• Anonym (Orkestermamma)

Uppspelning med kompis som inte övat

Mitt barn står inför ett litet dilemma. Hen går i en orkester. Snart är det konsert och mitt barn fick ett solo. En kompis i samma orkester frågade om hen kunde få vara med på solot då det var det barnets favoritstycke. Mitt barn sa ja.

Nu visar det sig att kompisen inte övat alls. Det är falskt och ur tempo och dessutom placerar sig kompisen framför micken så att det enbart är hen som hörs. Vi har erbjudit oss att öva hemma hos oss, då vi spelar samma instrument, men hittills har kompis och föräldrar duckat. Mitt barn har försökt prata med kompisen, men inte nått fram.

Nu känner sig mitt barn inte så sugen på att ha dela solot med kompisen. Det låter hemskt och mitt barn skäms för att andra ska tro att det är hen som låter så illa. Mitt barn övar dagligen och kan sin del riktigt bra, men hörs som sagt inte.

Å ena sidan tycker jag att man gör som man sagt och genomför det man företagit sig. Å andra sidan förstår jag verkligen mitt barn.Och det gör att jag har svårt att ge råd. Vad säger ni, hur löser man det bäst?

• Svar på tråden Uppspelning med kompis som inte övat
  • beli

Det kanske är nåt jag inte förstår med ämnet, men jag skulle för länge sen ha mejlat ledaren och dryftat detta, utan tvekan. Det här är inget som två nioåringar ska lösa.

• Anonym (M)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 08:06:32 följande:

Det handlar inte om att det ska vara perfekt, utan om att göra sitt bästa. Att få ett solo, eller annan viktig uppgift (ett barn håller varje gång ett kort välkomsttal) är ett förtroende. Då gör man så gott man kan. Det finns barn som i praktiken är födda med instrumentet i handen och så finns det sådana som måste träna mera, men de allra flesta gör sitt bästa. 

Den här kompisen har helt valt att inte träna, trots att vi bjudit in flera gånger. De bor nära varandra och kan gå över själva, så det är ingen logistik. Barnet har bara struntat i det och föräldrarna är ok med det. 

Kompisen har för övrigt också gjort solon innan, men tycker att det är läskigt själv. 

Är det verkligen er uppgift att se till att kompisen övar? Det är väl ledaren och barnets föräldrars uppgift, inte din.
  • Anonym (M)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:14:38 följande:
    Jag svarade på ett inlägg som sa att orkesterledaren inte skulle låta kompisen delta. Det kommer kompisen få göra. Hur påverkar det syftet med tråden?
    Jag tolkade det som att du inte skulle avstyra det, att du är ok med att kompisen framför stycket med ditt barn.
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (M) skrev 2025-09-17 09:19:25 följande:
    Jag tolkade det som att du inte skulle avstyra det, att du är ok med att kompisen framför stycket med ditt barn.
    Det är ju kring det dilemmat är. Var går gränsen mellan att vara en bra kompis och att stå upp för sig själv. Men jag hat tagit till mig av råden att prata med ledaren och ska kontakta henne ikväll. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    beli skrev 2025-09-17 09:10:05 följande:

Det kanske är nåt jag inte förstår med ämnet, men jag skulle för länge sen ha mejlat ledaren och dryftat detta, utan tvekan. Det här är inget som två nioåringar ska lösa.

Vi trodde ju att kompisen skulle öva. Nu blev det tyvärr smärtsamt tydligt att så inte skett. 
  • Lönnsirap

Det är höga krav att ställa på ett barn att göra bort sig tillsammans med en vän, och naturligtvis behöver man som förälder finnas där och försöka hjälpa till att lösa situationen.

Kulturen "alla ska vara med" hur illa det än låter passar i vissa sammanhang, men det finns också situationer där man gör ett annat val som människa och prioriterar att få fram det vackra.

Det är ett reellt problem i livet att man både behöver prioritera vänskap OCH inte låta vänner göra så att man framstår väldigt mycket sämre än man är. 

• Anonym (B)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 09:32:31 följande:
    Det är ju kring det dilemmat är. Var går gränsen mellan att vara en bra kompis och att stå upp för sig själv. Men jag hat tagit till mig av råden att prata med ledaren och ska kontakta henne ikväll. 
    Är man en bra kompis om man låter sin kompis att göra bort sig?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-16 19:30:21 följande:
    Korrekt. De övar en gång per övningatillfälle (en gång i veckan). Solisterna får återkoppling och förväntas sen öva hemma. Konsekvensen om man inte levererar är att man inte får solon eller att man får dem vid mindre viktiga tillfällen. Det är mitt barn nu rädd ska gå ut över hen. 
    Jag tror inte ditt barn behöver ha den rädslan alls! Som orkesterledare (och även publik) hör man tydligt vem som spelar vad och vem som spelar fel. Jag skulle be mitt barn att bara köra på och spela sin grej såsom det är tänkt. Det andra barnet får haka på eller tappa bort sig bäst hon vill. 

Det är dock lite konstigt att orkesterledaren inte ber barnens instrumentlärare att gå igenom stycket och öva det med barnen! 

Till nästa gång ditt barn ska spela en duett tycker jag du ska boka in en stund i veckan med instrumentläraren och det andra barnet så att barnen känner sig trygga med stycket. Det är så viktigt att känna sig lugn och förberedd när man ska uppträda. Det ska nötas tills man är superless på stycket, då sitter det. :) 
  • Anonym (Millan)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 09:32:31 följande:
    Bra!
    Jag tycker du ska vara tydlig med att det är ditt beslut att kontakta ledaren och att du är beredd på att bära hundhuvudet och ta på dig skulden inför kompisen. Är man så liten som din dotter behöver man hjälp i kompisrelationer ibland. 
  • EpicF
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 06:39:10 följande:
    Jodå, kompisen kommer att få vara med och spela med mitt barn. 
    Då får ditt barn hoppas över då. 
  • EpicF
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:14:38 följande:
    Jag svarade på ett inlägg som sa att orkesterledaren inte skulle låta kompisen delta. Det kommer kompisen få göra. Hur påverkar det syftet med tråden?
    Ändå så skriver du att man inte får varamed på solon om man inte övar. Men det kanske inte är samma med duetter? 

Det ditt barn och kompisen ska utföra en duett och inte ett solo. 
  • EpicF
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:50:27 följande:

Nej, så fungerar det inte här. Den som fått ett solo till ett uppträdande får genomföra det, oavsett nivå. Konsekvensen kan sen bli att man inte får solon eller att man får solon till mindre viktiga konserter. 

Det här är ju svårt. Mitt barn slits mellan att vara en bra kompis och att göra bra ifrån sig. Det kompliceras ytterligare av att mitt barn inte är någon talang, utan har kämpat hårt med övning för att nå sin nivå. Hen är verkligen inte bäst, men har blivit riktig duktig. Därför känns det extra surt. 

Men det lutar åt att vi pratar ihop oss ikväll kring vad vi säger till ledaren. 

Nu handlar det dock om en duett. 

Ditt barn måste få göra vad h*n tycker känns bäst. Vill barnet delta på duetten för att kompisen inte övat så ska inte ditt barn behöva det. 

Då får duetten igen göras om till ett solo, som kompisen gör. Vill inte kompisen är det ledarens ansvar att lösa. 
  • EpicF
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:50:27 följande:

Nej, så fungerar det inte här. Den som fått ett solo till ett uppträdande får genomföra det, oavsett nivå. Konsekvensen kan sen bli att man inte får solon eller att man får solon till mindre viktiga konserter. 

Det här är ju svårt. Mitt barn slits mellan att vara en bra kompis och att göra bra ifrån sig. Det kompliceras ytterligare av att mitt barn inte är någon talang, utan har kämpat hårt med övning för att nå sin nivå. Hen är verkligen inte bäst, men har blivit riktig duktig. Därför känns det extra surt. 

Men det lutar åt att vi pratar ihop oss ikväll kring vad vi säger till ledaren. 

Fast ditt barn har fått talang efter att ha övat och kämpat. Dock har barnet ingen medfödd talangen.

Känns lite elakt att en mamma menar att ens barn inte har talang, när barnet har övat och vänligt duktigt. Det är knappast stöttande. 
  • Anonym (Juno)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 08:06:32 följande:

Det handlar inte om att det ska vara perfekt, utan om att göra sitt bästa. Att få ett solo, eller annan viktig uppgift (ett barn håller varje gång ett kort välkomsttal) är ett förtroende. Då gör man så gott man kan. Det finns barn som i praktiken är födda med instrumentet i handen och så finns det sådana som måste träna mera, men de allra flesta gör sitt bästa. 

Den här kompisen har helt valt att inte träna, trots att vi bjudit in flera gånger. De bor nära varandra och kan gå över själva, så det är ingen logistik. Barnet har bara struntat i det och föräldrarna är ok med det. 

Kompisen har för övrigt också gjort solon innan, men tycker att det är läskigt själv. 

Men ditt barn har ju övat. Det andra barnet är inte ditt ansvar så det kan du släppa. 

Om det inte är din önskan att ditt barns framträdande ska bli perfekt, vad är det då som oroar dig? 

• Anonym (Juno)
    Lönnsirap skrev 2025-09-17 09:43:35 följande:

Det är höga krav att ställa på ett barn att göra bort sig tillsammans med en vän, och naturligtvis behöver man som förälder finnas där och försöka hjälpa till att lösa situationen.

Men TS barn kommer inte att göra bort sig. Hen kommer att framstå som den duktiga eftersom kompisen spelar fel. Men ser och hör ju vem som spelar bra även om man delar mikrofon. Dessutom tycker jag inte att det är att göra bort sig att som nioåring spela fel på en uppspelning. Det är alltid barn som spelar fel vid såna tillfällen. Att göra fel är en del av lärandeprocessen Hur vissa pratar om det här barnets prestation låter som de fotbollsföräldrar som står bredvid planen och ropar olämpliga saker åt barnen på planen. Låt barnen vara barn, prova på saker och försöka och våga misslyckas! 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 08:07:35 följande:
    Jag ska kontakta ledaren i kväll. Jag vill bara stämma av med mitt barn att hen är ok med vad jag skriver. 
    Jag hoppas att du pratar med orkesterledaren, mellan två vuxna. Inte mejlar, det blir så lätt missförstånd.

Om det är något vett i orkesterledaren så tar hen ansvaret och säger till barnen att det är ett solo, och att kompisen kan få ett solo en annan gång.
Svar på tråden Uppspelning med kompis som inte övat