Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-12 11:04:21 följande:
Menar du då att hon levt under sån social press att hon inte kunnat försöka flytta till Kongo? Absolut finns sociala normer och dessa påvekrar våra val i väldigt stor utsträckning. Men att inte "leva sin dröm" är faktiskt inte hela världen. Jag tycker inte det. Hur tror du de hundratals flyktingar som drunknade på medelhavet för några veckor sen kände? Jämför det med en svensk medelklass som inte "lever sin dröm". Även om man inte har precis alla pusselbitar så har man säkert massor med privilegier att vara tacksam över, mat varje dag, trygghet, tak över huvudet. Jag går inte och lägger mig på kvällen med rädsla för att en bomb ska smälla av eller att soldater ska komma och knacka på dörren. Jag läste nånstans om hur soldater under kriget i Kongo kom på natten till byarna och tvingade pappor under pistolhot att våldta sina egna döttrar. Därför bytte männen bostad på kvällarna så dem iaf skulle slippa våldta sina egna barn. Snacka om hemsk känsla! Människor runtom i världen är med om såna ofattbara grymheter, och jag väljer att tänka att varje dag jag får vakna och andas frisk luft, äta mig mätt, få en puss av min sambo och busa en stund med mina barn är jag mer lyckligt lottad än miljontals av jordens befolkning.
Kanske är nyckeln till "lycka" att fokusera på det man har istället för sträva efter mer ständigt? Många som uppnått "allt" verkar ju inte nöjda ändå? Och då menar jag inte min vän, jag menar miljonärer, artister, stora företagsledare. Såg exempelvis dokumentären om Bianca Ingrosso för ett tag sen. Och det enda jag kunde tänka vad, så sorgligt att så många unga tjejer ser upp till henne. Hon är uttalat ätsstörd, berättar bara om hur stressad hon är hela tiden och hon lever med väldigt mycket trakasserier och mobbning. Hennes kompisar verkar mest vilja tjäna pengar på henne. Jag såg mest en person som utåt va "framgångsrik" men som saknade frid, harmoni och glädje. Det är därför jag tänker, kanske är nyckeln till lycka inte att gapa efter mer, utan lära sig vara tacksam för mindre? Kanske är vi alla lurade att gräva djupare när de vi egentligen behöver ligger på ytan?
Det var det absolut töntigaste inlägget på mycket länge!! "Ät upp din leverstuvning pojk, tänk på Biaffrabarnen!!". Seriöst, vem fan bryr sig???
Vi har, oss veterligen, ETT ENDA liv. Vill man inte ta hand om det på bästa sätt då?? Göra det absolut bästa av det?? Oavsett hur andra har det, man kan inte leva sitt liv efter dem! I så fall ska de flesta av oss bara hålla käften då vi har rent vatten och tak över huvudet? Vad är utbildning? Vad är jobb? Vad är familj? Vad är drömmar? Herregud, tänk på flyktingarna!! Eller "flyktingarna"..... Du kan ju inte vara på riktigt om du förnekar och förlöjligar folk att sträva framåt/uppåt/annorlunda bara för det finns de som har det "värre"?? Tro det eller ej men det finns människor i världen som enligt normen är mindre previligerade men som är lyckligare och mer harmoniska än de som av omvärlden anses "ha allt". Vet du varför?? Jo, för att aldrig någon annan kan förklara för oss vad lycka är, hur vi ska känna lycka!
Om alla skulle "vara nöjda med vad de har", vilket du anser vara det korrekta, så skulle vi inte ha en enda som ens gått ut högstadiet! Varför göra det när det inte finns något att sträva mot?? Det finns ingen lycka i utbildning. Det finns ingen lycka i att välja ett jobb som ger bra ekonomi. Inte heller lycka i att hjälpa andra.
Varför ger sig de flesta "flyktingar" ut på havet i gummibåtar?? För att de måste?? För att de riskerar livet? Icke. I hopp om ett bättre liv! Bättre förutsättningar, bättre ekonomi, självständighet. Att bli lyckliga!!
Det är bara svenskar som förvägras sträva efter lycka eller?????