• Anonym (Harfåttnog)

Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul

Hur sjutton jobbar man med det. Har två barn och är i ett förhållande där jag sen barnen är den som tagit mest ansvar för hemmet. Jag planerar, fixar och donar, gör allt för alla högtider eftersom mannen är totalt ointresserad. Jag fixar allt för barnens födelsedagar och alla högtider eftersom mannen inte skulle göra det helt enkelt. Kommer en julklapp eller födelsedagspresent inte fram i tid är det oviktigt i hans värld, det finns många dagar att ge den tycker han. 

Och jag är så trött. Gör jag inte saker blir de inte gjorda, och det var väl en sak när vi inte hade barn. Men skulle jag inte fixa med saker hade barnen varit de enda som varit outklädda på förskolans julmys, inte haft några tomtekläder, huset hade varit opyntat för jul och julklapparna hade varit obefintliga. Det här kommer sig har jag insett allt mer av hur vi är uppväxta, jag i en familj som alltid sett det som viktigt att fira saker, där jular var magiska med god mat och pynt och pyssel och en ivrig väntan på tomten. Mannen tvärtom i en familj där allt sånt här mest setts som besvärligt som liksom bryter av vardagen och stör.

Jag föredrar ju mitt vis just för att det faktiskt skänker glädje åt barnen som de annars inte fått. Visst behöver man inte pynta eller  uppmärksamma saker alls, men det är ju något särskilt när man är barn att gå det.

Jag har blivit rätt sliten att känna att hela ansvaret för allt sånt glitter i barnens liv faller på mig konstant, på en nivå att jag inte ser att jag kommer orka ha det såhär. Däremot känns det ju inte så kul om barnen skulle växa upp i varannan veckas hem med en förälder som bara totalt ignorerar allt sånt, och jag vill krasst sett inte att de ska smittas av pappans totala ointresse av allt sånt här och själva bli såna som ser det som tramsigt, banalt och onödigt.

Men vad gör man? Tar på sig ansvaret att vara den som ger barnen allt magiskt i sina uppväxter?  

Just nu känner jag i ärlighetens namn mest för att skicka iväg pappan över jul så att jag och barnen kan få pyssla ihop och skapa våra minnen utan Grinchen hemma.

• Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul
  • beli
    Anonym (Con) skrev 2024-12-15 11:47:08 följande:
    Så att du kan tala om för mig att det inte duger? Nej tack
    Så att dina ord får nåt slags bäring. Men jag misstänker att du helt enkelt inte har så stor koll på hur man planerar en födelsedag.
  • Anonym (Con)
    beli skrev 2024-12-15 14:09:38 följande:
    Så att dina ord får nåt slags bäring. Men jag misstänker att du helt enkelt inte har så stor koll på hur man planerar en födelsedag.
    Jag skulle klara av det, men det skulle inte bli på hennes sätt. Sedan kanske inte du har så stor koll på hur man tex underhåller och tar hand om ett större hus av äldre snitt för när det kommer till sådant så planerar och utför jag ALLT. Min fru slår inte in en spik. Skulle man dela varenda grej 50/50 så att jag tar varannan högtid och hon tar halva huset hade det inte blivit bra. Man faller in i olika roller, det viktiga för oss är att den tiden man lägger är ungefär densamma.
  • cosinus
    Anonym (Con) skrev 2024-12-15 10:19:38 följande:

Du skriver att du föredrar ditt vis. Just av den anledningen har jag avsagt min planeringen av den här typen av aktiviteter pga min frus kontrollbehov. Skulle jag planera en födelsedag blir allt enligt henne bara fel, därför gör jag det inte. Jag kan inte planera en födelsedag på hennes sätt utan då blir det på mitt sätt. Om det nu inte duger eller blir rätt enligt henne får hon göra det själv. Skillnaden är kanske att vi pratar om det och jag har tydligt klargjort hur det ligger till. Men jag kan bli lite trött på kvinnors syn att deras sätt att göra sådant här alltid är det rätta ock mannens sätt är fel.  Då blir det så här. Släpp kontrollbehovet om ni vill ha nån skillnad. 

