-
Dum som jag är har jag gång på gång använt en och samma rabattkod för mina matbeställningar online. Företaget i fråga har också gjort det otroligt enkelt att skapa nya konton och få matvarorna levererade utan att något personnummer uppges, vilket gjort att jag bara uppgett nya namn när jag skapat de nya kontona.Maten har alltså levererats till ett annat namn än mitt men till min adress enligt mina anvisningar.Butiken har nu ringt mig och hävdat att de ser ett mönster i att jag gjort detta gång på gång TROTS att de upprepade beställningarna inte innehållit mitt namn. De vill nu fakturera mig summan för samtliga rabattkoder som nyttjats, vilket kanske rör sig om 30ggr en rabattkod på cirka 250kr. I vilket fall pengar jag absolut inte har.Har varit svårt sjuk länge och haft det väldigt knapert ekonomisk. Är LIVRÄDD att de ska ta detta vidare och anmäla mig för bedrägeri eller liknande. SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA hjälp mig. Vad ska jag göra? Fortsätta neka? Bara betala? Jag har verkligen inte alls de pengarna som det säkerligen skulle röra sig om?Väntar just nu mailledes uppföljning från företaget, men snälla hjälp mig. Jag hatar mig själv för detta!!! :(
-
Svar på tråden Nyttjat nykundsrabatt typ 30 gånger - BEDRÄGERI??
-
Nu är jag visserligen helt enig i vad du skriver om juridik och hur det tolkas....men har inte TS nämnt ordet nykundsrabatt??? Det är ju bokstavligen det exakta ordet hen använder som ord nummer två i trådrubriken.Core skrev 2025-08-03 18:51:33 följande:
Jag ser nu att TS själv inte ens nämnt ordet nykundsrabatt. All form av formulering som kan tyckas tvetydigt kan vara till gagn för TS, och göra att TS rent juridiskt inte begått ett fel.
Många blandar ihop etik och moral med jurudik, och även om lagar följer en sådan mall är det absolut inte samma sak när det ska bedömas mot lagtext.
Till skillnad från mord kan ett erbjudande om rabatt tolkas på olika sätt, om det finns en öppning att läsa det som annat än nykundsrabbat är det en helt vanlig rabattkod, och således inget bedrägeri.
Men det är en far fetch, med största sannolikhet har man garderat sig, om det inte är ett nytt företag med oerfaren ledning
-
Jag låter det var osagt om just TS agerande kommer klassas som bedrägeri men jag vill kommentera det du skriver ur ett mer allmänt perspektiv eftersom jag ser det väldigt ofta här på Familjeliv, och andra ställen också, alltså att inga småbrott utreds p.g.a. grövre brottslighet.Kalle Johansson skrev 2025-08-01 03:19:37 följande:
Frågan är väl åklagare och domstol (tingsrätt) kommer att ta upp detta när de har fullt upp med våldtäkter, misshandel, bombattacker och mord? Men troligen prioriterar både polis, åklagare och domstol någon fattig jävel som försöker sno åt sig lite stålar via ett bedrägeri som knappast drabbar en enskild.
Kort och snabbt uttryckt: Det funkar inte så!
Det kanske inte prioriteras, med tas upp gör det.
Polisen har utredningsplikt och åklagare har absolut åtalsplikt. Om ett brott faller under allmänt åtal, och åklagaren bedömer bevisningen som tillräcklig, så är åklagaren skyldig, enligt lag, att väcka åtal. (RB 20:6)
Jag jobbar som handläggare på åklagarmyndigheten. Jag kommer inte säga exakt var, men i någon av landets större städer, där vi absolut har gängkriminalitet.
Jag hanterar mängdbrott varje dag. Varje dag. Folk åtalas (och får strafföreläggande) för ringa stöld, bedrägeri, olovliga körningar o.s.v.
Vad det gäller tingsrätten så kan de inte stoppa ett åtal. Väcks åtal så måste tingsrätten pröva det, de har ingen som helst möjlighet att säga"en stöld för 2500, glöm det åklagaren!", Det kommer inte prioriteras, det kan dröja ett halvår till huvudförhandling (rättegång), och de kan naturligtvis frikänna, men de kan INTE neka prövning.
