• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Immer
    musli skrev 2009-09-17 23:14:23 följande:
    Åh, om du redan har stenar och grus i gallblåsan så kan ett ökat intag av fett framkalla anfall eftersom gallblåsan vill jobba ut galla och då följer naturligtvis stenar och grus med och kan då fastna. Så har man redan STORA stenar så är det naturligtvis bättre att först spränga dem eller operera sig innan man byter till mera fett/mindre kolhydrater...
    Jag skrev förebygga, eller hur?
  • BymBym

    En annan insfallsvinkel.... om det är så naturligt att äta kött. Varför mår inte planeten bra av den konsumtionen då??

  • Lady Dahmer
    BymBym skrev 2009-09-17 23:31:03 följande:
    En annan insfallsvinkel.... om det är så naturligt att äta kött. Varför mår inte planeten bra av den konsumtionen då??
    det finns inget naturligt i vår djurhållning. Dessutom så är planeten överbefolkad, vilket kräver en enorm belastning.

    Men själva köttätandet är inte speciellt onaturligt eller farligt för planeten.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • BymBym
    Lady Dahmer skrev 2009-09-17 23:33:15 följande:
    det finns inget naturligt i vår djurhållning. Dessutom så är planeten överbefolkad, vilket kräver en enorm belastning. Men själva köttätandet är inte speciellt onaturligt eller farligt för planeten.
    En poäng till dig
  • Lady Dahmer
    Mizzz skrev 2009-09-18 07:54:36 följande:
    Nej, kolla upp lite innan du yttrar dig! slv livsmedelsdatabas:192.121.81.11/livsmedelsok/
    eh... vad menar du att grönsaker ÄR isåfall? *s*

    Det ÄR kolhydrater!
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • musli
    Lady Dahmer skrev 2009-09-18 08:10:20 följande:
    A Andersson skrev 2009-09-16 22:24:28 följande: Nej, kolla upp lite innan du yttrar dig! slv livsmedelsdatabas:192.121.81.11/livsmedelso k/?epslanguage=SV eh... vad menar du att grönsaker ÄR isåfall? *s* Det ÄR kolhydrater!
    Nja... Grönsaker INNEHÅLLER kolhydrater, de ÄR inte kolhydrater. Grönsaker innehåller dock en ganska liten mängd kolhydrater i jämförelse med pasta, ris, potatis och rotfrukter t.ex.
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Lady Dahmer
    musli skrev 2009-09-18 11:00:13 följande:
    Nja... Grönsaker INNEHÅLLER kolhydrater, de ÄR inte kolhydrater. Grönsaker innehåller dock en ganska liten mängd kolhydrater i jämförelse med pasta, ris, potatis och rotfrukter t.ex.
    sak samma liksom.

    men jo, pasta är värre- men jag vände mig bara mot påståendet att grönsaker inte var kolhydrater.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • IsaCMoJs

    Grönsaker sallad INNEHÅLLER kolhydrater, det ÄR inte kolhydrater!

  • Lady Dahmer

    finns ingen poäng i att märka ord. ni fattar ju vad som menas.


    The male is an incomplete female, a walking abortion
Svar på tråden LCHF en sekt?