Det där tror jag är otroligt vanligt.

Jag skojar inte om jag säger att jag tror jag startat diskmaskinen under 10 ggr på 5 år. För om jag ska göra det så måste jag både packa, starta och helst packa ur den innan min man ser det för annars packar han om ifall han hinner eller gnäller på att det hade gått att stapla bättre om den redan är körd. Och då får det vara, då kan han sköta det själv.

Jag sköter å andra sidan all tvätt för där har jag ett sätt jag vill ha det på. 

Likt TS är min man uppväxt med att det inte är så noga. Presenter på födelsedagen eller senare - inte så noga. Och bevisligen har det funkat för dem. Men jag vill inte ha det så. 

Så jag köper att jag får planera och göra det jag är brydd om. i gengäld äter jag ingen julmat så det får han fixa. Jag kan äta pizza på julafton om det är så (där saknar jag tradition med julbord). Jag styr upp det jag tycker är viktigt för jul (och födelsedagar) och ger honom uppgifter att lösa till ett visst datum. Typ handla det här idag och så ett artikelnummer till en vara i en viss affär. Då löser han det.

men mycket handlar om att vill man ha något på ett visst sätt och inte kan kompromissa. Då får man också vara beredd att göra det själv. Vill man ha hjälp att göra saker, då får man acceptera att det inte alltid blir precis som man tänkt. Jag har en väldigt tydlig bild över hur jag vill ha mycket. Men det är mitt facit. Inte nödvändigtvis alla andras.

• Anonym (Con)
    cosinus skrev 2024-12-15 17:47:25 följande:

Det där tror jag är otroligt vanligt.

Jag skojar inte om jag säger att jag tror jag startat diskmaskinen under 10 ggr på 5 år. För om jag ska göra det så måste jag både packa, starta och helst packa ur den innan min man ser det för annars packar han om ifall han hinner eller gnäller på att det hade gått att stapla bättre om den redan är körd. Och då får det vara, då kan han sköta det själv.

Jag sköter å andra sidan all tvätt för där har jag ett sätt jag vill ha det på. 

Likt TS är min man uppväxt med att det inte är så noga. Presenter på födelsedagen eller senare - inte så noga. Och bevisligen har det funkat för dem. Men jag vill inte ha det så. 

Så jag köper att jag får planera och göra det jag är brydd om. i gengäld äter jag ingen julmat så det får han fixa. Jag kan äta pizza på julafton om det är så (där saknar jag tradition med julbord). Jag styr upp det jag tycker är viktigt för jul (och födelsedagar) och ger honom uppgifter att lösa till ett visst datum. Typ handla det här idag och så ett artikelnummer till en vara i en viss affär. Då löser han det.

men mycket handlar om att vill man ha något på ett visst sätt och inte kan kompromissa. Då får man också vara beredd att göra det själv. Vill man ha hjälp att göra saker, då får man acceptera att det inte alltid blir precis som man tänkt. Jag har en väldigt tydlig bild över hur jag vill ha mycket. Men det är mitt facit. Inte nödvändigtvis alla andras.

Haha det där känner jag igen så väl. Dom ytterst få gångerna frun fyllt diskmaskinen så kommer jag tömma den och göra om det, vilket jag lett till att hon i princip slutat diska. Men jag gnäller inte utan är 100% fine med upplägget för då blir det så som jag vill ha det. Det är ett bra exempel och jag tror det hos många fungerar på samma sätt fast omvänt med högtider.
  • beli
    Anonym (Con) skrev 2024-12-15 18:38:58 följande:
    Haha det där känner jag igen så väl. Dom ytterst få gångerna frun fyllt diskmaskinen så kommer jag tömma den och göra om det, vilket jag lett till att hon i princip slutat diska. Men jag gnäller inte utan är 100% fine med upplägget för då blir det så som jag vill ha det. Det är ett bra exempel och jag tror det hos många fungerar på samma sätt fast omvänt med högtider.
    Fast varför i all världen får hon inte packa diskmaskinen på sitt sätt? Det låter helt befängt.
  • beli
    Anonym (Con) skrev 2024-12-15 17:31:42 följande:
    Jag skulle klara av det, men det skulle inte bli på hennes sätt. Sedan kanske inte du har så stor koll på hur man tex underhåller och tar hand om ett större hus av äldre snitt för när det kommer till sådant så planerar och utför jag ALLT. Min fru slår inte in en spik. Skulle man dela varenda grej 50/50 så att jag tar varannan högtid och hon tar halva huset hade det inte blivit bra. Man faller in i olika roller, det viktiga för oss är att den tiden man lägger är ungefär densamma.
    Ofta är ju problemet att män hävar att de gör lika mycket eftersom de snickrar på huset ibland och byter däck på bilen. Det är det dagliga arbetet som räknas: mat, barn etc.
  • Anonym (Igenkänning)

