blir ju som att kräva en viss present, och även att räkna med att man ska få present är smaklöst. Förvänta sig - ja, kräva - nej. Tack men nej tack. 

  • Anonym (S)
    Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-29 22:14:49 följande:
    Alltså jag har all förståelse för att folk har ont om pengar och att ni inte ger varandra presenter till vuxna.
    Men det vanligaste är ju ändå att folk ger presenter till folk som fyller jämnt, så att ts sambo skulle vilja ge en present till sin mamma är ju inte helt otroligt.

    Det är ju som tråden har två olika diskussioner, den ena är om det är ok eller inte att ha betalfester, det tycker många inte är så bra.
    Den andra diskussionen är om man tycker att 300 kr är mycket eller ej för en present till sin mamma som fyller år, det verkar inte alls lika många tycka är konstigt för en present till en mamma som fyller jämnt. De flesta verkar ha råd men inte alla att ge en present för den summan och tycker att en mamma är värd det och att det inte är en extrem summa.
    Men det är som sagt 2 diskussioner som pågår.

    Fortfarande vet vi inte om ts sambo vill gå eller inte på sin mammas fest och om sambon tycker att 300 kr är ok istället för att ta dom 300 kr till semestern som ts skriver vill spara till.
    Vi vet inte ts sambo tänkt köpa en present till sin mamma som nu istället blir en middag eller vill lägga dom 300 på semester.
    Mamma eller semester för 300 kr det är ju frågan.
    Vi vet ju inte om ts och sambon har samma åsikt.
    Jag tycker det är jättemånga diskussioner i diskussionen! 😊
    Enligt ts handlar det om 300 per person, alltså 600:-. Ser det inte lite konstigt ut om bara sonen går, om de annars har en bra relation till mamma/svärmor? "Näe, vi hade bara råd med att han gick!". Känns ju rätt skämmigt, både för svärmor och för ts-paret som antingen får sprida ut att de inte har taskig ekonomi eller att det är en fnurra på tråden. På folk låter det inte det minsta märkligt att sambon plötsligt kommer själv!
     
    Fyller svärmor ens jämt, vilket en del tolkar in och att då presentvärdet bör höjas?

    Hur är relationen till de andra? Känns det mest märkligt att gå på även deras kalas? Skulle de fått uppvaktning och presenter om de firat separat? Även där kan vi bara spekulera och alla utgår från sig själva.

    En present ger man ju främst utifrån sin plånbok, inte vad personen "är värd". Som sagt så kan man ju lika gärna ge bort något hemgjort eller hembakat och det är fortfarande en väldigt fin present! Kanske bättre än något panik-inhandlat?

    Är 300 dyrt för mat och dryck?? Tjaa. Alla tycker olika. Jag tycker det. Att betala i blindo, inte ha en aning om vad man får! Vi har ju ingen aning om vad som serveras och kan bara själva fantisera om vad som faktiskt ingår i de här 300. En del pratar restaurang. Andra pratar catering. 

    Dock som sagt en skojig tråd, intressant att se vad alla tycker! Tyvärr blir det som vanligt tråkig attityd emellanåt då folk har så svårt att förstå att alla tycker olika!
  • Anonym (ok summa för present)
    Anonym (S) skrev 2023-06-30 16:35:40 följande:
    Jag tycker det är jättemånga diskussioner i diskussionen! 😊
    Enligt ts handlar det om 300 per person, alltså 600:-. Ser det inte lite konstigt ut om bara sonen går, om de annars har en bra relation till mamma/svärmor? "Näe, vi hade bara råd med att han gick!". Känns ju rätt skämmigt, både för svärmor och för ts-paret som antingen får sprida ut att de inte har taskig ekonomi eller att det är en fnurra på tråden. På folk låter det inte det minsta märkligt att sambon plötsligt kommer själv!
     
    Fyller svärmor ens jämt, vilket en del tolkar in och att då presentvärdet bör höjas?

