• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Muminski
    hilah skrev 2009-10-01 13:42:17 följande:
    Fast det står i artikeln att hjärnan behöver minst 130 gram kolhydrater per dag och att detta inte möts i LCHF dieten. Detta är ny forskning. Men det är klart man kan ignorera studier som motsäger det man tror på
    Okej, visa mig en hjärna som inte fått "tillräckligt" med kohydrater, var finns den studien? Hur togs den fram och vem bekostade den?
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • sasssyy

    Tyvärr kunde jag inte kopiera bättre men det är från ett undervisningsmaterial om just "modedieter" som en dietist _Sussi Gustavsson _ gjort

    Metabola effekter av svält
    (eller kolhydratbrist)
    Muskel- och leverglykogen tar slut efter 24
    timmar
    Muskler förbränner fett
    Ketonkroppsbildning ökar kraftigt
    Katabolism av muskelprotein (eller protein
    från kosten) för glukoneogenes
    CNS ökar användning av ketonkroppar ?
    behovet av glukoneogenes minskar
    Muskler och annan vävnad förbränner i ökad
    utsträckning ketonkroppar
    Är ketos farligt?
    Möjliga negativa effekter:
    - minskat mineral-(kalcium) innehåll i skelettet
    - förhöjda kolesterolvärden
    - njursten
    - utveckling och funktion i hjärnan
    - minskat välbefinnandet
    - sämre avgiftningsförmåga pga glykogenbrist i
    levern
    - risk för hypoglykemi
    - sämre muskelfunktion (akuta snabba rörelser)

  • hilah

    Det är bara att titta i alla LCHF trådar så ser du vad som händer när hjärnan inte får tillräckligt med kolhydrater Nej, jag skämtar bara. Men i länken jag gav dig fanns information om vilka institutioner som utförde studierna. Kan ge dig fler länkar om dessa inte räcker.

  • sasssyy

    Nu vet jag ju vad den allmänna uppfattningen om Livsmedelsverket är hos LCHF:are men
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Studier-om-kolhydrater-GI-och-risk-for-hjart--och-karlsjukdomar/

    diabetolognytt.se/detta_nummer01-2005/artikel17.html

    Den var även intressant och den pekar ju på det här med euforin som folk känner när de börjat med LCHF och det visar också på att TS inte alls har fel i sitt sektantagande eftersom det finns biologiska bevis på att man faktiskt i o med ketosen hamnar i ett "lyckorus" som dövar hungerkänslorna och gör en avtrubbad... låter det fortfarande som en bra diet??
    Nää i mina öron låter det fortfarande lika korkat.. men som sagt. ni äter vad ni vill, bara ni låter mig äta vad jag vill.

  • sasssyy
    hilah skrev 2009-10-01 14:02:01 följande:
    Det är bara att titta i alla LCHF trådar så ser du vad som händer när hjärnan inte får tillräckligt med kolhydrater Nej, jag skämtar bara. Men i länken jag gav dig fanns information om vilka institutioner som utförde studierna. Kan ge dig fler länkar om dessa inte räcker.


    En killkompis till mig sa att "det är inte så konstigt att alla modeller är så korkade.. de lever väl efter LCHF alllihopa och har brist på näring till hjärnan"

    Den var lite OT och lite .. hmm... förolämpande.. men lite rolig faktiskt *fniss*
  • Lady Dahmer
    hilah skrev 2009-10-01 13:23:51 följande:
    Nja, fast det är ju det jag säger. Med att äta nyttigt menar jag att man inte borde äta så mycket socker/tillsatser som vi gör idag och istället laga maten själv/skippa godiset.Och visst skulle folk inte vara lika tjocka om de åt nyttigt och rörde på sig. Problemet är ju just att de inte gör det. De flesta rör på sig ALLDELES för lite och äter för mycket skräp. I mina mor/farföräldrars generation hade de inte dessa problem med fetma och inte åt de enligt några dieter. Kroppen behöver kolhydrater, särskilt hjärnan. Jag tror att LCHF dieten kan ha följder för kroppen som vi inte vet om ännu eftersom det inte har varit populärt så länge än. Men tiden kommer att utvisa vilka konsekvenser det har att äta så mycket fett.
    kroppen och hjärnan behöver glukos. det kan vi tillverka själv av fett. problemet löst. Och det är inte så att vi äter NOLL kolhydrater. Vi äter bara mindre,

    farmors generation åt dessutom mycket mer likt lchf än vad man gör idag. Det var på 70-talet den berömda matpyramiden och de kostråd vi har idag kom. Innan dess så åt man smör och grädde och sparsamt med mjöl. Pasta fanns ju inte ens här.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    bakeacake skrev 2009-10-01 13:24:26 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-10-01 13:23:20 följande: men va bra att ni har det, men håll det då för er själva.. enkelt va?
    varför det? berättar du aldrig för folk om saker du tycker om eller tycker är bra?
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • sasssyy

    Lady Dahmer skrev 2009-10-01 14:10:05 följande:


    varför det? berättar du aldrig för folk om saker du tycker om eller tycker är bra?
    Jodå.. men om någon säger till mig att "du det där är jag inte intresserad utav.. jag har testat och det kändes inte bra"

    då backar iaf JAG och säger.. "ok to bad" och så pratar jag om någon annat.
  • linjes

    Lchf är inte en sekt,den som tror det kanske ska ta och läsa en bok eller två

  • bakeacake

    Lady Dahmer skrev 2009-10-01 14:10:05 följande:


    varför det? berättar du aldrig för folk om saker du tycker om eller tycker är bra?
    jo, det är klart ja gör det.. men inte på ett fälsande sett. :)
Svar på tråden LCHF en sekt?