• Anonym (Humanist)

Allas lika värde

Jag har inte förstått riktigt varför alla är så engagerade i just Gaza. Det som händer är ju naturligtvis fruktansvärt hemskt, men ingen pratar om vad som händer med kvinnorna i Afghanistan eller inbördeskriget som drabbas av inbördeskriget i Sudan. 

I Sudan är konsekvenserna för civilbefolkningen mycket allvarliga: Över 11 miljoner personer är tvångsförflyttade och ca 8,5 miljoner internt och ca 3,9 miljoner har flytt till grannländer.  

Mer än hälften av befolkningen (över 25 miljoner människor) står inför akut livsmedelsbrist och situationer som kan klassas som svält i flera områden.  

Hälsosystemet kollapsar då sjukhus är förstörda eller övertagna, sjukvård är svårtillgänglig, utbrott av sjukdomar ökar.  

Konflikten bidrar till destabilisering i hela regionen då   flykting- och humanitära flöden påverkar grannländer. 

Källa på detta kommer från FN och euaa.

• Svar på tråden Allas lika värde
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-11-19 05:06:46 följande:
    Om du närmare granskar olika muslimska länder så kommer du närmare den förklaring av det du efterfrågar.

Generellt sett är den kultur Muhammed anammar och sprider arabisk, således är muslimsk kultur i grunden arabisk.

Vissa muslimska länder utanför arabvärlden har inte anammat den arabiska kulturen fullt ut, som exempelvis Indonesien, Malaysia m.fl. utan har en kultur präglad mer av det sydostasiatiska kulturella arvet där kvinnan har en annan ställning.

Även Tunisien (som ligger i Afrika, utanför det ursprungliga Arabien) har under långa perioder efter sin självständighet 1956 fört en relativt västerländskt inriktad politik, delvis sekulariserad.

Jordanien är delvis västinriktat och delvis konservativt (mycket) med arabisk/muslimsk kultur.

Med det sagt så överdriver du dessa länders jämställdhet, även om den är förhållandevis hög bland de muslimska länderna.
    I siffror ser verkligheten ut som följande vad det gäller kvinnors representation:
    -Indonesien: 21-22 % kvinnor i parlamentet, hög andel kvinnor bland universitetsstuderande, professurer 22-25 %, lektorer/docenter 38-45 %, universitetsledningar 12-15 %.
    -Tunisien: 40-47 % i parlamentet, generellt hög utbildningsnivå hos kvinnor, professurer 30-34 %, lektorer/docenter 45-55 %, universitetsledningar 20-25 %.
    -Jordanien: 12-16 % i parlamentet, 50-55 % av universitetsstuderande, professurer 10-12 %, lektorer/docenter 28-35 %, universitetsledning 5-8 %.

Även om dessa länder ligger högt över andra muslimska länder i jämställdhet, så är det på få områden som den kvinnliga representationen kommer upp i 50 % eller t.o.m. över 50 % (=majoritet).
    I många andra muslimska länder är motsvarande siffror väldigt mycket lägre.
    De länderna tillämpar ju inte heller sharialagar, vilket är den mest bokstavliga tillämpningen av islam. Så om man hävdar att islam som sådant stöder idén om människors lika värde har man mycket att förklara.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-11-19 07:34:46 följande:
    De länderna tillämpar ju inte heller sharialagar, vilket är den mest bokstavliga tillämpningen av islam. Så om man hävdar att islam som sådant stöder idén om människors lika värde har man mycket att förklara.
    Och här duckade du igen? 😄 Vilken intressant öppning. Du som aldrig sagt emot när Israel slaktar palestinska kvinnor och barn, har plötsligt upptäckt humanism, men endast för att använda den som käpp mot en religion, Islam.

När du säger "allas lika värde", syftar du då på samma princip som du själv just trampade på när du demoniserade 1,8 miljarder muslimer genom grov generalisering? Eller handlar din version av "lika värde" om ett slags villkorad mänsklighet, där vissa får betraktas som människor först när de bevisat sig enligt din kulturella mall? Eller "lika värde" så som Israel ser ner på palestinska kvinnor som slaktas bara för att de är palestinska kvinnor?