Det låter som att du beskriver min man! 
    Jag tror som någon annan här i tråden att föräldraskapet blivit för mycket för män som gör så här. Min man spenderar all sin vakna tid med att sucka och titta på sin telefon. Allt är för jobbigt och speciellt det jag tycker är viktigt, typ att fira födelsedagar, jul och liknande för då har jag bestämt och det gör att han "aldrig får besyämma". Han fixar sällan nått. Köper han julklappar är det sånt han själv vill ha, typ ett spel. Värsta var nog när han dom födelsedags present hade googlat vad närmsta gym hade för klasser när jag pratat om att jag ville börja träna. 
    Det tråkiga blir ju när det var en annan person man blev ihop med (vi har varit ihop i 15 är, två barn. Problemen började på allvar efter barn 2 för 4 år sedan). Har du och din man pratat om detta? Hur tog han emot dina tankar i sånt fall? Jag och min man kan inte kommunicera alla, han blir bara arg. I år kommer jag inte fixa nått med granen och tror att han kommer bli arg för att han fick fixa (ytterligare tecken på nån typ av depression, att inte orka..). Och barnens klappar kommer jag helt enkelt fråga hur VI ska göra. 
    Jag har bett om parterapi nu i vår, har ni provat det?

• Anonym (ush ja)
    beli skrev 2024-12-15 14:09:38 följande:
    Håller med Beli - drar alltid åt mig öronen om en man säger på det där sättet, att kvinnans krav är helt orimliga! De är oftast helt rimliga förväntningar kvinnor har, medans kilalr tycker de ska få applåder för "kill-räcklig" ansträgning...

Ni fattar inte att det är ansträgning vi vill ha. Finns ingenting mer attraktivt än det.
  • Tow2Mater
    Anonym (ush ja) skrev 2024-12-17 13:09:17 följande:
    Håller med Beli - drar alltid åt mig öronen om en man säger på det där sättet, att kvinnans krav är helt orimliga! De är oftast helt rimliga förväntningar kvinnor har, medans kilalr tycker de ska få applåder för "kill-räcklig" ansträgning...

Ni fattar inte att det är ansträgning vi vill ha. Finns ingenting mer attraktivt än det.
    Inte konstigt många kvinnor bränner ut sig. Det ska ansträngas oavsett resultat och rimlighet.
  • Anonym (julpynt)

Jag är man 43 år och har barnen VV 

Då jag inte är religiös så håller jag inte på med allt som har med julen att göra.

TS ta den frågeställningen till dig själv.
    Håller jag bara på med detta för att släkt och vänner gör det eller gör jag det för jag tycker det är kul ?

varför sätter jag upp en ljusstake i fönstret? den är väl judisk?
    Varför hänger jag upp en adventsstjärna? Herrnhutismen vad är det för något?
    Folk gör bara saker som man alltid har gjort - det är tradition!!!

Det är väl bättre om barnen får en lugn och avslappnad mamma och julafton.

Själv har jag barnens mini-julgran i fönstret och året runt belysningen uppe på balkongen.
    På julafton ska jag till Skansen och dansa kring granen med barnen. (deras önskemål)

laga julmat Glöm det! varken barnen eller jag är speciellt förtjusta i det.
    Kalle anka på julafton - barnen bryr sig inte, dom kollar på youtube varje dag på tecknat.

proppa i sig massa godis. varför då ? 