    Hur är relationen till de andra? Känns det mest märkligt att gå på även deras kalas? Skulle de fått uppvaktning och presenter om de firat separat? Även där kan vi bara spekulera och alla utgår från sig själva.

    En present ger man ju främst utifrån sin plånbok, inte vad personen "är värd". Som sagt så kan man ju lika gärna ge bort något hemgjort eller hembakat och det är fortfarande en väldigt fin present! Kanske bättre än något panik-inhandlat?

    Är 300 dyrt för mat och dryck?? Tjaa. Alla tycker olika. Jag tycker det. Att betala i blindo, inte ha en aning om vad man får! Vi har ju ingen aning om vad som serveras och kan bara själva fantisera om vad som faktiskt ingår i de här 300. En del pratar restaurang. Andra pratar catering. 

    Dock som sagt en skojig tråd, intressant att se vad alla tycker! Tyvärr blir det som vanligt tråkig attityd emellanåt då folk har så svårt att förstå att alla tycker olika!
    Jo det kan se konstigt ut om bara en går, jo ts säger att dom har dålig ekonomi och det är ju förståeligt men samtidigt skriver ts att pengarna skulle gå till semester. Då kan man ju diskuterar om vad ts sambo vill att 300 kr ska till, sin mamma eller till semester. Just 300 kr kan ju inte vara avgörande om det blir semester eller inte. 
    Så jag ont om pengar men ändå tänkt att åka på semester.
    Nej vi vet inte om ts sambo skulle fira sin svåger, jag står mina syskon nära och vi umgås med syskon och svåger och svägerska men det gör ju inte alla.

    Ja för en del är 300 kr mycket men de flesta går ju inte tomhänta till en fest man är inbjuden till. 
    Nej man vet inte vad det är för mat men varför skulle det inte var ok mat och dryck? jag är sällan på fester som serverar dålig mat och dryck.

    Jag förstår att man inte gillar betalkalas, jag är heller inte förtjust i det men tror för den skull inte att det skulle vara tråkigt eller inte så bra mat.

    Man behöver ju inte bara se allt som negativt bara för att man betalar en kuvertavgift, jag skulle aldrig ha en sådan fest men om jag blev bjuden skulle jag inte vara negativ till själva festen, andra gäster mm utan se förmoda att den blir rolig för det precis som andra fester oftast är.
    Någon skriver också att dom aldrig ger presenter till vuxna, så kan det ju vara men de flesta tar nog med en present om man t ex är bjuden på 50 årsfest osv.
    För mig skulle det vara självklart om någon bjuder på fest, skulle tom kännas oartigt att inte ta med present om inte jubilaren avsagt sig presenter.

    Jag skulle inte ordna betalkalas men skulle gå om någon ville ha det och istället avsa sig presenter, tror inte att det är jättevanligt men tom Magdalena Ribbing skrev ju om fester med kuvertavgift och hade inte invändningar enligt vett och etikett om man då avstod presenter. 

    Men ja alla har olika åsikter så därför är ju inte betalkalas att rekommendera,
    man vill ju att gästerna ska vara nöjda och känna sig bekväma.
  • Anonym (Ofint)
    Anonym (Ohlala) skrev 2023-06-30 10:44:38 följande:
    Ohyfsat att komma tomhänt till kalas, vuxen eller ej som firas. (Om det inte är kuvertavgit då.)
    Nu är det ju vedertaget i vår familj att inte göra det så knappast ofint då. Oftast ger vi typ en blomma bara.
  • Anonym (ok summa för present)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-07-01 16:29:43 följande:
    Nu är det ju vedertaget i vår familj att inte göra det så knappast ofint då. Oftast ger vi typ en blomma bara.
    Hur gör ni när vänner bjuder till fest som  te x 50 års fest eller liknande?
    Det är helt ok att det är vedertaget i er familj men de flesta familjer ger sina släktingar presenter när någon fyller jämnt och ordnar en fest.

    Hur gör ni när vänner bjuder på fest?

    Alla gör ju olika!
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?