Frågan blir: är du intresserad av kvinnors rättigheter, eller av en moralisk show där du får känna dig civilisatoriskt överlägsen? Och förresten, när var senaste gången du reagerade lika starkt på kvinnors rättigheter i Palestina som dör av svält och slaktas av Israel?

Men säg, har du någonsin tänkt på varför vissa muslimska länder, såsom Indonesien, Tunisien eller Jordanien, har kvinnor i parlamentet och universitetssystem där de utgör majoritet? Passar de in i din teori, eller förstör de bara den bekväma bilden av "sharia=medeltid"?

Om du verkligen bryr dig om demokratiska värden, varför angriper du då inte Israel som är apartheid där palestinska kvinnor förnedras, terroriseras och förtrycks av IDF och de galna bosättarna? Eller är det kanske så att ord som "demokrati"och "allas lika värde" för dig bara fungerar som verktyg när de kan användas på ett rasistiskt islamofobiskt sätt för att peka ut muslimer? För vad är mer odemokratiskt än att kollektivt skuldbelägga hela folkgrupper och samtidigt utge sig för att försvara jämlikhet?
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-19 08:58:14 följande:
    Och här duckade du igen? 😄 Vilken intressant öppning. Du som aldrig sagt emot när Israel slaktar palestinska kvinnor och barn, har plötsligt upptäckt humanism, men endast för att använda den som käpp mot en religion, Islam.

När du säger "allas lika värde", syftar du då på samma princip som du själv just trampade på när du demoniserade 1,8 miljarder muslimer genom grov generalisering? Eller handlar din version av "lika värde" om ett slags villkorad mänsklighet, där vissa får betraktas som människor först när de bevisat sig enligt din kulturella mall? Eller "lika värde" så som Israel ser ner på palestinska kvinnor som slaktas bara för att de är palestinska kvinnor?

Frågan blir: är du intresserad av kvinnors rättigheter, eller av en moralisk show där du får känna dig civilisatoriskt överlägsen? Och förresten, när var senaste gången du reagerade lika starkt på kvinnors rättigheter i Palestina som dör av svält och slaktas av Israel?

Men säg, har du någonsin tänkt på varför vissa muslimska länder, såsom Indonesien, Tunisien eller Jordanien, har kvinnor i parlamentet och universitetssystem där de utgör majoritet? Passar de in i din teori, eller förstör de bara den bekväma bilden av "sharia=medeltid"?

Om du verkligen bryr dig om demokratiska värden, varför angriper du då inte Israel som är apartheid där palestinska kvinnor förnedras, terroriseras och förtrycks av IDF och de galna bosättarna? Eller är det kanske så att ord som "demokrati"och "allas lika värde" för dig bara fungerar som verktyg när de kan användas på ett rasistiskt islamofobiskt sätt för att peka ut muslimer? För vad är mer odemokratiskt än att kollektivt skuldbelägga hela folkgrupper och samtidigt utge sig för att försvara jämlikhet?
    Jag duckar inte, jag finner det bara mer givande att föra en diskussion med mina tapeter - de är inte besatta av att hata Israel. Tråden handlar om begreppet människors lika värde, inte om att det förekommer dödsfall i krig.
  • Anonym (Verkligheten råder Tyvärr)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-14 15:42:07 följande:
    När du skriver blir det som en bilskrot av begrepp: rostigt, illa hoplappat, och med en förare som tror att all världens moral ska kalibreras efter hans egen cynism.Du förstår inte ens att "din egen AI" säger emot dig. Låt oss gå igenom vraket, bit för bit.

Först slår du fast att uttrycket "alla människors lika värde" saknar grund i ett globalt perspektiv. Jasså? Så om världen är i några fall orättvis, betyder det att jämlikhet därmed är ogiltig? Ska vi då också avskaffa medicin eftersom sjukdomar fortfarande existerar? Det är ett resonemang på ungefär samma nivå som att säga att brandkåren är meningslös för att det fortfarande brinner hus någonstans.

