• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-02-02 22:05:04 följande:
    Jag har inte testat dem själv/till mina barn, men jag har hört om andra där barnen typ tokkräkts av dem direkt när de börjat med dem när de gett full dos. Men när de börjat med inledningsvis 1 droppe/dag och sen trappat upp succesivt så har det gått bra så småningom.
    Det står på att man ska börja med en droppe och öka upp, men jag orkade inte. Tur han inte reagerade då {#lang_emotions_innocent} Å andra sidan verkar han inte reagera positivt på dem heller, märker ingen skillnad alls men fortsätter plikttroget.
  • Mela78

    Kan man få Sempers mjölkfira risgröt på livsmedelsanvisning (eller vad det nu heter)?

  • Snutten
    Mela78 skrev 2010-02-04 16:00:45 följande:
    Kan man få Sempers mjölkfira risgröt på livsmedelsanvisning (eller vad det nu heter)?
    vet faktiskt inte. du kanske kan fråga på apoteket
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-02-04 16:00:45 följande:
    Kan man få Sempers mjölkfira risgröt på livsmedelsanvisning (eller vad det nu heter)?
     Nej, iaf inte när jag frågade.
    De anser att när man får modersmjölkersättning så kan man berika sin egenkokta gröt,
  • Maddisen80

    Jag skulle köpa korv i dag hos pölsemannen , jag frågade om de var mjölk i deras potatis  och gluten ,så sa han ,du har allergiguid där bredvid dig ,det tyckte jag va jättebra  ,det är inte alla som har broschyrer ang allergi.

  • Kavat

    Tipsar om gröt på Sagogryn och risdryck och pytte salt. Den blev supergod!
    Jag är något anti Pama, får bara inte i mig det pga konsistensen. Vanlig risgrynsgröt är helt ok, iaf med mjölk..  
    Men sagogrynsgröt på risdryck var helt ok. Åt med hallonkräm till, blev som risifrutti.
    Nyttigt?, men gott!

  • Kavat
    Kavat skrev 2010-02-04 16:48:37 följande:
    Tipsar om gröt på Sagogryn och risdryck och pytte salt. Den blev supergod! Jag är något anti Pama, får bara inte i mig det pga konsistensen. Vanlig risgrynsgröt är helt ok, iaf med mjölk..   Men sagogrynsgröt på risdryck var helt ok. Åt med hallonkräm till, blev som risifrutti. Nyttigt?, men gott!
    Sagogryn är potatisstärkelse som ser ut som runda små gryn.
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-02-04 16:35:43 följande:
     Nej, iaf inte när jag frågade. De anser att när man får modersmjölkersättning så kan man berika sin egenkokta gröt,
    Va synd, eftersom vi inte fått ersättning heller.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-02-04 17:48:13 följande:
    Va synd, eftersom vi inte fått ersättning heller.
    Men det har ni rätt att ha om det är mjölkproteinallergi.
    Varför får ni det inte?
  • EL I

    vi har som sagt fått tid till barn nu. de har börjat reagerar väldigt mkt på dagis ang hans kinder nu och de berättar alltid vad han ätit hela dagen så jag kan skriva upp mm.

    Jag har inte sett nåt mönster ang maten däremot har jag sett ett mönster att när han är väldigt röd om kinderna så sover han mycket = väldigt trött!
    När han är sådär röd sså sover han oftast hela natten (18-07) och sen minst 2 timmar på middag. När han är "normalt" röd om kinderna (de bra dagarna) så är han ofta vaken på natten och sover kanske 1-1½ timme på dagen. hmmm hur går det ihop???

Svar på tråden Allergitråden