• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Marma
    bakeacake skrev 2009-09-28 19:34:43 följande:
    men man kan ju röra på sig på andra sätt.. man kan cykla t ex.. ordineras till folk med just fot och knäskador..
    eller simma e ju bra oxå....knappast tungt då likosm
  • bakeacake
    SmåläningsMamman skrev 2009-09-28 19:41:07 följande:
    eller simma e ju bra oxå....knappast tungt då likosm
    haha precis.. eftersom ja tränar till klassikern så har ja fått prova dem flesta grenar.. å simma är ju det mest skonsammaste mot kroppen.. men som sagt, man kan ju dö om man ökar hjärtfrekvensen liiiite..
  • PixL
    IsaCMoJs skrev 2009-09-28 19:38:32 följande:
    Dessutom så har jag läst många som säger att motionen varken gör till eller från om man äter fel, jag äter LCHF och kan slippa att motionera då jag ändå går ner i vikt. Jag HATAR att motionera och gillar inte tanken på att tvingas till det för att gå ner i vikt som man typ måste göra med alla andra dieter som inte fungerar på mig då jag är kolhydratsintolerant då jag har PCO-S.
    Saken är den att det finns en bra poäng med att motionera ändå. Du kommer att bli friskare och leva längre. Vi människor är inte gjorda för att sitta stilla på våra feta arslen hela dagarna.
  • Kenzie
    Scarlet skrev 2009-09-28 19:40:14 följande:
    Alla ni som ar fralsta av LCHF - kom tillbaka om 10 ar nar ni fortfarande ar lika smala och fortfarande aldrig har atit lite pasta, en semla pa semmeldagen, tarta pa ett kalas, potatis till sillen eller en glass en varm sommardag.... Jag kanner manga personer som bantat ner sig med Stkins, GI och LCHF for att sedan ga upp allt igen och lite till... Man orkar helt enkelt inte leva sa i langden!Jag tror att de allra flesta smala och sunda manniskor med ett normalt forhallande till mat inte behoever halla pa med konstiga dieter som LCHF dar man utesluter sa mycket vanlig mat. Det ar bara tjockisar som har en helt konstig syn pa mat och frossar i socker och pizza hela dagarna som maste ata enligt LCHF.
    Varför skulle jag inte kunna äta så här om 10 år? Jag saknar verkligen inte mitt gamla liv med konstig mage och paltkoma. Jag har aldrig haft en konstig syn på mat och jag är verkligen ingen tjockis som frossar i mat, jag äter LCHF för att jag mår så otroligt bra och kommer aldrig att äta på något annat sätt. Det är inte direkt så att man bara äter kött och smör, med lite fantasi kan man göra det mesta LCHF-vänligt.
  • cheche

    Huruvida det är en sekt eller inte kan man väl låta vara osagt.
    Fast alternativet i andra skalan är ju då ännu värre,
    Titta på USA det land i världen där det finns mest lightprodukter i världen , hur ser människor ut där?
    Vi har ett samhälle där kostnaderna för ökad vård av personer med fettmarelaterade sjukdomar ökar lavinartat.
    Är det något som känns sekteristiskt är det den gamla synen på mat.
    Socker , kolhydrater i precis allt.
    Till och med i kötbullar osv.
    Att sedan säga något så självklart att "det är ju bara att äta mindre och röra sig mer" är nästan att idiotförklara alla som år ut och år in kämpar med sin vikt.
    Är nog alla som vet det nu, fast hur ska man klara att göra något åt det?.
    En metod där man kan minska sitt sockerbegär samt jämna ut blocksockerkurvorna är väl då rätt vettigt.
    Sedan huruvida man ska göra det till ett livslångt sätt att äta på eller inte får man väl avgöra själv.
    en del människor har helt enkelt behov av att till en början bli lite fanatiska för att kunna bryta invanda ovanor.
    fast som dem säger "ändamålet helgar medlen".

  • Marma
    bakeacake skrev 2009-09-28 19:42:22 följande:
    haha precis.. eftersom ja tränar till klassikern så har ja fått prova dem flesta grenar.. å simma är ju det mest skonsammaste mot kroppen.. men som sagt, man kan ju dö om man ökar hjärtfrekvensen liiiite..
    ehh, man går väl knappast från slöfock till maratonträning direkt heller? då kan det bli farligt ja men inte ifall man tränar i egen takt o känner fetr när man börjar bli trött o kan villa 5-10min för sen fortsätta...
  • bakeacake
    SmåläningsMamman skrev 2009-09-28 20:02:23 följande:
    ehh, man går väl knappast från slöfock till maratonträning direkt heller? då kan det bli farligt ja men inte ifall man tränar i egen takt o känner fetr när man börjar bli trött o kan villa 5-10min för sen fortsätta...
    Självklart ska man inte göra det.. de gjorde ja å drog på mig en enorm benhinneinflammation och stressfraktur.. men med lite vila å promenader och styrketräning så gick de bra att börja springa efter ett tag igen.. då liiiite lugnare till att börja med..
  • IsaCMoJs
    PixL skrev 2009-09-28 19:46:51 följande:
    Saken är den att det finns en bra poäng med att motionera ändå. Du kommer att bli friskare och leva längre. Vi människor är inte gjorda för att sitta stilla på våra feta arslen hela dagarna.
    Jag sitter inte still på rumpan då min dotter kryper och vill gå med oss och hålla händerna så jag sitter inte stilla men jag motionerar inte och behöver inte för att gå ner i vikt längre!
    cheche skrev 2009-09-28 19:57:57 följande:
    Huruvida det är en sekt eller inte kan man väl låta vara osagt. Fast alternativet i andra skalan är ju då ännu värre, Titta på USA det land i världen där det finns mest lightprodukter i världen , hur ser människor ut där? Vi har ett samhälle där kostnaderna för ökad vård av personer med fettmarelaterade sjukdomar ökar lavinartat. Är det något som känns sekteristiskt är det den gamla synen på mat. Socker , kolhydrater i precis allt. Till och med i kötbullar osv. Att sedan säga något så självklart att "det är ju bara att äta mindre och röra sig mer" är nästan att idiotförklara alla som år ut och år in kämpar med sin vikt. Är nog alla som vet det nu, fast hur ska man klara att göra något åt det?. En metod där man kan minska sitt sockerbegär samt jämna ut blocksockerkurvorna är väl då rätt vettigt. Sedan huruvida man ska göra det till ett livslångt sätt att äta på eller inte får man väl avgöra själv. en del människor har helt enkelt behov av att till en början bli lite fanatiska för att kunna bryta invanda ovanor. fast som dem säger "ändamålet helgar medlen".
    Precis!
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • PixL
    IsaCMoJs skrev 2009-09-28 20:04:55 följande:
    Jag sitter inte still på rumpan då min dotter kryper och vill gå med oss och hålla händerna så jag sitter inte stilla men jag motionerar inte och behöver inte för att gå ner i vikt längre!
    Jag har en ettåring så jag vet vad du talar om. Det du talar om är INTE motion.

    Om du fortsätter sådär kommer risken för hjärt/kärlsjukdomar, skeletturkalkning, högt blodtryck och många fler sjukdomar att öka betydligt. Det hjälper inte LCHF dig med.
  • IsaCMoJs
    PixL skrev 2009-09-28 21:19:15 följande:
    Jag har en ettåring så jag vet vad du talar om. Det du talar om är INTE motion. Om du fortsätter sådär kommer risken för hjärt/kärlsjukdomar, skeletturkalkning, högt blodtryck och många fler sjukdomar att öka betydligt. Det hjälper inte LCHF dig med.
    vart har jag påstått att det är motion? Jag skrev att jag inte sitter på rumpan!

    Nänä men jag får faktiskt hellre det än att behöva må dåligt psykiskt för att jag tvingas göra något jag inte vill!
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
Svar på tråden LCHF en sekt?