Sedan kommer nästa löjliga försök: påståendet att uttrycket bara är en "idé"ett "påhitt". Ja, precis som demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstaten också är idéer. Ska vi då dra slutsatsen att även dessa ordningar bara är fantasilekar? Frågan är om du tycker att även din egen yttrandefrihet är "påhittad" eftersom det finns folk som inte får uttrycka sig fritt? Eller gäller logiken bara när det handlar om andra människors värdighet?

I nästa stycke lutar du dig mot "saklighet" och påstår att i många kulturer saknas förståelse för idén om lika värde. Det är utan tvekan sant, men det är också därför principen finns: för att stå emot just de maktordningar som förnekar människovärdet. Eller tycker du att vi ska nu låta barbariet bli vår måttstock för vad som är sant och rimligt? Är moralens riktlinje beroende av hur många diktaturer som fortfarande existerar?

Det märkliga blir slutligen detta: medan du försöker låta realistisk avslöjar du en viss nostalgi för ordningen där människors värde faktiskt var olika. Är det verkligen förståelsen som saknas i världen, eller är det viljan hos dig själv?

Jag måste fråga:
    Tror du på demokrati, eller bara på majoritetens rätt att definiera vem som räknas som människa?

Tycker du att människovärde ska mätas i BNP eller hudfärg?

Eller handlar allt detta egentligen om ett rättfärdigande av ojämlikhet, förklätt till objektiv filosofi?

Jag förväntar mig att du för en gångs skull svarar. 

Du intygar ju själv, du tvingas till detta eftersom det är sant och inte ens du klarar förneka en av de mest väsentliga saker jag skriver,
    du intygar själv att, citat:
    "...i många kulturer saknas förståelse för idén om lika värde. Det är utan tvekan sant..."

Detta är väsentligt. Hur kan du då i allt ditt övriga svammel ändå försöka inbilla dig själv och andra att det jag skriver inte skulle vara sant???

Du nämner logik, men vet du ens vad ordet logik betyder?
    Att som du i inlägg efter inlägg bygga din argumentation på  whataboutism, representerar det logik för dig?

Att uttrycket bara utgör en "idé", är absolut ingenting som jag skulle ha hittat på.
    Att detta faktiskt beskrivs som en idé anges sakligt på massor av ställen och i många sammanhang, det är allmänt och brett accepterat.
    Däremot är uttrycket och fomuleringen "alla människors lika värde" inte allmänt accepterat.

Förenta Nationerna:
    FN, som exempel, har inte bekräftat, inte accepterat använda formuleringen "alla människors lika värde" (!).
    Och t ex Svenska FN-förbundet bekräftar att jag har rätt i att uttrycket enbart beskriver en idé.
    Fakta är att en snabb och enkel googling ger t ex följande sakliga förklaring:

Uttrycket eller formuleringen ?alla människors lika värde? finns inte i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.

Men Svenska FN-förbundet och svenska Institutet för mänskliga rättigheter uppger att själva idén är centralt representerad genom andra formuleringar som att "alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter"

Detta visar att det jag skriver vilar på saklig grund och att jag faktamässigt har rätt medan du har fel.

Ditt svammel om bilskrot, att jag skulle ha en egen AI, allt ditt övriga hittepå och allt off topic du väljer att svamla om, det är så talande så det får helt enkelt stå för dig.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-11-19 09:10:34 följande:
    Jag duckar inte, jag finner det bara mer givande att föra en diskussion med mina tapeter - de är inte besatta av att hata Israel. Tråden handlar om begreppet människors lika värde, inte om att det förekommer dödsfall i krig.
    Jodå. Du duckar på precis alla relevanta frågor som avslöjar den islamofibiska propaganda som sprids. Du bryr dig inte alls om de muslimska kvinnorna. Om du verkligen bryr dig om dem varför angriper du då inte Israel som är apartheid där palestinska kvinnor förnedras, terroriseras och förtrycks av IDF och de galna bosättarna? Eller är det kanske så att ord som "demokrati"och "allas lika värde" för dig bara fungerar som verktyg när de kan användas på ett rasistiskt islamofobiskt sätt för att peka ut muslimer? För vad är mer odemokratiskt än att kollektivt skuldbelägga hela folkgrupper och samtidigt utge sig för att försvara jämlikhet?

