• Vardagshjälten

Skicka ett Julkort efter brytning?

Riktat till kvinnor: Hade du uppskattat att få ett vänligt Julkort från någon du nyligen har brutit med och blockerat? Föreställ dig att du fortfarande tycker om honom men omständigheterna ger förbindelsen dåliga förutsättningar.

• Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?
  • molly50
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-12 18:25:35 följande:
    Då är jag med. Håller med att det är väldigt konstigt att skicka julkort. Jag hade inte skickat julkort till någon jag varit ihop med oavsett om jag blivit blockad eller inte iofs bär jag tänker efter lite. Är det ens nån som skickar julkort längre (bortsett från bilder tagna på småbarn till släktingar och olika företag )...
    Nej,det är samma här.

Jag gör faktiskt det. Men inte till några ex,som sagt.
    Bara till vänner och släktingar. 
    Tycker det är en trevlig gammal sed. Glad
  • Anonym (gjgfj)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-12 16:12:23 följande:
    Självklart ska man inte gå till överdrift i sin kamp för att rädda en relation men när ena parten har tagit ett så drastiskt steg så anser jag att motparten har rätt till en tillfällig respons på brytningen inom ca 2 veckors tid. Inte genom att komma på oväntat besök men genom ett förklarande brev.
    Du vet att ett förhållande inte är en affärsuppgörelse va? Eller tycker du att parterna ska skriva ett avtal med rättigheter och skyldigheter? Och följder, om någon av parterna bryter avtalet?

Och som svar på din fråga; NEJ! Fortsätter du så här får du nog räkna med att hon polisanmäler dej.
  • Anonym (Låt mig vara!)

Eftersom jag bokstavligen just öppnat ett julkort från en f.d. vän som jag bad dra åt helvete och blockade för tre år sen:

1. Man blir bara förbannad av det julkortet.

2. Har jag bett någon dra och blockat dem så menar jag allvar, jag kommer inte att ändra mig. Inte om partners, inte om vänner, inte om släkt- visar man inte mig respekt så åker man ut. Och det är ytterligt få personer som lyckats ställa till det så för sig, det gäller fem personer i hela mitt liv.

3. Jag blockar för att människan betett sig så illa att jag troligen kommer att bete mig ovärdigt eller rent av vilja slå dem om jag ser dem igen. Att höra av sig då är ren provokation.

4. Personen som skickade har psykiska problem, så det är väl därför de inte förstår hur normala människor beter sig.

• Anonym (Låt mig vara!)

Självklart ska man inte gå till överdrift i sin kamp för att rädda en relation men när ena parten har tagit ett så drastiskt steg så anser jag att motparten har rätt till en tillfällig respons på brytningen inom ca 2 veckors tid. Inte genom att komma på oväntat besök men genom ett förklarande brev. Får man sedan inget svar så är det oftast inte så mycket mer man kan göra men det är oerhört frustrerande att veta att en brytning beror på ett missförstånd och att då inte få tala om det för kvinnan ifråga. Varför är det alltid blockeraren som är värd respekt och aldrig personen som har blivit blockerad? Som jag tolkar det handlar det synsättet ofta om att man förutsätter att det måste ha funnits något allvarligt bakom beslutet. Knappast eftersom jag flera gånger har blivit impulsblockad för rena småsaker och utan minsta förklaring. För mig är verklig respekt att vara lyhörd för varandras behov och att ställa upp på ett samtal för att reda ut ett gemensamt problem. Enligt min mening är blockering ett flyktbeteende som oftast bara bör tas till när inget annat har hjälpt. Själv fick jag inget enda samtal.
    Du har uppenbarligen redan förverkat din rätt till respekt med den personen, det är det blockeringen säger till dig om du är ens halvnormal.
  • Anonym (*)
    Varför är ni så intoleranta och dömande utan att ha en aning om hur vår inbördes konversation såg ut eller vad som nyligen hade hänt? Jag tolkar det som att ni tar kvinnans parti i alla väder oavsett hur hon själv har betett sig. Det finns även en kultur idag som kan beskrivas som "bättre att sopa under mattan och glömma än att kämpa för att förbättra relationen". .
    Ni har ingen relation. Hon har dumpat dig. Du är singel nu.
  • Anonym (S)

