• My 2

    Moderatortråden

    Hejsan alla FL-medlemmar

    Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

    I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

    Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

    Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

    /Moderator

  • Svar på tråden Moderatortråden
  • yohanna

    Bebis: skyller på förkylningen.
    eftersom trollspekulationer inte är tilllåtna så raderas inlägget.

  • Utopia

    Halloj! Jag kan lika gärna lägga in inlägget här, så får alla moderatorer säga sin åsikt. Jag tycker det här var intressant. Angående den här tråden "homosexuella och barn"
    www.familjeliv.se/Forum-4-117/m2154111.html
    har "vi", so m diskuterar blivit tillsagda följande:

    " Moderator här igen!
    Som jag skrev igår tilllåts inte paralleler att dras mellan homosexuella och syskonskap/djur/incest etc.
    Om dessa diskussioner fortlöper _trots_ ett andra inlägg från mig nu, så plockas tråden för hets mot folkgrupp.
    / Moderator. "

    Och jag vill väldigt gärna veta vad som gäller, för att man ska veta vad man får säga och vad man får diskutera och inte. Så jag svarade och undrade där i tråden, så här:

    Jag känner mig väldigt förvirrad. Vill du vara vänlig att berätta vilka inlägg och uttalanden som bryter mot reglerna? Det måste vara uttalanden och inlägg som det är fel på, det kan inte vara ämnet, så inskränkt är inte FL. I alla fall verkar inte vara efter vad man fått höra och läsa hittills här på sidan. Ibland är det så öronen håller på att trilla av vad som kan vara tillåtet att diskutera och över vilka åsikter som är tillåtna att uttrycka. Delge oss hur vi misstolkat FL:s regler! Det är väldigt svårt att förändra sitt sätt som skribent om man inte får veta vad som är fel. Alltså är ett tillrättavisningsinlägg som det ovan slag i luften om vi inte får mer kött på benen om vad det handlar om. Och hänvisa inte till reglerna tack, för där sägs endast:

    ? Inga hetsinlägg mot individer eller utsatta folkgrupper (hets mot folkgrupp)?

    Varför skulle inte paralleller få dras mellan förhållanden mellan homosexuella och förhållanden mellan syskonskap? Det är inte automatiskt hets mot folkgrupp bara för att man diskuterar företeelser som är udda eller grupper som är utsatta. Vad är hetsen i så fall? Det måste betyda att man måste ha yppat åsikter som är nedvärderande exempelvis. Vilka åsikter är det i så fall som inte får yppas här på FL? Var sätter ni gränsen, vad får sägas om vilken folkgrupp max? Vilka har man hetsat mot här exakt, och med vad för åsikter? Det handlar väl om vilka paralleller som dras, inte ATT man drar paralleller? Här är en definiton av hets mot folkgrupp:

    "Hets mot folkgrupp är ett brott och definieras i lagen som att i uttalande eller meddelande som sprids hota eller uttrycka missaktning för en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning."

    Ta de här fraserna som exempel: Kärlek mellan två heterosexuella av olika kön, man och kvinna, är kärlek mellan två individer. Kärlek mellan homosexuella är kärlek mellan två människor. Kärlek mellan två syskon är också kärlek mellan två människor. Hetsade jag mot grupperna nu när jag drog den parallellen mellan de grupperna, att de alla tre består av människor som känner kärlek för en annan människa?! Det anser inte jag. Ja, vad är då hets mot folkgrupp, vilka uttalanden har varit över gränsen för vad som är tillåtet? Religionsdiskussionen här tycker jag har varit större anledning att reagera emot. Där har respekten som visats mot de troende som grupp varit mycket mindre.

    Och en annan fråga angeående detta som jag är intresserad av: är det man säger på FL, detsamma som att sprida ett meddelande genom att stå och skrika på Sergels torg eller publicera i en tidning? Alltså, ses åsikter som personliga här, eller såna meddelanden som ?sprids?, eller nånstans mittemellan...?

    Eller är det så att diskussionen inte skett på rätt sätt enligt:
    ? Människor är i sin fulla rätt att ha fel och alla behöver inte vara av samma mening. Familjeliv kommer inte stoppa inlägg som ger uttryck för mindre accepterade åsikter så länge de görs på ett respekterat och seriöst sätt.? ?? Om det är så, säg det istället för att hota med att ta bort hela diskussionen.

  • CB72

    OK,, har nu läst tråden ifråga.
    Varför tar man helt enkelt inte bort hela tråden i fråga??.
    Detta är ju en öppenbar tråd det blir hets på. Den som nu diskuteras här ovanför..

    Jag fick ett inlägg nu bort plockat med en mening på "Fy så barnsligt" (inte nu i denna tråd) vad är det som gränsar i reglerna här på FL med en sån mening??. Hur mycket jag än läser FL' regler så finner jag INTE att jag gränsar till någon regel där men "Fy så barnsligt"..

  • Glass

    Jag har också läst tråden och jag tycker att den är intressant. Tycker nog inte att det är hets, men ibland är det gränsfall på olämplighet.
    Däremot så tycker jag inte att ni ska ta bort den. Det visar hur olika folk tänker och vad de grundar det på.
    En mycket intressant tråd som jag anser vara utvecklande även för oss som inte orkar diskutera men som gärna läser i den.
    Jag tror inte att den påverkar någon negativt om man verkligen tar sig tid att läsa vad som står i den.
    Oj, ordet negativt använde jag lite personligt nu. Det grundade jag på att det jag tycker är rätt. Klantigt, men så blev det.

    Glass

    Ps. Min åsikt står rätt långt fram i tråden om ni är nyfikna

  • yohanna

    Glass: tråden ska stå kvar - ville bara uppmärksamma att vissa paralleler inte är okej.
    Jag tycker också diskussionen är intresant. utan de parallelerna då.

  • Bebis

    Så det enda som händer när man bryter mot reglerna är att inlägget tas bort... Hur ska man då komma till rätta med trollspekulationerna??

Svar på tråden Moderatortråden