• straw2008

    Tror mammor till flickor att pojkmammor är avundsjuka?

    Vet inte vart denna ska ligga men jag måste bara lufta ämnet, snälla om ni har någon kommentar så kommentera detta är nämligen lagom sjukt i mina ögon.

    i en pågående tråd ang "ska vi våga försöka en gång till, vill endast ha en dotter" är det en kvinna som skriver att hon upplever att pojkmammor tittar på henne o hennes dotter med stor avundsjuka, det påstår hon händer varje dag.

    När jag fått mitt första barn (en pojke) fick jag många kommentarer utav flickmammor typ:

    "jag är SÅ glad över att det var en flicka o inte en pojke"

    "nu har jag i alla fall fått en flicka, nu kan jag slappna av så får resten bli vad det vill"

    Med mera!

    Men mest undrar jag, går flickmammor omkring o tror att pojkmammor är avundsjuka ? Seriöst?

    ibland tittar jag på någon förälder/barn för att jag kanske tycker att de har en stenåldersvagn, bär i sjal eller har en SÖT unge (könlöst) det finns mkt som väcker min nyfikenhet.

    Finns ni avundsjuka mammor eller yrar bara denna kvinna?

  • Svar på tråden Tror mammor till flickor att pojkmammor är avundsjuka?
  • Marengen
    Mumin1 skrev 2009-09-30 16:41:15 följande:
    Läst TsHar en tjej och har då inte hört någon sådan kommentar. Jag kände att det spelade då verkligen ingen roll vilket kön barnet hade och ingen i min omgivning tänkte så heller.MEN, min brors flickvän och hennes syster anser att det vore en större katastrof om deras inte blev flickor. De vill inte ha söner. Hon har sagt att saker som att om det blir en kille så lämnar jag bort honom eller att min bror får då sköta.... Till saken hör att hon är i mina ögon ruskigt omogen så det kanske blir bättre skall vi hoppas.
    Många snackar så mycket men har de väl barnet i famnen så är det antagligen det vackraste barn det någonsin sett oavsett kön..
  • Selin07

    Jag ser vissa i tråden som skriver jag skulle aldrig vilja ha en tjej eller max 1 osv...på nåt sätt är det mer legitimt att säga så än att säga tvärtom. Då blir det påhopp...jag tycker också sådana uttalanden låter som om mer försvar...innerst inne önskar man sig en tjej men går i försvarsställning..man får det man får..var glad att man får barn..det finns folk som kämpar i flera år och får missfall gång på gång och här diskutterar man vilket kön som är bättre att få..vilka ilandsproblem..

    Mina kompisar erkänner åtminstone att de skulle vilja ha en tjej..inte att tjejer är jobbiga. Om jag får 2 tjejer så skulle jag också undra hur det skulle ha varit att ha en kille..men aldrig skulle jag vara avis på de som har det..

    Nu tillhör jag ju de som tycker att det kvittar med kön..älskar mitt barn oavsett kön. Jag har en tjej och jag är så stolt och glad över att hon finns. Skulle vara lika glad för kille också. Eller 2 killar eller 2 tjejer..

    Jag ska få min nr 2 när som helst nu..och det ända jag tänker på är att allt ska gå bra. Jag är tacksam att jag kan få barn överhuvudtaget..


    Mamma till Elin 8/1-2007 och gravid BF 3/10-2009
  • mamma till 2 frön
    straw2008 skrev 2009-09-29 20:15:05 följande:
    Fattar inte argumentet att man vill ha flicka för att det finns fina klänningar?? Är ni seriösa?? Är ni ? Måste verkligen veta?
    Kanske inte hört det som argument utan snarare:- Visst är det kul att jag fått en dotter, inte för att det spelar någon roll men...och så finns det ju så många söta klänninger...

    Träffar en flickmamma (enda barnet) då och då på klädträffar och hör henne ständigt säga: -Kan XX ha denna? Den är inte pojkig?... man vill ju gärna att de ska se att hon är en tjej. En gång frågade jag henne vem som skulle bli mest sårad om någon trodde att dottern var en kille, hon eller dottern (då ca året). Konstigt hon förstod inte vad jag menade... var jag kanske otydlig?
  • lokisse
    mamma till 2 frön skrev 2009-09-30 20:12:56 följande:
    Kanske inte hört det som argument utan snarare:- Visst är det kul att jag fått en dotter, inte för att det spelar någon roll men...och så finns det ju så många söta klänninger...Träffar en flickmamma (enda barnet) då och då på klädträffar och hör henne ständigt säga: -Kan XX ha denna? Den är inte pojkig?... man vill ju gärna att de ska se att hon är en tjej. En gång frågade jag henne vem som skulle bli mest sårad om någon trodde att dottern var en kille, hon eller dottern (då ca året). Konstigt hon förstod inte vad jag menade... var jag kanske otydlig?
    hum vist blir man lite sarad när ens lilla flicka blir mistagen för en grabb. det är nog helt normalt (varan lilla babygirl tas ofta för att vara grabb) men det handlar nog mest om att man oroar sig för att hon inte ska vara "söt" nog för att bli tagen för en tjej. det är ju inte sa jätte lätt att växa upp och bli tagen för att vara man om man är kvinna. medans det ofta anses som vakert med en man med femenina drag.
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Minli

    Jag har bara läst ts, men jag är en "flickmamma" och jag tror, nej jag vet, tyvärr att det finns mammor som är avundsjuka. De är hoppeligen väldigt få och jag förstår inte varför, men dom finns. Jag känner t.ex. en som skaffat barn efter barn i hopp om att få en flicka (som aldrig kom). Så hon är garanterat avundsjuk för nu talar hon alltid överdrivet om för alla att det inte spelar någon roll att hon bara fått pojkar. Om det inte spelar någon roll så varför tjata om det så då ingen frågat? Barnen har t.o.m. fått gå i flickkläder så det skiner ju liksom igenom...

    Men jag går inte omkring och tror att alla "pojkmammor" som tittar på min tjej är avundsjuka (jag tar det som att de tycker att hon är söt ). De som tror att andra är avundjuka har nog själva en hel del problem i sitt förhållningssätt till barnens kön.

  • straw2008
    Minli skrev 2009-09-30 20:50:25 följande:
    Jag har bara läst ts, men jag är en "flickmamma" och jag tror, nej jag vet, tyvärr att det finns mammor som är avundsjuka. De är hoppeligen väldigt få och jag förstår inte varför, men dom finns. Jag känner t.ex. en som skaffat barn efter barn i hopp om att få en flicka (som aldrig kom). Så hon är garanterat avundsjuk för nu talar hon alltid överdrivet om för alla att det inte spelar någon roll att hon bara fått pojkar. Om det inte spelar någon roll så varför tjata om det så då ingen frågat? Barnen har t.o.m. fått gå i flickkläder så det skiner ju liksom igenom...Men jag går inte omkring och tror att alla "pojkmammor" som tittar på min tjej är avundsjuka (jag tar det som att de tycker att hon är söt ). De som tror att andra är avundjuka har nog själva en hel del problem i sitt förhållningssätt till barnens kön.
    Jag talar ofta om att det inte spelar någon roll för det GÖR Det verkligen inte heller, min pojke har TOM oxå haft flickkläder (eller vad är flickkläder??9 han har ofta rosa o rött på sig, strumpbyxor o tights o ett par rosa moonboots, han är ASFIN i det. Rosa suflett på sin vagn har han oxå.

    Köper det knappast för attjag vill att han ska vara flicka :O( han är söt i det!

    Du har garanterat missupfattat din kompis, tror faktiskt inte hon vill byta med dig.
  • Selin07

    Fast jag som har en tjej nu får alltid höra..ja jag hoppas du får en kille den här gången..det e väl självklart att du vill ha en kille...skulle jag få en tjej nu skulle folk fråga om jag inte vill skaffa nr 3. Jag har kollegor och kompisar som har 2 tjejer och de har också fått kommentaren...så jag håller inte riktigt med om att det e fokuserad bara på de som har fått 2 killar..

    Och min svärmor säger att killar är lättare att ha med än tjejer. Hon har fått 2 tjejer och en kille. Det kanske finns en sanning i det. Tycker båda könen har sina perioder och för och nackdelar...


    fru Ingeborg skrev 2009-09-30 16:22:47 följande:
    har bara läst TS! Jag har nog upplevt en viss likhet. Fick en son och nu till nummer två så fick jag höra jämt att alla hoppades att jag skulle få en flicka som nummer två. Varje kommentar svarade jag med att jag hoppas på ett barn och ingen apa När dottern väl kom fick jag höra att gud vad skönt för mig att jag fick en tjej denna gång. O jag svarade att det var ju skönt att jag inte fick en APA utan ett BARN! Visst det är jätteroligt att ha en av varje. MEN jag förstår inte varför det är roligare med att ha tjejer och alla dessa kommentarer om det. Svärmor ex är jätteöppen med att hon vill helst ha flickor som barnbarn. Jag tycker det är hemskt att höra. Är min son då inte lika mycket värd??? Självklart säger hon att han är det men det är ju ändå "lite roligare" med en tjej, = i mina öron.. Tjejer är mer värda!! jag blir jättearg över detta!!! En kompis som fick sin andra pojk nu har fått kommentaren flera gånger.. jaha då blir det ett 3e barn med för visst vill du ha en tjej med?
    Mamma till Elin 8/1-2007 och gravid BF 3/10-2009
  • Selin07
    straw2008 skrev 2009-09-29 20:15:05 följande:
    Fattar inte argumentet att man vill ha flicka för att det finns fina klänningar?? Är ni seriösa?? Är ni ? Måste verkligen veta?
    Ja visst finns det söta klänningar för tjejer. Det e ju mycket roligare att köpa tjejkläder än killkläder..Det kommer jag nog att tycka om jag nu får en pojke också. Utbudet är bredare.
    Mamma till Elin 8/1-2007 och gravid BF 3/10-2009
  • straw2008
    Selin07 skrev 2009-09-30 22:37:13 följande:
    Ja visst finns det söta klänningar för tjejer. Det e ju mycket roligare att köpa tjejkläder än killkläder..Det kommer jag nog att tycka om jag nu får en pojke också. Utbudet är bredare.
    Men va?

    Det finns inte klänningar för killar men varför tror du att det är roligare att handla till en flicka? Fortfarande, detta är bara i era fantasier, jag älskar att handla till min kille.

    Antar att ni som hänvisar till shoppingen bara handlar på hm där det bara finns hello kitty eller spiderman, skulle aldtig jag göra, där jag handlar finns det precis lika mkt fina pojk/flick kläder!

    Skulle aldrig önska mig ett kön pga att få köpa klänningar till den ?

    Hjälp det här blir bara värre o värre?
  • ursulae

    Nu har jag bara läst TS men jag känner verkligen igen mig. Jag har två pojkar och har flera gånger fått kommentaren att "ja men då kan du ju försöka en gång till så kanske det blir en flicka!" WHAT??????????????
    Det kanske finns andra kvinnor som absolut vill ha en flicka och inte förstår hur man kan vara lycklig utan en flicka men lägg för f-n inte de känslorna på mig! Jag är så glad över att ha fått 2 friska och välmående barn som på var sitt sätt utvecklas till underbara individer. Man borde kanske börja säga till. Jag brukar bli så ställd att jag bara hummar lite osäkert.

Svar på tråden Tror mammor till flickor att pojkmammor är avundsjuka?