Vill du skicka ett julkort så gör det. 
     Om du tänker att du har en del i den konflikten som ni har så kan du ju skriva till ett förlåt. Man kan alltid säga förlåt om avsikten inte har varit att såra den andre. Exempelvis förlåt om jag inte förstått dina behov  och att du hoppas att ni kan reda ut det. Eller att du gärna lyssnar på henne för att du gärna.ser.er som vänner. Eller om du vet något som hon kan tycka att du gjort fel mot henne. Ex om hon tycker att du varit drömmande inte inlyssnande eller något annat.. ex förlåt om jag inte varit tillräckligt inlyssnande, jag hoppas höra från dig. Du kan annars lägga till att du saknar er relation, om du gör det. Om det har varit ett uppenbart bråk. Eller så kan du ju lägga till att ni du hoppas att ni kan lägga det gamla bakom er och hoppas höra.från henne.  

Jag tänker att även om hon nu gjort något okänsligt så kanske det var i upptrappning av något annat. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (S) skrev 2024-12-13 21:52:32 följande:

Vill du skicka ett julkort så gör det. 
     Om du tänker att du har en del i den konflikten som ni har så kan du ju skriva till ett förlåt. Man kan alltid säga förlåt om avsikten inte har varit att såra den andre. Exempelvis förlåt om jag inte förstått dina behov  och att du hoppas att ni kan reda ut det. Eller att du gärna lyssnar på henne för att du gärna.ser.er som vänner. Eller om du vet något som hon kan tycka att du gjort fel mot henne. Ex om hon tycker att du varit drömmande inte inlyssnande eller något annat.. ex förlåt om jag inte varit tillräckligt inlyssnande, jag hoppas höra från dig. Du kan annars lägga till att du saknar er relation, om du gör det. Om det har varit ett uppenbart bråk. Eller så kan du ju lägga till att ni du hoppas att ni kan lägga det gamla bakom er och hoppas höra.från henne.  

Jag tänker att även om hon nu gjort något okänsligt så kanske det var i upptrappning av något annat. 

Nej nej nej. Visst, det kan vara så att ts ex är en oförbätterlig velfia som dumpar och tar tillbaka, blockar och avblockar som vi andra byter underkläder och då kanske en sån här gest kan få henne att ändra sig - lite obegripligt att ts vill ha henne tillbaka i ett sånt fall men han är väl desperat.

I alla andra fall, där ts ex är en någotsånär normal kvinna så vill hon INTE HA KONTAKT. Inte från någon som kräver svar på frågor. Inte från någon som krälar i stoftet. Ingen kontakt alls. Ts ger rätt sjuka vibbar i sina försök att rationalisera varför han ska ha rätt till exets tankar och känslor. Vad mer anser han sig ha rätt till från henne?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Har det ens framgått att det handlar om en kärleksrelation? Eller var det vänskap? Om det nu spelar roll.

TS är ganska vag, han har bara skrivit att de hade en bra relation tills hon betedde sig okänsligt och blockade pga missförstånd, i stället för att reda ut det.

Men inga fler detaljer, vilket gör det svårt att bedöma. 

Till TS:

Antingen hade hon skäl att blocka dig, och då ska du lämna henne ifred.

Eller så är hon knepig, en sån som blockar för minsta lilla som du skriver. Då förstår jag inte varför du vill ha kontakt med henne? Vad är det att satsa på?

Hur man än vänder och vrider på det, faller alltså poängen med ett julkort. Och har du blivit impulsblockad av flera personer som du skriver, kanske du ska fundera över ditt beteende? Alternativt hur du väljer umgänge och partners.

Jag har aldrig blivit blockad och känner ingen som har blivit det utan starka skäl. Att blockera någon är en ganska drastisk åtgärd och inget man gör bara för att det tar slut eller man behöver en paus.