Det är nästan rörande hur vissa lyckas klä självbelåtenhet i ett så fint humanistiskt raster. Här har vi dig som, inför krigsbrott, våldtäkter och koloniala övergrepp, väljer att konversera med sina tapeter. Man undrar vad tapeterna svarar. Kanske nickar de förstående när du förklarar att trådens tema om "människors lika värde" absolut inte ska störas av att oskyldiga palestinska kvinnor och barn i detta nu bombas, svälts och avrättas. Tapeterna håller säkert med , de har trots allt samma förmåga till empati som sin ägare.

Det är svårt att avgöra vad som skiner starkast här: arrogansen, okunnigheten eller det ofrivilliga självporträttet. För i den här kommentaren finns allt,  islamofobiska distansens förklädnad till moralisk överlägsenhet, den bekväma blindheten inför konkreta offer, och den klassiska manövern där man smiter undan verkliga frågor med ett extremt löjligt sidospår. En sorts humanism utan människor, en empati som fungerar bäst i teorin,  där ingen har sand i håret eller blod på kläderna.
    Så: grattis till tapeterna. De har fått en samtalspartner.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    Att läsa kommentaren "Jag har inte förstått varför alla är så engagerade i just Gaza?" är som att höra någon säga "Varför bryr sig folk om branden i grannhuset när det också brinner nån annanstans i stan?".

För den som verkligen bryr sig om kvinnorna i Afghanistan eller civilbefolkningen i Sudan finns det tusentals sätt att engagera sig. Frågan är: har du gjort det? Har du demonstrerat, skrivit, donerat, ens läst på? Eller använder du dessa länder som bekväma ornament för att byta ämne så fort ordet "Gaza" nämns? Var var din oro för Afghanistan innan någon nämnde Gaza? När senast delade du en nyhet om Sudan?

Det ironiska är att de som fäller den här typen av kommentarer sällan nämner Afghanistan när USA bombar. Men så fort kritik riktas mot Israel,  plötsligt vaknar deras medmänsklighet. Den verkar alltså aktiveras selektivt.

Och visst, det är bedrövligt för kvinnorna i Afghanistan. Men på vilket sätt hjälper det dem att du använder deras lidande som ett retoriskt sköld mot kritik av ett pågående folkmord i Gaza? De behöver solidaritet, inte cynisk instrumentalisering.

Tror du verkligen att människor inte orkar bry sig om fler än en tragedi åt gången, eller handlar detta om att du inte vill att man ska bry sig om just Gaza?

Och varför känns det så obekvämt för dig att palestiniers liv värderas lika som andras?
  • Tyra myra

Det förvånar mig storligen att man i denna diskussion  tycks ha gått tillbaka till korstågens tid och delar upp världen mellan  kristna och och  muhammedaner. 

Jag trodde rr vi hade kommit längre i vår utveckling än så. 

• Padirac

Demokrati och människors lika värde är en tunn fernissa över tusen år av religionskrig. 

Sista religiösa krigen inom Europa är bara några tiotals år bort. De pågår kontinuerligt i andra delar av världen.

Tyra myra skrev 2025-11-22 03:34:13 följande:

Det förvånar mig storligen att man i denna diskussion  tycks ha gått tillbaka till korstågens tid och delar upp världen mellan  kristna och och  muhammedaner. 

• Anonym (Verkligheten råder Tyvärr)

Menar du verkligen att du inte hade någon insikt och inte kände till nedan?

Principen om alla människors lika värde gäller inte universellt, det gäller inte i alla kulturer och religioner.
    Vissa kulturella och religiösa traditioner kan ha hierarkiska strukturer eller betona olikheter istället för likvärdighet.

Om det t ex finns människor som tillber en religion eller har kulturella traditioner som stödjer en sådan syn på andra människor,  använder och accepterar sådana uttryck som att vissa människor bara är ?otrogna hundar som förtjänar att dö?,
    vare sig du eller någon annan kan väl inbilla sig att de som har en sådan syn på andra människor, använder eller generellt accepterar sådana uttryck, att dessa skulle stå för alla människors lika värde?

