• Äldre 2 Jan 20:02
    90126 visningar
    1316 svar
    1316
    90126

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Äldre 20 Jan 13:31
    Blå Flygare skrev 2010-01-20 12:14:12 följande:
    Jah har ju glömt berätta något posivt! S har börjat äta nu På dagis åt hon all fisken i sin portion, en halv macka till mellis med 2 dl nyponsoppa, till kvällsmål en halv skinkschnitzel (!) med ris o sås och när pappan kom hem närmare vällingsdags så ville hon ha mer "fisk" Sen all välling på det. Superlycklig att hon äter ikapp! Jag som gjorde kött "för hon äter ju ändå inte" så åt hon till och med det. Så nu vet jag att hon kan tugga ordentligt.
    Vad skönt! Hoppas det håller i sig!
    Här får jag truga kött, fisk i dottern för det mesta, eller muta eller så skiter jag i det. Vill inte tjata, men när hon aldrig äter protein frivilligt... Men hoppas det löser sig på dagis.
    Som tur är så äter hon gärna köttfärssås och stekt bacon, så det äter vi många gånger i veckan nu.
  • Blå Flygar­e
    Äldre 20 Jan 13:42
    Kavat skrev 2010-01-20 13:31:50 följande:
    Vad skönt! Hoppas det håller i sig! Här får jag truga kött, fisk i dottern för det mesta, eller muta eller så skiter jag i det. Vill inte tjata, men när hon aldrig äter protein frivilligt... Men hoppas det löser sig på dagis. Som tur är så äter hon gärna köttfärssås och stekt bacon, så det äter vi många gånger i veckan nu.
    Här äter vi taccos en gång i veckan, för det äter S gärna av. Sen tycker jag det mesta är för S skull i kosten. Pytt-panna minst en gång i veckan, för det är populärt, nästan aldrig rent kött... Nu är jag så sugen på rent kött så jag blir knäpp. Måååste haa flääskfilééé I Lindome har de en köttaffär, tänkt vi ska åka dit o handla någon gång så man får fint kött. Det vi köper på coop eller willys får vi ofta slänga för det blir dåligt långt innan bäst före. Blir inte så mycket dyrare att köpa fint kött då.

    Har ni börjat inskolningen nu?

    *springer o hämtar på dagis*
  • Äldre 20 Jan 13:50
    Blå Flygare skrev 2010-01-20 13:42:46 följande:
    Här äter vi taccos en gång i veckan, för det äter S gärna av. Sen tycker jag det mesta är för S skull i kosten. Pytt-panna minst en gång i veckan, för det är populärt, nästan aldrig rent kött... Nu är jag så sugen på rent kött så jag blir knäpp. Måååste haa flääskfilééé I Lindome har de en köttaffär, tänkt vi ska åka dit o handla någon gång så man får fint kött. Det vi köper på coop eller willys får vi ofta slänga för det blir dåligt långt innan bäst före. Blir inte så mycket dyrare att köpa fint kött då. Har ni börjat inskolningen nu? *springer o hämtar på dagis*
    Japp, inskolning denna veckan. Egentligen hade hon kunnat börja "på riktigt" för det går superbra, men köket är inte redo så vi får vänta tills på måndag.
    Kokerskan i deras kök verkar dock toppen! Lätt att prata med och trevlig så jag hoppas att det löser sig bra. Nu kommer hon ju bara äta lunch och den maten kommer från ett annat ställe, så man får hoppas att de har koll där med...
  • Äldre 20 Jan 13:59
    Kavat skrev 2010-01-20 13:50:15 följande:
    Japp, inskolning denna veckan. Egentligen hade hon kunnat börja "på riktigt" för det går superbra, men köket är inte redo så vi får vänta tills på måndag. Kokerskan i deras kök verkar dock toppen! Lätt att prata med och trevlig så jag hoppas att det löser sig bra. Nu kommer hon ju bara äta lunch och den maten kommer från ett annat ställe, så man får hoppas att de har koll där med...
    Spännande med dagisstart! Om du inte har något emot att jag frågar: Hur gammal är hon nu och hur mycket ska hon gå på dagis? Ska du fortsätta vara hemma med sonen? Jag bävar tills det är dags att skola in, just när det gäller maten.. När inte ens närmaste släktingar kan hålla reda på vad hon inte tål, hur ska det gå då.. Visst man lämnar ju intyg och så, men just att inte kunna ha stenhård koll på vad hon äter, så man vet vad som kan ha varit orsaken till: eksem, diarré osv... Ja,ja min 2-åring får va hemma ett tag till. Lillasyster är ju bara 6 månader...
  • Äldre 20 Jan 14:16
    saffe skrev 2010-01-20 13:59:03 följande:
    Spännande med dagisstart! Om du inte har något emot att jag frågar: Hur gammal är hon nu och hur mycket ska hon gå på dagis? Ska du fortsätta vara hemma med sonen? Jag bävar tills det är dags att skola in, just när det gäller maten.. När inte ens närmaste släktingar kan hålla reda på vad hon inte tål, hur ska det gå då.. Visst man lämnar ju intyg och så, men just att inte kunna ha stenhård koll på vad hon äter, så man vet vad som kan ha varit orsaken till: eksem, diarré osv... Ja,ja min 2-åring får va hemma ett tag till. Lillasyster är ju bara 6 månader...
    Hon är 4,5 år och har rätt bra koll själv på läget nu. Skäller på mormor när hon tar med fingrarna i hennes mat osv. Hon har ju hört mig och mormor är hopplös ibland... Fast världens bästa mormor ändå.
    I går var hon med sonen på öppna förskolan när jag var med på inskolningen och han hade fått skinka utan att det fanns någon innehållsförteckning! Jag skällde på henne och sa att hon inte fick ge om hon inte visste att det var ok. (Hon har absolut ingen koll på guar m.fl heller, men det är väl oftare mjölk i skinka än vete och annat. Han reagerar ju mest på ägg och sädesslagen..) Hon sa till sitt försvar : Men det såg ut som helt vanlig skinka.. Suck!
    Han var helstissig i går och hade klåda, men det är svårt att veta om det var från skinkan eller inte... Pust!

    Til saken ja. Hon ska gå 15 h/v och lilleman är 2,5 år och han hade jag inte vågat lämna på dagis än... Förmodligen kommer han att inskolas till hösten, men det blir i så fall bara 15 h/v för vi ska ha en liten till i slutet på juli.
    Känns toppen för då kan jag ta hem honom om det inte funkar t.ex. Men tanken är just nu iaf att han ska börja. Blir samma tider som dottern blir det då. De äter bara smörgås till soppa högst en gång i veckan på lunch och det fanns en annan kille som reagerade på ägg luftburet, så då bör det ju kunna fixas. Att man undviker ägg och smörgås-dagar alltså. Då slipper man ju värsta kontakt-risken... ?

    Maten ska de ju kunna fixa. Men vi får se. Han är ju betydligt känsligare än dottern... Så vi får väl se hur det funkar för henne först också innan jag ropar "hej". Å andra sidan så  har hon ju mycket annat typ E202, frukter och så som hon inte kan äta.
    Men eftersom hon har sådan koll själv, så tror jag aldrig att hon kommer att äta en ärta och inte ens äta på den tallriken om någon skulle lägga en ärta på den. Osynligt i maten har hon ju inte koll, men synligt, lär de inte kunna "lura" henne. Lillebror hade nog glatt stoppat i sig..
  • Blå Flygar­e
    Äldre 20 Jan 15:48

    Kavat: Jag kan iallafall lugna dig med att här funkar dagis bättre än närmsta släkten

  • Jasusu
    Äldre 20 Jan 15:57

    Tack för svaren om vad ni använder.
    Vet ju att det finns några tvålar med mjölk.

    Jag har frågat detta flera gånger,men jag glömmer hela tiden bort svaret.
    angående trygghansa.
    När får man ut ersättning från dom?
    Hur mycket vårdbidrag måste man fått beviljat?

  • Äldre 20 Jan 16:09
    Jasusu skrev 2010-01-20 15:57:34 följande:
    Tack för svaren om vad ni använder. Vet ju att det finns några tvålar med mjölk. Jag har frågat detta flera gånger,men jag glömmer hela tiden bort svaret. angående trygghansa. När får man ut ersättning från dom? Hur mycket vårdbidrag måste man fått beviljat?
    Minst 1/4 vb på ETT barn.
  • Jasusu
    Äldre 20 Jan 16:19
    Kavat skrev 2010-01-20 16:09:39 följande:
    Minst 1/4 vb på ETT barn.
    skit...aja man kanske ska vara nöjd att man fick Vb överhuvudtaget.
  • Jasusu
    Äldre 20 Jan 16:21

    Jag har för mig att handläggaren sa att det var lite speciela regler om man har vb och behöver vabba. hon sa att det skulle stå mer om det i beslutet,men det gör det inte. Någon som vet vad hon menade?

Svar på tråden Allergitråden