Som sagt, om detta kommer bedömas som bedrägeri, det vet jag inte, men folk måste sluta tro att alla mindre brott helt skippas p.g.a. den grövre brottsligheten. Det är helt fel, det hanteras i annan ordning. Det är inte samma poliser som utreder mord som utreder ringa stölder och bedrägerier. Åklagare som hanterar de grova brotten sitter inte samtidigt med en hög ringa stölder (inte på min kammare i alla fall)
Vid just bedrägerier har dock polisen en tendens att lägga ner och bedöma som civilrättsligt. -
Inte en chans att 7500 kronor skulle räknas som grovt, även om det finns en systematik. Det finns fast praxis att en stöld bedöms som grov när stöldgodsets värde motsvarar fem prisbasbelopp. I Högsta domstolens som B 2360-12, som avsåg grovt häleri, framförde man också att denna gräns gäller även bedrägeri- och förskingringsbrott. Prisbasbeloppet 2025 är 58 800 kronor så man behöver komma upp i nästan 300 000 kronor innan det handlar om grovt.Anonym (Bedrägeri) skrev 2025-07-30 21:10:19 följande:
Så du har utnyttjat rabatter för 30 x 250kr, totalt 7500kr?
Om det är den summan så kan det räknas som grovt bedrägeri eftersom summan är hög och att du har gjort det många gånger, dvs inga misstag.
Du ska bli glad om de inte anmäler det till polisen för om det gör det och du bli dömd så får du inte bara behöva betala tillbaka 7500kr men också troligtvis också böter, dock ej fängelse om du inte har andra belastningar av brottslighet.
Dock kan det bli grovt vid betydligt lägre belopp vid exempelvis bedrägerier mot äldre och sådant. Men 7500 mot ett företag så är det inte i närheten av grovt -
Hahaha du har helt rätt!! Hade för mig det, men sen när jag läste om inlägget hittade jag inte ordet😂Jimmy75 skrev 2025-08-03 19:32:50 följande:Nu är jag visserligen helt enig i vad du skriver om juridik och hur det tolkas....men har inte TS nämnt ordet nykundsrabatt??? Det är ju bokstavligen det exakta ordet hen använder som ord nummer två i trådrubriken.
-
Core skrev 2025-08-03 19:48:59 följande:Hahaha du har helt rätt!! Hade för mig det, men sen när jag läste om inlägget hittade jag inte ordet😂
Fattar!
Det var ju inte så stort, så det är lätt att missa 😂
😉
-
Har någon blivit dömd för liknande?
När jag jobbade med kundtjänst skulle vi inte göra någonting åt om någon registrerade sig flera gånger för att få nykundsrabatt.
Ledningen tyckte inte det var värt att anmäla.
Men hos oss gällde det rabatt på 10 - 20 % så handlade personen lite skulle det inte vara mycket pengar , handlade kunden mycket ville man inte bli av med kunden.
-
Hade de velat polisanmäla dig så hade de gjort det direkt, tänker jag.
Stå ditt kast, prata med företaget och betala din skuld. -
Core skrev 2025-08-03 18:29:41 följande:Det står i princip alltid ?får endast utnyttjas en gång per person/hushåll? eller liknande. Jag konsulterar inom ett juridiskt område, och överinstans hamnar inte sällan i hur ord är formulerade och annat som för gemene man är petitesser.
Med det sagt är det med stor sannolikhet så att bara ordet NYkundsrabbat gör att TS inte kan komma runt det, men det är OM det står exakt så. Det kan ju lika gärna vara TS som slarvigt kallar det för nykundsrabbat. Men absolut, det är på små marginaler TS skulle kunna hävda sin rätt, men inte helt otänkbart, det är helt beroende på formuleringar och förtydliganden.Juridik handlar inte bara om exakta ord, syftet och rimligheten med en regel räknas. Det är bedrägligt förfarande att utge sig för att vara någon annan för att få finansiell vinning. TS har öppnat konton under fiktiva namn och skulle tydligen inte fått denna rabatt utan att lämna oriktiga uppgifter. Solklart bedrägeri, vilken brottsrubricering som nu än används, finns även tex oredigt förfarande.