• Anonym (ush ja)
    Tow2Mater skrev 2024-12-17 15:46:42 följande:
    Inte konstigt många kvinnor bränner ut sig. Det ska ansträngas oavsett resultat och rimlighet.
    När kvinnor anstränger sig uppnås både resultat och rimlighet, så din kommentar betyder ju uppenbart att du är en s.k. mansbebis... 
  • Anonym (ush ja)
    Anonym (julpynt) skrev 2024-12-17 17:50:10 följande:

Jag är man 43 år och har barnen VV 

Då jag inte är religiös så håller jag inte på med allt som har med julen att göra.

TS ta den frågeställningen till dig själv.
    Håller jag bara på med detta för att släkt och vänner gör det eller gör jag det för jag tycker det är kul ?

varför sätter jag upp en ljusstake i fönstret? den är väl judisk?
    Varför hänger jag upp en adventsstjärna? Herrnhutismen vad är det för något?
    Folk gör bara saker som man alltid har gjort - det är tradition!!!

Det är väl bättre om barnen får en lugn och avslappnad mamma och julafton.

Själv har jag barnens mini-julgran i fönstret och året runt belysningen uppe på balkongen.
    På julafton ska jag till Skansen och dansa kring granen med barnen. (deras önskemål)

laga julmat Glöm det! varken barnen eller jag är speciellt förtjusta i det.
    Kalle anka på julafton - barnen bryr sig inte, dom kollar på youtube varje dag på tecknat.

proppa i sig massa godis. varför då ? 

Våra barn pratar om hur julen är, att det känns nästan magiskt, och de är väldigt nostalgiska kring dekorationerna som kommer upp. Jag njuter lika mycket själv, hela december, utav magin vi skapar.

Du låter tråkig... Det fattar ju alla att man kan fira jul med diverse traditioner utan att vara religiös - men man skapar minnen! Hela vintern blir rätt lång och mörk om det inte piggas upp med levande ljus, glögg, pepparkaksbakande, glitter i massor... Finsk julmat hos oss faktiskt, supergott! Kalla Anka följer vi inte, men julsånger ekar i huset på julafton särskilt. Också att hela familjen samlas dagarna kring jul är fantastiskt. Vissa av oss kör julklappsspelet - superkul enligt barnen, fast det blir mindre klappar per person på det sättet. De är med! Vi brukar också ha uppesittarkväll i juliga pjamasar. Och spelar mycket brädspel med familjen - just nu är det mycket Hitster (rekommenderas! fast de har lite strul med appen på sistone).

Varför äta massa godis? För att det är mysigt, och lite speciellt att få unna sig lite extra gott i vintermörkret.

Allt detta gör vi för att vi alla tycker det är kul!

Vad tycker du är kul? Och: vad gör du som BARNEN tycker är kul? Hur kommer de se tillbaka på pappaveckorna, när de blivit äldre? Torr och tråkig pappa som bara gör sånt som han själv tycker är roligt..?
  • Tom Araya
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-12 21:12:43 följande:
    Enkelt. Han tar mer ansvar för städ, tvätt och matlagning medan du fixar julklappar och lussekläder, medan du och barnen pyntar och bakar. Osv.

Så har vi löst det.

Min man är inte "totalt ointresserad" av julfix, men ganska ointresserad. Skulle han vara ensamstående skulle bara det viktigaste bli gjort. Jag lägger inte jättemycket tid på det heller, men gör mer, för både min och barnens skull.

Jag antar att din man inte är "totalt ointresserad" av mat på bordet? Av ett någorlunda rent och städat hem? Av att ta hand om sina barn?

Om han inte vill pyssla, pynta eller köpa julklappar alls, får han göra mer av vardagsbestyr. Han måste förstå att ett visst mått av julfix är viktigt för barnens skull. Även om han tycker det är onödigt.

Han har valt att bli förälder. Där ingår att sätta sig själv åt sidan ibland och se vad barnen faktiskt behöver och mår bra av. Detsamma gäller födelsedagar och andra högtider.
    Mycket bra inlägg!
Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul