• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-04 18:14:34 följande:
    Har skrivit detta inlägg i mjölktråden också men det är ju lite "annat folk" här så jag skriver här också... Jag har ju en 14 månaders som inte tål mjölk och soja som ni vet. Anledningen till att jag misstänkte det så tidigt var att stora sonen haft problem med sin mage också. Tar hans historia lite kort (men antar att den blir rätt lång ändå för det är ju 3.5 år...) Han fattade inte att amma alls utan fick ersättning (semper) redan på BB. Försökte pumpa och ge blandat med ersättning och fixade det i 5 veckor sen gav jag upp. När han var 1 vecka gammal blev han förstoppad första ggn (det var då jag drog ner kraftigt på den pumpade mjölken). Vi har sedan hållt på med allehanda olika saker. När han var bara någon/några månader så kunde han få 30 ml laktulos, messmör, olja, katrinplommon you name it! Inte mycket hände trots det. Han skrek när han bajsade och var stenhård. Han kunde äta en hel katrinplommon burk utan att han bajsade. Försökte få hjälp av BVC men allt  de sa var "en del barn ÄR sådana" hmm. När han var 6 månader och han skrek varje gång han bajsade och jag gav massvis med laktulos, så fick jag nog. Slutade med ersättning (Hade då bytt till NAN vid ca 1-2 månaders ålder) eftersom han åt bra av annan mat. Det blev då bättre och han bajsade självmant för första ggn, men långt ifrån bra. I samband med detta så sökte jag akut till barn mottagningen och fick bara rådet att ge mer laktulos för "en del barn ÄR såhär..." När han var ca 14 månader så började han få diarré... han bajsade ner sig från topp till tå VARJE dag i en månad, det bara rann om honom. PÅ detta fick han magsjuka och kaskadkräktes massor (vi tror det var magsjuka). Då åkte vi in akut och fick efter detta komma till en läkare och en utredning påbörjades. Där sa de att vi skulle testa laktosfritt(?!) för de trodde han blivit sekundärt laktosintolerant efter en magsjuka... fast jag försökte förklara att detta varit sen han föddes... Sen blev han lite bättre på laktosfritt och diarréerna slutade, då kom förstoppningen tillbaka och vi började med laktulos igen. Någon gång emellanåt har misstanken om mjölkproteinallergi tagits upp av läkare men de har inte trott så mkt på det. Eftersom jag varit så osäker (innan jag fick son nr 2 som MÅSTE  ha mjölkfritt) så körde vi på med laxermedel. Vid drygt 3 års ålder fick han Movicol som funkade mkt bättre. Han har nu blivit bättre i sin förstoppning och vi kunde fasa ut movicolen. Nu har han dock börjat bli förstoppad igen. När han blir förstoppad så kissar han på sig (kan väl inte hålla sig när det trycker på blåsan) och han bajsar i kalsongerna...små kluttar men inte stenhårda...men när man sätter honom på toa kommer inget. Enda ggn han har nåt annat symtom än förstoppning är ibland då han får TOKONT i magen. Han blir alldeles kallsvettig, blek och skakar, skriker och mår dåligt. Kan gå över på allt från 10min till flera timmar! Detta kommer kanske en gång varannan månad. Vi har varit hos läkare 2 ggr med detta men inte just när han haft ont utan dagen efter, de har då inte hittat något "fel" utan antar att det beror på förstoppningen men inget vi vet säkert. De enda testerna de velat göra är gluten som de testat 2 ggr...i övrigt INGENTING! Vad tror ni??? vet att det är långt och att det är svårt att gissa, men? har inte fått något vidare förslag  på barn mott direkt... De säger bara "så länge det funkar med laxermedel så..." men hur länge ska vi hålla på med det liksom...
    Jag hade tagit bort mjölken och INTE ersätt med soja.
    Sen hade jag ringt Linköping och bett om patchtest på båda barnen...
