• Anonym (Trist)

Hår

Tjena.

Jo det är så att min tjej hade ett otroligt långt och skitfibt hår. Hon var så galet sexig i det och jag älskade det verkligen. Jag har berättat hur mycket jag gillar det och att jag inte tänder riktigt på tjejer med kort hår. 

Och det är just det. Nu har hon börjat klippa av det. Mer och mer för varje vecka. Och är nu kanske en decimeter långt vilket jag tycker är aldeles för kort. 

Hon frågar om jag tycker om det och jag svarar att jag gillar inte kort hår. Vi grälar och en vecka senare är det ännu kortare. Nu under en dejtkväll som vi precis kommit hem från sa hon att hon kanske klipper av allt och snaggar sig totalt. Vilket jag sa rätt ut att jag inte kommer vara attraherad av henne längre då. Hon blev ju inte glad och sa att jag borde älska henne ändå, vilket jag svara att jo älskar dig gör jag väll ändå men jag kommer inte vara attraherad av dig. Hon tyckte dock det var orimligt att jag måste vara attraherad och älska henne oavsätt vad hon gör med sitt yttre. Och att hon gör som hon höll. Jag höll med och sa nått i stil med Ja du gör vad du vill, det är ditt val om du vill att jag ska vara attraherad av dig eller inte. 

Nu sitter vi i var sitt hörn av soffan som jag kommer att få sova i inatt. Men hisst fan är det inte jag som är orimlig i detta?

• Svar på tråden Hår
  • Mayjel

Hade inte heller velat sexa med en manlig partner som odlade illaluktande buskaskägg, blev överviktig med ölmage eller annat som jag finner oattraktivt och äckligt rentav.

Vet dock inte om detta är jämförbart med huvudhår. Människor har olika kvalitet på håret och det är många av oss som inte kan ha midjelångt hår, hur mycket vi än hade velat, eftersom vi inte har tjocka hårstrån eller tillräckligt många strån på hjässan för att detta ska se snyggt ut. 

Som medlemmen Molly redan var inne på kan långt hår ofta bli tunt, slitet och flygigt ju längre det växer och sånt är varken snyggt eller hälsosamt för håret. 

Jag kan förstå att vissa bara vill ha det till axlar eller till hakan. Min egen hårlängd täcker skuldrorna men längre än så kan jag inte ha det innan det blir glest och uttunnat i topparna. Det ser verkligen inte snyggt ut med håligheter där längst ner.

Ens eget hår hade faktiskt blivit mycket fylligare och finare om det endast nådde ner till axlarna eller halsens slut. Men sånt bryr sig inte män om. En del av er verkar ha noll kunskap om hår och olika hårtyper. Det enda som räknas i ert inskränkta perspektiv är tydligen det manliga blickfånget (the male gaze) och er egen ytliga libido.

• Anonym (Trist)
    Mayjel skrev 2025-03-27 23:51:02 följande:

Hade inte heller velat sexa med en manlig partner som odlade illaluktande buskaskägg, blev överviktig med ölmage eller annat som jag finner oattraktivt och äckligt rentav.

Vet dock inte om detta är jämförbart med huvudhår. Människor har olika kvalitet på håret och det är många av oss som inte kan ha midjelångt hår, hur mycket vi än hade velat, eftersom vi inte har tjocka hårstrån eller tillräckligt många strån på hjässan för att detta ska se snyggt ut. 

Som medlemmen Molly redan var inne på kan långt hår ofta bli tunt, slitet och flygigt ju längre det växer och sånt är varken snyggt eller hälsosamt för håret. 

Jag kan förstå att vissa bara vill ha det till axlar eller till hakan. Min egen hårlängd täcker skuldrorna men längre än så kan jag inte ha det innan det blir glest och uttunnat i topparna. Det ser verkligen inte snyggt ut med håligheter där längst ner.

Ens eget hår hade faktiskt blivit mycket fylligare och finare om det endast nådde ner till axlarna eller halsens slut. Men sånt bryr sig inte män om. En del av er verkar ha noll kunskap om hår och olika hårtyper. Det enda som räknas i ert inskränkta perspektiv är tydligen det manliga blickfånget (the male gaze) och er egen ytliga libido.

