• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • Glass

Xerxez Tack för ditt svar.
    Det var ungefär som jag misstänkte, men jag är inte alls så bevandrad i detta som du verkar vara, så det är gött att vi har dig

• Utopia

CB72, tar det inte bara ett tag tills inlägget dyker upp på allmänna listan för just det forumet?

• Venus

CB72, jag tycker att du ska maila Patrik ang detta...

// Venus, Moderator

• Kajsan

Jag har en fråga:
    Om man får ett inlägg bortplockat av en moderator och sen överklagar beslutet och får rätt hos red, varför får man inte en ursäkt av berörd moderator då?
    Självklart förstår jag att tolkningsfrågor kan vara svåra, och särskilt när de ligger och balanserar på gränsen, så jag är inte alls irreterad på moderaterna som gör sitt jobb.
    Men Om jag var moderator och plockade bort inlägg som inte skulle bort så skulle jag be om ursäkt för att jag gjort fel.
    Det känns som om det liksom hör till god ton, eller har jag fel?
    Vad tycker ni?

• CB72

Utopia: Detta har hänt flera gånger, att mina inlägg bara försvinner å det står på utsidan att det finn svar inget syns på insidan.

Finns ett annat som jag har svart på den 3:e, samma gäller där, 2st svar står det på utsidan men bara ett finns, å det var jag som la in båda. Det fattas fortfarande.
    Så det tar bara inte ett LITET tag innan inläggen kommer in,, tyvärr..
    Nåja ser att Patrik är online,, så jag ska ge mig på attt jaga han..

//CB72...

• Bonanza

En fråga: jag har gjort bort mig lite i vredesmod, och fick en tillsägelse. Hur många sådana kan man få innan man blir utsparkad härifrån? Inte för att jag planerar att göra bort mig igen, jag brukar sköta mig, men men...

Alltså: hur farligt är det att få en tillsägelse?

• yohanna

Boazana: efter tre tillsägelser på sex månader blinkar varningslampor hos patrik som då kollar upp det lite extra noga och beslutar om personen får stanna eller inte.
    /Moderator.

• Bonanza

yohanna - ok! Tack, då vet jag!

• Patrik

Jag får väl flika in här och bara säga innan det går överstyr med yttrandefriheten. Det här är en kommersiell plats och vi har valt att dra åt tyglarna än mer än vad lagen kanske tillåter i många fall och det har med att göra att lagstiftningens tolkning inte alltid är etisk rättvis när det gäller internetforum som t.ex. denna.

Vi har stiftat regler som utgår från den generella gångbara netiketten, helt sonika ta hänsyn till sina medmänniskor. Nivån och gränsdragningen går därför inte att fastställa exakt i alla situationer utan den varierar beroende på innehåll och syfte. Man ska helt enkelt inte störa den kultur som utvecklats i det område/plats man medverkar i. Det är därför oacceptabelt att posta inlägg om att man fick missfall och detaljerade beskrivningar om just det i gruppen "Väntar barn", även fast lagen (YGL) tillåter det. Det blir provocerande mot de som medverkar i den gruppen och den uppståndelse som man orsakar kan man få en varning för.

Vilka rättigheter man har i lagen i just våra forum saknar därför reell betydelse utan det är de villkor och policy som vi på redaktionen valt ska gälla. Det är inte alltid det är så enkelt att tolka och därför finns bl.a. moderatorer och vi på redaktionen för att upprätthålla dom. Vi är inte ensamma om detta, det är nästan idag en internetlag alla större webbplatser går efter för att inte skapa kaos med nättroll och andra elektroniska effekter av YGL.

Nu har jag väl skapat ännu mer förvirring, men för att göra det enkelt:
    - Det är våra medlemsvillkor och policy som gäller och de stiftas av redaktionen på Bröllopstorget som äger Familjeliv där jag sitter ansvarig.

Min uppgift är bl.a. att se till att så många som möjligt är nöjda och känner sig positiva med sin medverkan på våra forum. Jag har utsett några moderatorer som har god nätkännedom och som jag tyckt har en bra förmåga att oberoende besluta om olika ärenden. Det är inte alltid moderatorerna känner till exakt hur olika frågor ska hanteras, och då ska vi vara vägledande. Det här har väl fungerar ganska bra, men det är mycket teknisk hjälp som vi ska införa för att hantera det ännu bättre.

Äsch, nu flöt jag ut på annat på slutet, hoppas i alla fall jag blev förstådd!

Svar på tråden Moderatortråden