• Bibob

    Barn födda i nov 06 !!!

    Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

  • Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • Taneli

    Mexisis!
    Det tog väl nån vecka för Isa att lära sig vända sig rätt utan att ligga på armen. I början drog jag alltid bort den men en gång när jag var i ett annat rum så hade hon rullat runt och själv dragit bort armen till slut. Så de lär sig av sig själva så jag tycker man ska låta de kämpa lite, bebisar e ju envisa så det klarar de.

    Om sömnen så har Isabelle fått sova i sin egen säng till och från sedan hon var nyfödd. I början tyckte man ju att det var så mysigt att ha henne sussandes hos sig men efter ett tag tänkte jag att det är bäst att hon får lära sig sova i egna sängen. O det har ju gått hur bra som helst. Jag lyfter över henne till vår säng när hon vaknar första gången vid 6-7 tiden sen sover vi vidare när hon ätit lite, till 8-9 tiden, urmysigt. Sen väcker hon mig och ger mig ett underbart leende som man blir lika glad av att se.

    Idag fick Isa prova på broccolipure och hon verkade gilla det. Det går jättebra med hennes smakportioner.Min lilla tjej har verkligen god aptit. Inte konstigt att hon e en sån knubbis,. Men det e så det ska vara. Är så stolt över henne, inga protester alls från hennes sida, är nöjd så länge hon får mat.

  • Bibob

    Hej alla!

    Sebastian började sova oroligt i våran säng typ vrider och vänder sig hela tiden och när han vaknar kan han inte somna om själv.. därför tänkte vi börja med det här.. hoppas det går bättre ikväll.. Fan man känner sig som värsta elaka mamman men försöker tänka att det är för hans skull.


    Som mexisis skrev, det är så mysigt att ha dom brevid sig.. Men som sagt jag försöker göra allt nu för att Sebastian ska ha en godnatts sömn, det vinner vi nog alla påGlad
    Det kommer nog ta ett par dagar eller mer, så jag hoppas att vi står utRäcka ut tungan

    Hur brukar era dagar se ut? med rutiner? prommenader?

  • Bibob
    FamiljenCooper..Var inne o kolla på dina bilder, jättefin vagn du valde till bebben!
    Visst är det en Urban Jungle?
  • TheCoopers

    Min plutta somnar för kvällen i vår säng men när vi ska sova flyttar jag över henne ... Hon sov också hos oss tills för några veckor sedan ...Hon rörde sig så himla mycket i sömnen -sparkades och snurrade runt  :=)

    Så då bestämde vi oss för att lägga henne i spjälsängen ... Så där sover hon nu ...


    Mark Levengood 4 President
  • Bibob

    FamiljenCooper ..men  dom är så snygga! vi köpte en kronan men nästa gång ska jag ha en buggabo eller urban. Funderar på att köpa en sån sittvagn i sommar för att dem är smidigare..
    var det lång väntetid?

  • dyckan

    våran dag ser ut såhär..

    går upp ed barnen mellan 5-6 på morgonen.
    frukost vid 7 och sen blir det dagis för den äldsta 3 dagari veckan. jag brukar gå ut och ta en långpromenad minst en gång om dagen. då det är dagis för stor killen så tar jag en långis med lillkillen efter vi lämnat honom.
    sen blir det lunch vid 12 tiden.
    Hämtar storkillen igen vid 14 tiden och då passar vi på att ta ett litet mellanmål av frukt och Martin får lite frukt och tutte. sen är vi ute och leker i parken fram tills klockan är ca:16. så ca. två timmar är vi ute.
    middag vid 16,45 då pappa kommit hem från jobbet. sen blir det bad av killar, bolibompa och gröt för lilleman och natti natti vid 19 tiden.

    försöker hålla martin uppe en stund extra för att få honom sova längre, men han är oftast så trött. sen brukar lilleman vilja äta en flaska under natten.

    men nu så är det ju så att min sambo är hemma pga att jag är sjukskriven för förlossnings deprission. så dagarna ser lite annorlunda ut.

  • mexisis
    Mill06 skrev 2007-04-16 15:37:51 följande:
    mexisis- va kul, Devin o Maja är födda samma dag! Ska på bvc-koll på fredag!
    coolt då kanske vi låg och hade våra värkar och annat samtidigt hihi

    glömde att skriva att jag frågade vår bvc sköterska angående klädsel när det är så här varmt ute och hon sa så här:
    byxor och långärmad tröja i vagnen. mössa behövs inte så länge man har suffletten uppfälld. jacka och mössa om man tar upp barnet utanför vagnen. hon rekomenderade solhatt. solhatten ska barnet ha hela sommaren om man inte ser till att det är ordentligt med skugga där barnet är t.ex genom ett parasoll eller annat. solkrämer skulle inte behövas för så här små barn ska inte utsättas för solljus över huvud taget.

    det där var alltså vad hon sa, inte nåt jag säger eller tycker. sen är jag övertygad om att man får olika svar beroende på vilken sköterska man frågar, för så verkar det ju va med allt när man jämför vad bvc säger om olika saker runt om i landet. så som vanligt får man väl använda sitt sunda förnuft

    jag fick med mig en broschyr hem som handlar om barn och sol. i den står det bl.a:

    - små barns hud är nästan genomskinlig och har inte tillräckligt med pigment för att skydda sig mot solens strålning.
    - under barnets första år ska man skydda dess hud med solhatt, tunna sommarkläder och parasoll. se till att barnvagnen har mörk suflett och ställ vagnen i skuggan.
    - om man är på stranden ska barnet ha keps eller hatt med brätte, t-shirt och shorts med långa ben. det gäller både på land och i vatten. se till att barnet är i skugga, genom att använda t.ex parasoll. om barnets hud kommer att utsättas för solen vid t.ex bad ska man smörja in de delar av huden som inte skyddas av kläder. använd solskydd med fysikaliskt solfilter (zink- eller titanoxid) och hög faktor (minst 15). smörj rikligt och upprepa efter bad.

    det var vad som stod. har ingen aning om vad fysikaliskt solfilter är
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Marijjasol

    Idag är min lilla solstråle 5 månader och hon har varit på bvc för spruta, vägning och mätning. 6950g och 68cm. Jag blev uppskrämd i onödan med hennes vikt. Nu ligger hon på normalkurvan men ligger 2över på längden.. lång och smärt undrar vem hon fått det ifrån?!*ler*

    Min stackare verkar ha fått mina färger så hon kommer få skyddas mot sol hela livet.. blek och riktigt blond..

  • CarinaB

    Elba fick oxå sin spruta idag, var kinkig hela dagen och sov en del.
    Hon vägde 7990 gr och var 65 lång. Hon ligger på kurvan för längd och huvudmått men lite över på vikten

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!