• Anonym (Bedragerskan)

Jag har varit otrogen

Det här kommer skaka om löven i träden. Jag söker på inget vis sympati eller ens medhåll för vad jag gjort. Vill ni moralisera och kasta pekpinnar på mig, knock yourselves out.

Jag är en kvinna. Gift sedan en herrans massa år, början på 00-talet. Jag älskar min man. Det gör jag.

Jag har varit otrogen. Jag reser en del i min tjänst både inrikes och utrikes. Detta hände på en av mina utrikes resor för ett par månader sedan.

Vi "sågs" på dansgolvet på ett event som vi båda var en del av. Utbytte några ord när vi svalkade av oss. Vi sågs senare igen i hotellbaren och fastande för varandra direkt. Efter att baren stängt slog vi följe och det slutade med att jag följde med honom till hans rum. Jag kontemplerade mycket med mig själv om att från det att jag sa ja till hans invit att följa med till hans rum att det är fel av alla anledningar, ändå fattade jag det beslut jag gjorde.

Jag gjorde fel. Man är inte otrogen. Så varför? 

För mig, det som gjorde att jag tillätt mig själv att gå över alla gränser och bedra min man var att jag för första gången på länge tyckte om mig själv. Den jag var och hur jag var. En del av mig jag saknat och längtat efter. Det handlade aldrig om sexet i sig eller honom. Det handlade om mig. Superegoistiskt, absolut. Jag tyckte om mig själv och jag vill ha tillbaka den delen av mig. 

Det ställer ju mycket på sin spets i mitt äktenskap, eller hur? Många frågor som varför kan jag inte vara mig själv med min man. 

Han vet inget och jag vet inte om jag kommer att berätta. Det enda jag vet är att mycket i vårt äktenskap har utvecklats till det bättre, och det beror på att jag vågat ta upp känsliga ämnen, öppna upp om vad som pågår inom mig men också tvingat honom att prata. För våra uppenbara problem är inte bara mina, de är våra och vi bär båda ett ansvar till att vårt äktenskap är vad det är idag. Jag bär fullt och eget ansvar för min otrohet.

Men jag tror tyvärr att det har varit en nyckel till att vi har en positiv utveckling. Kanske kommer allt gå åt helvete ändå men jag hoppas vi håller ut. 

Skulle jag köpa min mans resonemang om han var otrogen i detta nu, jag tror ärligt att jag skulle det, om det var en engångsgrej. Lätt att säga nu såklart, när det väl (kanske) händer kommer mitt ego att få sig en törn av sällan skådat slag.

Någon som kan relatera eller våga resonera?

• Svar på tråden Jag har varit otrogen
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (Det är internet) skrev 2024-12-26 20:41:07 följande:

Du besvarar din egen fråga. Det är olika beroende på individ och situation, det går inte att påstå att det ena är bättre än det andra generellt(hur mycket några än försöker). 

Och ja, det finns många som oroar sig för vad som kan hända, i deras egen fantasi. Låg självkänsla är ett hot mot friska relationer, speciellt som det allt som oftast manifesteras i svartsjuka. 

Direkt osunt att en partner ska försöka anpassa sig till den andres hjärnspöken och begränsa sig på det viset. 

Jag vet inte om det är direkt svartsjuka, personen utgår från sämsta möjliga i alla situationer inte bara när det gäller otrohet men partnern verkar ju också få ut någonting genom att konstant bedyra att allt är bra. Man ser dem ofta gå hand i hand på stan fast de nu är över 50 båda två och har levt tillsammans halva livet. De verkar vara lyckliga, kanske får de ut precis vad de önskar av sin relation, vad vet jag.

Det enda jag vet säkert är att man inte kan utrycka sig generellt när det handlar om relationer. 
  • molly50
    Anonym (Det är internet) skrev 2024-12-26 21:26:32 följande:

A) Jag har inte kallat något snedsteg, jag skrev ponera:
    Även om jag hade gjort det betyder det ju på intet sätt att jag "tar lätt" på varken A eller B, det är ett uttryck. För att särskilja händelser. 

