• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • Xerxez

Moderatorer!

Jag fick nån form av tillsägelse "detta är ingen varning men..." härom dagen. I och för sig trevligt, men låt mig mycket milt protestera mot motiveringen.

I korthet gick det ut på att man inte får citera från en annan tråd (utan tillåtelse från debattören.

Nå. Just citatregler anser jag mig kunna hyggligt bra... Det är klart som attan att man får citera! Givetvis utan att be om lov. Man får citera ut flera trådar, jämföra dem och dra egna slutsatser. Man får citera riksdagsdebatter, tv-program och vetenskapliga artiklar (ja, man måste ha koll på upphovsrättsliga principer givetvis, men det lämnar vi för tillfället).

Man får inte:
    1) Ändra i citat.
    2) Tillskriva fel person citat.
    3) Citera och sedan ta åt sig äran för formuleringen.

• Utopia

Ja snälla nån, inte kan det vara så att man inte får citera det nån skrivit utan lov från den!!?

Däremot är det mot reglerna att diskutera en person eller dess personliga åsikter, eller hur? Om man alltså vänder sig till den personen som sagt det är det ok att "angripa" personens resenemang. Annars inte alltså. Hm, om jag funderar lite längre... Varför kan man tänkas vilja citera någon om man inte ska diskutera de åsikterna? Hm. Alltså är det i stort sett alltid man bryter mot den regeln om man citerar....? Är jag helt ute och cyklar?

• ming

Ja citat ur andra trådar är väl okej, men citat från folks dagböcker o dyl ska man ha tillåtelse för tycker jag, iaf!

• My 2

Xerxes: Redaktionen har bestämt att (negativa) diskussioner om andra trådar inte för förekomma i en tråd, har man något att tycka om en tråd ska man uttrycka den åsikten i den tråd det berör och inte någon annanstans. Man får inte klippa saker ur medlemmars gästböcker, dagböcker eller annat och använda som "slagträ" eller argument i en diskussion. Detta innebär ju att citerandet visst är tillåtet men man måste vara försiktig med hur och varför och vad som skrivs i anslutning till citatet. Det är alltså redaktionen som vill ha det så här, vi följer bara de riktlinjer de satt upp för oss.

Bebis: Jo, men även icke-varningar samlas ju på "kontot" och skulle en medlem t.ex. ha två varningar och 10 påpekanden lär ju redax titta närmare på medlemmens medverkan, men det leder inte till några omedelbara åtgärder. Är överträdelsen grov kan vi givetvis även utdela en varning men i normalfallet blir det bara ett litet påpekande.

Utopia: Tyvärr är inte allting svart eller vitt och vi moderatorer är inte heller några övermänniskor, vi har en uppsättning regler och en hög rekommendationer från redaktionen och utifrån dem försöker vi efter bästa förmåga hålla "nivån" på FL där redaktionen önskar att den ska vara (de äger sajten, de bestämmer). I alla lägen måste det finnas en balans mellan att inte censurera minoritetsuppfattningar och att inte tillåta olämpligt material. De paralleller du drar kan lätt missuppfattas och då anses som kränkande mot den homosexuella delen av befolkningen. När en moderator går in i en tråd som den du hänvisat till tidigare beror det oftast på att ett flertal inlägg som postats är på gränsen till olämpliga men de bryter inte mot några regler, vi gör då ofta som moderatorn gjort i den tråden för att om möjligt undvika att senare inlägg blir påhopp och kränkningar som leder till varningar. Det är helt enkelt en påminnelse till skribenterna att fundera lite hur deras inlägg ter sig för motståndaren och om möjligt att justera tonen så att missförstånd undviks.

Ha en bra dag!
    /Moderatorn

• Xerxez

MuminMy

Underligt. Varför skulle FL leva ett fritt liv skilt från alla andra forum i världen? (retorisk fråga du behöver inte svara)

Så då skall vi se om jag förstått det rätt:

Jag får citera en mening som Jan Guillou skrivit i Aftonbladet och sedan hävda att jag inte håller med.

Men jag får inte citera vad NN skrivit i en FL-tråd och hävda att jag inte håller med?

Alla som tycker det är en liten, liten aning inkonsekvent räcker upp en hand...

Till skillnad från allt annat publicerat material i hela världen har FL-medlemmar total upphovsrätt på sina alster och de är inte citerbara? Såvida man inte håller med, då kan man citera?

Som kuriosa kan nämnas att det blivit allt vanligare med trådar där TS börjar med att slå fast: "det här är en tråd ENBART för de som tycker som jag. Alla andra ombeds hålla sig härifån". Har man då en avvikande åsikt kan man inte framföra den i originaltråden - och man kan inte diskutera den i en annan tråd. Det är vad jag kallar moment 22.

Undertecknad fungerar i alla fall så att jag får uppslag genom att läsa tidningar åsiktsforum etc. Därur hittar jag företeelser, trender som verkar vara populära och reflekterar kring dessa. Det är förresten mitt jobb... Man kan ex upptäcka att "oj vad det skrivs mycket om analsex, eller kanske särartsfeminism". Detta kan man ha en åsikt om och kanske t.o.m. vill debattera. Han säger så, hon säger si och på ett annat ställe säger de så. Möjligen har jag en avvikande mening och vill debattera detta. Avvikande mening är inte att föra "negativa diskussioner" enligt definitionen ovan.

All forskning går till på detta sätt, det är så vi utökar vårt kollektiva medvetande.

Jag tror jag vet vad det är redaktionen vill säga (och förbjuda) men man får nog formulera om sig.

• My 2

Xerxes: Här får jag nog bli tråkig och säga att har du problem med de regler som redaktionen satt upp får du ta det med redaktionen Vi kan, som du vet vid det här laget, inte påverka dem..... Det vi kan göra här är att redovisa hur vi, som moderatorer, agerar i fiktiva fall samt svara på frågor om regler och hur de tillämpas. Och det svaret har du nu fått, så tycker du att reglerna bör ändras är det ett ärende för redaktionen.

/Moderator

• Xerxez

MuminMy

Därav mitt poängterande av att det rörde sig om en retorisk fråga...

• Du är för liten

jag vill veta vad detta innebär:
    "Vi tycker inte att inlägget innehåller någon förseelse av betydelse"

Att det är en förseelse men "det får du väl stå ut med för det orkar jag inte riktigt påpeka för användaren"?
    Eller vaddå inte en förseelse _av betydelse_ ? Antingen är det väl ett övertramp på reglerna eller inte, antingen får man en varning eller så om det är övertramp men inget jättegrovt så får man ju ett påpekande?

Skitsnurrigt o säga att det är en förseelse, men den betyder ingenting... ?

Svar på tråden Moderatortråden