Företaget har bett om namn, TS har lurats beträffande detta, resultatet har varit finansiell vinning. Frågan om att uppge namn kan inte tolkas som att man ska uppge ett godtyckligt namn vilket vore orimligt, utan man ska ge sitt faktiska, lagliga namn.
-
Anonym (Z) skrev 2025-08-03 22:33:34 följande:
Juridik handlar inte bara om exakta ord, syftet och rimligheten med en regel räknas. Det är bedrägligt förfarande att utge sig för att vara någon annan för att få finansiell vinning. TS har öppnat konton under fiktiva namn och skulle tydligen inte fått denna rabatt utan att lämna oriktiga uppgifter. Solklart bedrägeri, vilken brottsrubricering som nu än används, finns även tex oredigt förfarande.
Företaget har bett om namn, TS har lurats beträffande detta, resultatet har varit finansiell vinning. Frågan om att uppge namn kan inte tolkas som att man ska uppge ett godtyckligt namn vilket vore orimligt, utan man ska ge sitt faktiska, lagliga namn.
Som sagt, det beror helt på hur företaget utformat kampanjen och villkoren.
Drar jag ett exempel ur röven där företaget marknadsför genom att säga ?Skapa konto hos oss och få 250 kr i rabatt? och det sedan ska bevisas att TS inte bara mottog varan utan även beställt det, kan jag inte på förhand säga att TS skulle bedömas som betalningskyldig.
Men visst, jag medger att jag har lite på fötterna här, jag säger bara att det i praktiken kan finnas en öppning att komma undan med lite list, med en stor skopa tur och tillfälligheter.
Nu hade jag iofs missat att det var just nykundsrabbatt, vilket smalnar av möjligheterna. Läs mellan raderna här, jag vet att det är rätt långdraget och till och med korkat resonemang, jag tycker bara att det är intressant att leta juridiska kryphål. Jag har fått nio p-böter sedan jag fick körkort för drygt 15 år sedan , motsatt mig alla och fått rätt sju gånger 😂 jag är bara lagd åt det hållet, en dryg jävel helt enkelt.
Visst, inte rätt i domstol utan enligt bolagets egen bedömning, men verkar man tillräckligt påläst och formulerar ett bra överklagande orkar sällan företag ta kampen. -
Ja, det var ju rätt dolt ändå 🥸Jimmy75 skrev 2025-08-03 19:56:32 följande:
Fattar!
Det var ju inte så stort, så det är lätt att missa 😂
😉
-
Hidden in plain sightCore skrev 2025-08-03 22:59:37 följande:Ja, det var ju rätt dolt ändå 🥸
-
Visst, företaget kanske inte tycker att det är mödan värt att gå vidare, men ett överklagande får nog vara väldigt kreativt om man ska hävda att man inte förstod att man måste uppge korrekt namn, utan systematiskt trodde att det gick lika bra med konto i någon låtsaskompis namn.Core skrev 2025-08-03 22:59:04 följande:
Som sagt, det beror helt på hur företaget utformat kampanjen och villkoren.
Drar jag ett exempel ur röven där företaget marknadsför genom att säga ?Skapa konto hos oss och få 250 kr i rabatt? och det sedan ska bevisas att TS inte bara mottog varan utan även beställt det, kan jag inte på förhand säga att TS skulle bedömas som betalningskyldig.
Men visst, jag medger att jag har lite på fötterna här, jag säger bara att det i praktiken kan finnas en öppning att komma undan med lite list, med en stor skopa tur och tillfälligheter.
Nu hade jag iofs missat att det var just nykundsrabbatt, vilket smalnar av möjligheterna. Läs mellan raderna här, jag vet att det är rätt långdraget och till och med korkat resonemang, jag tycker bara att det är intressant att leta juridiska kryphål. Jag har fått nio p-böter sedan jag fick körkort för drygt 15 år sedan , motsatt mig alla och fått rätt sju gånger 😂 jag är bara lagd åt det hållet, en dryg jävel helt enkelt.
Visst, inte rätt i domstol utan enligt bolagets egen bedömning, men verkar man tillräckligt påläst och formulerar ett bra överklagande orkar sällan företag ta kampen.