• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • Du är för liten

*kramar om Kajsan*

• Venus

Kajsan På din fråga från sidan 39 eller nått sånt så; Nej, det är ingen idé att fråga oss om sådant som ni själva inte kan läsa er till Du kan fråga om du vill, men det är långt ifrån säkert att vi kan svara eftersom vi vet lika mycket och har lika mycket information som övriga medlemmar...

• Kajsan

Venus

Då tycker jag att det är mystiskt att en sån här tråd blir så lång, jag menar, kan man läsa här så kan man väl läsa i reglerna på FL ?
    Missförstå mig inte, det är ju superbra att ni tar er tid att svara på frågor, men kan inte alla ta reda på svaren själva så ni får tid att göra det ni borde göra? Samt kanske slösurfa lite ni också
    Fast om alla läste reglerna så skulle ni inte få nåt att göra ifs

• Venus

Kajsan
    Om alla som läste reglerna följde dem så skulle vi vara arbetslösa

Men annars verkar det vara som så att MuminMy tycker att det är roligt att svara på frågor

// Venus, Moderator

• Roisin Dubh

Xerxez och CB72,

Precis som MuminMy redan påpekat så är era frågor fall för redaktionen då det rör enskilda ärenden. Man har alltid rätt att överklaga om man har synpunkter på något en moderator åtgärdat.

Jag vill ändå svara lite kort angående era inlägg som togs bort.

Reglerna här handlar i mångt och mycket om god netikett. Det innebär bl.a. att man tar seden dit man kommer och visar varandra respekt på olika plan.

I Xerxez fall handlade det om en tråd där flera inlägg blivit rapporterade av samma orsak men där enbart några gick över gränsen för vad som kan anses vara god netikett. Det är inte fel i sig att citera något ur en annan tråd men det får inte göras på ett sätt som får en annan medlem här att känna sig förlöjligad. Din kommentar kopplat till det citat du plockat ur en annan forumstråd gjorde just detta. Inlägget du citerade hade ingenting att göra med den diskussion som du förde, därför kan det inte anses lämpligt heller.

CB72, din kommentar bröt mot en av de mest grundläggande reglerna här:

"- Att du respekterar andras åsikter" (Regler & Policy)

Att gå in i en tråd enbart för att skriva "Fy så barnsligt" för att man inte gillar ämnet/frågan anses definitivt inte som god ton.

Det är många gånger man får höra motiveringen/försvaret från de som fått inlägg rapporterade att "det står inte i reglerna om detta". Man kan ju naturligtvis inte skriva ner varenda liten möjlig situation i detalj och specificera reglerna för allt. Det skulle bli hundratals sidor med regler att läsa i så fall.

"Generellt gäller följande:

- Att du använder Familjelivs tjänster med sunt förnuft
    - Att du kommunicerar med andra på det sätt du själv vill bli bemött
    - Att du respekterar andras åsikter
    - Att du inte försämrar Familjelivs tjänster, kvalitet och rykte
    - Att du inte gör reklam om något som du eller någon i ditt kontaktnät erbjuder
    - Att du följer övriga medlemsvillkor"
    (Regler & Policy)

Detta inbegriper en hel del som ni förstår och skulle man av någon anledning få ett inlägg borttaget för att någon reagerat och rapporterat och moderator/er också finner det vara över gränsen så är det inte hela världen. Vårt främsta mål i arbetet som moderatorer är att behålla en god stämning här och förebygga så inte diskussioner spårar ur. Forumets bästa går före en enskild individs rätt att få ha kvar ett inlägg.

/Moderator

• Du är för liten

min förra fråga är fortfarande ignorerad

Och nu undrar jag om det kan bli dubletter för moderatorernas tillsägelser också, då jag verkar få 4-5st påpekanden för samma inlägg? eller är det att alla moderatorerna uppmärksammar samma sak samtidigt?

• Du är för liten

det gällde borttagning av anonymiteten för övrigt, glömde ta bort krysset så jag var anonym där man inte fick vara det, undrar också, hur länge är temporärt?

• Roisin Dubh

Du är för liten,

"Vi tycker inte att inlägget innehåller någon förseelse av betydelse" betyder just att det inte innehåller någon förseelse.

Har du fler synpunkter på den formuleringen får du vända dig till Patrik. Det är nämligen han som skrivit texterna till automeddelandena. Ibland går vi moderatorer in och ändrar eller förtydligar i dessa men för det mesta låter vi dem vara.

Angående dubletter:
    Ja det verkar som om äver de automatiska meddelandena kan drabbas av dubblering när de skickas.

Frågan om anonymiteten hittar du svar på i reglerna för detta:
    "Postar man en ny fråga om sådant som det inte finns synnerliga skäl att vara anonym för gör det att anonymfunktionen dras in i en vecka. Om det upprepas får man anonymfunktionen indragen i en månad. Därefter blir det permanent."
    (Regler & Policy)

Svar på tråden Moderatortråden