• FuckGoggleAskMe

På många håll är det tyvärr inte självklart med människors lika värde. Tänk på kastsamhällena som lever kvar i Indien, Bangladesh och Pakistan. Många i Rwanda ansåg att Tutsifolket inte hade något värde. Finns flera exempel. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Israel är ett mycket tydligt exempel på en stat där alla inte har samma mänskliga rättigheter. Israel är apartheid.

Den internationella domstolen i Haag har fastställt att Israels ockupation av palestinska områden, inklusive bosättningar på Västbanken och i östra Jerusalem, är olaglig enligt internationell rätt. Domstolen kräver att Israel omedelbart upphör med sina bosättningar och reparerar skador orsakade av dessa. Israel struntar i det, fortsätter med ockupation och byggandet av judiska bosättningar. 

Israel bryter mot flera internationella lagar och konventioner i sin behandling av palestinier:

Fjärde Genèvekonventionen: Israels bosättningar på ockuperad palestinsk mark bryter mot denna konvention, vilket Internationella brottmålsdomstolen (ICC) anser vara ett krigsbrott.

FN:s konvention mot tortyr: Israel har ratificerat denna konvention men använder tortyr och administrativa frihetsberövanden utan rättslig prövning.

Barnkonventionen: Israel arresterar palestinska barn utan att deras rättigheter tillgodoses, vilket strider mot denna konvention.

Israels apartheidpolitik påverkar palestiniernas dagliga liv genom:

Rörelsebegränsningar: Palestinier utsätts för strikta kontroller och hinder, inklusive checkpoints och en mur, vilket begränsar deras rörelsefrihet och tillgång till arbete, utbildning och sjukvård.

Diskriminering och våld: Systematisk diskriminering, inklusive olagliga bosättningar och terroristisk våld från israeliska bosättare, skapar en mycker osäker och hotfull miljö.

Ekonomiska hinder: Blockader och restriktioner på palestinska resurser i palestinska ockuperade områden, hindrar ekonomisk utveckling, vilket leder till fattigdom och beroende av humanitärt bistånd. Israel utnyttjar resursena för egen vinning.

Övervåld och godtyckliga gripanden: Palestinier utsätts för godtyckliga arresteringar och misshandel av israeliska styrkor, ofta utan rättslig prövning.

Dessa faktorer bidrar till en extrem humanitär kris och försvårar palestiniernas livsvillkor.

De viktigaste anklagelserna mot Israel från människorättsorganisationer inkluderar:

Apartheid: Amnesty International och Human Rights Watch har klassificerat Israels behandling av palestinier som apartheid, vilket innebär systematisk diskriminering baserat på etnicitet.

Krigsbrott: Israels militära operationer i Gaza och Västbanken, inklusive användning av övervåld och kollektiv bestraffning, anklagas för att utgöra krigsbrott.?

Brott mot mänskliga rättigheter: Det rapporteras om omfattande kränkningar, såsom olagliga bosättningar, husrivningar, tortyr av fångar och begränsningar av rörelsefrihet.

Dessa anklagelser har lett till internationell kritik och krav på ansvarstagande.

De mest symboliska exemplen på Israels åsidosättande av internationell rätt inkluderar:

Olagliga bosättningar: Israel har etablerat över ca 300 bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket strider mot den fjärde Genèvekonventionen och betraktas som ett krigsbrott av Internationella brottmålsdomstolen.

Separationsbarriären: Byggandet av muren som sträcker sig in på Västbanken har fördömts av FN och anses bryta mot internationell lag.

Kollektiv bestraffning: Blockaden av Gaza, blockering av humanitär hjälp som har resulterat i en humanitär kris, och systematisk slakt av oskyldiga civila är folkmord.
  • Tyra myra
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-11-23 13:29:33 följande:
    På många håll är det tyvärr inte självklart med människors lika värde. Tänk på kastsamhällena som lever kvar i Indien, Bangladesh och Pakistan. Många i Rwanda ansåg att Tutsifolket inte hade något värde. Finns flera exempel. 
    Allt vi kan göra är att leva efter vår övertygelse.  Genom att respektera allas lika värde vinner vi tillslut kampen och världen blir en bättre plats att leva på. 
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-11-23 13:29:33 följande:
    Hur kommer det sig att du missade att nämna Israel? 😄😄
Svar på tråden Allas lika värde