• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • Korallen

CB72:
    För länge sedan fick jag till svar att om ett inlägg fastnar i filtret så publiceras det inte fast på antal svar ser det ut som att det kommit med.
    Det sitter fast i filtret tills ansvarig eller moderator har granskat inlägget och ska sedan "släppa på" det om det är okej.

• Roisin Dubh

Nja, något filter är det inte. Vad jag vet finns inte längre något sånt ordfilter här. Numera är det moderatorerna som agerar filter.

Patrik, tackar för klargörandet. Jag har försökt förklara detta ett antal gånger (även i denna tråd tror jag) men det är som sagt inte det lättaste att sätta på pränt.

När du ändå är här, kan du kolla vad som kan tänkas fela med CB72s inlägg?

• Kajsan

Ingen moderator som vill svara?
    (Nu har jag visserligen fått en ursäkt, men jag vill ändå veta vad ni har för rutiner kring detta, eller vad ni allmänt tycker).

• Isolde

Vi har inga rutiner för detta ? det händer helt enkelt inte så ofta att frågan har kommit upp.

• Roisin Dubh

Kajsan, det är inte så lätt att svara entydigt på detta för det är en fråga som varje moderator personligen får ta ställning till. Naturligtvis kan ju ingen tvingas att be om ursäkt.

Jag har aldrig fått något större beslut hävt (inte än, peppar peppar ) men vid något tillfälle har jag själv haft kontakt med en vars anonymitet blev indragen felaktigt pga att jag gjort ett fel och då har jag bett om ursäkt i anslutning till att jag bett Patrik häva rapporten.

Annars kan jag tänka så här:
    Det är sällan någon får höra en ursäkt från de som betett sig fel i forumet och fått inlägg borttagna. De får sitt meddelande med eller utan varning och så är det bra med det. Allt är så opersonligt. Gör en moderator fel och redaktionen häver beslutet så får ju inläggsskrivaren rätt och moderatorn får meddelande från redaktionen. Det sker oftast ingen direkt kontakt mellan moderator/inläggsskrivare och därför finns det heller inget självklart tillfälle att be om ursäkt.

Som sagt, det är väl upp till moderatorn ifråga hur man vill göra.

• Venus

Kajsan...

Jag skulle jättegärna be om ursäkt om jag gjort fel, men då måste jag få reda på vem jag ska be om ursäkt till...

Eftersom vi i vårt forum inte kan se vem det är som skrivit inlägg utan att gå in i tråden så kan det ibland bli lite svårt att be om ursäkt om vi gör fel...
    Dessutom så får vi bara en kopia på inlägget från Patrik när vårt beslut blir hävt och det gör inte saken lättare... Där står inte ens vilken tråd det handlar om...

Och på så sätt tycker jag att en ursäkt från Patrik/redaktionen borde utgå till den berörde... Eller det kanske det gör???

// Venus, Moderator

• Kajsan

RD

Jag förstår hur du menar, men att jämföra de som verkligen gjort fel och fått en varning med detta tycker jag är fel.
    Jag har aldrig fått en varning, eller fått ett inlägg bortaget alltså har jag aldrig haft anledning att be om ursäkt för att jag gjort fel.
    Alltså kan jag inte känna att det går på ett ut, -jag gör fel ibland, moderatorerna ibland.
    Däremot skulle det kunna vara jobbigt att behöva skriva till red och ifrågasätta moderatorernas beslut, och om man behöver göra det och sen får rätt så tycker jag att man borde få ett meddelande där moderatorn beklagar sitt felaktiga beslut.
    Det är klart, ingen kan tvinga någon, men så skulle jag göra, just för att försöka hålla god ton på forumet och vara en "positiv förebild".

• Kajsan

Venus

Aha, då hajjar jag!
    Det fungerar alltså inte rent tekniskt så?
    Men måste man inte gå in i varje tråd för att se sammanhanget kring inlägget?

Aja, som sagt det var inte menat som kritik, det var endast en fråga.

• Korallen

Roisin:
    Okej, är ordfiltret borttaget då? Förut hände det ibland att ett inlägg inte blev publicerat i samma sekund som man tryckte på "Posta inlägget".
    Fick veta att filtret tagit hand om det då och att inlägget ev. kunde komma att visas om det var okej.
    Alltså... inget ordfilter längre då?

• Roisin Dubh

Korallen,

Jag kan inte svära till hundra procent men jag TROR att det inte längre finns ett ordfilter. Patrik får komma med klarhet i den saken också.

Jag hoppas åtminstone att det inte längre finns. Jag var en av de som tjatade bort det eftersom filtret ställde till med massa bekymmer för oss medlemmar. Ord som dubbelmacka och käften trollade bort ett helt vanligt inlägg om smörgåsar.

Svar på tråden Moderatortråden