• Alexiaa

    Varför skaffa barn???

    Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

    Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

  • Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Alexiaa
    Amalthea skrev 2008-01-07 10:16:33 följande:
    Man skaffar barn för att det är vi gjorda för, vi kvinnior är byggda på det sättet att vi VILL och KAN föra vår DNA vidare, för att föröka oss, vårt levende har igentligen inte större betydelse mer än att vi ska föröka oss, men personlige så tycker ju jag att man skaffar barn för att man känner att man vill ha en familj, barn som älsakr en och om man vill ha kid med sin sambo så tycker jag att skaffar barn med hoon/han är något ytterst vackert som verkligen visar att man älskar varandra och att man älskar barnet/barn..tycker jag iaf.
    Kan man inte älska varandra utan att skaffa barn då? e bara nyfiken att veta, för jag tycker personligen inte det är fel att välja bort barn eftersom det är många som aldrig kan tänka sig att skaffa barn.
    Meningen med livet har ju förändras också, jag tror meningen med livet som människa (som är en upplyst och intelligens varelse) är att göra sig själv lycklig! Alla blir inte lyckliga av barn liksom...
  • Lady Sylvana

    Man älskar inte varandra mer för att man skaffar barn ihop. Man gör det ju enbart för att man själv vill ha barn, inget annat.

  • Atamon

    Amalthea skrev 2008-01-07 10:16:33 följande:


    Man skaffar barn för att det är vi gjorda för, vi kvinnior är byggda på det sättet att vi VILL och KAN föra vår DNA vidare, för att föröka oss, vårt levende har igentligen inte större betydelse mer än att vi ska föröka oss, men personlige så tycker ju jag att man skaffar barn för att man känner att man vill ha en familj, barn som älsakr en och om man vill ha kid med sin sambo så tycker jag att skaffar barn med hoon/han är något ytterst vackert som verkligen visar att man älskar varandra och att man älskar barnet/barn..tycker jag iaf.
    Många kvinnor kanske vill skaffa barn men kan inte. Alla är INTE byggda för barn.
  • Alexiaa
    Atamon skrev 2008-01-07 10:30:32 följande:
    Amalthea skrev 2008-01-07 10:16:33 följande:
    Många kvinnor kanske vill skaffa barn men kan inte. Alla är INTE byggda för barn.
    Sedan finns de dem som absolut inte vill ha barn fast de kan...
  • skorpionen80
    Amalthea skrev 2008-01-07 10:16:33 följande:
    Man skaffar barn för att det är vi gjorda för, vi kvinnior är byggda på det sättet att vi VILL och KAN föra vår DNA vidare, för att föröka oss, vårt levende har igentligen inte större betydelse mer än att vi ska föröka oss, men personlige så tycker ju jag att man skaffar barn för att man känner att man vill ha en familj, barn som älsakr en och om man vill ha kid med sin sambo så tycker jag att skaffar barn med hoon/han är något ytterst vackert som verkligen visar att man älskar varandra och att man älskar barnet/barn..tycker jag iaf.
    Som tur är har ju hjärnan utvecklats och vi är inte lika primitiva längre. Vår existens går ut på mer än förökning nu för tiden (här i västvärlden iaf).
  • Maia

    Jag tycker alla har ett val att skaffa barn. Det betyder inte livets mening och den stora lyckan för alla. För många andra gör det dock just det. Precis som i alla andra frågor så är det individuellt.

    För min del så vill jag ha barn. Vill ni kalla det egoistiskt så ok, jag är ego. Jag vill ha ett barn som jag kan älska och som förhoppningsvis älskar mig tillbaka , jag vill dela detta i mina ögon underverk med min sambo som jag älskar med eller utan barn.

    Som jag sa i början av tråden så tror jag att det ligger så djupt rotat i många att det är ingen fråga, det bara är så, naturligt.

    För mig var det dock en fråga, jag har aldrig tidigare varit beredd på att ha barn, har inte velat ta det ansvaret, förrän jag blev gravid av misstag. Det enda jag kände var att jag inte kunde ta bort det. Slutade tyvärr inte bra men efter det så har jag bara en tanke i mitt huvud, jag vill ha barn. Så personligen gick jag nog över i en ego-tanke efter det. Där står jag nu.

  • Okaa san

    Men majoritenen vill ju det.. :P dom som inte vill,.. men nej fine, klaga int epå andra som vill, och undra varför dom vill :P och dom som inte kan.. de finns alternativ för dom också.. men jag tycker det är dumt att ifrågasätta VARFÖR man vill ha barn?


    Atamon skrev 2008-01-07 10:30:32 följande:
    Amalthea skrev 2008-01-07 10:16:33 följande:Många kvinnor kanske vill skaffa barn men kan inte. Alla är INTE byggda för barn.
  • Atamon

    Alexiaa skrev 2008-01-07 10:32:51 följande:


    Sedan finns de dem som absolut inte vill ha barn fast de kan...
    Javisst
  • fia sthlm
    Lady Sylvana skrev 2008-01-07 10:22:03 följande:
    Man älskar inte varandra mer för att man skaffar barn ihop. Man gör det ju enbart för att man själv vill ha barn, inget annat.
    Nej och statisktisk sett så stämmer det inte eftersom 50% av alla par separerar under småbarnsåren
    Så jag tror inte man älskar varandra mer för att man får barn ihop.
  • Lady Sylvana

    amalthea

    Varför är det dumt, att undra varför man vill ha barn? Folk får tänka efter lite, och jag tycker det är bara bra. Varför gick just de och skaffade barn.

Svar på tråden Varför skaffa barn???