• bondi

    HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?

    Jag vet att det diskuterats förut och jag vet att många inte har ngt val. Men hur kan upplägget vara så att dessa 1-åringar ska skolas in på dagis!? Jag KAN inte förstå det!!! Tar verkligen illa vid mig å deras vägnar.
    Pratet om att "de trivs" elr "det går så bra" osv är ju bara nonsens. Barnet FÖRSTÅR ju ingenting i den åldern. Studerar man hur en 1-årings hjärna fungerar så känns såna kommentarer väldigt överflödiga. 

    "Bebisar som precis lärt sig gå" är ju vad dessa små charmtroll är. Hur bra kan det vara för dessa små knoddar att lämna sin trygga borg, mamma elr pappa, o vistas i stökiga miljöer med ingen som helst trygghet kvar!? Jag lider när jag går förbi o ser dessa små barn som tillbringar, i många fall stor del av sin tid där de absolut inte borde vara. Tycker det är så skevt det bara kan bli.

    Jag har själv 3 barn varav 2 av dom är 2.5 är. Jag tycker att DOM är för små för dagis. Ser jag på min lilltjej som är 15 mån ser jag en bebis på stapplande ben. Tanken på att sätta henne på dagis ger mig rysningar.

    Jag vet att jag kommer få en massa påhopp om att, som jag inledesvis nämnde, många inte har ngt val. Jag VET att många inte har ngt val. Jag lider med de som inte har det, verkligen. Jag spottar inte på dessa människor.

    MEN

    Det finns många som har ett val. Hur tänker dessa människor? Är så intresserad av att veta hur man öht KAN släppa sina känslor o skola ett så litet barn o lämna ansvaret åt ngn annan, det bästa ansvaret man har?

    Ha en fin kväll

  • Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?
  • fam kaos

    Jo de inbillar sig så starkt att de tillslut tror på det att dessa bebisar har så stort utbyte av dagis och kommer ha sååå kul. I många fall är ju mammorna dessutom trötta på och uttråkade av att gå hemma och då är det bekvämt att lämna bebisen i en stökig barngrupp med 20 ungar på tre personal, intala sig att det är så bra för barnet och sen ge sig av till jobbet.

  • Åsalie

    jag kanske redan har skrivit detta...(glömsk, sorrig...skyller på amning) men i Tyskland har dom inte föräldrarpenning alls utan istället får en av föräldrarna ett rejält skatteavdrag så att den andre föräldern ska kunna vara hemma på heltid, dock blir det ju säkert snålare än vår föräldrarförsäkring totalt sett... MEN det skulle vara bra att ha som alternativ här i Sverige.... för folk som vill vara hemmaföräldrar. Jag tror det gäller de 3 första åren, sedan får barnen skolas in på förskola....

    alternativ, då menar jag att de som vill göra så ska kunna välja det....de som vill ha vanlig fp kan göra så (tex ensamstående).....

    hemmaförälder - du verkar ha koll, kan man påverka politiker nånstans? ex. skriva under nånstans eller nåt ;)

  • chicago1

    Jag har tre barn min älsta fick börja då hon var två år, mitt andra barn börja då han var ett år å  tre månader och mitt tredje barn börja då han var nästan två.
    Mitt första börja för att jag ville ge mitt nadra barn lite egen tid och för att jag ammade varannan timme dygnet runt och behövde få sova ibland.
    Mitt andra barn började för att han inte var nöjd hemma han grina då vi lämnade storesyster och åkte hem han ville stanna kvar så han fick börja. Å då jag nyss fått jobb och min man var hemma med honom sista tiden och han kunde ej vara borta från sitt jobb en längre tid.
    Å mitt tredje barn fick vara hemma till han var nästan två men även han ville stanna på dagis långt innan han fick börja då vi lämnade hans syskon.

    Att dom börjat tidigt var alltså trot vad många säger barnens val, sen leder det ju till sparade föräldrar dagar så att dom kan ha längre ledighet tex på somman förra somman var jag hemma fyra månader och i sommar är min man hemma tre månader och nästa sommar ska jag vara ledig i typ tre månader.

    Så att barn börjar på dagis vid ett är inte helt fel i mina ögon det beror bara på hur länge och hur ofta dom är där. Är dom där fem dar i veckan mellan 7 och 17 tycker jag att det verkligen är fel om man absolut inte måste och det har jag svårt att se att man måste. Men jag tycker å andra sidan att dom tiderna är fel även om barnen är 5 år.

    Mina barn är nu snart 7 år snart 5 år och snart 4 år och dom går typ tre dar i veckan  ca 7 timmar varje dag har ledigt i ca två veckor vid jul och tre till fyra månader under somman och det kan vi göra tack vare att barnen börjat på dagis när dom gjorde det


  • Hemmaföräldern
    Åsalie skrev 2009-07-06 19:52:09 följande:
    jag kanske redan har skrivit detta...(glömsk, sorrig...skyller på amning) men i Tyskland har dom inte föräldrarpenning alls utan istället får en av föräldrarna ett rejält skatteavdrag så att den andre föräldern ska kunna vara hemma på heltid, dock blir det ju säkert snålare än vår föräldrarförsäkring totalt sett... MEN det skulle vara bra att ha som alternativ här i Sverige.... för folk som vill vara hemmaföräldrar. Jag tror det gäller de 3 första åren, sedan får barnen skolas in på förskola.... alternativ, då menar jag att de som vill göra så ska kunna välja det....de som vill ha vanlig fp kan göra så (tex ensamstående).....hemmaförälder - du verkar ha koll, kan man påverka politiker nånstans? ex. skriva under nånstans eller nåt ;)
    Det bästa är nog att skriva till Hemmaföräldrars redaktion och be dem skriva om det du berättar här. Fråga om dom vet hur du kan gå vidare. Titta in på www.hemmaforaldrar.se
  • bondi
    Hemmaföräldern skrev 2009-07-11 14:34:16 följande:
    Den här tråden har väl ändå flest svar av alla under "barnomsorg" :)
    yay  {#lang_emotions_wink}
  • lisen88

    jag tycker att de är väldigt bra att dagis finns, tycker inte att de finns något som skulle vara dåligt för ett barn att vara där

  • livsmedel

    inte läst hela tråden men...jag började på dagis när jag var 9 månader och det är inget större fel på mig.

  • Hemmaföräldern
    lisen88 skrev 2009-07-16 22:30:20 följande:
    jag tycker att de är väldigt bra att dagis finns, tycker inte att de finns något som skulle vara dåligt för ett barn att vara där
    Okej men det finns nog många som ser problemen med stora barngrupper och lite personal och då ska man kunna välja något annat och inte vara tvungen att välja dagis av ekonomiska skäl.

    Och visst finns det många frågetecken kring förskolan, så jag kan inte hålla med om att det inte kan finnas något som är dåligt för barn där (sorry):

    www.politikerbloggen.se/2009/03/09/14158/

    www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_891405.svd

    www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx

    hemmaforaldrar.blogspot.com/2009/02/kloka-ord-fran-en-forskollarare.html

    www.hemmaforaldrar.se/artiklar_om_forskolan.htm

    www.duochjobbet.se/viewNews.do

    www.tv4.se/Artikel_614243

    www.hemmaforaldrar.se/dagis_kan_skada_ditt_barn.htm

    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_331278.svd

    Jag tror inte heller att det gynnar barnen att stoppa huvudet i sanden. Våga se problemen och gör något åt dem är mitt tips.
Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?