• Anonym (Fundering)

Är livet "kört" efter våldtäktsdom?

Hur går det för de som som suiit inne i några år och sedan kommer ut?

Finns det någon som helst chans att återupprätta ett förtroende eller är personen "han som satt inne för sexualbrott" livet ut?

Läste en tråd på Flashback som handlar om de som trillat dit efter samtyckeslagen. Verkar vara lättare nu att sätta dit någon för den som vill det.

Sexualbrott är vedervärdigt och blir den dömde alltid stämplad eller finns det några mellanting?

• Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?
  • Anonym (Bleep)

Det handlar ju om riskbedömning också. Om en kvinna hamnar ensam med en man dömd (och frigiven) för våldtäkt, hur många skulle inte då finger åt henne och fråga hur HON tänkte när hon var ensam med en man som hon vet våldtagit andra om/när han ger sig på henne? 

Och det är ju det här som är problemet för kvinnor: män ska anses ofarliga och oskyldiga tills de ger sig på någon. Alltså kan/får kvinnor inte göra riskbedömningar utifrån faktorn att alla män kan vara en potentiell våldtäktsman eftersom det annars är oRätTVist enligt devisen "inte alla män".

Men när något händer (för det gör det ju förr eller senare) så "borde kvinnan ju ha insett" vilken fara hon satt sig i. Om man då VET att en man dömts för våldtäkt gör man som kvinna helt rätt i att undvika denna man. Och potentiella arbetsgivare borde också ha med i tanken om de vill utsätta övriga anställda eller kunder för den risk en sådan man innebär.

Så det enkla vore väl om män bara slutade våldta, då skulle de slippa det långlivade stigmat efter en dom. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Bleep) skrev 2025-01-06 09:51:13 följande:

Det handlar ju om riskbedömning också. Om en kvinna hamnar ensam med en man dömd (och frigiven) för våldtäkt, hur många skulle inte då finger åt henne och fråga hur HON tänkte när hon var ensam med en man som hon vet våldtagit andra om/när han ger sig på henne? 

Och det är ju det här som är problemet för kvinnor: män ska anses ofarliga och oskyldiga tills de ger sig på någon. Alltså kan/får kvinnor inte göra riskbedömningar utifrån faktorn att alla män kan vara en potentiell våldtäktsman eftersom det annars är oRätTVist enligt devisen "inte alla män".

Men när något händer (för det gör det ju förr eller senare) så "borde kvinnan ju ha insett" vilken fara hon satt sig i. Om man då VET att en man dömts för våldtäkt gör man som kvinna helt rätt i att undvika denna man. Och potentiella arbetsgivare borde också ha med i tanken om de vill utsätta övriga anställda eller kunder för den risk en sådan man innebär.

Så det enkla vore väl om män bara slutade våldta, då skulle de slippa det långlivade stigmat efter en dom. 

Jag förstår att riskbedömningen sker. Det är mänskligt. Precis som att man gör en annan riskbedömning om man är i ett socioekonomiskt område fast man inte borde eftersom det bygger på fördomar.

Dock vänder jag mig emot det vanliga larvet att män våldtar som uttryck. 99% våldtar inte. Det finns kvinnor som våldtar, det finns invandrare som våldtar.. men inte säger man tex invandrare som våldtar. Det hade aldrig varit accepterat att uttrycka sig så.

Ontopic - Nu behöver vi snart definiera uttrycket våldtäkt eftersom det urvattnats till viss del. Men ser man till att man tillskansat sig sex av någon med våld, så anser jag att man har förverkat sin rätt att bedömas på samma sätt som alla andra, även när man avtjänat straffet.
  • Anonym (Arbetsgivare)
    Anonym (Fundering) skrev 2025-01-04 13:51:45 följande:
    Förståeligt att man kollar upp den sökande och begriper att man snabbt sållar bort ngn som är dömd för sexualbrott, men hamnar alla sökande med domar i papperskorgen?
    Ja i praktiken blir det så vid många sökande, vilket i alla fall vi har regelmässigt. Sedan förstår jag att ett trafikbrott inte nödvändigtvis gör någon till en dålig människa eller anställd och att våldtäkt i dagens läge lika gärna kan vara "sex med dålig kommunikation" eller "sex på fyllan" och det är väl lite fall till fall där hur mycket en sådan dom egentligen diskvalificerar någon från ett jobb.

Men om jag har två lika bra kandidater varav den ena är straffad så tar jag den andra för det är säkrast för bolaget och de andra anställda. Och jobbsökande finns ofta i överflöd för många företag.
  • Anonym (Örebro)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2025-01-06 17:20:00 följande:
    Sedan förstår jag att //  att våldtäkt i dagens läge lika gärna kan vara "sex med dålig kommunikation" eller "sex på fyllan" och det är väl lite fall till fall där hur mycket en sådan dom egentligen diskvalificerar någon från ett jobb.
    Förstår du det? Baserat på vad?
  • Anonym (Fundering)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2025-01-06 17:20:00 följande:
    Ja i praktiken blir det så vid många sökande, vilket i alla fall vi har regelmässigt. Sedan förstår jag att ett trafikbrott inte nödvändigtvis gör någon till en dålig människa eller anställd och att våldtäkt i dagens läge lika gärna kan vara "sex med dålig kommunikation" eller "sex på fyllan" och det är väl lite fall till fall där hur mycket en sådan dom egentligen diskvalificerar någon från ett jobb.

Men om jag har två lika bra kandidater varav den ena är straffad så tar jag den andra för det är säkrast för bolaget och de andra anställda. Och jobbsökande finns ofta i överflöd för många företag.
    Logiskt.

Som att ha två bilar att välja mellan. De är likvärdiga och har samma pris, men den ene är nyss besiktigad och den andre inte.
  • Anonym (Fundering)

någon mer som har någon åsikt eller erfarenhet

• Anonym (P)

Straff för en del våldsbrott som misshandel och sexualbrott är löjligt låga i Sverige. Offren lider ofta livet ut. Brottslin anser hen ska vara fri resten av livet . så funkar det inte. Du kommer att vara stämplad livet ut. 

• Anonym (M)
    Anonym (P) skrev 2025-07-05 18:58:05 följande:

Straff för en del våldsbrott som misshandel och sexualbrott är löjligt låga i Sverige. Offren lider ofta livet ut. Brottslin anser hen ska vara fri resten av livet . så funkar det inte. Du kommer att vara stämplad livet ut. 

Ja, se bara på Nytorgsmannen. .
  • Anonym (P)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 19:05:02 följande:
    Ja, se bara på Nytorgsmannen. .
    Nja, det är kanske inte jämförbart, han fortsatte ju att våldta. Tror TS avsåg mer undrade att även om man aldrig mer gör om det så är man ändå stämplad.
  • Anonym (Fundering)
    Anonym (P) skrev 2025-07-05 19:23:31 följande:
    Nja, det är kanske inte jämförbart, han fortsatte ju att våldta. Tror TS avsåg mer undrade att även om man aldrig mer gör om det så är man ändå stämplad.
    Ja, en dittills ostraffad och vanligt omtyckt man som blir dömd av en oenig domstol.
    Kan han resa sig efter avtjänat straff? Eller är en sexbrottsling alltid en sexbrottsling?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Fundering) skrev 2025-07-05 20:08:10 följande:
    Ja, en dittills ostraffad och vanligt omtyckt man som blir dömd av en oenig domstol.
    Kan han resa sig efter avtjänat straff? Eller är en sexbrottsling alltid en sexbrottsling?
    Ja det kommer han alltid vara i mina ögon. Detta då det är ett livstidslångt lidande för offret. 
    Så ja, domen må vara avtjänad men en våldtäktsmän kommer du anses vara livet ut!
  • Anonym (M)
    Anonym (P) skrev 2025-07-05 19:23:31 följande:

Hur vet man att de aldrig gör om det? De trodde inte att Nytorgsmannen skulle göra om det. 

• Anonym (Fundering)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-07-05 21:16:10 följande:
    Ja det kommer han alltid vara i mina ögon. Detta då det är ett livstidslångt lidande för offret. 
    Så ja, domen må vara avtjänad men en våldtäktsmän kommer du anses vara livet ut!
    Det är ngt offret kommer bära med sig, men behöver inte innebära ett livslångt lidande.
  • Anonym (Ja..klassiskt.)
    jaha2024 skrev 2024-12-29 07:14:51 följande:

stämmer detta? kan en tjej sätta dig mig för våldtäkt ren hämnd? och jag som man har inget att säga till om?

Ja det är ganska klassiskt. Vi kvinnor vet liksom att vi kan göra så och bli trodda. Ett bra vapen att använda mot ofredande män öht.
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (Ja..klassiskt.) skrev 2025-07-06 11:41:13 följande:
    Ja det är ganska klassiskt. Vi kvinnor vet liksom att vi kan göra så och bli trodda. Ett bra vapen att använda mot ofredande män öht.
    Jasså? 5% av alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom. Så så jävla lätt är det ibne att bli oskyldigt dömd ändå... 
  • Fiona M
    Anonym (Ja..klassiskt.) skrev 2025-07-06 11:41:13 följande:
    Är livet "kört" efter våldtäktsdom?Ja det är ganska klassiskt. Vi kvinnor vet liksom att vi kan göra så och bli trodda. Ett bra vapen att använda mot ofredande män öht.
    Komstigt. Vi är många som inte blir trodda trots att det hänt, men du killen säger att det är lätt att bli trodd? Säger allt om hur dålig koll du har.
  • Anonym (Fundering)
    Anonym (Bleep) skrev 2025-07-06 12:31:58 följande:
    Jasså? 5% av alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom. Så så jävla lätt är det ibne att bli oskyldigt dömd ändå... 
    Finns det statistik som visar det? Att ett fall på tjugo leder till fällande dom?

Många mernar att det är betydligt fler som blir fällda med anledsning av nya lagar.
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (Fundering) skrev 2025-07-06 23:39:18 följande:
    Finns det statistik som visar det? Att ett fall på tjugo leder till fällande dom?

Många mernar att det är betydligt fler som blir fällda med anledsning av nya lagar.

Ja det finns det såklart. 

• Anonym (Fundering)
    Anonym (Bleep) skrev 2025-07-06 23:54:43 följande:

Ja det finns det såklart. 

Var kan jag läsa den?
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (Fundering) skrev 2025-07-07 00:10:58 följande:
    Var kan jag läsa den?
    Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har mycket lättillgänglig statistik om detta. Lätt att googla fram, krävs inget mer än en fungerande webläsare. Deras hemsida heter bra.se
Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?