Det är inte normalt att blocka en partner eller vän för småsaker, och handlar det om impulsblock, brukar denna tas bort när personen lugnat ner sig. Har det inte skett i ditt fall, kan du nog utgå från att fortsatt kontakt är oönskad, oavsett vem som har gjort fel. 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-14 07:44:09 följande:
    Nej nej nej. Visst, det kan vara så att ts ex är en oförbätterlig velfia som dumpar och tar tillbaka, blockar och avblockar som vi andra byter underkläder och då kanske en sån här gest kan få henne att ändra sig - lite obegripligt att ts vill ha henne tillbaka i ett sånt fall men han är väl desperat.

I alla andra fall, där ts ex är en någotsånär normal kvinna så vill hon INTE HA KONTAKT. Inte från någon som kräver svar på frågor. Inte från någon som krälar i stoftet. Ingen kontakt alls. Ts ger rätt sjuka vibbar i sina försök att rationalisera varför han ska ha rätt till exets tankar och känslor. Vad mer anser han sig ha rätt till från henne?
    Det är nog lika bra att han skickar julkortet. På riktigt. Han får visa sitt sanna jag. Är hon en velfia och tar tillbaks så måste han ju inse det själv. Tror livets hårda skola är bäst ibland. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-14 10:06:54 följande:
    Det är nog lika bra att han skickar julkortet. På riktigt. Han får visa sitt sanna jag. Är hon en velfia och tar tillbaks så måste han ju inse det själv. Tror livets hårda skola är bäst ibland. 
    Livets hårda skola - är det att få en besatt stalker på halsen?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-14 15:58:19 följande:
    Livets hårda skola - är det att få en besatt stalker på halsen?
    Absolut inte! Men nu dividerat det ju om att TS ex va velig och kanske va problemet istället så då kände jag mest att han kan la skicka julkortet. En tråd här där folk skriver att han inte ska skicka julkortet ändrar nog föga på hans personlighet om han är en stalker. Är hon en velmaja och tar tillbaka honom för ett julkort och det är det TS vill så får dom väl hållas tills en tråd i familjeliv inte kan rädda situationen. När någon skriver ett inlägg kan det vara bra att läsa hela och inte bara välja ut en del. Ett tips. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-14 16:32:21 följande:
    Absolut inte! Men nu dividerat det ju om att TS ex va velig och kanske va problemet istället så då kände jag mest att han kan la skicka julkortet. En tråd här där folk skriver att han inte ska skicka julkortet ändrar nog föga på hans personlighet om han är en stalker. Är hon en velmaja och tar tillbaka honom för ett julkort och det är det TS vill så får dom väl hållas tills en tråd i familjeliv inte kan rädda situationen. När någon skriver ett inlägg kan det vara bra att läsa hela och inte bara välja ut en del. Ett tips. 
    Det var jag som skrev om att exet skulle kunna vara velig så jo, jag läste hela inlägget som jag själv skrev. Jag formulerade det också så att det var det minst troliga och att i alla andra fall så vill hon inte ha kontakt och ts beter sig som en stalker. Något som knappast bör uppmuntras.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-15 08:15:56 följande:
    Det var jag som skrev om att exet skulle kunna vara velig så jo, jag läste hela inlägget som jag själv skrev. Jag formulerade det också så att det var det minst troliga och att i alla andra fall så vill hon inte ha kontakt och ts beter sig som en stalker. Något som knappast bör uppmuntras.
    Jag vet, känner likadant men nånstans i denna tråd känner jag att om TS är en stalker eller har andra bekymmer med sig själv så kommer inte en tråd på familjeliv hjälpa, han kommer ju skicka julkortet eller ta en annan väg ändå högst troligt. Jag tycker inte han ska skicka det och det har jag skrivit om flera gånger. Vi kan inte göra nått åt TS beteende här, mer det jag menar.

Livets hårda skola som du påpekade, var mer riktat åt det påståendet att han ex är en velfia. Åt honom då i det scenariot.  Jag fattar också att det är rätt låg trolighet i det men i det fallet är ju allting annorlunda. 

Ibland blir det lite rörigt när man testar men hoppas dy förstår min tanke lite. 
Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?