Nej det klart det är den manliga gazen. Det kan ju inte vara så att du som tjej har någon ytlig libido när du själv räknar upp exempel som tydligen inte räknas??? Det är ju bara män som är ytliga.

Hur som hälst vet jag och troligtvis alla andra att alla inte kan ha långt hår. Jag vet dock att min tjej kan. Och det såg jävligt bra ut. Såg väldigt bra ut när det var vid skuldrorna med även till axlarna. När det knappt börja täcka öronen tyckte jag det börja bli lite väl mycket pojkfrisyr och nu när det är snaggat i nacke och runt öronen så är det en ren pojkfrilla vilket är avtändande. Och om det försvinner helt rent av osexigt. 
  • Mayjel
    Anonym (Trist) skrev 2025-03-28 00:11:56 följande:
    Nej det klart det är den manliga gazen. Det kan ju inte vara så att du som tjej har någon ytlig libido när du själv räknar upp exempel som tydligen inte räknas??? Det är ju bara män som är ytliga.

Hur som hälst vet jag och troligtvis alla andra att alla inte kan ha långt hår. Jag vet dock att min tjej kan. Och det såg jävligt bra ut. Såg väldigt bra ut när det var vid skuldrorna med även till axlarna. När det knappt börja täcka öronen tyckte jag det börja bli lite väl mycket pojkfrisyr och nu när det är snaggat i nacke och runt öronen så är det en ren pojkfrilla vilket är avtändande. Och om det försvinner helt rent av osexigt. 
    Bla bla blaj. Det är inte jämförbart som jag sa. Långa skägg är ohygieniskt och äckligt. Feta ölbukar är livsfarligt för hälsan. På vilket sätt är kort hår skadligt, utöver att din ytliga lillepille sluttar mer än förut? 

Hon kanske tyckte det blev jobbigt med såpass långt hår? Du fattar kanske att långt hår kräver mer underhåll och troligtvis också högre kostnader i hårvård?'

Gör slut då för fan. Om några decimetrar huvudhår nu gör så stor skillnad för dig.
  • Anonym (Erfaren_man)

Många kvinnor attraheras inte av korta män. 
    Många män attraheras inte av kvinnor med kort pojkfrisyr. 

Så är det! Man väljer inte vad man attraheras av. 

Det är en sak ifall TS fästmö pga t ex sjukdom skulle förlora håret. Även om det inte är vackert, så skulle han garanterat älska henne lika mycket ändå. 
    Men när hon av egen fri vilja väljer att klippa av sig sitt hår, trots att hon vet exakt vad TS tycker om det, skulle det få åtminstone mig att tappa en hel del av mina känslor för henne. 

• Anonym (Annat?)

Hon kanske vill att du ska avsluta förhållandet så hon slipper. Eller så testar hon dig, om du älskar henne eller hennes utseende.

Jag tror dock det ligger annat bakom, som depression/utmattning med tanke på det du skrev om sömnen. Om hon inte mår bra kanske du ska sluta tjata på henne, och försöka hjälpa henne istället. Börja med att fråga hur hon egentligen mår?

• molly50
    Anonym (Trist) skrev 2025-03-27 23:35:51 följande:
    Förstår inte varför du frågade det över huvud taget. Det var ju som sagt inte jag som önskade kort hår. Om det var nått rimligt absolut. När jag började träna extra mycket och nämnde att jag tänkte börja bygga stora muskler bad hon mig att inte göra det då hon inte tyckte det var snyggt. Jag lyssna och träna måttligt istället.
    Jag tänkte på att hon kanske vill ha kort hår. Och kanske inte vill låta det växa ut igen.
    Därav att jag frågade om du skulle kunna tänka dig att förändra något hos dig som du egentligen inte vill,för hennes skull.
    Hoppas jag var lite tydligare nu.
  • molly50
    Anonym (Trist) skrev 2025-03-27 23:39:46 följande:
    Så vad har han som tänder honnom. Vad är det som han verkligen älskar? Alla har vi nått och jag är säker på att du vet om det. Om du då skulle säga tok Nej till det. Eller som jag trode tjejen gjorde med mig, provocera han för att han gillade det och därav göra motsatsen. Hade han varit glad då? Tror jag knappast och jag tror inte du heller hade varit det om din man gjort så mot dig. 
    Frågar jag honom själv så säger han att han älskar mig för den jag är.
    Och att om jag mår bra och är nöjd så mår han bra och är nöjd.
    Han har också sagt att han tycker jag är fin,men har inte pekat ut något i mitt utseende som är särskilt utmärkande som attraktivt. Utan det är helheten.
    Men vi är ju också lite äldre (50+) och då går man nog inte längre lika mycket efter utseendet som när man är yngre.
  • Anonym (visst)
    Anonym (Trist) skrev 2025-03-26 21:19:53 följande:

Jo det är så att min tjej hade ett otroligt långt och skitfibt hår. Hon var så galet sexig i det och jag älskade det verkligen. Jag har berättat hur mycket jag gillar det och att jag inte tänder riktigt på tjejer med kort hår. 

Och det är just det. Nu har hon börjat klippa av det. Mer och mer för varje vecka. Och är nu kanske en decimeter långt vilket jag tycker är aldeles för kort. 

Hon frågar om jag tycker om det och jag svarar att jag gillar inte kort hår. Vi grälar och en vecka senare är det ännu kortare. Nu under en dejtkväll som vi precis kommit hem från sa hon att hon kanske klipper av allt och snaggar sig totalt. Vilket jag sa rätt ut att jag inte kommer vara attraherad av henne längre då. Hon blev ju inte glad och sa att jag borde älska henne ändå, vilket jag svara att jo älskar dig gör jag väll ändå men jag kommer inte vara attraherad av dig. Hon tyckte dock det var orimligt att jag måste vara attraherad och älska henne oavsätt vad hon gör med sitt yttre. Och att hon gör som hon höll. Jag höll med och sa nått i stil med Ja du gör vad du vill, det är ditt val om du vill att jag ska vara attraherad av dig eller inte. 

Nu sitter vi i var sitt hörn av soffan som jag kommer att få sova i inatt. Men hisst fan är det inte jag som är orimlig i detta?

Om det bara är håret som gör att du är attraherad av henne så gör du nog klokt i att lämna henne så att hon kan träffa nån som är intresserad av hela hennes person. Och du kan kanske hitta en docka med långt hår att leka med. 

Visst kan man ha olika utseende drag som man gillar mer eller mindre, men när man är i en relation så är man med en person, en människa, och då måste man ha mer än en enda faktor som man vill ha hos den andra. 

Jag skulle ha svårt att vara tillsammans med någon som var så ytlig att bara mitt hår hade betydelse för att han ville vara med mig. Jag är mer än mitt hår, mer än mitt utseende, mer än det yttre. 
  • KimLinnefeldt

Hon måste få ha sitt hår som hon vill. Du försöker tvinga henne att ha håret som du vill.

Man kan tänka och känna saker men måste inte alltid agera ut dem. Du borde ha nöjt dig med att säga att du föredrar långt hår, men att du älskar henne och åtrår henne i alla hårlängder. Ljug om det behövs, så himla viktigt är det ju inte.

Det finns ett spel som en del bedriver i en relation. De gör sig mindre attraktiva för att testa att partnern verkligen älskar dem. De kanske har anknytningsproblem, haft svårt som barn att få den kärlek de behövde, upplevde att den var villkorad.

Om du vill leva med den här kvinnan, så ös kärlek över henne. Oberoende av hårlängd.

• Anonym (Trist)
    KimLinnefeldt skrev 2025-03-28 15:53:36 följande:

Hon måste få ha sitt hår som hon vill. Du försöker tvinga henne att ha håret som du vill.

Man kan tänka och känna saker men måste inte alltid agera ut dem. Du borde ha nöjt dig med att säga att du föredrar långt hår, men att du älskar henne och åtrår henne i alla hårlängder. Ljug om det behövs, så himla viktigt är det ju inte.

Det finns ett spel som en del bedriver i en relation. De gör sig mindre attraktiva för att testa att partnern verkligen älskar dem. De kanske har anknytningsproblem, haft svårt som barn att få den kärlek de behövde, upplevde att den var villkorad.

Om du vill leva med den här kvinnan, så ös kärlek över henne. Oberoende av hårlängd.

Ja jo som sagt är det inte kärleken som är problemet. Jag kan inte förstå hur så många personer har så oerhört svårt att läsa en text och kunna skilja på attraktion och kärlek. Jag har sagt flera gånger att jag älskar henne väldigt mycket och att jag inte tänkt lämna henne oavsätt hur hon klipper sig. Utan grejen är att jag inte attraheras av tjejer som har hår som en man/pojke.

Vad säger ni om man träffar nån på en nattklubb som är snygg och man vill hem och leka lite? Är man kär då och älskar den personen? Nej man är attraherad. Det är olika saker.
  • Anonym (Hm)
    molly50 skrev 2025-03-28 13:32:39 följande:
    Frågar jag honom själv så säger han att han älskar mig för den jag är.
    Och att om jag mår bra och är nöjd så mår han bra och är nöjd.
    Han har också sagt att han tycker jag är fin,men har inte pekat ut något i mitt utseende som är särskilt utmärkande som attraktivt. Utan det är helheten.
    Men vi är ju också lite äldre (50+) och då går man nog inte längre lika mycket efter utseendet som när man är yngre.
    Du har en klok och trygg man.
  • Anonym (Hm)
    KimLinnefeldt skrev 2025-03-28 15:53:36 följande:

Bra inlägg.
  • molly50
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-28 18:15:35 följande:
    Du har en klok och trygg man.
    Ja,det har jag absolut. Glad Jag har haft tur. Glad
  • Anonym (H)

Nja, alla attraheras av olika saker. Hade min man börjat använda keps hade han åkt ut.
    Ingen av er är orimlig. Hon har all rätt att snagga av håret. 

• Anonym (Carolina)

Nej jag tycker inte att du är orimlig på något sätt för att du gillar långt hår före kort.
    En frisyr är på många sätt en identitet och man kan läsa in en person rätt mycket genom att bara titta på håret.
    Jag har de senaste 30 åren haft håret till nedanför skulderbladen ( ibland längre) och jag alltid fått mycket beröm för mitt vackra välskötta hår, det har varit ett starkt signum för vem jag är, hon med håret. 

Med det håret följde också en viss klädstil, en mycket kvinnlig och flickiga stil.

För ett år sedan ville jag testa en ny klädstil som jag tyckte matchade bättre med identitet, en mer ledig, cool och avslappnad stil som passade bättre med mitt inre och vad jag ville signalera. 
    Det var ingen identitetskris utan en slags utveckling på den kvinna jag med åren förändrats till.
    Detta medförde också till att jag klippte av mitt långa hår och bytte frisyr som matchade mig bättre och jag trivs verkligen med helheten. Fått mycket beröm för min förändring! 
    Kanske det är även så för din tjej, att hon vill experimentera och hitta något liknande som mig?
    Inte ovanligt att man vill testa olika stilar efter att ha kört samma i flera år. 
    Ibland vill och behöver man bara förnya sig.
    Jag känner iallafall att jag är mer sann i min identitet med min nya stil, lite coolare och avslappnad och inte bara en sockersöt pingla. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Trist) skrev 2025-03-28 17:36:25 följande:
    Ja jo som sagt är det inte kärleken som är problemet. Jag kan inte förstå hur så många personer har så oerhört svårt att läsa en text och kunna skilja på attraktion och kärlek. Jag har sagt flera gånger att jag älskar henne väldigt mycket och att jag inte tänkt lämna henne oavsätt hur hon klipper sig. Utan grejen är att jag inte attraheras av tjejer som har hår som en man/pojke.

Vad säger ni om man träffar nån på en nattklubb som är snygg och man vill hem och leka lite? Är man kär då och älskar den personen? Nej man är attraherad. Det är olika saker.
    Men att säga till sin partner eller fru att hen inte är attraktiv, det är bara taskigt. Det nöter på kärleken.
Svar på tråden Hår