• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Wille 2008

    God morgon flickor små!

    Hoppas natten varit god och sömnen likaså!

    Ska snart iväg till bm för koll och extra ctg igen .
    Fick en lite knasig kurva i måndags igen...dumma. Funderar på om min moderkaka kan ha hunnit börja föråldras redan? Nåt är ju på G i kroppen eftersom jag har så mycket molvärk och onda förvärkar, men som sagt det kan ju ta en evighet trots det!

    Babyno2: Du vet väl att du kan anmäla vab superduper smidigt på nätet så slipper du stå i kö så länge, menar jag...
    Tycker det verkar vara en jättekul idé ni har du och Blendha om att dra ihop alla diabetiker för "mammagrupp" jag hade LÄTT hängt på...om jag inte vore så långt bort geografiskt och så nära (men ändock fjärran) till bebis . Varför inte sätta upp en egen lapp på MVC eller så så kan ni ju fixa utan bm:s hjälp . Bara ett förslag alltså{#lang_emotions_tongue_out}.

    Blendha: Tror det var du...mitt dåliga minne du vet angående bristningar! Kanske gör jag dej ledsen, men jag tror inte det är så mycket att göra åt. Jag fick ganska mycket bristningar på magen när jag väntade ettan. Jag hade nästan lite ångest för dem efteråt när jag såg dem igen(de satt liksom på undersidan av magen och den såg jag inte på slutet), men sen verkade de verkligen försvinna bort så jag hade nästan glömt av dem....ända tills....magen började växa igen och de fick fritt fram att "bre ut sig" igen. Men precis som alla andra sa till mig då som jag inte kunde lyssna på eller förstå så är det ett liiitet pris att betala för sin totala lycka till bebis och barn Masarin: Triss i prinsar alltså! Inte tokigt det. Ska bli skoj att se hur många testet stämde på sen när alla har sina små knyten i famnen! Själv är jag nästan lite nervig för att få en kille (även om mina misstankar väl lett dit mest hela tiden...kanske). Jag menar en tjej kan jag ju ta hand om nu eftersom jag redan har en och sen ÄR jag ju faktiskt en själv också . Men men, only time will tell...

    Kim86: Så skönt med lite inbokade tider för dig och UL så tidigt! Kul! Börjar det kännas verkligt för dig nu att du ska få en liten minikim86 .

    Nu måste jag pysa! Hörs sen! Ha en bra dag allihop! Lillördag idag...hade inte suttit heeeelt fel med en bärs

  • blehnda

    Willie: ja jag antar att det bara är att gilla läget. bara på brösten än så länge så jag får väl hoppas att det inte blir en massa mer =)

    Babyno2: Bara för att jag ska gå i julita på bvc så betyder ju inte det att jag kan träffa andra mammor inne i stan ju, tycker verkligen vi ska samordna diabetikerna på något sätt. hör med kikki när du kommer dit, jag glömmer ju hela tiden.
    Ang andra gravida i stan så är det nog bara du faktiskt, så jag hänger gärna med dig o dina barn i sommar/höst om jag får =)
    Jag har ju bara bott här i 4 år och mes jobbat hela tiden så de jag umgås med är ju mest jobbarkompisar. men i karlstad där jag kommer i från så vet jag en massa som ska få nu i vår och sommar. men det är ju en himla långt bort det!

    Idag är det totalt snökaos IGEN! betyder att allt kommer vara dubbelt så tungt o jobbit som en dag då det inte snöar. har ju inge val, måste skotta för annars kommer jag inte utanför dörren, och då inte ner till stallet osv osv...idag önska jag att jag bodde i en lägenhet i stan och endast hade en katt eller nåt. suck...mannen är i sthlm hela dagen och kommer då hem vid 8 i kväll så det är bara att gilla läget!

    PÅ med underställ o täckbyxor!

  • ebyl

    blendha: Ska ni inte köpa en snöslunga? Eller är de lika tunga att arbeta med som spade? Vi har en, fast jag har aldrig kört den...
    Tycker synd om dig som måste slita så!

  • BabyNo2

    VILKET snökaos.. herregud..

    Blendha;Klart du ska gå på BVC i Julita.. men sen blir de ju mammagrupp... men de är ju inte säkert man få gå på annan ort om man tillhör ett annat BVC.. deva så jag menade.. eller nåt*fniss*
    Jag ska forska i de där med diabetiker träff.. vet ju hur OSUGEN lena lät på en fortsättningsträff då vi hade kursen... jaja...
    Ta de lunt med snön nu.
    KLART Du får hänga med oss ;o) Sådant gillar vi:o)
    Sen kommer ju ni bli kallade till föräldrargrupp o DÄR kommer du träffa massa mammor & pappor som ni säkert kommer umgås med sen när barnen är ute i de fria!
    Jag pratade med BM om att även starta en grupp för oss som väntar nr2..eller 3.. eller 4.. osv :o) Får se vad hon gillade iden.

    Wille..ahh..de va ingen dum ide..att sätta upp en egen lapp på MVC!! SMART....

    kram på er... ska försöka röjja lite nu medans Jr sover.

  • kim86

    willi2008..
    Jo, visst börjar det kännas. =) Både i  kroppen, trötthet osv och humöret. =)
    Jag har något enormt behov av att städa och organisera, o planera, måla om det blivande babyrummet, forskar runt om barnvagnar.. (redan) haha.. jag kan inte sluta,, vill att allt ska vara liksom färdigt 2 månader innan bebben kommer, så man bara kan slappa o vara tung då.. =)

    Känns nog lite verkligare efter ul.. =)

  • blehnda

    ebyl: har jag haldrig tänkt på faktiskt. vi har en sån där "snösläde" eller vad det heter som skuter framför sig, så magen tar ju i när jag måste trycka på liksom, det är det som gör det så jäkla tungt. plus att det är backe...hatar snö just nu. ena dörren till liggahllen hade blåst upp så det var ju lika mycket snö inne hos hästarna, så då fick jag vackert skotta där inne också...suck

    nu ska jag göra en stooor kopp varm choklad och slöa lite innan jag ger mig ut för resten. ush vad bitter jag lät=)

    tänkte på en helt annan lite knasig sak också, mina naglar! jag har aldrig någonsin haft några naglar. dels för att jag biter eller river bort dem utan att jag själv vet om det och dels för att jag är i stallet jämt. men nu, nu växer dom som ogräs! tok knasigt, känns jätte konstigt! kan det var ahormonerna eller? så naglarna växer som tusan medans mina annars så stubbiga ben nästan inte har nåt hår alls, knasigt hur kroppen funkar ibland! 

    Kram på er

  • Tjohooo82

    Tack för alla gratulationer. Tänkte berätta lite vad som hände under förlossningen...
    Blev igångsatt kl 16 med gelé första gången. Värkarna kom igång men var väldigt enkla. Sen fick jag lite mer gel efter 10 på kvällen nån gång. Men tappen utplånades knappt. Vid 20 över sju på morgonen gick vattnet och sen fick vi åka ner till förlossningen. Där kontrollerades det och jag var väl bara öppen nån cm och tappen fortfarande hyfsat intakt. Så värkstimulerande dropp och jag andades väl igenom det mesta till en början. Men sen fick de sätta EDA eftersom de behövde stimulera med mer dropp och jag knappt fick en chans för återhämtning mellan värkarna. Så jag var hyfsat hög på lustgas och EDA efter ett tag, speciellt när de höjde värkstimulerande igen och då fick jag verkligen inga pauser utan det var konstanta värkar ungefär. Ledde till att jag öppnade mig till 4 cm efter lång tid. Sen drog de ner på droppet men då fortsatte jag väl inte öppna mig i den takt de ville så då ökades droppet igen. Sen började jag spy av smärtan och då hade jag ändå knappt fått i mig nånting alls sen frukosten (som bestod av tre-fyra tuggor smörgås) bara lite dricka. Så höll det på ett tag med mer värkstimulerande tills jag inte fick några pauser och då sänkte man tillfälligt. Kan säga att till slut hade jag lust att knocka barnmorskorna. Vid skiftbytet på kvällen har jag så gräsligt ont så jag vet bokstavligen inte vart jag ska ta vägen. Upptäcker då att EDA är helt slut...och har ju förmodligen varit det en stund, jag har alltså bara lustgas att förlita mig på ihop med andning. Då har jag även värkstimulerande som ligger på rätt hög dos. Kallar in bm och till slut svär jag väl åt henne att jag hör vad du säger men jag skiter i det, jag klarar inte mer av den här smärtan! När hon ändå vägrar sätta dit nytt dropp så inser jag, när droppapparaten börjar pipa att jag kan stoppa flödet lite genom att lägga mig på slangen. Vilket jag gör eftersom jag redan brutit tillförseln lite. Hjälper ju föga, men sen kommer nästa team in med ny EDA men då är det nästan för sent, jag bara gråter och skriker. Lättare blir det ju inte när de säger att huvudet fortfarande inte flyttat ner sig och att jag inte öppnat mig mer heller sen 17, då jag var öppen 6-7 cm. Då känns det som att jag ger upp. Sen kommer de in och säger att det blir akutsnitt och då är jag i himlen! ;) Tydligen mådde väl Leah inte helt bra heller för hon hade ju bajsat lite i fostervattnet och hjärtljuden var väl rätt höga tror jag med. De fick sätta en sån grej på huvudet på henne för att mäta dem.

    Var hos BB mottagningen idag på återbesök och Leah hade gått ner i vikt ännu mer, men den BM som jag träffade trodde helt klart att det berodde på att hon bara fått mat på kopp, så nu får vi använda flaska! Så skönt att träffa en bm som inte förbjuder det! Plus att hon hjälpte mig med amningen så det fungerade faktiskt en stund, kändes helt otroligt! Men shit vad trött man blir av att inte kunna sova sammanhängande. Igår och i natt så har vi haft en viljekamp av titan klass, nu verkar hon lite lugnare, kan ju säkert bero på att hon fått i sig lite mer mat idag. Men hon håller blodsockret utan problem, det känns riktigt skönt!

    Hoppas det går bra för er andra, kikar in när tid och ork finns.

    Kramar

  • Skogsrå

    Tjohoo, din igångsättningsberättelse är ju också väldigt lik min... Blä. Superbra att ni "får" köra flaska nu. Barnens hälsa måste ju faktiskt gå först, oavsett principer om ditt och datt hos diverse barnmorskor m fl.

    Det tycker jag är ett viktigt tips till alla förstagångsföräldrar förresten: det är faktiskt DU/NI som är föräldrar som bestämmer hur ni vill ha det. Inga barnmorskor i världen har rätt att ta över hur ditt barn ska tas om hand (om det inte blir direkt vanvårdat, förstås).

    Jag har hyrt en amningspump på BB och tycker det är superbra! Då får bebisen bröstmjölk, och jag får amningshormoner så att jag inte mår så dåligt av att aldrig får sova. Men det blir inte så billigt i längden förstås.

    Här är det fantastiskt för det mesta. Har fått en riktig gosbebis som allra helst vill bli buren, jämt, men det trivs jag rätt bra med som förälder också. Åtminstone så länge vi är två som är hemma och kan turas om - sen blir det kanske lite värre! Det är så skönt att verkligen njuta, njuta på ett annat sätt än jag gjorde första gången.

    Håll ut ni som väntar!

  • Sinnika
    blehnda skrev 2010-02-03 13:17:47 följande:
    ebyl: har jag haldrig tänkt på faktiskt. vi har en sån där "snösläde" eller vad det heter som skuter framför sig, så magen tar ju i när jag måste trycka på liksom, det är det som gör det så jäkla tungt. plus att det är backe...hatar snö just nu. ena dörren till liggahllen hade blåst upp så det var ju lika mycket snö inne hos hästarna, så då fick jag vackert skotta där inne också...suck nu ska jag göra en stooor kopp varm choklad och slöa lite innan jag ger mig ut för resten. ush vad bitter jag lät=) tänkte på en helt annan lite knasig sak också, mina naglar! jag har aldrig någonsin haft några naglar. dels för att jag biter eller river bort dem utan att jag själv vet om det och dels för att jag är i stallet jämt. men nu, nu växer dom som ogräs! tok knasigt, känns jätte konstigt! kan det var ahormonerna eller? så naglarna växer som tusan medans mina annars så stubbiga ben nästan inte har nåt hår alls, knasigt hur kroppen funkar ibland!  Kram på er
    Fick också jättestarka, långa naglar helt plötsligt. Äter du folsyra så kan det vara den, den gör så att naglarna växer! Men både hår o naglar blir ofta tjockare "bara" av graviditeten också. Dock märker jag att mina naglar börjar bli lite tunnare igen nu, är i v. 35...
  • BabyNo2

    Blendha..äter du mitt val kvinna??
    Jag gör.. o de får mina naglar att växa som ogräs..
    Har kort från när Jr var några månader gammal o Micke fyllde 30.. hade fransk manikyr o kände mig såå fin.. sen sket de sig, men nu ä de tillbax:o)

    Tjohoo82... skönt att de gick bra tillslut... såå otroligt att man klara allt detta slit. Vi är bra proffsiga vi mammor ;o)

    Kram till er alla

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare