• Anonym (klara)

Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?

Jag arbetar som lärare på gymnasiet och hör mina treor resonera kring hur de ska betala hemma nu efter studenten eller till och med att de måste flytta ut. 

Jag tycker det är lite märkligt då jag bor i Stockholm och att flytta ut är inte det enklaste. Dock förstår jag att man vill lära sina barn att ta hand om sig själva och förstå att det kostar att bo och äta. Men lär man sig inte det ändå? På min tid var det väl adrig någon som betalade hemma, inte vad jag minns. Eller var det så då med? 

Jag själv har barn och kommer låta dem bo hemma så länge dem vill: jag kommer inte kräva att de betalar heller tror jag, nu är de yngre men jag ser nog hellre att de sparar så mycket de kan så de kan få en buffert.

Hur gör ni föräldrar med ungdomar som är på väg ut ur gymnasiet? Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?
  • EpicF
    Blåvitt skrev 2025-04-29 00:28:06 följande:
    Att dom tar pengar som ett sparande till sitt barn är väl helt ok så man inte bara slarvar bort hela lönen. Det gör mina föräldrar också, men jag bor gratis i sig, husrum, mat kläder och resor står dom för.

Men bara för att någon förlorar bostadsbidraget så kan inte föräldrarna kräva att få pengar som ska spenderas. Det är fel
    Spenderas? Pengarna går till boendet och medföljande kostnader, där också der vuxna arbetande barnet kostar pengar. 
  • Xenia

Föräldrar tycks resonera som "eftersom jag har råd så unnar jag mitt vuxna barn att få leva lyxliv genom att använda hela lånet/lönen som fickpengar". Det tycker jag låter som en björntjänst. Eller är de bara bekväma/fega och vågar inte kräva något av sitt barn, ifall barnet skulle protestera eller hota att flytta? "Varsågod", skulle jag svarat på ett sådant hot.