• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • VäntanochLängtan
    sakurasaj skrev 2011-03-03 10:35:14 följande:
    Jag har mer än tredubblat mina måltidsdoser och ungefär dubblat basalen.
    Vad gäller yoghurt så fick jag nästan en utskällning av mitt team på S-MVC när jag sa att jag hade ätit fil till frukost en (1!) morgon. Det startade en het debatt kring mjölkprodukter i rummet och diabetesläkaren uttryckte rent förakt mot Arla. Flört Jag har slutat äta både fil och yoghurt, således. Trots att jag älskar det. Mjölk dricker jag ibland till maten, men det säger jag inte till läkarna... Skrattande
    Kände samma sak jag när jag sa att jag åt yoghurt! Men de mjuknade lite när jag sa att äter jag nåt annat så spyr jag, det är den enda jag får i mig på morgnarna. Bara tanken på att äta en torr macka fick mig illamående. Då blev de istället sura för att jag inte ätit tabletter mot illamåendet och frågade varför jag inte gjort det. Ska dock nu när jag mår bättre för mina värdens skull byta bort yoghurten :)
  • Sweetheartno1

    Ber man bara om en kontinuerlig blodsockermätare hos läkaren ?

  • challis777
    Sweetheartno1 skrev 2011-03-03 12:13:05 följande:
    Ber man bara om en kontinuerlig blodsockermätare hos läkaren ?
    Ja fråga. I Umeå hade de bara en enda tills för ett halvår sedan, nu tror jag att de har fyra som de kan låna ut.

    Det är som sagt en otrolig skillnad i livskvalitet! Man blir varnad innan man ens känner att det är på väg åt något håll, och man blir väckt på natten om sockret stiger eller sjunker.

    Mina håller dock i 6 dagar, inte tre. Men jag kan behöva ladda på linken efter 4 dagar, nålen har jag i 6 dagar. Det är tydligen olika...

    Hoppas att det snart blir så pass vanligt att de kan pressa ned priserna, tänk att få ha en sån jämt!
  • challis777
    sakurasaj skrev 2011-03-03 10:35:14 följande:
    Jag har mer än tredubblat mina måltidsdoser och ungefär dubblat basalen.
    Vad gäller yoghurt så fick jag nästan en utskällning av mitt team på S-MVC när jag sa att jag hade ätit fil till frukost en (1!) morgon. Det startade en het debatt kring mjölkprodukter i rummet och diabetesläkaren uttryckte rent förakt mot Arla. Flört Jag har slutat äta både fil och yoghurt, således. Trots att jag älskar det. Mjölk dricker jag ibland till maten, men det säger jag inte till läkarna... Skrattande
    Va?!? Min dietist tycker att jag kan/ska äta fil eller naturell yoggi till frukost.
    Varför ska inte vi diabetiker äta mjölkprodukter????

    En fråga, ni som använder pump, använder ni kolhydratsguiden?
  • Alema
    icadraget skrev 2011-03-03 13:52:13 följande:
    Va?!? Min dietist tycker att jag kan/ska äta fil eller naturell yoggi till frukost.
    Varför ska inte vi diabetiker äta mjölkprodukter????

    En fråga, ni som använder pump, använder ni kolhydratsguiden?
    Ja, det undrar jag med?? Visst mjölk höjer ju bs å det dricker jag inte (gillar inte det) Men fil äter jag säkert 5 dl varje dag o det höjer inte mitt bs spec mkt! Det är min ända kalk källa plus ost då.
    Höjer det ert bs så mkt att ni inte kan äta det eller? Till frukost tycker jag inte spelar nån roll vad man än äter allt vill höja då tydligen.
  • Alema
    helena76 skrev 2011-03-03 09:34:37 följande:
    Emmisen: Oj, har du fått sänka så mkt under grav att du "bara" har dina "vanliga" doser nu?! Vad skönt det måste va?! Jag är nästan uppe i  dubbla dygnsdosen sedan innan jag blev gravid, ca 55 E/dygn nu (har pump).  Behöver ta mkt insulin i hop med maten nu också, ffa morgondosen är svår. Sedan är jag en yoghurt älskare ocksåoch borde nog sluta äta det helt egentligen, men har dragit ner mkt och äter bara naturell yoghurt nu, men behöver ändå mkt insulin till det. Ngn som känner igen detta kanske? Hur har ni i såfall gjort? Slutat äta yoghurt?
    Ja jag fick sänka rätt rejält i början. Nu börjar det nog bli lite mer än de jag hade innan spec till frukosten. Men vi får väl se man får hänga med så gott det går o hålla på o små dutta hela tiden.. men visst märks det att man behöver mer o mer.
    Höjer vanlig naturell yoghurt ditt bs så mkt??
  • LillaNY

    Reaerade också på det där med yoghurt. Jag äter alltid A-fil med Branfakes til frukost (inte lätt då utan den feta) och det funkar fint. Det var till och med min läkare på S-MVC som tipsade för att hålla igång magen.
    Jag har hört att man ska ha kanel på yoghurten för att sänka blodsockret, tycker iofs inte att jag märkt skillnad när jag haft kanel. Kanske mest för icke-diabetiker.

    Vad äter ni istället för yoghurt? Jag tycker många bröd som man köper höjer blodsockret rejält. Grovt Dinkel-bröd är det som höjer minst för mig, men det finns väl inte att köpa...

  • slapparen
    icadraget skrev 2011-03-02 14:07:17 följande:
    Tänkte bara uppdatera mig lite. Var på UL i måndags och det gick bra.
    Är i v. 7+3 i dag.

    Har fått en sensor för att få till mitt blodsocker ordentligt.
    Har ju slutat med metformin och sen dess har Hba1c höjts, ända till 6,9 nu.
    Så högt har jag inte legat på flera år
    Är du en typ 2:a? Tänkte eftersom du tagit Metformin?

    /evell - typ 2 
  • MallaMorsa
    Alema skrev 2011-03-02 20:12:11 följande:
    O fy det låter inte trevligt. Hände de mkt på nätter eller på dagarna? Hur ligger du i bs i snitt ung?{#emotions_dlg.flower}
    Det hände främst nattetid när jag själv inte kände bodsockret sjunka. Jag snittar nog 4.5-5 som det ser ut nu. Har svängt mycket och haft lågt blodsocker med rekyler som följd.
  • MallaMorsa
    sakurasaj skrev 2011-03-03 10:35:14 följande:
    Jag har mer än tredubblat mina måltidsdoser och ungefär dubblat basalen.
    Vad gäller yoghurt så fick jag nästan en utskällning av mitt team på S-MVC när jag sa att jag hade ätit fil till frukost en (1!) morgon. Det startade en het debatt kring mjölkprodukter i rummet och diabetesläkaren uttryckte rent förakt mot Arla. Flört Jag har slutat äta både fil och yoghurt, således. Trots att jag älskar det. Mjölk dricker jag ibland till maten, men det säger jag inte till läkarna... Skrattande
    Jag äter fet yoghurt (Turkisk 10 %)  med frukt till frukost. Kan absolut inte äta bröd som höjer blodsockret otroligt mycket. Fet yoghurt mättar mer och höjer inte blodsockret lika mycket. Ett tips!
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare