• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

    Fick just meddelande om att denna tråd flyttats från "allergier" till "barn med speciella behov".
    Funderar på varför de har en allergi"grupp" om en tråd om allergier inte platsar där?

  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-03-14 11:24:47 följande:
    Fick just meddelande om att denna tråd flyttats från "allergier" till "barn med speciella behov". Funderar på varför de har en allergi"grupp" om en tråd om allergier inte platsar där?
    *kliar mig i skallen*
    I så fall så borde väl hela allergiforumet ligga under rubrik "barn med speciella behov"
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-03-14 11:59:28 följande:
    *kliar mig i skallen* I så fall så borde väl hela allergiforumet ligga under rubrik "barn med speciella behov"
    Såg att nya celiakimammetråden också flyttats till "barn med särskilda behov"
  • JPL
    Kavat skrev 2010-03-14 11:24:47 följande:
    Fick just meddelande om att denna tråd flyttats från "allergier" till "barn med speciella behov". Funderar på varför de har en allergi"grupp" om en tråd om allergier inte platsar där?
    Vilket skämt!
  • EL I

    Haha komiskt att en renodlad allergitråd inte får var under den kategorin!! undrar om de ska ta bort den helt och hållet???

    Har en fråga. Hur stor risk är det att man "förstör tarmarna för alltid" om man ger barn nåt de inte tål?
    Tänkte på om det nu ÄR så att sonen inte tål sädesslag, finns det risk då om han nu får det i alla fall, att hans mage förstörs helt och att han blir mer och mer känslig?

    Utslagen på kinderna börjar bli sådär röda igen nu Det har ju varit bättre ett tag (Men aldrig varit helt borta någon gång). Fattar ingenting!
    Har försökt att ge sonen ris och potatis i stället för pasta nu t ex. Det är bröd jag tycker är svårt...bakar alla eget bröd här eller finns det sånt som inte är gjort på vete??

  • Trikarn
    EL I skrev 2010-03-14 17:02:55 följande:
    Haha komiskt att en renodlad allergitråd inte får var under den kategorin!! undrar om de ska ta bort den helt och hållet??? Har en fråga. Hur stor risk är det att man "förstör tarmarna för alltid" om man ger barn nåt de inte tål?Tänkte på om det nu ÄR så att sonen inte tål sädesslag, finns det risk då om han nu får det i alla fall, att hans mage förstörs helt och att han blir mer och mer känslig?Utslagen på kinderna börjar bli sådär röda igen nu Det har ju varit bättre ett tag (Men aldrig varit helt borta någon gång). Fattar ingenting!Har försökt att ge sonen ris och potatis i stället för pasta nu t ex. Det är bröd jag tycker är svårt...bakar alla eget bröd här eller finns det sånt som inte är gjort på vete??
    bakar allt bröd själv ..skittrist.. o behöver få fler recept....
    full rulle, dygnet runt
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-03-14 12:12:40 följande:
    Kan tipsa om gårdagens efterätt/fika till melodifestivalen här hemma: utanallt.blogspot.com/2010/03/hallofeepaj-med... Mums (bästa smilisen jag hittade som slickar sig runt munnen) Denna variant helt sädesslagsfri, men funkar det med vanliga spannmålen så kan man göra enligt originalreceptet och använda krossade digestive + smält mjölkfritt margarin som botten
    Mmm, låter gott!
    Vi var på kalas i går hos kompisarna! Hon och jag har mailat lite fram och tillbaks och jag har delgett henne lite recept och annat när hon frågade. Så hon hade ditt tårtbottenrecept, gjorde min vaniljkräm på och så mosade hallon samt smörkräm med kakao i och mmf!
    Den blev riktigt god!!! Lite för lite hallonsaft eller liknande i botten, så den var något torr (eller om hon hade lite för lite mjöl?) men barnen var så nöjda och glada liksom vi. Alla åt och var impade över resultatet! Så skönt att kunna gå på kalas och bara koppla av och veta att barnen tål allt! {#lang_emotions_heart}
  • Jasusu

    Som moderator så kan jag nog förklara flytten,även fast jag skriver som en vanlig medlem i denna tråden.
    Tråden har flyttit in i medlemsgrupper,en del av forumet där man hittar "likasinnande " för att samals och utbyta olika erfarenheter,träffas för fika mm.
    Denna forumsdel finns för att de andra trådarna inte ska försvinna i mängden av långa och många "snacka lite allt möjligt"-trådar

    Så det är endast därför tråden har flyttats.

  • Cs mamma

    Snutten: Jag köper mestadels frukt till C på Fram som ligger i Linné mitt emot Babyproffsen och Hemköp. Alternativt på Ecostore på Ekelundsgatan.

    Min plan är att skaffa Årstidernas fruktlåda när vi väl är åter i Gbg så vi får frukt hemlevererat.

Svar på tråden Allergitråden