  • EL I
    Kavat skrev 2010-03-04 18:22:35 följande:
    Jag hade tagit bort mjölken och INTE ersätt med soja. Sen hade jag ringt Linköping och bett om patchtest på båda barnen...
    hihi ok, jag SKA verkligen göra det!!

Det är ingen idé att göra ett prick eller RAST på ett så stort barn med så sena reaktioner eller?
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-03-04 18:19:03 följande:
    Hej! Skönt att höra att han är lite bättre W. Överaktiv blir man väl lätt om man inte tål saker. I och med att han har så mycket eksem så bör han ju fortfarande få i sig/på sig något han inte tål (då menar jag alltså inte att ni ska ta bort något, för det finns väl inte så mycket kvar för honom att äta.)När lilleman blir eksemig så blir han alltid överaktiv, skrikig och extra jobbig. Dottern blir så också (fast hon får inte eksem) och sen efteråt inser vi när klådan kommer eller då hon blir helt röd i underlivet/rumpan att jaha, det var en allergisk reaktion... Min brors son var ungefär likadan som mina barn blir när de får i sig saker. Det var snack om utredning med konstigt nog så försvann det och han lugnade sig i samma veva som hans laktosintolerans helt plötsligt försvann... (Stor misstanke om mjölkallergi härifrån kan man säga eftersom en laktosintolerans inte helt plötsligt växer bort när man är runt 8 år...)Lite tankar härifrån. Hoppas det går bra med vb denna gång! Kram!
    Ja så mycket finns det inte att ta bort längre vi har att välja på potatis, älgkött, nötkött och vatten. Bara att välja och vraka. Wiking har alltid varit aktiv men när vi började med sprutorna så "dämpades" han men nu är han 100 resor värre och elak har han blivit både mot dagiskompisarna, dagispersonalen och mot oss i familjen. Ja vi får se vart det leder iaf.

Fick i dag reda på att det ev. ska bli mottagningskök i skolan där wiking ev kommer att gå senare (ja blir i hela kommunen) höll på att flyga i taket. Hur i hela friden tänker dom. Nu får dom maten lagad i skolan och det finns en bra mattant där som jag redan känner sen den tid wiking gick på dagis här i kommunen och hon är inkörd på vad wiking tål och inte tål (får ju uppdatera naturligtvis). Vet inte hur jag ska göra det är ju trots allt 1½ år kvar tills han börjar, men känner redan nu panik om det blir så.. många frågor som hur säker är maten, kontakten mellan mig och de som lagar maten osv, osv..... bläää vill inte!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-03-04 18:26:23 följande:
    Ja så mycket finns det inte att ta bort längre vi har att välja på potatis, älgkött, nötkött och vatten. Bara att välja och vraka. Wiking har alltid varit aktiv men när vi började med sprutorna så "dämpades" han men nu är han 100 resor värre och elak har han blivit både mot dagiskompisarna, dagispersonalen och mot oss i familjen. Ja vi får se vart det leder iaf. Fick i dag reda på att det ev. ska bli mottagningskök i skolan där wiking ev kommer att gå senare (ja blir i hela kommunen) höll på att flyga i taket. Hur i hela friden tänker dom. Nu får dom maten lagad i skolan och det finns en bra mattant där som jag redan känner sen den tid wiking gick på dagis här i kommunen och hon är inkörd på vad wiking tål och inte tål (får ju uppdatera naturligtvis). Vet inte hur jag ska göra det är ju trots allt 1½ år kvar tills han börjar, men känner redan nu panik om det blir så.. många frågor som hur säker är maten, kontakten mellan mig och de som lagar maten osv, osv..... bläää vill inte!
    Jag tänkte i och för sig mer på saker i medicinerna, typ sorbitol t.ex som finns i mycket..
    Trist att han inte mår bra. Men elak kan man ju också bli som "reaktion". Försöker bara intala dig att det inte alls behöver vara något. Samtidigt så är det väl bra att utreda så att man kan få rätt hjälp. Bara det inte sätts "stämplar" som inte stämmer. {#lang_emotions_undecided}
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-03-04 18:32:03 följande:
    Jag tänkte i och för sig mer på saker i medicinerna, typ sorbitol t.ex som finns i mycket.. Trist att han inte mår bra. Men elak kan man ju också bli som "reaktion". Försöker bara intala dig att det inte alls behöver vara något. Samtidigt så är det väl bra att utreda så att man kan få rätt hjälp. Bara det inte sätts "stämplar" som inte stämmer.
    Ja det är ju de där stämplarna som skrämmer mig. Vi har tyvärr barn med såna stämplar i släkten (de stämmer), det är ju det att personalen på dagis påtalar det mer och mer och det är det jobbigaste.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-03-04 18:33:35 följande:
    Ja det är ju de där stämplarna som skrämmer mig. Vi har tyvärr barn med såna stämplar i släkten (de stämmer), det är ju det att personalen på dagis påtalar det mer och mer och det är det jobbigaste.
    Men vad säger hans läkare? Alltså biverkningar av mediciner osv borde väl också räknas in?
    Angående dagispersonal, får de en förklaring från läkare så måste de ju acceptera den. Alltså om en läkare säger att de är biverkningar på någon medicin som han måste ta så får de ju acceptera att det är så och göra det bästa? Oavsett orsak kanske dagis behöver mer personal för att klara av situationen och då måste de väl ha läkare/diagnos osv bakom sig. Fast då måste man väl inte ha just en diagnos, för att få extrahjälp alltså?
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-03-04 18:38:41 följande:
    Men vad säger hans läkare? Alltså biverkningar av mediciner osv borde väl också räknas in?Angående dagispersonal, får de en förklaring från läkare så måste de ju acceptera den. Alltså om en läkare säger att de är biverkningar på någon medicin som han måste ta så får de ju acceptera att det är så och göra det bästa? Oavsett orsak kanske dagis behöver mer personal för att klara av situationen och då måste de väl ha läkare/diagnos osv bakom sig. Fast då måste man väl inte ha just en diagnos, för att få extrahjälp alltså?
    Hans läkare säger att " eftersom han ätit medicinerna så länge så borde han inte får några biverkningar nu". Men flera av hans mediciner kan ge såna biverkningar.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-03-04 18:41:06 följande:
    Hans läkare säger att " eftersom han ätit medicinerna så länge så borde han inte får några biverkningar nu". Men flera av hans mediciner kan ge såna biverkningar.
    Tänkte skrivit, det är bara att stå på sig. Men jag vet att det inte är så bara... Men ge inte upp! Du känner ju honom bäst och tror du något så kräv att få byta mediciner - om det går - finns några att byta till. Då kanske man märker skillnad, inte säkert det blir till det bättre, men några symptom kanske tillkommer medans andra symptom kanske försvinner? KRAM! Jag tror på dig!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-04 18:25:54 följande:
    hihi ok, jag SKA verkligen göra det!! Det är ingen idé att göra ett prick eller RAST på ett så stort barn med så sena reaktioner eller?
    Troligtvis inte.
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-03-04 18:45:29 följande:
    Tänkte skrivit, det är bara att stå på sig. Men jag vet att det inte är så bara... Men ge inte upp! Du känner ju honom bäst och tror du något så kräv att få byta mediciner - om det går - finns några att byta till. Då kanske man märker skillnad, inte säkert det blir till det bättre, men några symptom kanske tillkommer medans andra symptom kanske försvinner? KRAM! Jag tror på dig!
    Ska kämpa allt jag kan för att wiking ska bli bättre ingen och framförallt inte han mår ju bra som det är nu. Trots att eksemen är bättre så mår han inte bra i själen och det gör mig lessen.
Svar på tråden Allergitråden