B) Ok. Det är fortfarande DIN GEN sjuka föreställning att någon "försvarar" något för att de inte tycker som du. 
    - Även OM de faktiskt "försvarat" otrohet(vilket jag aldrig upplevt) så TVINGAR det givetvis inte dig att skriva något. Och alldeles speciellt något som inte går att anknyta till trådens ämne eller diskussion. 

Och ja, du får göra som du vill inom forumets regelverk. Betyder du att du måste det?
    Det finns ju väldigt många oskrivna regelverk och pointers om hur man beter sig och hur man argumenterar.

I rest my case! Jag tycker det är svårt att försöka föra en diskussion med någon som ger sig på mig som person och försöker tala om hur jag är istället för att hålla sig till topic.
    Så jag avslutar diskussionen med dig här och nu innan det spårar ur helt.
  • Anonym (Det är internet)
    molly50 skrev 2024-12-26 21:38:52 följande:
    I rest my case! Jag tycker det är svårt att försöka föra en diskussion med någon som ger sig på mig som person och försöker tala om hur jag är istället för att hålla sig till topic.

Ha ha. 

Argumentationsfelens okrönte mästare. Det kallas projicering ofta. 
    Du vill tillskriva mig det jag kritiserar dig för. 

"I rest my case" härrör till att man lagt fram otvetydiga bevis och låter de tala för sig själv. Inte att man inte orkar konfronteras med fakta. 

Anonym (Snowihite) skrev 2024-12-26 21:26:55 följande:
    Jag vet inte om det är direkt svartsjuka, personen utgår från sämsta möjliga i alla situationer inte bara när det gäller otrohet men partnern verkar ju också få ut någonting genom att konstant bedyra att allt är bra. Man ser dem ofta gå hand i hand på stan fast de nu är över 50 båda två och har levt tillsammans halva livet. De verkar vara lyckliga, kanske får de ut precis vad de önskar av sin relation, vad vet jag.

Det enda jag vet säkert är att man inte kan utrycka sig generellt när det handlar om relationer. 

Påstod jag heller inte. Det är låg självkänsla, oro över att partnern hela tiden stöter på bättre. Men det manifesteras ofta i svartsjuka. 

Och i det specifika fallet är det given svartsjuka där partnern konfronteras hela tiden och måste bedyra sin oskuld. På ett skruvat sätt är konfrontationerna en slags bekräftelse om man är lagd så, men jag har träffat extremt få som uppfattar det på det viset.

Att någon orkat med det i 25 år är ovanligt. 

• Anonym (blä)
    molly50 skrev 2024-12-26 21:04:50 följande:
    Att du kallar det ett snedsteg tycker jag antyder att du inte tycker att otrohet är hela världen. Men för all del,jag kan ha fel.
    I så fall ber jag om ursäkt för det.

För övrigt så kastar jag mig inte över alla otrohetstrådar som du antyder här.
    Men hamnar jag i en sådan och ser att folk mer eller mindre försvarar otroheten så tar jag mig friheten att svara.
    Det har jag rätt att göra,precis som du och alla andra.
    Gillar du inte mina inlägg så är det enkelt att bara scrolla förbi.
    Ingen tvingar dig att läsa,eller för den delen svara på dem.
    Jag tycker du gör helt rätt. Du har lika mycket rätt att skriva utifrån ditt perspektiv som otrohetsförminskarna har . Det vanligaste är nog faktiskt att det är sårande att ens partner eller vänner går bakom ryggen på en. Bara för att någon inte tycker att det är hela världen, så betyder det inte att det inte finns oss som vill veta för att kunna dumpa en otrogen partner.

Att kalla någon hysterika osv för att man talar om sin erfarenhet anser jag att göra personliga påhopp. Så fortsätt som du gör. Du har lika mycket rätt att skriva om din erfarenhet, som personerna i fråga har.

Anonym (blä) skrev 2024-12-26 22:41:43 följande:
    Jag tycker du gör helt rätt. Du har lika mycket rätt att skriva utifrån ditt perspektiv som otrohetsförminskarna har . Det vanligaste är nog faktiskt att det är sårande att ens partner eller vänner går bakom ryggen på en. Bara för att någon inte tycker att det är hela världen, så betyder det inte att det inte finns oss som vill veta för att kunna dumpa en otrogen partner.

Att kalla någon hysterika osv för att man talar om sin erfarenhet anser jag att göra personliga påhopp. Så fortsätt som du gör. Du har lika mycket rätt att skriva om din erfarenhet, som personerna i fråga har.

Ok, Molly"2".

Att kalla någon hysterika är inte för att någon gör något utan hur och av vilken anledning. 

Och det är ju personligt, jag försöker ställa en person, under ett nick, till svars för sina görande och låtande. Att ifrågasätta en person är inte ett personligt påhopp per definition. 

Och det handlar, åter igen, inte om vilken "rätt" man har att bete sig på ett visst vis. Det betyder inte att man inte får ifrågasättas? Eller att det blir "rätt"? Eller att åsikten blir relevant i vissa trådar? Eller över över huvud taget inte att man måste ventilera marginella åsikter bara för att man "får".

Om man själv måste uppfinna anledningar till att man måste pröva rätten att man "får", för att man känner att man "måste" är man snett på bollen IMHO. 

• molly50
    Anonym (blä) skrev 2024-12-26 22:41:43 följande:

Tack! Glad{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (Det är internet) skrev 2024-12-26 21:57:19 följande:

Påstod jag heller inte. Det är låg självkänsla, oro över att partnern hela tiden stöter på bättre. Men det manifesteras ofta i svartsjuka. 

Och i det specifika fallet är det given svartsjuka där partnern konfronteras hela tiden och måste bedyra sin oskuld. På ett skruvat sätt är konfrontationerna en slags bekräftelse om man är lagd så, men jag har träffat extremt få som uppfattar det på det viset.

Att någon orkat med det i 25 år är ovanligt. 

Ja, det är säkert väldigt ovanligt men det illustrerar vad min far brukade säga, att "ingen själ är den andra lik"  och " kaka söker maka". 

Därför är det omöjligt att vara generell. men man kan berätta om sina egna erfarenheter för att på så sätt ge perspektiv.  
  • Anonym (Quantum satis)
    Anonym (Det är internet) skrev 2024-12-26 23:15:43 följande:

Ok, Molly"2".

Att kalla någon hysterika är inte för att någon gör något utan hur och av vilken anledning. 

Och det är ju personligt, jag försöker ställa en person, under ett nick, till svars för sina görande och låtande. Att ifrågasätta en person är inte ett personligt påhopp per definition. 

Och det handlar, åter igen, inte om vilken "rätt" man har att bete sig på ett visst vis. Det betyder inte att man inte får ifrågasättas? Eller att det blir "rätt"? Eller att åsikten blir relevant i vissa trådar? Eller över över huvud taget inte att man måste ventilera marginella åsikter bara för att man "får".

Om man själv måste uppfinna anledningar till att man måste pröva rätten att man "får", för att man känner att man "måste" är man snett på bollen IMHO. 

Att du av alla i tråden anklagar andra för att älta är verkligen stor humor.

Gå och gör något mer produktivt, här gräver du bara ner dig i din egen grop och det verkar inte vara något kul ställe.
    Anonym (Quantum satis) skrev 2024-12-27 13:56:36 följande:
    Att du av alla i tråden anklagar andra för att älta är verkligen stor humor.

Gå och gör något mer produktivt, här gräver du bara ner dig i din egen grop och det verkar inte vara något kul ställe.

Älta: Ältande är när en person fastnar i upprepade, negativa tankar om samma problem eller situation, ofta utan att komma fram till en lösning. 

Men du kanske menar att din projicerade feltolkning inte är att gräva en grop? Rent självmål. 

Ta ditt eget välmenade råd och gör något annat. 

• Tecum
    molly50 skrev 2024-12-26 21:38:52 följande:
    Det gör du rätt i, det här har spårat ur för länge sen. Röriga och obegripliga svar av en som bara vill bråka.
    Tecum skrev 2024-12-27 19:59:00 följande:
    Det gör du rätt i, det här har spårat ur för länge sen. Röriga och obegripliga svar av en som bara vill bråka.

Väldigt bekväm tolkning. För att du inte kan förklara dina egna inlägg i tråden.

Det är ett diskussionsforum med syfte att man ska diskutera saker för att förhoppningsvis vidga sina vyer inom olika områden. Mycket bekvämt och inbundet att tänka att någon som har en annan åsikt "bara vill bråka".

Vad anser du att det tillför diskussionen? 

• Anonym (Bedragerskan)

Gudars skymning, här har det varit livat. Personligen är jag alltid för diskussion och vända ut och in på saker när det gäller samtalsämnet. Lite trist när det spårar en smula och man börjar angripa en person. Otrohet är ju ett ämne som väcker känslor minst sagt. 

Tanken är fri och åsikten likaså. Alla är vi olika starka på att uttrycka oss i skrift och när man är anonym bakom en skärm är det allt för enkelt att idiotförklara åsikter man inte håller med om eller börja väga uttryck på guldvåg. 

Den bästa diskussionen har man kanske just när man kan vara nyfiken och öppen för andras perspektiv och ställa frågor om man inte förstår hur en människa kan tycka på ett eller annat sätt. 

När man diskuterar känsliga och heta ämnen är det lätt att man "tar till ton" och angriper avsändaren. Ibland känner an så starkt för sin egen poäng att man måste få alla ombord i sin poängskuta.

• Anonym (K)
    Anonym (Bedragerskan) skrev 2024-12-28 00:31:12 följande:

Gudars skymning, här har det varit livat. Personligen är jag alltid för diskussion och vända ut och in på saker när det gäller samtalsämnet. Lite trist när det spårar en smula och man börjar angripa en person. Otrohet är ju ett ämne som väcker känslor minst sagt. 

Tanken är fri och åsikten likaså. Alla är vi olika starka på att uttrycka oss i skrift och när man är anonym bakom en skärm är det allt för enkelt att idiotförklara åsikter man inte håller med om eller börja väga uttryck på guldvåg. 

Den bästa diskussionen har man kanske just när man kan vara nyfiken och öppen för andras perspektiv och ställa frågor om man inte förstår hur en människa kan tycka på ett eller annat sätt. 

När man diskuterar känsliga och heta ämnen är det lätt att man "tar till ton" och angriper avsändaren. Ibland känner an så starkt för sin egen poäng att man måste få alla ombord i sin poängskuta.

Julhelgen har ju passerat som du ville. Men du hade ju förmodligen redan bestämt dig för att blåsa honom på sanningen...Så, good luck. Det kommer nog inte att tära på samvetet så mycket om man läser #1 
  • molly50
    Tecum skrev 2024-12-27 19:59:00 följande:
    Ja,precis. Och bråka är det sista jag vill göra.
  • Anonym (blä)
    molly50 skrev 2024-12-28 11:29:15 följande:
    Ja,precis. Och bråka är det sista jag vill göra.
    Jag tror att de ger sig på dig för att du inte är anonym och vågar stå för det du skriver. De vet innerst inne att de gör fel och därför är de anonyma, men det svider varje gång de får höra att det kan såra personer när deras partner är otrogna. Det sista de vill ha är dåligt samvete för det de gör. Sanningen svider.

Det är så uppenbart att det är därför de går på dig, och talar om dig även i trådar du inte diskuterat i. Helt besatta av att tysta dig. För du talar om det de helt enkelt inte vill höra. Att otrohet kan såra deras partner. De vill hellre stoppa fingrarna i öronen * la la la la la*

Du har aldrig skrivit något elakt eller dåligt, så det är enkelt att se att det bara är sanningen som triggar de att bli hånfulla och elaka. 

Bry dig inte ens om att svara dem.
    Ignorance is your best friend 🌸🌺
  • molly50
    Anonym (blä) skrev 2024-12-28 13:20:13 följande:
    Jag tror att de ger sig på dig för att du inte är anonym och vågar stå för det du skriver. De vet innerst inne att de gör fel och därför är de anonyma, men det svider varje gång de får höra att det kan såra personer när deras partner är otrogna. Det sista de vill ha är dåligt samvete för det de gör. Sanningen svider.

Det är så uppenbart att det är därför de går på dig, och talar om dig även i trådar du inte diskuterat i. Helt besatta av att tysta dig. För du talar om det de helt enkelt inte vill höra. Att otrohet kan såra deras partner. De vill hellre stoppa fingrarna i öronen * la la la la la*

Du har aldrig skrivit något elakt eller dåligt, så det är enkelt att se att det bara är sanningen som triggar de att bli hånfulla och elaka. 

Bry dig inte ens om att svara dem.
    Ignorance is your best friend 🌸🌺
    Ja,det är så jag försöker tänka också.
    Inte så att jag tar åt mig personligen.
    Men lite tröttsamt är det att det alltid är mig det ska hackas på trots att det finns många andra som har samma åsikter.

Det som skrevs i den andra tråden har jag inte ens brytt mig om att kommentera.
    Tycker inte det är värt det att ge sådana personer uppmärksamhet.

Tack för dina fina och stöttande ord! Glad{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (Bedragerskan) skrev 2024-12-28 00:31:12 följande:

Bäst att låta de grälsjuka vara. Man väljer ju vad man vill ta till sig i diskussionerna.  Att det finns mer än ett perspektiv på det mesta är ju de allra flesta överens om. 

Hoppas du kommit fram till vad som är bäst för dig och din partner. 
  • Anonym (sver)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-12-26 21:26:55 följande:

Här försvarar man otrohet? Eller har jag missförstått, för det låter nämligen som det..

Varför kan dt inte handla om att de gjorde slut, men fann varandra igen 10+ år senare? 

Att alltid fått känna sig älskad av personen men varit för omogen för att inse det men senare återfunnit varandra och allt bara klickar som om tiden hade stått stilla? 

Otrohet är aldrig rätt! Hur mycket man än försöker intala sig själv eller tillåta sig att bli förvriden av de andra mindre vänligt sinnade.

Otrohet är aldrig rätt!

Dessutom ännu värre om barn(16 år eller yngre) finns med i bilden!!! 

• Anonym (Snowihite)
    Anonym (sver) skrev 2024-12-28 23:48:23 följande:

Här försvarar man otrohet? Eller har jag missförstått, för det låter nämligen som det..

Varför kan dt inte handla om att de gjorde slut, men fann varandra igen 10+ år senare? 

Att alltid fått känna sig älskad av personen men varit för omogen för att inse det men senare återfunnit varandra och allt bara klickar som om tiden hade stått stilla? 

Otrohet är aldrig rätt! Hur mycket man än försöker intala sig själv eller tillåta sig att bli förvriden av de andra mindre vänligt sinnade.

Otrohet är aldrig rätt!

Dessutom ännu värre om barn(16 år eller yngre) finns med i bilden!!! 

Var läser du in att jag försvarar otrohet? Det går väl aldrig att försvara?

Jag tycker inte heller att det är en bra ide´ att separera utan att först tänka på barnen. Deras väl och ve kommer alltid först
Svar på tråden Jag har varit otrogen